Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har erfaring med faste der man kan spise i løpet av 6 eller 8 timer: 

Har det mye å si om siste måltidet er klokka 19 eller 21? Prøver å ikke spise middagen så sent, så blir et par brødskiver eller knekkebrød som siste måltid. 

Og gjelder det all mat, eller kan man spise et eple eller en gulrot senere på kvelden?

Anonymkode: 7a199...a8d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som vet?

Skrevet

Det har ingenting å si. Det som betyr noe er hvor mange timer det går innen du spiser igjen. Middag kl 21 = neste måltid kl 13 neste dag. (Dersom du faster 18/6timer) 

Finn en rytme som passer deg og ditt liv. Jeg spiser lunsj på jobb kl 12. Deretter middag med familien mellom kl 16-18. kjenner etter om jeg trenger mer mat innen klokken 19.30, for jeg skal være ferdig med dagens matinntak kl 20. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Tarzani skrev (3 timer siden):

Det har ingenting å si. Det som betyr noe er hvor mange timer det går innen du spiser igjen. Middag kl 21 = neste måltid kl 13 neste dag. (Dersom du faster 18/6timer) 

Finn en rytme som passer deg og ditt liv. Jeg spiser lunsj på jobb kl 12. Deretter middag med familien mellom kl 16-18. kjenner etter om jeg trenger mer mat innen klokken 19.30, for jeg skal være ferdig med dagens matinntak kl 20. 

takk for svar!

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Dere som har erfaring med faste der man kan spise i løpet av 6 eller 8 timer: 

Har det mye å si om siste måltidet er klokka 19 eller 21? Prøver å ikke spise middagen så sent, så blir et par brødskiver eller knekkebrød som siste måltid. 

Og gjelder det all mat, eller kan man spise et eple eller en gulrot senere på kvelden?

Jeg spiser mellom klokka 12 og 20, ca. Eller mellom 11.30 og 19.30. Det varierer litt, men det er nesten alltid minst 16 timer fra siste måltid den ene dagen til første måltid den neste. Jeg snyter litt når jeg har gjester eller er gjest, om de jeg er sammen med spiser frokost, så gjør jeg også det.

Men jeg spiser aldri en gulrot eller et eple senere på kvelden, da bryter jeg jo fasten og må telle 16 timer fra eplet eller gulroten ble spist. Det gidder jeg ikke.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det gjelder all mat og drikke som ikke er vann. Ikke kaffe, ikke pepsi max, ikke tyggis, ikke eple, ikke gulrot. Kun vann, eventuelt med litt salt i.

Anonymkode: 051e5...262

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det gjelder all mat og drikke som ikke er vann. Ikke kaffe, ikke pepsi max, ikke tyggis, ikke eple, ikke gulrot. Kun vann, eventuelt med litt salt i.

Hæ? Kaffi og te er vel greit? 

Anonymkode: af095...15c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hæ? Kaffi og te er vel greit? 

Nei. Da faster du ikke.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei. Da faster du ikke.

Jeg følger Marit Kolby sin kunnskap om faste. Hun sier man kan drikke alt som ikke har kalorier under fasten. Vann, te og kaffe går fint.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg følger Marit Kolby sin kunnskap om faste. Hun sier man kan drikke alt som ikke har kalorier under fasten. Vann, te og kaffe går fint.

Men det har kalorier og det påvirker blodsukkeret. Det inneholder veldig lite kalorier, men det inneholder kalorier. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Neida, det stemmer ikke ved periodisk faste som ts snakker om. Du kan drikke kaffe, te, sukkerfri brus og til og med tygge en tyggis. Ikke noe problem i det hele tatt. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunhilde skrev (19 minutter siden):

Neida, det stemmer ikke ved periodisk faste som ts snakker om. Du kan drikke kaffe, te, sukkerfri brus og til og med tygge en tyggis. Ikke noe problem i det hele tatt. 

TS velger selvfølgelig selv om fasten skal gjøres skikkelig eller halvveis. Du kan også si at man kan spise en brødskive på keto, men det er ikke anbefalt og da gjør man det ikke skikkelig. Fasteperioden skal være vannfaste hvis man gjør det skikkelig. Før en blodprøve er det anbefalt at man ikke drikker kaffe, te, sukkerfri brus eller røyker. Man skal helst ikke innta noen som helst stoffer som ikke er vann og salter. Og selv om det ikke har kalorier, så kan det likevel påvirke prosessene i kroppen.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS velger selvfølgelig selv om fasten skal gjøres skikkelig eller halvveis. Du kan også si at man kan spise en brødskive på keto, men det er ikke anbefalt og da gjør man det ikke skikkelig. Fasteperioden skal være vannfaste hvis man gjør det skikkelig. Før en blodprøve er det anbefalt at man ikke drikker kaffe, te, sukkerfri brus eller røyker. Man skal helst ikke innta noen som helst stoffer som ikke er vann og salter. Og selv om det ikke har kalorier, så kan det likevel påvirke prosessene i kroppen.

Kilde?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det blir veldig strengt. Jeg faster 16/8, men drikker kaffe og te. Når jeg faster før tester jeg tar ifbm tarmsykdommen min, kan jeg også drikke kaffe og te. Det påvirker ikke tarmen.

Anonymkode: dd3fc...44f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Kilde?

På hva? På at selv om ikke noe har kalorier, så kan det påvirke prosessene i kroppen?

Til og med aspartam (kalorifritt) gir insulinutskillelse: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2900484/

Poenget med faste er jo at kroppen skal få jobbe selv og ikke få påvirkning utenfra. Da blir det veldig kontraproduktivt å innta sentralstimulerende midler som koffein og nikotin.

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes forskning som tyder på at det er lurere å ha et tidligere spisevindu kontra sent mtp. insulinrespons og diverse. Men et sent spisevindu passer godt i mange sin hverdag og mange har god effekt likevel  :)

Selv trives jeg ikke med å spise mye sent så prøver ha siste måltid senest kl20, helst før 19.

Anonymkode: 805f1...ac2

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.7.2023 den 22.50):

På hva? På at selv om ikke noe har kalorier, så kan det påvirke prosessene i kroppen?

Til og med aspartam (kalorifritt) gir insulinutskillelse: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2900484/

Poenget med faste er jo at kroppen skal få jobbe selv og ikke få påvirkning utenfra. Da blir det veldig kontraproduktivt å innta sentralstimulerende midler som koffein og nikotin.

Men må kroppen jobbe med faste hver eneste dag ?

Anonymkode: 29e70...aa5

• 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.7.2023 den 22.01):

Det blir veldig strengt. Jeg faster 16/8, men drikker kaffe og te. Når jeg faster før tester jeg tar ifbm tarmsykdommen min, kan jeg også drikke kaffe og te. Det påvirker ikke tarmen.

Anonymkode: dd3fc...44f

Ja det var strengt. Jeg drikker kaffe og te til og med farris. Man kan drikke lettbrus også, men det gjør jeg sjelden. 

Anonymkode: ddaa6...0b4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde det kunne være positivt for kroppen at det går litt tid mellom de måltidene man faktisk har også? Så det er vel ikke bare positivt å gjøre unne alle dagens måltider på 7t? Muligens andre fordeler da.

Anonymkode: b2e10...6d3

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg trodde det kunne være positivt for kroppen at det går litt tid mellom de måltidene man faktisk har også? Så det er vel ikke bare positivt å gjøre unne alle dagens måltider på 7t? Muligens andre fordeler da.

Anonymkode: b2e10...6d3

Jeg tror det aller viktigste er å finne det som fungerer for en selv. Det som fungerer for meg behøver ikke nødvendigvis å fungere for alle.

AnonymBruker skrev (På 6.7.2023 den 19.36):

Dette er jo bare svada fordi du vil ha rett. Jeg har aldri latt være å drikke kaffe før en blodprøve, og jeg har heller aldri fått beskjed av legen om å ikke drikke kaffe. Kaffe MED melk er derimot noe annet. Klar væske er som regel ok og kaffe er regnet som nettopp det.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...