Gå til innhold

Trenger hjelp, er sykelig overvektig!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min fastlege kaller meg for "sykelig overvektig" og sier jeg bør gå ned minst 10 kg ellers kommer jeg til å få en del helseproblemer. Diabetes, hjertesykdommer osv. Sist jeg var innom pekte han på magen min og sa det var mye å ta i så det var bare å sette i gang. Jeg føler jeg har prøvd alt av slankekurer og treningsprogram for å få av de ekstra kiloene som har sneket seg på med årene. Sit-up. Push-up, benken, jogging, vektløfting, roing, sykling osv, osv. Jeg har redusert maten, spiser mye mindre porsjoner og mest grønt og fisk, unner meg sjelden noe "søppelmat" og spiser jeg noe som inneholder veldig mye karbohydrater så spiser jeg enda mindre den dagen for å ikke gå over tallet som er - ut ifra det jeg fant ut på nettet - er 2500 kacl. Det har gått flere måneder nå og jeg har ikke gått ned et eneste kg, og magen ser ut som den er kommet for å bli. Er det noen som har et godt råd som hjelper? Hvordan kan jeg bli kvitt kiloene? Og hvordan kan magen bli stramere? Gir nesten opp her ts. Jeg er 40. 178 høy og veier 89 kg. Jeg har spurt både venner og familie om å delta, er jo lettere å trene sammen med andre, men fikk til svar at jeg fikk drive denne "torturen" alene. Ikke lett 🫤🫣

Anonymkode: 9467c...e6a

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette har jeg vanskelig for å tro. Du er langt unna "sykelig overvektig". Bytt fastlege om det du sier er oppriktig. 

Når det er sagt så høres 2500 kcal per dag mye ut for en 40-åring. De fleste vil gå opp i vekt av det med mindre du er veldig aktiv, typ trener 15 timer i uken. 

Anonymkode: da400...057

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Du har fedme, men du er ikke sykelig overvektig.  Men du kvalifiserer sikkert til å få vektreduserende sprøyter som saxenda eller wegovy, men du må betale selv

Og som ab sier, du må nok betydelig ned fra 2500kcal

Endret av Topsi
  • Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

2500 kcal er alt for mye. 

Om legen ikke vil hjelpe deg med alternativer for å gå ned i vekt, så får du be om henvisning til overvektsklinikken. 

Anonymkode: c9b75...62b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette har jeg vanskelig for å tro. Du er langt unna "sykelig overvektig". Bytt fastlege om det du sier er oppriktig. 

Når det er sagt så høres 2500 kcal per dag mye ut for en 40-åring. De fleste vil gå opp i vekt av det med mindre du er veldig aktiv, typ trener 15 timer i uken. 

Anonymkode: da400...057

Jeg vet jeg har mye å ta i, ser jo det selv, men kanskje du har rett at jeg burde bytte fastlege.... Ops! Det skulle stå 1500, ikke 2500!

AnonymBruker
Skrevet

Trening er bra, men det er reduksjon i matinntaket som er det utslagsgivende om man klarer å gå ned i vekt. Når jeg periodevis strever med dette selv, bruker jeg MyFitnessPal-appen (gratisversjonen). Der er det lett å logge både matinntak og aktivitet for dagen. Jeg synes det funker utrolig effektivt, for jeg har så utrolig lett for å lure meg selv. Jeg tror ikke jeg spiser for mye, men når jeg må logge alt i appen, så merker jeg jo fort at porsjonene er for store og at jeg småspiser for mye.

Jeg er 172 høy, og legger meg gjerne på 1500 kalorier om dagen for en jevn og god vektnedgang. Så bruker jeg ikke appen slavisk når jeg har blitt vant med nye porsjonsstørrelser og mindre småspising, men henter den frem igjen når vekta har gått opp 2-3 kg igjen. Da må jeg stramme inn på nytt.

Anonymkode: 04df9...772

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Trening er bra, men det er reduksjon i matinntaket som er det utslagsgivende om man klarer å gå ned i vekt. Når jeg periodevis strever med dette selv, bruker jeg MyFitnessPal-appen (gratisversjonen). Der er det lett å logge både matinntak og aktivitet for dagen. Jeg synes det funker utrolig effektivt, for jeg har så utrolig lett for å lure meg selv. Jeg tror ikke jeg spiser for mye, men når jeg må logge alt i appen, så merker jeg jo fort at porsjonene er for store og at jeg småspiser for mye.

Jeg er 172 høy, og legger meg gjerne på 1500 kalorier om dagen for en jevn og god vektnedgang. Så bruker jeg ikke appen slavisk når jeg har blitt vant med nye porsjonsstørrelser og mindre småspising, men henter den frem igjen når vekta har gått opp 2-3 kg igjen. Da må jeg stramme inn på nytt.

Anonymkode: 04df9...772

Den appen må jeg prøve ut, takk for tipset! 😊

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 173, veide 120 kg, og legen min snakket aldri sånn til meg. Det var jeg som tok opp vekten, ikke legen, men legen fulgte opp samtalen da jeg først hadde startet.

Nå har jeg gått ned 14 kilo siden mars, og fortsetter. Anbefaler Lifesum-appen. Den har gjort meg bevisst på mye!

Anonymkode: b592b...f93

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Du er ikke sykelig overvektig. Du har en BMI på 28, dvs. at du er i kategorien overvektig, men langt fra sykelig. Du har heller ikke fedme, som noen påstår (da må man ha BMI over 30).

Jeg har vanskelig for å tro at en lege sier noe sånt til en person som bare er litt småfeit, spesielt med tanke på at 60 % av befolkningen har BMI over 25. Vil tro TS dermed ser ganske vanlig ut, sammenlignet med andre menn på samme alder.

Du hadde sikkert hatt godt av å gå ned 10 kg, men det er ikke sånn at du er døden nær av fedme, akkurat :P 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Min fastlege kaller meg for "sykelig overvektig" og sier jeg bør gå ned minst 10 kg ellers kommer jeg til å få en del helseproblemer. Diabetes, hjertesykdommer osv. Sist jeg var innom pekte han på magen min og sa det var mye å ta i så det var bare å sette i gang. Jeg føler jeg har prøvd alt av slankekurer og treningsprogram for å få av de ekstra kiloene som har sneket seg på med årene. Sit-up. Push-up, benken, jogging, vektløfting, roing, sykling osv, osv. Jeg har redusert maten, spiser mye mindre porsjoner og mest grønt og fisk, unner meg sjelden noe "søppelmat" og spiser jeg noe som inneholder veldig mye karbohydrater så spiser jeg enda mindre den dagen for å ikke gå over tallet som er - ut ifra det jeg fant ut på nettet - er 2500 kacl. Det har gått flere måneder nå og jeg har ikke gått ned et eneste kg, og magen ser ut som den er kommet for å bli. Er det noen som har et godt råd som hjelper? Hvordan kan jeg bli kvitt kiloene? Og hvordan kan magen bli stramere? Gir nesten opp her ts. Jeg er 40. 178 høy og veier 89 kg. Jeg har spurt både venner og familie om å delta, er jo lettere å trene sammen med andre, men fikk til svar at jeg fikk drive denne "torturen" alene. Ikke lett 🫤🫣

2500kcal er sykt mye. De fleste som slanker seg ligger på 1500kcal. Men spørs om du trener ved å løpe mange mil i uka, noe de fleste ikke gjør akkurat.

Spise råvarebasert, kutt ut ultraprosessert mat og sukker.

Anonymkode: 9bddd...cbf

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

2500kcal er sykt mye. De fleste som slanker seg ligger på 1500kcal. Men spørs om du trener ved å løpe mange mil i uka, noe de fleste ikke gjør akkurat.

Spise råvarebasert, kutt ut ultraprosessert mat og sukker.

Anonymkode: 9bddd...cbf

Det er ikke sykt mye, det er regnet som et normalt dagsbehov for en voksen mann (regner med TS er mann utfra målene).

Skrevet

Helt uenig i at 2500kcal er sykt mye! Men er nok i meste laget for noen som skal ned i vekt. Selv trenger jeg nærmere 2500 for å holde vekten, og jeg er kvinne som faktisk er undervektig. Er mye i hverdagsaktivitet, men ikke noe ekstremt. En myte at alle kvinner må spise max 1600 kcal for ikke å gå opp i vekt..

Skrevet

Har dere ikke lest at trådstarter skrev feil, og det er 1500 kalorier hun spiser, ikke 2500!

De som skriver anonymt, får ikke gå tilbake og rette innlegget.

Jeg tror det er en kvinne som skriver, på grunn av ordbruken.

On 7/5/2023 at 9:50 PM, AnonymBruker said:

Jeg vet jeg har mye å ta i, ser jo det selv, men kanskje du har rett at jeg burde bytte fastlege.... Ops! Det skulle stå 1500, ikke 2500!

• Liker 1
  • 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.7.2023 den 21.32):

Det var en rar lege. Jeg er 166 høy og veier 75 kg. Jeg har en BMI på 27, og er overvektig. Legen sa at jeg var omtrent som gjennomsnittet i befolkningen. Jeg har faktisk begynt å slanke meg, da jeg fikk sjokk over vekta, jeg har ikke vekt hjemme. Jeg vet ikke hva jeg veier nå, men jeg har ihvertfall gått ned fra stor størrelse i arbeidsuniform på jobben til medium. Jeg får på meg liten størrelse i overdel, men medium i buksen. Har nå på meg klær i skapet, som har vært for trange noen år. Jeg er veldig glad  for det. Jeg har slanket meg siden april. Jeg trener veldig lite, går endel på tur bare. Tar litt øvelser hjemme i stua, for magen/ rumpe. Ellers spiser jeg bare lunsj og middag, og har sluttet med sukker og snacks på kvelden. 

Anonymkode: 4e956...ccc

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du spiser max 1500kcal daglig og mosjonerer/er i passe aktivitet, så et det jo ikke så mye mer å gjøre tenker jeg. Bare fortsett, så går det seg nok til. Pass på å spise nok protein, og mest rene råvarer. 

Anonymkode: 79afe...89d

AnonymBruker
Skrevet

Hei her var det mye misinformasjon. 

Det første du må gjøre er å finne ut hva målet ditt er. Hva som står på vekta betyr ingenting i forhold til overvekt. Derimot fettprosent har noe å si. 

Er du mann så skal du ha lavere fettprosten enn damer. 

Fettprosenten din finne du ut på å bruke et målebånd og ta ulike mål for å putte det i en kalkulator, dette vil være mer presist enn å bry seg om hva som står på vekta da muskler veier mer enn fett.

1500 kcal er veldig lite og kroppen din vil gå i nødmodus derav vil du ikke få særlig ned i vekt på kort tid. Legg deg Heller på en plass mellom 1800-2000kcal

Når det kommer til mat så MÅ du loggføre dette, alt fra smør o.l kjøpt en kjøkken vekt og vei alt av mat og regn ut. Ofte så spiser vi mer enn vi tror.

Når det kommer til trening så finn noe du liker og gjør dette så ofte du kan. Start gjerne med en idrett da dette er sosialt og gøy.

Hilsen tidligere overvektig 

Anonymkode: db121...f63

Skrevet

Hvis du vil ned i vekt, tror jeg noe av det som hjelper er å ha gode dager. Ha noen å være sammen med, noe å gjøre, meningsfulle oppgaver. Være litt travel, så du har noe annet å tenke på. Slippe relasjoner som er skadelige for deg. Da er det så mye lettere å kontrollere matinntaket og å ikke overspise usunn mat. 

Jeg støtter veldig det å bruke en app, f eks Lifesum. I tillegg syns jeg det hjelper å veie meg daglig, for hvis jeg har spist som jeg skal, går vekten nedover dag for dag. Når jeg får lyst på noe ekstra, ser jeg for meg det å veie meg neste morgen. Det hjelper. Men for noen blir det stressende å veie seg så ofte. Det kan skape et for stort fokus på vekt og mat. Du får se hva som passer deg :)

Hvilken type mat man spiser har også betydning. ikke bare antall kalorier. Jeg har lest at man legger mindre på seg av nøtter og ost enn man skulle tro ut fra kaloriinnholdet. Det betyr ikke at man kan spise kjempemye av det, men litt hver dag. På meg stemmer det. Det er også lettere å ikke overspise hvis du spiser mye proteiner og lite fine karbohydrater (sukker, lyst mel etc). Da slipper du en del cravings som er så vanskelige å stå imot. 

Hvis du venner deg til å spise mye frukt og grønt, får du i deg mye sunn mat og danner gode vaner for fremtiden. Det tar kanskje tid å venne seg til det, men etterhvert smaker det kjempegodt, syns jeg. 

Kanskje kan du finne en å slanke deg samen med, sånn at dere kan støtte hverandre og heie hverandre fram? 

Og jeg tror ikke du trenger å trene masse, hvis ikke du har lyst til det. Gå en god tur hver dag, helst når det er lyst ute, det hjelper litt :) 

Lykke til!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du spiser for mye kalorier. Hvis du sliter med craving, mengder osv ville jeg rådført meg med legen om å prøve wegovy. Jeg var sykelig overvektig og har ozempic på resept. Jeg fikk denne før wegovy ble godkjent, og har hatt kjempe effekt. Jeg spiser mindre, ingen søtsug og holder meg til små porsjoner. Det koster litt, men for min del er det verdt det etter 8 år med forskjellige kurer, trening osv som ikke gir noe effekt. Jeg har mistet 12.6 kg siden februar.

Anonymkode: 54181...c0c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du spiser nok altfor mye. 2500 kalorier om dagen er mer enn de fleste behøver. Konkrete tips:

- Husk at smør og olje du bruker i maten er svært kaloririkt. Bytt ut stekeolje med en spiseskje vann f.eks. 

- Spis en stooor salat før hvert måltid, med kalorifattige grønnsaker. F.eks spinat, brokkoli, agurk, rødløk og paprika. 

- Man blir sulten av å trene hardt. Forsøk å fokusere på å gå turer en periode, i stedet for hard trening. 

- Vektnedgang og vektoppgang er enkel fysikk, men vanskelig i praksis. Er du i et kaloriunderskudd vil du gå ned i vekt. 

- Viktigst: endre livsstil. Slankekurer og dietter fungerer ikke. Du må finne et kosthold og en aktivitetsplan som fungerer for livet du lever.

Og et tips for svært raskt vektnedgang: 1200 kalorier mandag til torsdag. 1800 kalorier på fredag. 2000 kalorier på lørdag. 1800 kalorier på søndag. Husk å loggføre dressing, smør, stekeolje etc. 

Anonymkode: 4b3d1...c2e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.7.2023 den 21.32):

Hvordan er maten du spiser? Spiser du rene råvarer eller ultraprosessert?

Anonymkode: a9ff4...37a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...