Gå til innhold

Vært ansatt i rett under et år - vil videre da jobben ikke er det man ble forespeilet. Hva sier man i nye intervju?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I nye intervjuprosesser vil man få spørsmål om hvorfor man etter så kort tid ønsker seg videre.

Det er ikke aktuelt å oppgi referanser fra nåværende arbeidssted, da det vil by på ubehageligheter og en antagelig «verre» arbeidsdag enn nødvendig.

Årsaken til at jeg ønsker meg videre er at jeg ikke gjør det jeg ble lovet/forespeilet.

Jeg opplever til og med å ha reversert i utfordringer, samt tilbake flere år i min karriere rent arbeidsmessig.

Den jobben jeg har i dag hverken utvikler meg, eller gagner meg på sikt, da jeg absolutt ikke har tatt de stegene framover som jeg både ønsket meg, samt ble forespeilet.

Så da er jeg her hvor jeg søker ny jobb og er noe usikker på hva jeg bør si ved spørsmål, for de kommer.

Noen med erfaring som kan rådgi meg?

Anonymkode: 402e6...655

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor søker du på den nye jobben? Snu det til hvorfor du er der på intervju - ikke hvorfor du forlater jobben :) 

Anonymkode: 08612...a97

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Enig! Fokuser på den nye jobben. Ikke snakk ned din gamle jobb, Si at du har lært masse i den jobben du har hatt, men at du ønsker nye utfordringer innen (noe din nye arbeidspass kan tilby) Det dere har som jeg synes er spennende er …
Du trenger ikke oppgi din nåværende arbeidgiver som referanse. Det er ikke vanlig.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her :) Takk for svar.

Jeg kan absolutt forsøke å fokusere på den nye jobben, men samtidig om man sitter der som intervjuobjekt og intervjueren stiller en det direkte spørsmålet:

"Jeg ser du har vært i XXX i 11 mnd bare, hva er årsaken til at du allerede ønsker deg videre?"

Så kan jeg selvfølgelig svare at denne stillingen jeg søker på nå er passende og hva jeg er ute etter med utfordringer og bla bla bla, men jeg kan nesten se for meg at det ikke vil være godt nok. Da det ikke er det de ønsker å vite. Det vil faktisk nærmest se ut som om jeg unngår/velger å svare på noe de spør om.

Da kan de sitte igjen og undre, og tenke at her må det være noe lumsk så kanskje like greit å ikke gå videre med denne kandidaten. 

Så en mellomting kanskje? 🙈

AnonymBruker
Skrevet

Bare vær ærlig på det, svar det du skriver her. Det var ikke det du ble forespeilet, du ønsker mer utfordringer - og da er det lett å dra det over på hva den jobben du søker på har å tilby deg, hva som tiltrekker deg med den. 

Jeg søkte også ny jobb etter bare 9 mnd i gammel, mye av samme grunn. Jeg sa det bare som det var, og fikk den nye jobben :)

Anonymkode: c91a9...c12

AnonymBruker
Skrevet

Kan du si at den du har nå er spennende og givende, og du så for deg at du skulle bli der noen år, men at når du så annonsen for ny jobb så følte du at sjansen ikke kunne gå i fra deg? 

Anonymkode: 60923...ffa

• Liker 2
Skrevet

Tror du at intervjuer kommer til å spørre om det? Det er mange kjappe bytter i arbeidslivet i dag og jeg tenker at det at den nye jobben er interessant er nok grunn til å bytte. Men om intervjuer virkelig skulle begynne å grave er det jo bra å være ærlig.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er enkelt....du søker nye utfordringer.

Anonymkode: 651ae...24a

AnonymBruker
Skrevet

Ta det fra en som ofte sitter på arbeidsgiversiden i et intervju: at du er ærlig på at det ikke var som du ble forespeilet og at du savner å kunne utvikle deg hadde gått hjem i min bok. Det er en ærlig sak at man ikke alltid treffer riktig, og så lenge dette er et engangstilfelle hadde jeg ikke tenkt veldig mye over det. Hadde det imidlertid vært fem jobbskifter de siste fem årene hadde jeg vært mer skeptisk.

Anonymkode: 8e3c6...2ca

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Jeg har kun hatt to jobbskifte på de siste 10 årene. Et opphold i jobb på 2 år grunnet to barn på rappen.

Solide referanser og føler jeg kan stå for at jeg er en god ansatt, men det vet jo ikke nødvendigvis en ny arbeidsgiver😊

Tusen takk for svar dere. Litt ærlighet, uten å skjende nåværende arbeidsgiver - blir min strategi.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Ta det fra en som ofte sitter på arbeidsgiversiden i et intervju: at du er ærlig på at det ikke var som du ble forespeilet og at du savner å kunne utvikle deg hadde gått hjem i min bok. Det er en ærlig sak at man ikke alltid treffer riktig, og så lenge dette er et engangstilfelle hadde jeg ikke tenkt veldig mye over det. Hadde det imidlertid vært fem jobbskifter de siste fem årene hadde jeg vært mer skeptisk.

Tusen takk🙏🏻

AnonymBruker
Skrevet

Ærlighet varer lengst. Jeg har vært i samme situasjon, og de hadde ikke noen problemer med forklaringen min. 

Anonymkode: 887d2...e82

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns du skal være like ærlig som du skrive i denne tråden.

Jeg sitte ofter med intervju ansvar og hadde satt pris på et slikt ærlig svar. Det krever mot og selvinnsikt å ta en slik avgjørelse. Altfor mange ender opp for lenge i en jobb de ikke trives i og ikke får nok utfordringer. Det er ikke bare arbeidsgiver som kan bomme på ansettelser, det kan være omvendt også.

At du savner personlig og faglig utvikling er helt legitimt og viser bare at du tar ansvar for egen utvkling.

Anonymkode: dcb84...3ed

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg syns du skal være like ærlig som du skrive i denne tråden.

Jeg sitte ofter med intervju ansvar og hadde satt pris på et slikt ærlig svar. Det krever mot og selvinnsikt å ta en slik avgjørelse. Altfor mange ender opp for lenge i en jobb de ikke trives i og ikke får nok utfordringer. Det er ikke bare arbeidsgiver som kan bomme på ansettelser, det kan være omvendt også.

At du savner personlig og faglig utvikling er helt legitimt og viser bare at du tar ansvar for egen utvkling.

Anonymkode: dcb84...3ed

TS her.

Tusen takk. Dette hjelper.

Ja tid = penger. 
Om jeg skal bli i denne stillingen vil jeg både kjede meg, samt jeg går faktisk flere steg tilbake i min karriere.
Nytter lite med korrekt tittel, dersom innholdet ikke tilsvarer. 

Når man da velger å gå videre, vil man ende opp med å være underkvalifisert da man rett og slett ikke har kompetansen som trengs til en jobb hvor tittelen faktisk stemmer overens med oppgaver.

I dette tilfellet er tittelen, dvs. tittelen beskriver det jeg ønsket meg, men innholdet er nede på koordinatornivå. Koordinator var jeg faktisk for 14 år siden, og jeg var det i mange år. Jeg er bare ferdig med det og kjenner at jeg trenger å gå videre.

Man må kunne være ærlig om dette, uten å snakke ned nåværende arbeidsgiver. (Håper jeg)

AnonymBruker
Skrevet

Når man har vært så kort i stillingen som du har, så bør man være forberedt på at de spør i intervjuet om hvorfor man ønsker å bytte jobb.

Jeg er nå i tilsvarende situasjon som deg (1 år inn i jobben, giftig sjef og bedriften leverer lite av det som ble forespeilet) og har vært på noen intervjuer. Hvis du sier at bedriften er giftig eller lignende, så vil ny bedrift kunne bruke det til å tilby deg lav lønn ettersom de vet at du er svært villig til å bytte beite. Måten jeg har løst det på, hvis de spør, er å svare at markedssituasjonen (inflasjon og offentlige bevilgninger) har betydelig endret seg siden jeg signert for den jobben jeg har nå og at derfor er det naturlig å se seg om etter noe nytt.

Anonymkode: 2acd7...e13

AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger bytter man jobb for å komme seg vekk, og tar "hva som helst". Andre ganger er det fordi drømmejobben dukker opp. Jeg ville ikke ansatt han som først og fremst vil vekk.

Som.nange allerede har skrevet, ta utgangspunkt i hva du kan få. Spør de spesifikt, si at du ser det kan være tidlig å skifte men du ønsker å prøve ut mulighetene omsøkte jobb byr på. Det er greit å gi konkrete eksempler på at du ønsker å jobbe mer med xx som dagens jobb gir lite mulighet for.

Anonymkode: 3aa4a...102

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tviler på at det er avgjørende for intervjuet om du ikke legger ut i detalj om hvorfor du ønsker å slutte i nåværende jobb. Bare si noe sånt som at du takket ja til jobben, men fant ut at arbeidsoppgavene ikke var noe for deg likevel. Så dukket det opp ledig stilling der du søker nå, og syns det virket mer interessant.... ferdig. 

Anonymkode: 03f72...6a3

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Helt enig. Ærlighet varer lengst. Og så er jeg enig med flere i at det er ikke viktig å snakke ned forhenværende og nåværende arbeidsgiver.

Lykke til!

Hilsen en annen som sitter på arbeidsgiversiden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...