AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #1 Skrevet 5. juli 2023 Noen jeg kjenner har veldig dårlig helse, generelt fysisk/ psykisk og måtte flytte ut av en leilighet da huseier ville bo der selv. Psykisk helse/ nav tilbød å ordne flyttevask. Disse fikk da tlf fra huseier som sender bilder av at det ikke er vasket skikkelig og derfor tar depositumet på 30k. Pluss sier at nekter å ta i mot noen flere i regi vask, det skal han ordne selv. Her kjenner jeg at jeg blir noe irritert. Det kan da for svingende ikke koste 30K å vaske en halv bolig? Det vil jeg si er svindel og særlig lite etisk i dette tilfellet, men mulig jeg tar feil. Anonymkode: 9d112...2fb 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #2 Skrevet 5. juli 2023 Det er svindel ja, man kan betale 5000 kr for en grei flyttevask. Anonymkode: cf66e...e04 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #3 Skrevet 5. juli 2023 Det må du ikke godta. Var han ikke på befaring sammen med de som vasket? Anonymkode: d587c...a69 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #4 Skrevet 5. juli 2023 Det høres ekstremt urimelig ut at det skal trekkes HELE depositumet, hvor stor er denne boligen? Sykt om det skulle koste 30k å vaske den.. utleier kan kreve -trekk- i depositum tilsvarende kostnad av vask, men ta det gjerne videre og les gjennom husleieloven og send til utleier. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17/KAPITTEL_10#§10-3 Anonymkode: 2cdc1...d13 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #5 Skrevet 5. juli 2023 Nei det er ikke lov. Huseier kan ta penger det kostet å få vasket der, typisk 2000-5000 kroner. Det fins en organisasjon for leietakere, ring den og spør om hjelp Anonymkode: 70dc7...e51 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #6 Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nei det er ikke lov. Huseier kan ta penger det kostet å få vasket der, typisk 2000-5000 kroner. Det fins en organisasjon for leietakere, ring den og spør om hjelp Anonymkode: 70dc7...e51 Det er ikke meg men noen i familie det er snakk om, så tror ikke jeg kan blande meg for mye her. Tror nok de er for dårlig stilt til å ordne opp i dette selv akkurat nå, vel og merke. Anonymkode: 9d112...2fb
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #7 Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Nei det er ikke lov. Huseier kan ta penger det kostet å få vasket der, typisk 2000-5000 kroner. Det fins en organisasjon for leietakere, ring den og spør om hjelp Anonymkode: 70dc7...e51 Det koster slettes ikke så lite for flyttevask. 8000 om det er under 60kvm tenker jeg. + bortkjøring av søppel og månedsleie om leilighet ikke var klar til overleveringsdato. Anonymkode: cde60...f59 2
Tvist Skrevet 5. juli 2023 #8 Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det er ikke meg men noen i familie det er snakk om, så tror ikke jeg kan blande meg for mye her. Tror nok de er for dårlig stilt til å ordne opp i dette selv akkurat nå, vel og merke. Anonymkode: 9d112...2fb Men de trenger jo ikke å akseptere at han tar depositumet, bare å la være å godta utbetalingen fra depositumskontoen. 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #9 Skrevet 5. juli 2023 Tvist skrev (1 minutt siden): Men de trenger jo ikke å akseptere at han tar depositumet, bare å la være å godta utbetalingen fra depositumskontoen. Blir ikke overrasket over om denne utleieren (som veldig mange utleiere) har deoositumet på sin egen private konto. TS, hvis dette er tilfellet så hadde jeg hjulpet slektningene med å sende en klage til husleietvistutvalget. For dette er isåfall et ulovlig depositum, som utleier ikke har rett til å trekke noenting fra. Hadde uansett sendt klage til husleietvistutvalget da en flyttevask ikke vil koste så mye uansett... Anonymkode: 0aecf...f62 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #11 Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Blir ikke overrasket over om denne utleieren (som veldig mange utleiere) har deoositumet på sin egen private konto. TS, hvis dette er tilfellet så hadde jeg hjulpet slektningene med å sende en klage til husleietvistutvalget. For dette er isåfall et ulovlig depositum, som utleier ikke har rett til å trekke noenting fra. Hadde uansett sendt klage til husleietvistutvalget da en flyttevask ikke vil koste så mye uansett... Anonymkode: 0aecf...f62 Hvis det er tilfelle så regnes det ikke som depositum men forskudd på husleie. Anonymkode: 3654c...f7a
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #12 Skrevet 5. juli 2023 Man har rett til å rette opp i vaskingen selv først. Utleier kan under ingen omstendigheter beholde et depositum på 30k for dårlig vask. Anonymkode: 91aee...974 5
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #13 Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis det er tilfelle så regnes det ikke som depositum men forskudd på husleie. Anonymkode: 3654c...f7a Jada, ulovlig depositum som sagt, som regnes som forskudd på leie. Mem hvis man har bodd der lenger enn 3 år så har man ikke lenger et krav mot utleier siden pengekrav foreldes etter 3 år. Anonymkode: 0aecf...f62
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #14 Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jada, ulovlig depositum som sagt, som regnes som forskudd på leie. Mem hvis man har bodd der lenger enn 3 år så har man ikke lenger et krav mot utleier siden pengekrav foreldes etter 3 år. Anonymkode: 0aecf...f62 Er du sikker på det, pengene du betalte siste 3 måneder, er jo betalt inn for mye. Det er jo ikke 3 år siden, det er bare en måned siden eller noe, og DE pengene bør du kunne kreve tilbake, rent logisk sett. Er ikke jurist altså men synets det hørtes rart ut at du ikke har krav på å få tilbake når du har betalt for mye. Men godt mulig det stemmer. Anonymkode: 6cf9d...d2e 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #15 Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Er du sikker på det, pengene du betalte siste 3 måneder, er jo betalt inn for mye. Det er jo ikke 3 år siden, det er bare en måned siden eller noe, og DE pengene bør du kunne kreve tilbake, rent logisk sett. Er ikke jurist altså men synets det hørtes rart ut at du ikke har krav på å få tilbake når du har betalt for mye. Men godt mulig det stemmer. Anonymkode: 6cf9d...d2e Ja jeg er sikker på det. Det gjelder fra datoen beløpet blir betalt inn og 3 år fram i tid. Derfor er det ekstra viktig å ikke bli boende i over 3 år hvis utleier vil ha pengene inn på egen konto. https://e24.no/privatoekonomi/i/naMnmB/brudd-paa-loven-stort-problem-for-leietakere-du-kan-i-verste-fall-tape-depositumet Anonymkode: 0aecf...f62 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #16 Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ja jeg er sikker på det. Det gjelder fra datoen beløpet blir betalt inn og 3 år fram i tid. Derfor er det ekstra viktig å ikke bli boende i over 3 år hvis utleier vil ha pengene inn på egen konto. https://e24.no/privatoekonomi/i/naMnmB/brudd-paa-loven-stort-problem-for-leietakere-du-kan-i-verste-fall-tape-depositumet Anonymkode: 0aecf...f62 Nei nei nei, dette er feil. Man må regne beløpet som er innbetalt som forskudd på husleie på de tre første månedene (dersom depositumet er tre månedsleier), og så blir hver enkelt innbetalte leie forskudd for måneden tre måneder senere. På den måten fornyes kravet hver måned, og er aldri eldre enn tre måneder. Anonymkode: 18212...0f5
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #17 Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei nei nei, dette er feil. Man må regne beløpet som er innbetalt som forskudd på husleie på de tre første månedene (dersom depositumet er tre månedsleier), og så blir hver enkelt innbetalte leie forskudd for måneden tre måneder senere. På den måten fornyes kravet hver måned, og er aldri eldre enn tre måneder. Anonymkode: 18212...0f5 Det du sier er bare tull. Anonymkode: 0aecf...f62
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #18 Skrevet 5. juli 2023 Hadde dette vært noen i min familie, så hadde jeg møtt opp på døra med vaskeutstyr og bedt han vise meg hva som var for dårlig vasket. Rensing av sluk? Kjøkkenvifte? Dersom du bor langt unna, TS, ring NAV, og håp at du kommer til en OK kundebehandler som ser galskapen i dette. IKKE greit. Anonymkode: 8bb46...26f
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #19 Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det du sier er bare tull. Anonymkode: 0aecf...f62 Godt argument. Du vinner. Anonymkode: 18212...0f5 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #20 Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Godt argument. Du vinner. Anonymkode: 18212...0f5 Ingen konkurranse dette. Men greit at TS får riktig informasjon. Du må gjerne komme med en link som motbeviser det jeg sier. Anonymkode: 0aecf...f62
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå