Gå til innhold

Mat i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke barn i barnehage ennå, men har begynt å bekymre meg litt for hvordan det skal gå.

Jeg ønsker ikke at barnet mitt skal spise kjøtt (senere får det selv ta valget) og derfor heller ikke at det skal få slik mat i barnehagen. For å motvirke at jeg får synspunkter på mitt syn på ernæring, bør jeg vel tilføye at barnet mitt får variert og sunn mat og ikke mangler noen næringsstoffer. Matpakka lager jo jeg, men når det er snakk om pizza, pølser og slikt i forbindelse med fødselsdager o.l. lurer jeg på hvordan barnehagepersonalet håndterer det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare å si ifra det. Min skal ikke ha melk, og svært lite sukker. Ikke noe problem i det hele tatt.

Skrevet

Hei. Jeg har ikke gått inn for at min datter ikke skal ha kjøtt, men hun nekter å spise det. (bortsett fra pølser da). Hva gir du barnet ditt som skal gi henne alle de næringstoffene hun trenger. Min frøken spiser ikke middag i heletatt..ikke fisk,kjøtt,poteter,kokte grønnsaker...stort sett det meste blir spyttet ut igjen. Jeg trenger noen gode råd...blir jo litt bekymret.

Angående barnehagen så er det bare å si ifra at hun ikke skal ha kjøtt. De må forholde seg til det. Det er jo barn i barnehage som ikke skal ha div ting og det skal de som jobber der sørge for blir fulgt.

Skrevet

I vår barnehage hadde ikke dette vært noe problem. Men vi serverer ikke spesialkost, så h*n måtte ha spist poteter og grønnsaker hvis vi fex hadde kjøttkaker, og spaghetti uten kjøtt hvis det var det som stod på menyen.....

Skrevet

I barnehager er ikke dette noe problem. De som jobber der tar hensyn til hva foreldrene ønsker. Men det er viktig at du prater med de og forteller hvordan du vil at ting skal være. Det er viktig for de som jobber der at de vet akkurat hva foreldrene ønsker.

Skrevet

Skulle bare mangle at barnehagen ikk skulle ta hensyn til dine ønsker på lik linje med allergikere av ulike slag og hensyn til religion.

Ellers så kan jeg fortelle at i barnehagen til min lille så får de bare frukt daglig og pizza ved bursdager.

Gjest christineemily
Skrevet

Har aldri opplevd dette som noe problem i noen barnehage, hverken der barna mine har vært, de jeg har jobbet i, eller de mine venninner har jobbet i. Barnehagen skal rette seg etter foreldrenes ønsker på det området, - så du kan være helt trygg :) .

Gjest en mor på besøk
Skrevet

Har samme "problemet" med alle mine, men det er ikke noe vanskelig. De gjør som foreldrene ber om. Nå går to av mine i barnehage som for enkelhets skyld ikke serverer kjøtt i det hele tatt - det er både veggiser og muslimer der. Praktisk! Barnehgen sparer også masse penger på dette.

Kjøttfrie middager likner de andre på en prikk. Pizza, pasta, grøt, supper... Det er jo ikke så innmari vanskelig da...

Det er heller overhodet ikke vanskelig å få i barna alt de trenger av næring med veggiskost. De fleste veggiser er bevisste (man har tatt et bevisst valg), dermed gir man barna proteinkilder også. Det krever ikke akkurat noen doktorgrad å sette sammen et sunt kosthold uten kjøtt ;)

Skrevet
I vår barnehage hadde ikke dette vært noe problem. Men vi serverer ikke spesialkost, så h*n måtte ha spist poteter og grønnsaker hvis vi fex hadde kjøttkaker, og spaghetti uten kjøtt hvis det var det som stod på menyen.....

Samme hos oss. Enten spiser en det som er servert. (Ingen allergikere) eller så får en spise matpakken. (De foreldrene som spør får gjerne vite menyen for varm måltidet den dagen, det er som oftest suppe da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...