AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #1 Skrevet 5. juli 2023 Boligprisene vil falle med mellom 5 og 10 prosent fra nå og frem til nyttår. Men hva skjer etter det, vil prisfallet tilta utover vinteren og våren når sentralbankene hever renten mer og mer? Hvor mange blir kastet på gata og går personlig konkurs? Håper ikke alt for mange til slutt må selge seg selv, barn, bikkje og bil 😥 https://www.nettavisen.no/okonomi/spar-kjolig-host-i-boligmarkedet-winter-is-coming/s/5-95-1205681 Anonymkode: 45ba6...ab2 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #3 Skrevet 5. juli 2023 Gjesp. La oss nå bare se hva som skjer. Anonymkode: f48dd...527 4
Bombasi Skrevet 5. juli 2023 #4 Skrevet 5. juli 2023 Ingen blir kastet på gata og går personlig konkurs av at boligprisene faller 10%. Bolig er en langtidsinvestering for de fleste, og så fremt ingen realiserer "tapet" så er det ingen stress. For øvrig er et fall på 10% bare litt over fortjenesten man har hatt siden nyttår. Og om 1-2 år igjen så snur trenden uansett. Da er jeg mer bekymret for inflasjon, rentehevinger, konkurser og arbeidsledighet, samt en mulig resesjon. For øvrig vil jeg påpeke at det som skrives i artikkelen er kvalifisert synsing. Og det er vel ikke et annet fagfelt som har tatt mer feil enn økonomer siste to årene. 8
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #5 Skrevet 5. juli 2023 Egentlig vil det bare være bra om boligprisene faller, slik at nordmenns vanvittige gjeldsvekst kan bremses litt og kommende generasjoner ikke ender opp med å bli helt låst ute fra å eie egen bolig med mindre de har rike foreldre eller bor hjemme og sparer til de er 40. De lave rentene vi har hatt i altfor lang tid har utvilsomt vært kjekt for de som lever av å selge boliger og gjeld til folk, men den ekstreme gjeldsveksten hos det norske folk har gjort oss utrolig sårbare og samtidig veldig naive for at ting ikke nødvendigvis varer evig. Men altfor mange har kost seg i denne langvarige "festen". Og da er det ikke noe kos å være den som prøver å mane om litt forsiktighet.. er man på en spinnvill fyllefest hvor spriten deles ut i hytt og helvete, er det ikke mange som gidder å høre på han der plagsomme som går rundt og ber folk tenke på morgendagen. Anonymkode: 5eba0...54a 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #6 Skrevet 5. juli 2023 Vi kjøpte november/desember 2022 i Oslo, er det på topp vi kjøpte? Har foreløpig ikke merket noe. Anonymkode: 1486b...6a8
Hensatt Skrevet 5. juli 2023 #7 Skrevet 5. juli 2023 Skjønner ikke helt hva du mener. Man kjøper da ikke en bolig for så selge den med tap etter et halvt år... 8
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #8 Skrevet 5. juli 2023 Blizz1 skrev (3 minutter siden): Skjønner ikke helt hva du mener. Man kjøper da ikke en bolig for så selge den med tap etter et halvt år... Mange tror visst dette😂 Anonymkode: f3ea4...373 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #9 Skrevet 5. juli 2023 Jeg må ærlig talt si at jeg overhode ikke merker noe som helst til verdiendring i boligen min. Prisene har endret seg mye de årene jeg har eid, jeg har aldri merket noe til det. Hvordan mener du folk skal merke det? Folk merker renteendring, ikke verditap/vekst på allerede eid bolig. De eneste som merker en prisvekst/nedgang er de som skal selge/kjøpe, eller endre lån. Vi som eier og ikke skal endre lån merker absolutt ikkeno. Anonymkode: 43fe0...729 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #11 Skrevet 5. juli 2023 Altså... Nå er ikke vi den posisjonen da vi kjøpte prosjektert bolig i 2021 som stod ferdig i år, og dagen etter innfytting fikk vi takst på nesten 1,9 mill mer enn vi betalte. Så vi gjorde absolutt et godt kjøp. MEN det spiller absolutt ingen rolle, planen er uansett å bo her i 20 år. Vi har hverken tjent de 1,9 millionene eller tapt noe - nettopp fordi vi ikke skal selge. Det spiller ingen rolle at prisene synker eller stiger når man uansett ikke skal gjøre noen endringer 🤷🏼♀️ Anonymkode: 029d5...ece 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #12 Skrevet 5. juli 2023 Boligprisene har ingen betydning så lenge man ikke selger. Man blir altså ikke satt på gata av den grunn. Anonymkode: fd9c8...ce1 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #13 Skrevet 5. juli 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Mange tror visst dette😂 Anonymkode: f3ea4...373 Dessverre er det en del som har fått høre at de må "skynde seg" inn i boligmarkedet, og at boligprisene alltid vil stige uansett slik at de får "gevinst" senere og dermed kan "kjøpe seg opp". Ikke mange som selger etter bare et halvt år nei, men noen gjør det i løpet av få år for å skaffe noe større. Problemet blir vel om huset må selges fordi rentene og prisveksten stiger for mye til at de klarer å sitte på boligen, og hvis prisen har sunket for mye risikerer man å selge med tap. Er man virkelig ille ute kan det ende med tvangssalg. Jeg regner med at det er slike situasjoner TS tenker på. Nå har vi jo nylig fått lest at flere boliglån går til inkasso, også: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/begynner-a-dra-seg-til-na-gar-flere-boliglan-til-inkasso/15868852/ Anonymkode: 5eba0...54a 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #14 Skrevet 5. juli 2023 De som kjøper bolig UTEN Å LÅNE, de vil vel ikke kjenne noe? 🤔 Anonymkode: 26d28...783 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #15 Skrevet 5. juli 2023 Det er ikke fall i boligpriser som knekker folk. Det er arbeidsledighet og høye renter. Anonymkode: 2cd11...478 1
AllahBallah Skrevet 5. juli 2023 #16 Skrevet 5. juli 2023 Så bra da!! Da blir det jo mye rimeligere å kjøpe større bolig/oppgradere 😃
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #17 Skrevet 5. juli 2023 Noen av oss kjøper og selger i det samme markedet så det betyr ikke all verden. Anonymkode: 09f14...ad2 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #18 Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): De som kjøper bolig UTEN Å LÅNE, de vil vel ikke kjenne noe? 🤔 Anonymkode: 26d28...783 Nei, for prisene vil stige igjen uansett 😅 En midlertidig set back er 0 stress så lenge man ikke MÅ selge. Og det gjelder de fleste. Tar dette med knusende ro jeg. Boligmarkedet vil ta seg opp igjen. Anonymkode: 42db1...ce8 1
Snok1 Skrevet 5. juli 2023 #19 Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Boligprisene vil falle med mellom 5 og 10 prosent fra nå og frem til nyttår. Det er dette som kalles en justering. Markedet tar en pause for å finne et nytt støttenivå. Dette skjer hvert 3-4 år og er sunt, da det sikrer at markedet er priset etter ekte etterspørsel. Høy pris- og lønnsstigning er bare bra noen år for alle som har lån da lånene blir relativt sett mindre og dermed lettere å betjene. 2
Buddhahode Skrevet 5. juli 2023 #20 Skrevet 5. juli 2023 Du har hverken tjent eller tapt noe før boligen faktisk er solgt. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå