AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #501 Skrevet 12. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Gjør du deg dum? Anonymkode: f5d6d...f7d Det er denne holdningen som gjør tråden så utrivelig. Kan du ikke bare svare normalt på spørsmålene? Vi er mange som faktisk syns det høres rart ut at et barn som blir så preget av stress og støy at det ikke klarer å stå i kø, klarer å ta feks spinspider igjen og igjen. Disse nye reglene gjelder jo ikke normale attraksjoner som tømmerrenna og de mer barnslige tingene med mindre stress og støy. Har kan de med bånd kjøre så mye de vil. Kjenner mange barn med spesielle behov, og de er ikke speed-monster-typen akkurat. Anonymkode: 65871...ee2 15 4
viren Skrevet 12. juli 2023 #502 Skrevet 12. juli 2023 11 hours ago, Drizzt said: At du velger å ignorere hetsen betyr ikke at vi, andre, ikke ser den. Et eksempel fra de siste sidene - de barna må bare bli hjemme hvis de ikke tåler å være der. Bare les tråden en gang til. Uten å bortforklare hatinnlegg som noe annet enn hatinnlegg. 0.001%? Det er egentlig ganske mange flere enn det. Ofte er tilstanden usynlig og de barna ser helt ''normale'' ut for alle som ikke kjenner dem og utfordringene de har. Jeg har lest hele tråden. Barn med autisme har ikke 10+ venner. De har som regel få eller ingen venner. De har heller ikke 10+ søsken. At funksjonsfriske voksne skal irritere seg over funksjonshemmede barn og ikke unne dem noe glede i livet er forferdelig. At du har sett 1 gang noen med armbånd som har en større gruppe med seg betyr at du ikke har sett de 399 gangene det er et barn med en forelder og kanskje 1 søsken som trenger å ''snike''. Jeg har måtte forklare til mine barn hvorfor de må vente litt ekstra og at ''snikingen'' egentlig ikke er sniking. Men ja, det er bare å hetse videre. Beklager, men du kan altså ikke klassifiere andre menneskers innlegg som hat bare fordi du føler deg støtt. Det er stråmannsargumentasjon å tillegge andre meninger de ikke har slik at du kan avfeie meningene deres. Det er noe voksne mennesker bør holde seg for gode til. I tråden er det argumentert med at armbåndene blir misbrukt av enkelte, at funksjonsfriske barn også misliker kø og også vil ha det gøy, at andre betalende besøkende ikke skal måtte bli forbigått igjen og igjen av de samme menneskene etter å ha stått i kø i over en time, at det må finnes begrensinger i hvor mye samfunnet og fornøyelsesparker skal måtte tilrettelegge for enkeltindividet før det er mer fornuftig at man noen ganger kanskje må innse at man ikke kan være med på alt. Dette er ikke hat. Dette er ikke hets. Om du tror noe annet anbefaler jeg å slå opp ordene i en ordbok. 12 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #503 Skrevet 12. juli 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er denne holdningen som gjør tråden så utrivelig. Kan du ikke bare svare normalt på spørsmålene? Vi er mange som faktisk syns det høres rart ut at et barn som blir så preget av stress og støy at det ikke klarer å stå i kø, klarer å ta feks spinspider igjen og igjen. Disse nye reglene gjelder jo ikke normale attraksjoner som tømmerrenna og de mer barnslige tingene med mindre stress og støy. Har kan de med bånd kjøre så mye de vil. Kjenner mange barn med spesielle behov, og de er ikke speed-monster-typen akkurat. Anonymkode: 65871...ee2 Ja, det er nok veldig få av de barna dette faktisk gjelder og tror at denne diskusjonen har blåst seg selv ut av proporsjoner. Jeg kan tenke meg at for noen veldig få barn kan dette være et problem men at for det store flertallet vil det ikke gjelde og man ikke ta hensyn til alle i verden. Resten av de besøkende må også taes hensyn til, uten bånd. Når tusenfryd har satt disse begrensingene er det av en grunn. Anonymkode: bf972...565 4 2
Drizzt Skrevet 12. juli 2023 #504 Skrevet 12. juli 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Nå er det veldig mange flere enn barn med autisme som har ledsagerbevis. Jeg har epilepsi og kvalifiserte for ledsagerbevis da jeg var liten, men jeg kunne jo fint stå i kø. Behovet var der i tilfelle anfall. Det er mange grunner til at noen trenger ledsagerbevis, og for mange har det ingenting med evnen til å stå i kø å gjøre. Har aldri benyttet meg av vis hensyn bånd som barn, for jeg hadde heldigvis foreldre som skjønte behovet og ikke bare krevde alt man kunne få. Når det kommer til de 8 karusellene med begrensning på 1 gang per dag så er det sjelden friske barn rekker mer også. Det er ekstremt lang kø på de fordi de er populære, og da blir det likt for både frisk og syk. I høysesongen er det fort 45 min kø, og da kan ikke alle med vis hensyn bånd ta den ubegrenset for da rekker ingen andre. Anonymkode: 3f20f...190 Man skulle tro at halvparten av barna i Norge har ledsagerbevis hvis man leser denne tråden Friske barn KAN vente. En del andre barn KAN IKKE vente. At det skal være så vanskelig å forstå ... 2
Drizzt Skrevet 12. juli 2023 #505 Skrevet 12. juli 2023 viren skrev (32 minutter siden): Beklager, men du kan altså ikke klassifiere andre menneskers innlegg som hat bare fordi du føler deg støtt. Det er stråmannsargumentasjon å tillegge andre meninger de ikke har slik at du kan avfeie meningene deres. Det er noe voksne mennesker bør holde seg for gode til. I tråden er det argumentert med at armbåndene blir misbrukt av enkelte, at funksjonsfriske barn også misliker kø og også vil ha det gøy, at andre betalende besøkende ikke skal måtte bli forbigått igjen og igjen av de samme menneskene etter å ha stått i kø i over en time, at det må finnes begrensinger i hvor mye samfunnet og fornøyelsesparker skal måtte tilrettelegge for enkeltindividet før det er mer fornuftig at man noen ganger kanskje må innse at man ikke kan være med på alt. Dette er ikke hat. Dette er ikke hets. Om du tror noe annet anbefaler jeg å slå opp ordene i en ordbok. Jeg føler meg ikke støtt. Men hat er hat. Stråmannargumentasjonen i tråden handler om barn med ledsagerbevis som egentlig er helt friske og som plutselig har tatt med halve bydelen å snike i køen med dem gjentatte ganger og alle har vært vitne til det og måtte vente i timevis selv i køen. Snakk om et oppkonstruert problem som ikke finnes i realiteten.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #506 Skrevet 12. juli 2023 galmamma skrev (1 time siden): Og da tenker jeg kanskje at Tusenfryd ikke er riktig sted å dra. Dessuten, så er det jo roligere og mindre bråk i køene enn ellers i parken Ja for alle med hørselsbehob skal selvsagt bare bli hjemme. Denne tråden altså! Anonymkode: f5d6d...f7d 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #507 Skrevet 12. juli 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Det er denne holdningen som gjør tråden så utrivelig. Kan du ikke bare svare normalt på spørsmålene? Vi er mange som faktisk syns det høres rart ut at et barn som blir så preget av stress og støy at det ikke klarer å stå i kø, klarer å ta feks spinspider igjen og igjen. Disse nye reglene gjelder jo ikke normale attraksjoner som tømmerrenna og de mer barnslige tingene med mindre stress og støy. Har kan de med bånd kjøre så mye de vil. Kjenner mange barn med spesielle behov, og de er ikke speed-monster-typen akkurat. Anonymkode: 65871...ee2 Nei holdninger som deres gjør tråden stygg. Blir helt satt ut av enkelte kommentarer. Sjelden jeg ønsker at noen får barn med spesielle behov , men akkurat nå må jeg innrømme at noen sv dere burde prøvd det, makan til teite og ufølsomme kommentarer har jeg sjelden sett på kg og det sier sitt Anonymkode: f5d6d...f7d 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #508 Skrevet 12. juli 2023 Drizzt skrev (8 minutter siden): Man skulle tro at halvparten av barna i Norge har ledsagerbevis hvis man leser denne tråden Friske barn KAN vente. En del andre barn KAN IKKE vente. At det skal være så vanskelig å forstå ... 👆 Anonymkode: f5d6d...f7d
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #509 Skrevet 12. juli 2023 Drizzt skrev (4 minutter siden): Jeg føler meg ikke støtt. Men hat er hat. Stråmannargumentasjonen i tråden handler om barn med ledsagerbevis som egentlig er helt friske og som plutselig har tatt med halve bydelen å snike i køen med dem gjentatte ganger og alle har vært vitne til det og måtte vente i timevis selv i køen. Snakk om et oppkonstruert problem som ikke finnes i realiteten. Nettop , blir då dumt at jeg har ikke ord Anonymkode: f5d6d...f7d 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #510 Skrevet 12. juli 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): 'Begge foreldre og søsken' betyr i praksis 2 voksne og et uendelig antall ''barn'', ettersom parken ikke kan kreve bevis for familieforhold. Det er årsaken til det skjæres til beinet, og kun det angitte antall ledsagere kan følge gjesten med armbånd. Anonymkode: 99c70...a72 Ja og der kommer jo de som utnytter ordningen inn og det er veldig kjipt for de som faktisk er ærlige. Anonymkode: b4125...aaa 4
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #511 Skrevet 12. juli 2023 Drizzt skrev (12 minutter siden): Jeg føler meg ikke støtt. Men hat er hat. Stråmannargumentasjonen i tråden handler om barn med ledsagerbevis som egentlig er helt friske og som plutselig har tatt med halve bydelen å snike i køen med dem gjentatte ganger og alle har vært vitne til det og måtte vente i timevis selv i køen. Snakk om et oppkonstruert problem som ikke finnes i realiteten. Hvis problemet er oppkonstruert, hvorfor har Tusenfryd innført restriksjoner da? Fordi de er kjipe? Anonymkode: 04ebd...3b0 10 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #512 Skrevet 12. juli 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ja for alle med hørselsbehob skal selvsagt bare bli hjemme. Denne tråden altså! Anonymkode: f5d6d...f7d Det er ingen som har sagt at de må holde seg hjemme, bare at Tusenfryd midt i sesongen kanskje ikke er det mest fornuftige stedet å dra hvis det er så fryktelig slitsomt. Det er også flere av oss som ikke helt skjønner hvorfor det skal gjøre opplevelsen så mye bedre for nøtteallergikere og hørselshemmede å kort ned køtiden. De mest ekstreme attraksjonene må da være potensielt livsfarlige/svært anstrengende likevel? Køståing kan dessuten være skikkelig anstrengende for tilsynelatende friske og raske mennesker også. De som har problemer med å stå over tid av ulike årsaker, uten at de har bånd. Tenk litt på disse også vær så snill. Anonymkode: 04ebd...3b0 14
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #513 Skrevet 12. juli 2023 16 minutter siden, Drizzt said: Jeg føler meg ikke støtt. Men hat er hat. Stråmannargumentasjonen i tråden handler om barn med ledsagerbevis som egentlig er helt friske og som plutselig har tatt med halve bydelen å snike i køen med dem gjentatte ganger og alle har vært vitne til det og måtte vente i timevis selv i køen. Snakk om et oppkonstruert problem som ikke finnes i realiteten. 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis problemet er oppkonstruert, hvorfor har Tusenfryd innført restriksjoner da? Fordi de er kjipe? Anonymkode: 04ebd...3b0 Jeg tror kanskje det forekommer noe misbruk, og derfor har de innført noen restriksjoner. Noe jeg kan forstå og være enig i. Men jeg tror ikke på at det gjentatte ganger kommer store gjenger på 10+ personer som sniker seg forbi køen. Og at dette er et voldsomt problem. Veldig mange av vjs hensyn barna ville ikke klare å samle 10 gjester til sin egen bursdag en gang😔 De aller fleste med armbånd har nok gode grunner til å ha det. Og de aller fleste benytter ordningen slik den er tenk og har med et forelder, et søsken eller en venn. Akkurat slik so, funsjonsfriske barn. Men de færreste med armbånd har nok en stor vennegjeng å reise med. Mitt barn hadde ikke klart å samle 10 venner selv om vi ringte bygda rundt og lokka med køfri dag på Tusenfryd. Når det er sagt så ville ikke de nye begrensnigene gjort særlig utslag for oss heller så jeg ser ikke helt problemet. Men liker ikke helt at det blir mistenkeliggjort om de som har armbånd egentlig fortjener det eller bare er snikere. De aller aller fleste har nok en god, men ofte usynlig, grunn til å ha det. Prøv å husk det når dere er i parker ❤️😊 Anonymkode: 12efa...5df 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #514 Skrevet 12. juli 2023 Drizzt skrev (28 minutter siden): Man skulle tro at halvparten av barna i Norge har ledsagerbevis hvis man leser denne tråden Friske barn KAN vente. En del andre barn KAN IKKE vente. At det skal være så vanskelig å forstå ... Man skulle tro de fleste forstår at ikke alle med ledsagerbevis sliter med å stå i kø, og når disse benytter seg av vis hensyn ordningen må parkene sette begrensninger på de mest populære attraksjonene. NOEN barn kan ikke stå i kø, og det er de ordninger er til for. Det burde ikke være så vanskelig å forstå. Et digitalt køsystem hadde selvfølgelig vært bedre, men ikke alle parker tilbyr dette. Drizzt skrev (27 minutter siden): Jeg føler meg ikke støtt. Men hat er hat. Stråmannargumentasjonen i tråden handler om barn med ledsagerbevis som egentlig er helt friske og som plutselig har tatt med halve bydelen å snike i køen med dem gjentatte ganger og alle har vært vitne til det og måtte vente i timevis selv i køen. Snakk om et oppkonstruert problem som ikke finnes i realiteten. Det er få innlegg her som mener friske barn har ledsagerbevis, men det er lagt frem reelle saker hvor noen har fått med seg for mange ledsagere og det har bidratt til begrensningene. Det er også tullete å tro at ledsagerbevis = «kan ikke stå i kø». Hvis man hadde hatt vis hensyn bånd for de med legeerklæring som sier at de ikke kan stå i kø hadde nok parkene sluppet å lage begrensninger for det ville vært færre som kvalifiserte for disse båndene. Anonymkode: 3f20f...190 6 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #515 Skrevet 12. juli 2023 Uansett om det er stort eller lite problem, har Tusenfryd sett det nødvendig å nevne at båndet ikke gjelder for andre enn innehaver og angitte antall ledsagere. Generelt om attraksjonene og «Vis hensyn»-ordningen Gjester som kan fremvise ledsagerbevis, kan få et vis-hensyn-bånd i Gjesteservice. Hvert bånd gjelder for innehaver av ledsagerbeviset og det antallet ledsagere det er dokumentert behov for. Husk at båndets fordel skal tilfalle den trengende personen, og ikke andre. Ledsager og følgets bånd fungerer bare dersom bruker med vis hensyn bånd også kjører. // Tusenfryd HC-guide Anonymkode: 99c70...a72 5 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #516 Skrevet 12. juli 2023 16 minutter siden, AnonymBruker said: Det er også tullete å tro at ledsagerbevis = «kan ikke stå i kø». Hvis man hadde hatt vis hensyn bånd for de med legeerklæring som sier at de ikke kan stå i kø hadde nok parkene sluppet å lage begrensninger for det ville vært færre som kvalifiserte for disse båndene. Anonymkode: 3f20f...190 Presis. Anonymkode: 99c70...a72 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #517 Skrevet 12. juli 2023 20 minutter siden, AnonymBruker said: Det er få innlegg her som mener friske barn har ledsagerbevis, men det er lagt frem reelle saker hvor noen har fått med seg for mange ledsagere og det har bidratt til begrensningene. Det er også tullete å tro at ledsagerbevis = «kan ikke stå i kø». Hvis man hadde hatt vis hensyn bånd for de med legeerklæring som sier at de ikke kan stå i kø hadde nok parkene sluppet å lage begrensninger for det ville vært færre som kvalifiserte for disse båndene. Anonymkode: 3f20f...190 Det er egentlig desse reelle sakene du viser til som jeg savner litt. Det er vel mest noen «som har hørt om at» osv.... at det kommer svære gjenger på 10 stk som skal inn på et bånd. Men er det virkelig noen her som selv har sett og opplevd dette? Jeg har vanskelig for å se for meg at dette er er stort problem. Jeg tror det er svært få av desse barna som i det hele tatt har en vennegjeng på 10 stk. Anonymkode: 12efa...5df 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #518 Skrevet 12. juli 2023 18 minutter siden, AnonymBruker said: Et digitalt køsystem hadde selvfølgelig vært bedre, men ikke alle parker tilbyr dette. Anonymkode: 3f20f...190 Dette blir litt av en avsporing, men plassmessig er de fleste parker avhengig av folk stiller seg i kø ved attraksjonene. (I motsetning til å gå fritt rundt). Det er en del av utfordringene ved å gå over til andre køsystemer hvor man ikke trenger vente ved attraksjonene. Anonymkode: 99c70...a72 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #519 Skrevet 12. juli 2023 16 minutter siden, AnonymBruker said: Uansett om det er stort eller lite problem, har Tusenfryd sett det nødvendig å nevne at båndet ikke gjelder for andre enn innehaver og angitte antall ledsagere. Generelt om attraksjonene og «Vis hensyn»-ordningen Gjester som kan fremvise ledsagerbevis, kan få et vis-hensyn-bånd i Gjesteservice. Hvert bånd gjelder for innehaver av ledsagerbeviset og det antallet ledsagere det er dokumentert behov for. Husk at båndets fordel skal tilfalle den trengende personen, og ikke andre. Ledsager og følgets bånd fungerer bare dersom bruker med vis hensyn bånd også kjører. // Tusenfryd HC-guide Anonymkode: 99c70...a72 Det står jo ingenting i denne lenken om begrensningene som tråden faktisk handler om? Her står det bare at man må vente 30 min mellom hver tur? Anonymkode: 12efa...5df
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #520 Skrevet 12. juli 2023 Just now, AnonymBruker said: Dette blir litt av en avsporing, men plassmessig er de fleste parker avhengig av folk stiller seg i kø ved attraksjonene. (I motsetning til å gå fritt rundt). Det er en del av utfordringene ved å gå over til andre køsystemer hvor man ikke trenger vente ved attraksjonene. Anonymkode: 99c70...a72 Enig. Jeg nevnte vel først noe lignende fra en annen park i utlandet. Det var ikke digitalt køsystem. Men de med vis hensyn fikk en tidsluke. Altså var det 45 min ventetid et sted så kunne man komme tilbake om 40-50 min. Man måtte altså følge ventetiden til andre gjester men slapp å fysisk oppholde seg i køen mens man ventet. Det fungerte ok. Selvsagt helt andre utfordringer om et lignende digitalt system skal gjelde for alle gjester i parken. Anonymkode: 12efa...5df 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå