Gå til innhold

Vis hensyn bånd på Tusenfryd gjelder bare for en tur.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har opplevd det samme hver gang vi er i disse parkene (vi har sesongkort på Tusenfryd) - så nei, brukeren overdriver definitivt ikke. 

Anonymkode: 1361b...c13

Å jeg har aldri opplevd det på Tusenfryd 

Anonymkode: f5d6d...f7d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nå må du ta deg sammen. Den samme problematikken gjelder for de med funksjonsfriske barn også - det får være grenser for hvor egoistisk man skal være. Greier man ikke å godta at ikke egne barn skal gå foran på samme attraksjon 10 ganger på rad, og man heller ikke gidder å dra i høysesongen, så får man holde seg hjemme.

Anonymkode: 1361b...c13

Du må ta deg sammen, du og ALLE andre i tråden som ikke greier å forstå engang enkelttall.

Begrensingen er på 1 tur pr aktivitet der begrensningene gjelder. På hele dagen.

Ikke 10. ikke 5. ikke engang 2. 

Du evner ikke litt engang å forstå at det betyr at for flere vil det da bety at de får til én tur totalt med den aktiviteten på hele besøket.

Barna med spesielle behov skal i følge deg ikke engang få lov å ta to turer på en hel dag fordi det er å kreve for meget.

Det burde da være mulig å ha for eksempel tak på antall turer totalt, antall turer pr time eller lignende.

PS, mine barn har ikke behov for armbånd.

Anonymkode: fbdda...d76

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg er overrasket over selvopptattheten som de som svarer i tråden her har! Barn er barn og har ulike utfordringer, diagnose eller ikke. Å kunne ha noen «fortrinn» som følge av en diagnose bør vi ha forståelse for men når man setter seg i offerrollen slik jeg leser her inne, så kan jeg også forstå at noe av sympatien forsvinner. Å se en sak fra flere sider (ikke bare sin egen) er en øvelse jeg anbefaler 😊

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha lest her tror jeg vi skal revurdere å ta tur dit. Høres ut som en tur med mye venting, lite moro, og altformange som ikke tar hensyn til hverandre. O.T, aktivitetene som er populære blant 4-åringer; er det mye kø der? 

Anonymkode: f089b...f76

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Grunnen til at det har blitt sånn er jo at det er en hel skokk med unger som plutselig har et slikt armbånd.

Er det blitt sånn at barn med ADHD, Asperger etc ikke trenger å lære seg å stå i kø. Var i dyreparken i helgen og det var bemerkelsesverdig mange som skulle foran i køen gitt. 

Jeg bare lurer på om dere foreldre gjør dere noen tanker om at vi andre også har betalt for å være i fornøyelsesparken? Selvfølgelig skal ikke barnet ditt gå foran køen gjentatte ganger fordi det har fått oppheng i en attraksjon. 

Det har gått inflasjon i disse armbåndene og fornøyelsesparkene har derfor satt begrensninger. 

En siste ting etter å ha vært i park i helgen. Hadde satt veldig stor pris på om foreldre/foresatte hadde et snev av normal høflighet. Ikke bare klem dere foran og vift det armbåndet i trynet på ungene mine. Man kommer langt med litt folkeskikk.

Anonymkode: 2418e...6e6

Jeg kan selvsagt bare svare for min situasjon, rundt mitt barn. Jeg har et barn med ADHD og autisme. Vårt barn har et stort strev og klarer ikke å stå i en kø slik som andre. Handler ikke om å lære seg, han har ikke forutsetninger for å klare det. De sensoriske inntrykkene er så sterke, det sosiale så vanskelig og han klarer ikke forholde seg til et kø system (om han i teorien hadde klart å stå en halvtime, og det var hans tur neste gang, kunne han funnet på å gå ut av køen fordi en sokk satt litt feil på foten). En slik kø situasjon er også en stor risiko for melt down, som ikke bare er blamerende for han, men kan også være skremmende for andre rundt. Ved å benytte vis hensyn armbånd, kan barnet mitt ta attraksjoner. Får uansett ikke tatt noe mer enn andre. Den tiden mitt barn sparer på å stå i kø, brukes på pauser, skjerming og i tillegg et vesentlig kortere besøk i en park fordi han blir helt utslitt. 
Vi er forøvrig alltid høflige mot de rundt, og forklarer gjerne vennlig hvorfor vi trenger et slikt bånd dersom vi får spørsmål. Våre erfaringer er derimot at vi har fått mye stygge kommentarer og blikk fra fremmede. Jeg skulle virkelig gjerne heller at barnet mitt kunne stå i kø, enn å ha at mitt kjære barn skulle ha et så stort strev. Man kan ikke se på barnet at han har disse vanskene, han har et vakkert normalt utseende. 

Anonymkode: fda29...b3e

• Hjerte 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei man får ikke armebånd kastet etter seg selv om du tror det

Nei, men regelen er lik for alle: har du ledsagerbevis får du armbånd. 
Sånn må det nesten bli, men da er det også veldig mange barn som kan stå i kø ,men som trenger tilpassinger andre steder i livet, som kan benytte seg av ordningen. Sånn får man inflasjon, og da rammer det de som faktisk ikke kan stå i kø også.

Anonymkode: 4c556...fd4

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du må ta deg sammen, du og ALLE andre i tråden som ikke greier å forstå engang enkelttall.

Begrensingen er på 1 tur pr aktivitet der begrensningene gjelder. På hele dagen.

Du evner ikke litt engang å forstå at det betyr at for flere vil det da bety at de får til én tur totalt med den aktiviteten på hele besøket.

Barna med spesielle behov skal i følge deg ikke engang få lov å ta to turer på en hel dag fordi det er å kreve for meget.

Det burde da være mulig å ha for eksempel tak på antall turer totalt, antall turer pr time eller lignende.

Men gjelder ikke det alle? For hvis man må stå 30-45 min i kø for en attraksjon, så utelukker det at man rekker attraksjonene flere ganger i løpet av dagen. Jeg forstår ikke. Utdyp gjerne. 

Anonymkode: 70630...e87

• Liker 17
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan selvsagt bare svare for min situasjon, rundt mitt barn. Jeg har et barn med ADHD og autisme. Vårt barn har et stort strev og klarer ikke å stå i en kø slik som andre. Handler ikke om å lære seg, han har ikke forutsetninger for å klare det. De sensoriske inntrykkene er så sterke, det sosiale så vanskelig og han klarer ikke forholde seg til et kø system (om han i teorien hadde klart å stå en halvtime, og det var hans tur neste gang, kunne han funnet på å gå ut av køen fordi en sokk satt litt feil på foten). En slik kø situasjon er også en stor risiko for melt down, som ikke bare er blamerende for han, men kan også være skremmende for andre rundt. Ved å benytte vis hensyn armbånd, kan barnet mitt ta attraksjoner. Får uansett ikke tatt noe mer enn andre. Den tiden mitt barn sparer på å stå i kø, brukes på pauser, skjerming og i tillegg et vesentlig kortere besøk i en park fordi han blir helt utslitt. 
Vi er forøvrig alltid høflige mot de rundt, og forklarer gjerne vennlig hvorfor vi trenger et slikt bånd dersom vi får spørsmål. Våre erfaringer er derimot at vi har fått mye stygge kommentarer og blikk fra fremmede. Jeg skulle virkelig gjerne heller at barnet mitt kunne stå i kø, enn å ha at mitt kjære barn skulle ha et så stort strev. Man kan ikke se på barnet at han har disse vanskene, han har et vakkert normalt utseende. 

Anonymkode: fda29...b3e

Men tenker du det er greit med den turen dere får via vis-hensyn båndet eller forventer du da å ha få tatt attraksjonen på nytt, igjen og igjen, mens andre må stå i køen? Det er der forskjellen ligger. 

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
Nekinn@ skrev (3 minutter siden):

Jeg er overrasket over selvopptattheten som de som svarer i tråden her har! Barn er barn og har ulike utfordringer, diagnose eller ikke. Å kunne ha noen «fortrinn» som følge av en diagnose bør vi ha forståelse for men når man setter seg i offerrollen slik jeg leser her inne, så kan jeg også forstå at noe av sympatien forsvinner. Å se en sak fra flere sider (ikke bare sin egen) er en øvelse jeg anbefaler 😊

Enig. Hva i alle dager skjer i denne tråden? Blir satt ut av svarene fra begge sidene. Begynner å tro at parkene tiltrekker seg egoister som ikke klarer å tenke på andre enn seg og sitt. Holder oss borte fra slike steder. Ta hensyn til hverandre! 

Anonymkode: f089b...f76

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Nekinn@ skrev (13 timer siden):

Det er ufattelig mange diagnose barn i dagens samfunn og selv om jeg forstår og støtter hensikten med "vis hensyn" bånd så bør vi alle forsøke å ta hensyn til hverandre - uavhengig av våre og våres barns utfordringer. 

Man må ikke gå seg vill i sin egen selvopptatthet.. Hele samfunnet kan ikke baserer seg på å ta hensyn til alle som "faller utenfor"- da vil det plutselig ikke være plass til de som "faller innenfor".

Hvis det hadde vært et problem at det er så mange barn med vis hensyn-bånd på fornøyelsesparker at det ødelegger for de vanlige familiene så kunne jeg forstått kritikken din og da måtte man kanskje funnet en annen løsning. Slik det er nå er det veldig sjelden (jeg har god kjennskap til dette) og selv om alle på KG selvsagt mener at akkurat den dagen de var på Tusenfryd så kom hele autistforeningen på tur så er dette ikke slik det pleier å være. Du overdriver skikkelig når du snakker om at hele samfunnet baserer seg på å ta hensyn til de som faller utenfor. At du mener det viser bare hvor uempatisk og uvitende du er.

Anonymkode: ff4a9...e04

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det hadde vært et problem at det er så mange barn med vis hensyn-bånd på fornøyelsesparker at det ødelegger for de vanlige familiene så kunne jeg forstått kritikken din og da måtte man kanskje funnet en annen løsning. Slik det er nå er det veldig sjelden (jeg har god kjennskap til dette) og selv om alle på KG selvsagt mener at akkurat den dagen de var på Tusenfryd så kom hele autistforeningen på tur så er dette ikke slik det pleier å være. Du overdriver skikkelig når du snakker om at hele samfunnet baserer seg på å ta hensyn til de som faller utenfor. At du mener det viser bare hvor uempatisk og uvitende du er.

Tror du ikke regelen om 1 runde har oppstått nettopp fordi det er et problem? 

• Liker 29
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er greit med begrensninger. I dagens samfunn hvor alt har blitt dyrt kan det også være friske barns eneste gang på tusenfryd i livet.

Jeg har selv barn med diagnoser og kjenner at jeg blir litt skremt av hvor mye enkelte foreldre mener det skal tilrettelegges.

Verden er ikke tilpasset mennesker med diagnoser, men vi kan lære barna å tilpasse seg så langt det lar seg gjøre. Man kan ikke være redd for å stille krav til barn, det er faktisk nødvendig.

At det er forskjell på diagnoser og forskjell innenfor diagnosen er helt klart. At en del ikke klarer å stå i kø og trenger disse båndene for å få en opplevelse er helt klart. 
Allikevel er det ikke slik at det kun skal vises hensyn til en gruppe. Det vil virke mot sin hensikt. 

Anonymkode: 92845...e35

• Liker 18
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

(Ikke meg du siterer)

Siden du har god kjennskap til dette regner jeg med at du kanskje jobber på et slikt sted? Da kan du jo kanskje belyse debatten litt med å informere om hvorfor denne begrensningen rundt de 8 attraksjonene er komt?

Anonymkode: 4c556...fd4

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Spesielt å bli sett på som uempatisk og uviten fordi man kan se ting fra flere sider. Din sannhet og erfaring utelukker ikke andres. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Når barn med en eller annen form for spekter diagnose får det, så blir det håpløst jo. Man fikk ikke armbånd for det før i tiden. 

Det var rimelig mange relativt funksjonsfriske barn, som både kunne gå ogkommunisere med armbånd. 

Hvordan skal livet deres bli når noen begynner å stille krav til de? Er jo helt tydelig vanskelig for mamma her at barnet hennes ikke kan gå foran både en og to og ti ganger.

Anonymkode: 2418e...6e6

Det er pinlig tydelig at du ikke aner noe om hvordan det er å være forelder til et barn som kan fremstå som relativt funksjonsfriskt ved første blikk, definert av deg som at det kan «gå og kommunisere». 

Anonymkode: 287de...234

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke barn, så føler jeg kan forholde meg relativt objektivt, syntes begge sider her har gode poeng men også at begge sider er like egoistiske.

Virker som Tusenfryd burde gjøre som i andre land og lage app med digital kø, så slipper de fleste å stå lenge i kø. Det hadde løst begge siders problemer. Da får man melding når det er ens tur, så trenger man ikke å vente i mer enn 5-10minutter. Så dere som er misfornøyde burde heller rette frustrasjonen mot Tusenfryd og be om en slik løsning :) 

Anonymkode: c65a5...93b

• Liker 10
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

👆👏

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men gjelder ikke det alle? For hvis man må stå 30-45 min i kø for en attraksjon, så utelukker det at man rekker attraksjonene flere ganger i løpet av dagen. Jeg forstår ikke. Utdyp gjerne. 

Friske barn greier å stå i kø gjentatte ganger i løpet av dagen, det er det barna med armbånd ikke greier. 
Barnet uten spesielle behov kan velge, sammen med voksne om de skal bruke den evnen til å vente på å vente på samme tur flere ganger eller på forskjellige turer. Det valget eksisterer gjerne ikke for barnet med utfordringer. De fikk én tur med den aktiviteten og det var det, besøket er nå over fordi de ikke greier å stå i den køen overhode. 

Kunne de derimot tatt en pause på en time eller to og sluppet køen på nytt ville situasjonen vert en annen. Slik det friske barnet kan ta samme tur flere ganger etter sine evner.

Så kanskje hatt tak på 3,5 eller hva som helst turer med samme attraksjon fordelt på hele dagen. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er pinlig tydelig at du ikke aner noe om hvordan det er å være forelder til et barn som kan fremstå som relativt funksjonsfriskt ved første blikk, definert av deg som at det kan «gå og kommunisere». 

Anonymkode: 287de...234

Nettop! Pinlig å lese innlegg som det

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke barn, så føler jeg kan forholde meg relativt objektivt, syntes begge sider her har gode poeng men også at begge sider er like egoistiske.

Virker som Tusenfryd burde gjøre som i andre land og lage app med digital kø, så slipper de fleste å stå lenge i kø. Det hadde løst begge siders problemer. Da får man melding når det er ens tur, så trenger man ikke å vente i mer enn 5-10minutter. Så dere som er misfornøyde burde heller rette frustrasjonen mot Tusenfryd og be om en slik løsning :) 

Anonymkode: c65a5...93b

Digital kø ville vært veldig greit for alle parter.

Anonymkode: 9ef20...344

• Liker 5
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...