Gå til innhold

Hvordan tas prøven til måling av langtidsblodsukker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det blodprøve, eller stikk i fingeren,og hvor lang tid tar det å få svar?

Anonymkode: 383ef...66c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et stikk i fingeren, blir synd opp en dråpe blod i en liten kassett med et tynt rør. Kassetten setter helsepersonellet i en maskin. Svaret får du ila 15 min

AnonymBruker
Skrevet

Blodprøve i armen, en uke omtrent, alt ettersom hvor du bor 😊

Anonymkode: a6c69...0bf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Aya94 skrev (1 minutt siden):

Et stikk i fingeren, blir synd opp en dråpe blod i en liten kassett med et tynt rør. Kassetten setter helsepersonellet i en maskin. Svaret får du ila 15 min

Tar max 5 min

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Blodprøve i armen, en uke omtrent, alt ettersom hvor du bor 😊

Anonymkode: a6c69...0bf

Tar max et par dager 

Anonymkode: 90758...e0c

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hvor man tar prøven. Noen tar stikk i finger og svar med en gang, andre steder tar de blodprøve i armen og da må den sendes videre så får man svar innen en ukes tid

Anonymkode: 6860f...943

AnonymBruker
Skrevet

Den tar de som regel i armen sammen med de andre prøvene som blir tatt.

Får som regel svar innen 4-5 virkedager, men vet det går relativt raskt hos meg, hos en venninne så tar det 3 uker, alt tar tid der.

Anonymkode: 4c4a3...eba

AnonymBruker
Skrevet

:ler:

Blodsukkeret som måles i finger gir et bilde på blodsukkeret her og nå, langtidsblodsukker eller hb1ac som det heter og tas venøst i armen som en ordinær blodprøve. Hvor lang tid det tar spørs hvor du tar det. 

Anonymkode: de8ca...559

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

:ler:

Blodsukkeret som måles i finger gir et bilde på blodsukkeret her og nå, langtidsblodsukker eller hb1ac som det heter og tas venøst i armen som en ordinær blodprøve. Hvor lang tid det tar spørs hvor du tar det. 

Njet! Den kan også tas i fingeren og analyseres direkte på legekontoret om de har utstyr til det. Jeg er vrang og vrien å ta blodprøve på, men langtidsblodsukker blir tatt i finger hver gang jeg nærmer meg legekontoret

Anonymkode: c19e0...df9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Njet! Den kan også tas i fingeren og analyseres direkte på legekontoret om de har utstyr til det. Jeg er vrang og vrien å ta blodprøve på, men langtidsblodsukker blir tatt i finger hver gang jeg nærmer meg legekontoret

Anonymkode: c19e0...df9

Tror dette ikke er det mest normale. Har alltid tatt i armen, hatt 5 ulike legekontor. 

Anonymkode: 361c6...71e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror dette ikke er det mest normale. Har alltid tatt i armen, hatt 5 ulike legekontor. 

Det er mest normalt å ta internprøve. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er en feilmargin på slike små maskiner, der det må være nøyaktig tas det venøst som du sier. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Tar max et par dager 

Nja, enkelte laboratorium kjører analysen bare en gang i uka pga lavt prøvevolum. Tar du prøven den dagen analysen kjøres og den ankommer laboratoriet dagen etter, tar det en uke å få svar.

Anonymkode: 6879e...ceb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...