Gå til innhold

Kan jeg stole på autisme diagnosen? Fikk ikke diagnosen av DPS, men fikk av privat psykolog

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Siden dps mente jeg ikke hadde den diagnosen og jeg fikk ikke den da jeg gikk dit. Men jeg fikk den hos Volvat privat psykolog. Kan jeg stole på at det er satt på ordentlig og at de ikke bare er ute etter fornøyde pasienter og pengene? 

Anonymkode: 51b4f...576

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan du. 
Du kunne fort gått til tre ulike DPS og fått ulike diagnoser. Det er ikke en nøyaktig vitenskap så om du opplever at diagnosen stemmer og allerhelst at mestringsstrategier og verktøy fungerer så betyr det mange ganger mer enn diagnosen alene.

Anonymkode: 477ea...ffa

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kan du. 
Du kunne fort gått til tre ulike DPS og fått ulike diagnoser. Det er ikke en nøyaktig vitenskap så om du opplever at diagnosen stemmer og allerhelst at mestringsstrategier og verktøy fungerer så betyr det mange ganger mer enn diagnosen alene.

Men hvordan kan psykologer på dps (sikkert 5 forskjellige) alle ta feil, mens 1 psykolog på Volvat har rett? Vet ikke om jeg klarer stole på det

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvordan kan psykologer på dps (sikkert 5 forskjellige) alle ta feil, mens 1 psykolog på Volvat har rett? Vet ikke om jeg klarer stole på det

Men dro du til Volvat for å utrede deg for den diagnosen fordi du først ikke stolte på de 5 behandlerne på DPS ? 

Anonymkode: 89235...9fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Les det jeg skrev på nytt du om hva den viktige biten er. Det er å finne ting som hjelper.

Jeg antar at du gikk til Volvat fordi DPS ikke hjalp?

Hadde samtlige på DPS en utfyllende utredning? Normalt blir man ikke utreda i flere omganger, man blir utreda og behandla, evt forsøker andre ting over tid før muligens ny utredning. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde nok hatt diagnosen med en viss bismak, men skal lett innrømme at får jeg den ikke hos dps (skal utredes snart), kommer jeg til å gå privat, for jeg er 100% sikker på at jeg er autist og jeg trenger tilrettelegging på jobb, men må ha diagnosen for å få det.

Anonymkode: 10032...707

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange utredninger har du hatt ? 

Anonymkode: 44744...645

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg hadde nok hatt diagnosen med en viss bismak, men skal lett innrømme at får jeg den ikke hos dps (skal utredes snart), kommer jeg til å gå privat, for jeg er 100% sikker på at jeg er autist og jeg trenger tilrettelegging på jobb, men må ha diagnosen for å få det.

Hva slags tilrettelegginger kan man få/får du? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Siden dps mente jeg ikke hadde den diagnosen og jeg fikk ikke den da jeg gikk dit. Men jeg fikk den hos Volvat privat psykolog. Kan jeg stole på at det er satt på ordentlig og at de ikke bare er ute etter fornøyde pasienter og pengene? 

De diagnostiserer vel ikke for gøy?? Autisme og ADHD er medfødt og mye annet bør være utelukket før det stilles diagnose. 

Tror det er en myte at man kan kjøpe diagnoser. 

Anonymkode: 0567b...ae9

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kan du. 

Enig.  Vil si det eneste som teller er om man får bedre forståelse av seg selv med diagnosen og om man får noen mestringsstrategier eller tilrettelegging som gjør livet bedre. 

Autisme-spekteret er også svært bredt. Så det hjelper ikke å kun få høre "du er autist".  Man må finne ut konkret hva man sliter med og alvorlighetsgraden. 

Anonymkode: 42fb3...f2f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva slags tilrettelegginger kan man få/får du? 

Jeg håper på 100% hjemmekontor. Fungerer mye bedre når jeg får sitte i fred å jobbe. Blir så stresset av alle lyder og folk ute, får ikke gjort en dritt og sitter bare å gruer meg til bussturen hjem som gjerne ender med 2-3 bussbytter pga angst som gjør at jeg må gå av og vente på neste. Blir lange dager når jeg står opp 05:30 for å rekke å bruke samme strategi for å angste meg til jobb også.

Tror ikke jeg varer så mange fler år i jobb hvis jeg skal fortsette som nå, så trenger tilrettelegging.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg håper på 100% hjemmekontor. Fungerer mye bedre når jeg får sitte i fred å jobbe. Blir så stresset av alle lyder og folk ute, får ikke gjort en dritt og sitter bare å gruer meg til bussturen hjem som gjerne ender med 2-3 bussbytter pga angst som gjør at jeg må gå av og vente på neste. Blir lange dager når jeg står opp 05:30 for å rekke å bruke samme strategi for å angste meg til jobb også.

Tror ikke jeg varer så mange fler år i jobb hvis jeg skal fortsette som nå, så trenger tilrettelegging.

Egentlig burde det vært helt selvsagt at man fikk den tilpasningen ved sånne utfordringer, diagnose eller el. Alternativet er jo fort å falle utenfor arbeidslivet. 

Anonymkode: 8729c...a16

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Egentlig burde det vært helt selvsagt at man fikk den tilpasningen ved sånne utfordringer, diagnose eller el. Alternativet er jo fort å falle utenfor arbeidslivet. 

Er så enig! Dessverre er arbeidslivet laget for at alle skal passe i den samme malen, vi som havner på siden av den faller også ut av arbeidslivet når vi ikke klarer å pushe lenger.

Autismediagnose gir rett på tilrettelegging fordi det er en funksjonshemming. Siden jeg har mye som stemmer og scorer 38 på AQ testen, ser jeg autismediagnosen som en slags siste mulighet for å slippe ufør.

Det er verdt noen tusenlapper og et forsøk privat dersom dps ikke setter diagnosen. Hvilket gjør at svaret mitt på ts sitt spørsmål er at det spørs litt hva ts skal bruke diagnosen til. Er den til nytte for at man skal holde hodet over vann synes jeg definitivt en skal omfavne diagnosen Volvat satte :) 

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Man har rett på tilrettelegging om man får autisme-diagnosen. Og det er jo fordi man ikke ønsker at noen unødvednig skal falle utenfor arbeidslivet. 

Det er også en av grunnene til at diagnoser kan være viktige. Mange som klager over at det stilles for mange diagnoser i dagens samfunn. Men når diagnoser er knyttet til rettigheter så er det viktig at de som trenger tilretteleggingen får diagnosene. 

Anonymkode: 353c1...0a6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre kjenner jeg til flere tilfeller hvor diagnoser på Autisme (asberger) har blitt satt, men senere blitt trekt. Nå synes jeg ikke det nødvendigvis er verdens undergang, bare se dokumentar om Elon Musk på YouTube. Det er også mulig å ligge på grenseland, kanskje at man kler seg litt rart, dårlig på å forstå Ironi osv, men mangler andre symptomer som, feks greier man å være sosial i ganske lang tid.  Det gjør at noen etter grundig utredning velger å ikke sette diagnosen, eller motsatt. 

Anonymkode: d2760...c5f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...