AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #1 Skrevet 5. juli 2023 Jeg og min mann gikk fra hverandre for snart et år siden. Vi ble enige om at de skulle hovedsaklig bo med meg, med fast samvær annenhver helg hos pappaen sin. Vi har godt samarbeid,så vi kan finne på ting i lag og han er selvsagt velkommen hos oss. Dessverre synes jeg det er vanskelig. Vi bor litt langt unna hverandre, så dagsturer blir gjerne stress. Vi har altså to barn. Ei på seks som begynner på skolen nå og en gutt på to og et halvt år. Denne aldersforskjellen kan by på litt utfordringer når eldste har et annet behov, tør mer, vil prøve mer, men ha med mammaen sin. Å ta attraksjoner må hun nesten gjøre alene for jeg kan ikke la toåringen sitte på en benk i parken å vente alene. Jeg får svært sjeldent tatt med henne på noe på hennes premisser, nettopp fordi yngste er for liten til ganske mye. Det er en zipline og hinderløype borti gata her, som jeg prøver så godt jeg kan å veilede og støtte datteren min, men han stikker jo av og det er biler 😢 Jeg gjør så godt jeg kan å finne på aktiviteter som de begge kan trives med, og vi har hittil vært heldige, men eldste klager ofte på at ting hun vil blir ødelagt pga lillebror. Hun er ganske aktiv, utadvendt og modig, og da hadde det jo vært en fordel om jeg kunne støtte litt mer oppunder dette. Jeg forstår henne på en måte. Hun er pappadalt og vi har fått ekstremt lite tid sammen de siste årene bare jeg og henne. Det gjør meg vondt, fordi sønnen min er en så utrolig god og omsorgsfull liten gutt som er kjempeherlig å være med. Både pappaen deres og min mor har kviet seg for å ha ham alene fordi "han er liten/liker meg ikke" og all slags unnskyldninger. Pappaen har heldigvis tatt seg sammen og brukt mer tid på sønnen vår, men moren min sier at dersom jeg vil ha alenetid med eldste datteren min, så må jeg spørre, og kan hun ikke så kan hun ikke (selvfølgelig er det greit). Men på den annen side tar hun ofte initiativ til å ta med datteren min på ting. Jeg får utrolig mange fine opplevelser med sønnen min, men det er sjeldent jeg får dele opplevelser med datteren min, og jeg føler vi sklir litt fra hverandre. Moren min virker å ville ha æren for alle tingene hun viser datteren min... Hadde det ikke vært for henne, hadde hun aldri lært å fiske krabber, blitt glad i stranda, etc etc.. Alle disse tingene en seksåring kan gjøre er noe moren min vil ta med henne på,... Men det vil jo jeg også. Og jeg prøver jo så godt jeg kan, men det er jo ikke alltid det er trygt for toåringen. Det hadde selvsagt vært mye bedre om pappaen bodde nærmere, og det er målet etterhvert, men nå går det ikke. Så... Jeg regner med det er mange som har det slik på en eller annen måte, og det å takle utfordringene når barna har så ulike behov, hvordan løser dere det på best mulig måte? Hvordan kan jeg gjøre det bedre? Bør jeg slå meg til ro med at dette (forhåpentligvis) er normalt og det å gjøre så godt en kan er godt nok? Ser foresten nå at det ikke er noe særlig rød tråd i dette innlegget, og at jeg er litt uklar i begynnelsen hva problemstillingen er, men håper dere forstår fordet. Anonymkode: 6b9ba...83b 2 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #2 Skrevet 5. juli 2023 Hei! Jeg er ikke alenemor, men jeg forstår godt at dette oppleves dumt for deg. Rekker du å ha litt alenetid med eldste mens yngste sover? F.eks. at du leser bok før legging, dere regner, pusler, leker litt sammen, så har du kommet langt. Uansett er det du gjør godt nok. Så høres det ut som at faren til barna snart kan gi deg litt mer muligheter til å være med eldste. Håper moren din også kan ha yngste mer selv om han er liten, det er jo det du og dere trenger... Anonymkode: c352d...dea
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #3 Skrevet 5. juli 2023 Du strekker til, du legger antagelig bare lista litt høyt. Hva kan du gjøre sammen med begge barna? Dere kan dra på tur i fjæra og i skogen sammen. Der er det naturlige utfordringer og drar dere et sted der det er litt langgrunt, er det lett å ha med toddleren også og dere kan ha fine opplevelser sammen. Besøksgård eller lignende er også egnet for begge. Dere får rikelig med år fremover, der det bare blir lettere og lettere å f.eks dra på tivoli, eller fornøyelsesparker. Unger har ikke direkte vondt av at de må tilpasse seg resten av familien og at de må gjøre en del selv - de vokser på sånt, selv om du og kanskje hun synes at de er litt kjipt, akkurat nå - om to år er det helt annerledes. Har hatt barn med denne aldersforskjellen selv og en mann som er veldig mye bortreist - har aldri tenkt på at jeg ikke strakk til av den grunn. Jeg har bare tenkt at « slik er livet vårt nå og da finner vi løsninger som passer oss» . Har aldri hatt barnepass for at vi skulle få enetid med noen av dem, bortsett fra to ganger, da jeg dro på kino med den mellomste. Anonymkode: da0c8...1d5 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #4 Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Hei! Jeg er ikke alenemor, men jeg forstår godt at dette oppleves dumt for deg. Rekker du å ha litt alenetid med eldste mens yngste sover? F.eks. at du leser bok før legging, dere regner, pusler, leker litt sammen, så har du kommet langt. Uansett er det du gjør godt nok. Så høres det ut som at faren til barna snart kan gi deg litt mer muligheter til å være med eldste. Håper moren din også kan ha yngste mer selv om han er liten, det er jo det du og dere trenger... Anonymkode: c352d...dea Vi pleier å tilbringe tid sammen etter yngste har sovna, det er liksom vår tid 😊 det er ikke alltid hun gidder, men det er en veldig fin tid å utnytte. Jeg er veldig glad for at pappaen tar tak i det.. 💕 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Du strekker til, du legger antagelig bare lista litt høyt. Hva kan du gjøre sammen med begge barna? Dere kan dra på tur i fjæra og i skogen sammen. Der er det naturlige utfordringer og drar dere et sted der det er litt langgrunt, er det lett å ha med toddleren også og dere kan ha fine opplevelser sammen. Besøksgård eller lignende er også egnet for begge. Dere får rikelig med år fremover, der det bare blir lettere og lettere å f.eks dra på tivoli, eller fornøyelsesparker. Unger har ikke direkte vondt av at de må tilpasse seg resten av familien og at de må gjøre en del selv - de vokser på sånt, selv om du og kanskje hun synes at de er litt kjipt, akkurat nå - om to år er det helt annerledes. Har hatt barn med denne aldersforskjellen selv og en mann som er veldig mye bortreist - har aldri tenkt på at jeg ikke strakk til av den grunn. Jeg har bare tenkt at « slik er livet vårt nå og da finner vi løsninger som passer oss» . Har aldri hatt barnepass for at vi skulle få enetid med noen av dem, bortsett fra to ganger, da jeg dro på kino med den mellomste. Anonymkode: da0c8...1d5 Tusen takk for et fint svar og et litt annet perspektiv. Er nok det at jeg føler litt ekstra på det nå i ferien hvor det for det meste er oss tre hele tiden. Jeg vil så gjerne at begge skal ha det supert. Jeg liker så godt å være med begge to. Byen her har mange flotte steder å dra for begge barna, så heldigvis er det ikke mangel på noe. Både strender og tursteder 😊 Datteren min er i en alder hvor hun synes dyr er kjedelig, hun liker godt lekeland, shopping og café.... Det liker heldigvis yngste også 😂 lekeland er veldig fint, men himla dyrt. Synes skog og natur er mye bedre for dem, heldigvis trives de godt med det og, selvom de må overtales 😅 Anonymkode: 6b9ba...83b
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #5 Skrevet 5. juli 2023 Dere kan vurdere å gjøre endringer i samværet sånn at begge får mulighet til slenetid med mamma og pappa. F.eks en helg begge barn, en helg med hvert av barna, og fjerde helg ingen barn. Dere får da færre "frihelger" men flere muligheter med hver barn. Istedenfor hele helgen kan dere prøve å dele opp helgen. Anonymkode: 25809...692 4
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #6 Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dere kan vurdere å gjøre endringer i samværet sånn at begge får mulighet til slenetid med mamma og pappa. F.eks en helg begge barn, en helg med hvert av barna, og fjerde helg ingen barn. Dere får da færre "frihelger" men flere muligheter med hver barn. Istedenfor hele helgen kan dere prøve å dele opp helgen. Anonymkode: 25809...692 Det var lurt, vi har luftet ideen litt at vi kanskje kan bytte litt mer på, det tror jeg vil være bra for barna. De er jo sammen nesten hele tiden så det kan være lurt 😊 har ikke så behov for alenetid, føler det er viktigere å bruke tiden ritkig ❤️ Anonymkode: 6b9ba...83b 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #7 Skrevet 5. juli 2023 Du har jo en unik mulighet da, ved å la barna ha samvær med pappa hver for seg noen ganger. For da får både du og pappaen litt alenetid med hvert barn på bare det barnet sitt sine premisser Å dele seg opp litt er ofte løsningen for familier med stor aldersforskjell mellom barna, især når minste er ganske liten. Dette fikser dere Anonymkode: 58d5a...946
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #8 Skrevet 6. juli 2023 Nå er ikke jeg alenemor, men har vokst opp med 5 års aldersforskjell mellom meg og lillebror. Det gikk helt fint, og jeg klandrer ikke mine foreldre i dag fordi jeg måtte tilpasse meg at han var mindre. Noen ganger dro jeg alene med f.eks pappa på kino eller Hunderfossen mens broren min var for liten til å være med, men det var jo snakk om noen få ganger i året og ikke hverdags å gjøre slike ting! skjønner godt at du synes det er vanskelig, men du føler nok mer på det enn hva datteren din gjør❤️ det viktigste er at hun føler seg sett, ikke at mamma må klatre rundt å være med på alt - det holder å stå på siden å heie/støtte Anonymkode: a6640...9fe
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #9 Skrevet 6. juli 2023 Jeg vokste opp med en 6 års aldersforskjell mellom meg og min søster. Jeg som eldstemann begynte på skolen når hun kom til verden. Følte hun tok all oppmerksomhet de første årene. Min mor var alenemor stort sett hele min barndom. Det jeg anbefaler deg å gjøre, er å finne alenetid med din datter der muligheten byr seg. Det trenger ikke å bety tusenfryd eller kino. Men en kosekveld etter at sønnen din har for eksempel lagt seg. Snop, en film, spill ett eller annet dere kan få kontakt sammen over. Som bare er dere to sitt. Kjøretur for å kjøpe softis eller shoppe i ett par timer når sønnen din er hos barnevakt eller lignende. Det er de små øyeblikkene som teller. Datteren din forstår at broren er for liten til å bli med på ting, og det går greit. Anonymkode: 433f4...3fe
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #10 Skrevet 6. juli 2023 Venner, ts, kan det være noe? Forsøk å få venner eller bekjente via barna, om det er noen som har barn på ca samme alder? Da kan du gå sammen med en annen mor i parken, og dere veksler på å være med store og små? Ikke sikkert det finnes noen passende, men hold øynene åpne, venner med barn er GULL når man er singel forelder! Anonymkode: d4e55...ceb
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #11 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Venner, ts, kan det være noe? Forsøk å få venner eller bekjente via barna, om det er noen som har barn på ca samme alder? Da kan du gå sammen med en annen mor i parken, og dere veksler på å være med store og små? Ikke sikkert det finnes noen passende, men hold øynene åpne, venner med barn er GULL når man er singel forelder! Anonymkode: d4e55...ceb Jeg skal ærlig innrømme at jeg føler meg ganske ensom. Jeg har akkurat flyttet tilbake til hjembyen med barna pga byen er fin og pga familien bor her. Men har ikke noe særlig venner her. De mødrene til venninnene av barnet mitt tar aldri kontakt, det er alltid jeg som har tatt initiativ. Samme med min gamle venninne også. De har aldri tatt initiativ. Jeg synes dette er ganske vanskelig, for meg er det ekstremt ubehagelig å føle at jeg presser meg på folk, og når ingen viser interesse av å møte oss så blir det ekstra vanskelig å ta kontakt. Jeg har jo gjort det likevel for datteren min, og har noen ganger fått ja, men oftest sånn skviser oss inn i avtaler så de kan henge sammen en halvtime, merkelige tider på døgnet eller så får jeg høre at de skal gi beskjed, så hører jeg ingenting mer. Jeg skjønner jo såpass at det ikke er på prioriteringslista, men da får de heller si nei. Hvordan skal jeg forklare datteren min at de ikke er interessert i videre kontakt utover barnehage /er ikke så gode venninner lenger osv.. Anonymkode: 6b9ba...83b
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #12 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg skal ærlig innrømme at jeg føler meg ganske ensom. Jeg har akkurat flyttet tilbake til hjembyen med barna pga byen er fin og pga familien bor her. Men har ikke noe særlig venner her. De mødrene til venninnene av barnet mitt tar aldri kontakt, det er alltid jeg som har tatt initiativ. Samme med min gamle venninne også. De har aldri tatt initiativ. Jeg synes dette er ganske vanskelig, for meg er det ekstremt ubehagelig å føle at jeg presser meg på folk, og når ingen viser interesse av å møte oss så blir det ekstra vanskelig å ta kontakt. Jeg har jo gjort det likevel for datteren min, og har noen ganger fått ja, men oftest sånn skviser oss inn i avtaler så de kan henge sammen en halvtime, merkelige tider på døgnet eller så får jeg høre at de skal gi beskjed, så hører jeg ingenting mer. Jeg skjønner jo såpass at det ikke er på prioriteringslista, men da får de heller si nei. Hvordan skal jeg forklare datteren min at de ikke er interessert i videre kontakt utover barnehage /er ikke så gode venninner lenger osv.. Anonymkode: 6b9ba...83b Tror foresten dette vil bedre seg når hun begynne på skolen til høsten og får større omgangskrets 😊 Anonymkode: 6b9ba...83b
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #13 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg skal ærlig innrømme at jeg føler meg ganske ensom. Jeg har akkurat flyttet tilbake til hjembyen med barna pga byen er fin og pga familien bor her. Men har ikke noe særlig venner her. De mødrene til venninnene av barnet mitt tar aldri kontakt, det er alltid jeg som har tatt initiativ. Samme med min gamle venninne også. De har aldri tatt initiativ. Jeg synes dette er ganske vanskelig, for meg er det ekstremt ubehagelig å føle at jeg presser meg på folk, og når ingen viser interesse av å møte oss så blir det ekstra vanskelig å ta kontakt. Jeg har jo gjort det likevel for datteren min, og har noen ganger fått ja, men oftest sånn skviser oss inn i avtaler så de kan henge sammen en halvtime, merkelige tider på døgnet eller så får jeg høre at de skal gi beskjed, så hører jeg ingenting mer. Jeg skjønner jo såpass at det ikke er på prioriteringslista, men da får de heller si nei. Hvordan skal jeg forklare datteren min at de ikke er interessert i videre kontakt utover barnehage /er ikke så gode venninner lenger osv.. Anonymkode: 6b9ba...83b Usj, kjipt. Men igjen, hold øynene åpne for andre single mødre. De som er par har ikke alltid samme muligheter eller behov. Anonymkode: d4e55...ceb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå