AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #1 Skrevet 5. juli 2023 Har litt spørsmål angående arv. Min mor ønsker å gi meg forskudd i arv. Det er et hus hun eier (hun har to + hytte). Søsken er ikke interessert. Huset min mor bor i er verdt flere millioner og ligger i et ettertraktet område. Hytten er også eksklusiv og verdt noen millioner. Huset hun vil gi meg i forskudd på arv er verdt 3,5-4mill. Hus/hytte er verdt minst (per nå) 15mill totalt. Vi er tre søsken. Jeg og biologisk bror. Og en halvbror (ny mann). Ny mann eier 50% av huset de bor i. Hvordan blir det da med arv? Er det en dårlig deal å arve hus nr 2? Ikke at pengene er så viktig, men jeg har to barn som jeg ønsker kan få benytte seg av arven/sparing til fremtiden. Er også litt redd for å bli "lurt". Halvbror er veldig nøye på arv og jeg tror han spekulerer mye i hvordan få mest arv. Litt redd mamma kan bli påvirket av dette. Jeg vet også at stefar ikke ønsker å "gi bort" mer en han må. Anonymkode: b6473...d6f
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #2 Skrevet 5. juli 2023 Hva som lønner seg er umulig å svare på, så noen generelle betraktninger. Dersom du mottar forskudd på arv, skal verdien av denne trekkes fra din del når arven etter din mor fordeles. Det at du får forskudd på arv betyr ikke at du ikke får arv når mor dør, bare at verdien blir hensyntatt. Dersom dette er en bolig du har lyst på ser jeg ingen grunn til at du skal takke nei. Dersom din mor dør først, har hennes mann rett til å arve 25% av hennes bo. Dersom han dør først arver hun ham. Hun kan også sitte I uskiftet bo. Dersom de ikke har en ektepakt eller gjensidig testamente som overstyrer dette, vil din, og dine søsken, arv avhenge av hvem av mor og stefar som dør først. Anonymkode: 98392...a0a
Gregarious Skrevet 5. juli 2023 #3 Skrevet 5. juli 2023 Når du mottar forskudd på arv, blir beløpet fastsatt basert på verdien på det tidspunktet du mottar det. Hvis eiendommen øker i verdi etter at du har mottatt den, får du nytte av denne verdiøkningen. I motsatt tilfelle, hvis verdien av eiendommen synker, vil du bære denne risikoen. Hvis din mor beholder eiendommen og den stiger i verdi, vil denne verdiøkningen bli delt mellom arvingene (med forbehold om regler om pliktdelsarv og eventuelt testamenterte gaver) etter hennes bortgang. Så det kan være en fordel å motta eiendommen tidlig hvis du forventer at verdien vil øke. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå