Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

La oss si at du har vært gift tidligere. I fem år. Du er nylig skilt. Ingen barn fra før.Du finner deg en ny pertner og blir straks gravid. Dere gleder dere masse over graviditeten selv om den kom fort.

Ville du følt deg pliktig til å opplyse din eks om at du ventet barn med den nye kjæresten din?

Videoannonse
Annonse
Gjest GreenSky
Skrevet

Plikt og plikt. Bedre at han hører det fra meg enn andre, hadde jeg tenkt. Jeg ville sagt fra, men ville ikke sett på det som min plikt.

Skrevet

Nei du har ingen plikt å fortelle noe til eksen. Hvis du føler det er greit kan du ta en telefon og fortelle han det. Ellers har han faktisk ingenting med deg og ditt liv å gjøre lenger.

Skrevet

Dette er et hypotetisk spørsmål altså. Ikke har jeg kjæreste og ikke er jeg gravid ;)

Skrevet

Rent hypotetisk er svaret mitt det samme.

Skrevet

Plikt og plikt...Det har man strengt tatt ikke, men det hadde kanskje vært høflig, såfremt de bor i samme by? Jeg opplevde nemlig noe liknende, og fikk skikkelig hakeslepp da den nye samboeren til eksen plutselig dukket opp med baby. Jeg kunne vært spart den opplevelsen, spesielt siden jeg tilfeldigvis hadde snakket med ham kun noen dager tidligere. Det er rart å unnlate å nevne at man er blitt far, synes jeg.

Skrevet

Er man skilt har man jo vært separert i 1 år her i landet, og da syns jeg ikke det er min plikt å fortelle min ex noe som helst. Hadde det bare gått en måned eller to, ville jeg nok kanskje fortalt det. Spørs hvilket forhold vi hadde etter skilsmissen.

Skrevet

Jeg ville ha nevnt det hvis vi møttes eller snakket sammen, men jeg ville ikke ha ringt kun for å fortelle det. På samme måte som jeg ikke ville ha ringt ham for å fortelle at jeg hadde fått ny jobb e.l., men hadde jo sagt det dersom vi møttes.

Skrevet

Jeg har vært i nøyaktig samme situasjon. Hadde samboer i litt over 5 år, ingen barn. Så fikk jeg ny samboer og ble gravid ganske raskt.

Følte meg ikke forpliktet til å si noe, nei, men i og med at vi har ganske god kontakt så fallt det seg naturlig å prate om det. Han var faktisk en av de første som fikk vite noe.

Nå må det sies at jeg og min ex er veldig gode venner og en av grunnene til at vi flyttet fra hverandre var at han ikke ville ha barn. Han hadde vel derfor på en måte ventet at jeg skulle bli gravid.

Syns ikke noen skal føle seg forpliktet til å fortelle noen om graviditet eller slike ting, jeg. Slikt velger man selv!

Skrevet

Det er vel ingen plikt om å si ifra om slikt. Men da min eks skulle ha barn med sin nye samboer, fikk han sønnen vår til å fortelle det til meg!... det reagerte jeg litt på faktisk. Jeg synes godt han kunne ha fortalt meg det selv siden våre to barn tross alt får halvsøsken. De har hatt store behov for å prate med meg om det å skulle få en bror som skulle bo mere sammens med pappa enn hva de gjør. Det hadde vært greitt for meg å få vite det på et litt tidligere tidspunkt..

Men det var jo min mening da... og den delte jeg IKKE med min eks. Hans mening var at jeg for i svarte helvete ikke hadde noe med hva han gjorde og ikke gjorde!!...

Skrevet

Plikt har man vel ikke - og mye kommer også an på det forholdet man har etter skilsmissen.

MEN har man barn sammen - synes jeg at det er på sin "plass" å si fra - da det har noe å si for barna.

(Synes det samme gjelder alle store ting som påvirker barna også)

Skrevet
Plikt og plikt. Bedre at han hører det fra meg enn andre, hadde jeg tenkt. Jeg ville sagt fra, men ville ikke sett på det som min plikt.

Enig.

Skrevet
Plikt har man vel ikke - og mye kommer også an på det forholdet man har etter skilsmissen. 

MEN har man barn sammen - synes jeg at det er på sin "plass" å si fra - da det har noe å si for barna.

(Synes det samme gjelder alle store ting som påvirker barna også)

Takk skal du ha!... følte det som en stor støtte!

Skrevet
Takk skal du ha!... følte det som en stor støtte!

Vet veldig godt hvordan det er.

Har heldigvis hatt det forholdet til exen - at han informerer meg - om "alt" som skjer - så jeg enten kan fortelle det til barna (fordi han ikke "tør") - eller så jeg er orientert - og kan snakke med dem om det som skjer.

Dette er selvfølgelig viktigst når barna er små - men selv rimelige store "barn" føler at det er godt å kunne snakke åpent om sånt hjemme.

Skrevet
Jeg ville ha nevnt det hvis vi møttes eller snakket sammen, men jeg ville ikke ha ringt kun for å fortelle det. På samme måte som jeg ikke ville ha ringt ham for å fortelle at jeg hadde fått ny jobb e.l., men hadde jo sagt det dersom vi møttes.

Enig..

Gjest christineemily
Skrevet

Nei man har ikke plikt til det. Men jeg ble gravid rimelig kjapt etter at jeg ble sammen med min mann ( ikke helt planlagt...), og han syns at hans eks burde få høre det av han først istedenfor av noen andre. De hadde vært sammen fem år, og brutt forholdet ett års tid før jeg kom inn i bildet. At jeg var gravid ble IKKE godt mottatt! Hun var rasende i flere måneder etterpå :forvirret: ... Men, men, det hadde hun vel vært uansett hvem hun hadde hørt det fra tenker jeg. Ingen av oss forutså denne reaksjonen hos henne, da de ikke har barn sammen og det var hun som hadde brutt forholdet... :klø: .

Skrevet
Nei du har ingen plikt å fortelle noe til eksen. Hvis du føler det er greit kan du ta en telefon og fortelle han det. Ellers har han faktisk ingenting med deg og ditt liv å gjøre lenger.

Syns dere er litt "beinharde" når det gjelder et brudd.

Det handler vel ikke nødvendigvis om hva man har PLIKT til å gjøre eller OM han har noe med ditt liv å gjøre eller ikke.

Det handler vel om å ta litt hensyn til hverandres følelser. Vil tro det ligger en hel del følelser rundt de fleste brudd, og det har vel vært en hel del følelser i et forhold der man har vært gift i 5 år.

Så skilles man som "venner" og har en helt grei kontakt med hverandre, og det er forholdsvis kort tid siden bruddet, synes jeg det er riktig å si ifra. Jeg hadde blitt veldig såret og ikke minst PAFF hvis f.eks. en venninne hadde kommet og fortalt meg at min eksmann skulle bli pappa. Ser på det som en selvfølge at han hadde fortalt det til meg før det "kom på bygda".

Skrevet
Ser på det som en selvfølge at han hadde fortalt det til meg før det "kom på bygda".

Det kommer vel an på om man faktisk har noe med hverandre å gjøre? Hvis man ikke har barn sammen og ikke deler vennekrets, da vil jeg forsåvidt mene at all "opplysningsplikt" har opphørt når man ikke er sammen lenger.

Ville det ikke føles litt sært om du og kjæresten ble gravide og han bare "måtte" fortelle det til sin ex selv om de ikke hadde noen kontakt? Det ville jeg reagert på i alle fall. Er man fortsatt omgangsvenner er det selvsagt en helt annen sak, da ville det vært snodig å IKKE si noe...

Skrevet

Har opplevd denne situasjonen. Det var direkte pyton. Min mann og hans eks strevde i mange år for å få barn. De var til utredning for prøverør til og med. De sto på venteliste da hun slipper bomben. Hun ville ut av det 9 år gamle forholdet. Hun flytta ut, og mannen min oppdaga da at hun hadde hatt en annen i flere måneder. Det gikk ca 3 måneder så kom hun hjem til han og fortalte at hun var gravid. Min mann ble selvsagt veldig lei seg. Han og jeg hadde nettopp truffet hverandre så vårt forhold var helt i startfasen, og jeg takla ikke at han skulle være lei seg pga dette, så jeg ba han om å sørge ferdig før vi utvikla forholdet vårt. Hun kom i dette tilfellet hjem til han og fortalte det. De var ikke skilt, knapt nok separert. Det må legges til at vi flyttet sammen før skilsmissen hans var i orden :ironi:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...