Gå til innhold

Vis hensyn bånd på Tusenfryd gjelder bare for en tur.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det er 27 attraksjoner som kan benyttes non-stop, uten ventetid, fra første til siste sekund parken er åpen, så det 'mangler' ikke.  

Mja. Det er en gjenganger i beretningene fra åstedet at én person med armbånd går forbi køen massevis av ganger, MED en skare av friske bestevenner og utvidet familie som følge, mens vanlige folk venter 45+ minutter på én tur. Det er i hovedsak de friske bestevenner og utvidet familie folk reagerer på, ikke at de som reelt trenger ordningen får skippe køen. 

Har vi lest samme tråd? 

Anonymkode: 99c70...a72

Personer med autisme bryr seg ikke om å bruke 26 andre attraksjoner uten ventetid når de vil bruke den ene attraksjonen flere ganger etter hverandre. Det er i utgangspunktet begrenset hva de interesserer seg for og har lyst til å gjøre. Er det bare 2 attraksjoner i hele parken som er aktuelle, da er det ingen vits å vise dem til de andre 25 de ikke er interessert i.

Personen med armbånd trenger ikke ha flere enn 1, maks 2 ledsagere. Slike begrensninger er enklere å innføre enn å frata barn uten kognitiv evne å forstå dette med å vente i lange køer deres mulighet å oppleve glede i livet.

Jeg leser denne tråden, vet ikke hvilken tråd du leser.

Endret av Drizzt
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor er det du leser noe du tolker som hat mot funksjonshemmede? 

Anonymkode: 65871...ee2

I tråden.

Skrevet
6 minutter siden, Drizzt said:

I tråden.

Det har ikke jeg heller sett noe sted, så da må du tolke innleggene i tråden med mye fri fantasi. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Drizzt said:

Personer med autisme bryr seg ikke om å bruke 26 andre attraksjoner uten ventetid når de vil bruke den ene attraksjonen flere ganger etter hverandre. Det er i utgangspunktet begrenset hva de interesserer seg for og har lyst til å gjøre. Er det bare 2 attraksjoner i hele parken som er aktuelle, da er det ingen vits å vise dem til de andre 25 de ikke er interessert i.

Denne problemstillingen er bare relevant for 0,001% av «Vis hensyn»-gruppen. 

8 minutter siden, Drizzt said:

Personen med armbånd trenger ikke ha flere enn 1, maks 2 ledsagere. Slike begrensninger er enklere å innføre enn å frata barn uten kognitiv evne å forstå dette med å vente i lange køer deres mulighet å oppleve glede i livet.

Fortell meg at du ikke har lest tråden uten å fortelle meg du ikke har lest tråden. Hovedproblemet har vært at 10+ funksjonsfriske bestevenner slash nærmeste familie sniker seg med utenom køen ved å si de er i følge med en armbåndsgutt. 

• Liker 12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ser det er mange her som skriver at barnet deres ikke klarer å stå i kø. Hva skjer hvis barnet prøver å stå i kø da?

Anonymkode: b2b51...24d

Tantrums og nedsmeltninger. Ikke noe å spøke med, selvom om det nok er ukjent for foreldre med funksionsfriske barn. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
viren skrev (15 minutter siden):

Det har ikke jeg heller sett noe sted, så da må du tolke innleggene i tråden med mye fri fantasi. 

Nei det gjør hun ikke

Anonymkode: f5d6d...f7d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
viren skrev (17 minutter siden):

At du velger å ignorere hetsen betyr ikke at vi, andre, ikke ser den.

Et eksempel fra de siste sidene - de barna må bare bli hjemme hvis de ikke tåler å være der.

Bare les tråden en gang til. Uten å bortforklare hatinnlegg som noe annet enn hatinnlegg.

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Fortell meg at du ikke har lest tråden uten å fortelle meg du ikke har lest tråden. Hovedproblemet har vært at 10+ funksjonsfriske bestevenner slash nærmeste familie sniker seg med utenom køen ved å si de er i følge med en armbåndsgutt. 

0.001%? Det er egentlig ganske mange flere enn det. Ofte er tilstanden usynlig og de barna ser helt ''normale'' ut for alle som ikke kjenner dem og utfordringene de har. 

Jeg har lest hele tråden. Barn med autisme har ikke 10+ venner. De har som regel få eller ingen venner. De har heller ikke 10+ søsken. At funksjonsfriske voksne skal irritere seg over funksjonshemmede barn og ikke unne dem noe glede i livet er forferdelig. At du har sett 1 gang noen med armbånd som har en større gruppe med seg betyr at du ikke har sett de 399 gangene det er et barn med en forelder og kanskje 1 søsken som trenger å ''snike''. 

Jeg har måtte forklare til mine barn hvorfor de må vente litt ekstra og at ''snikingen'' egentlig ikke er sniking. Men ja, det er bare å hetse videre. 

Endret av Drizzt
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.7.2023 den 20.27):

Jeg syns det er en bra ting. Noen av de køene for de med "vis hensyn" bånd blir lenger og lenger, da flere og flere kvalifiserer til dette. Ergo blir poenget litt borte. 

Anonymkode: 14481...775

Jeg har barn med ledsagerbevis, noen av dem kan overhode ikke stå i kø, en kan. Jeg ser poenget ditt, fordi mange kan stå i kø selv om man har et ledsagerbevis. Og derfor har reglene blitt sånn, Tusenfryd er ganske lite. Og køen har blitt lengre og lengre på andre siden av gjerdet. Vi var netopp på Liseberg, der må man nå ha med bekreftelse fra feks lege, for og kunne få slippe kø. Og det skjønner keg godt, vi kunne ha med 2 ekstra fordi litt vanskelig og splitte familie på tur. Vi tok turen en gang og så gikk vi videre, så kom vi heller tilbake seinere og tok på nytt. Jeg hadde 2 som ikke takler kø, og en som gjør det. Ser vi køen ikke er så lang kan vi stelle oss i vanlig kø

Anonymkode: cc3ce...3a5

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå skal vi holde diskusjonen på rett kjøl tror jeg. Jeg har fått med meg påstander om dette. Men er det virkelig et problem? Er det noen her som ved selvsyn har bevitnet dette? At gjenger på 10+ gjentatte ganger går forbi køen? 

Jeg vil ikke ha historier om at noen har hørt om dette. Har noen faktisk sett det?

Jeg selv har aldri sett det. Aldri opplev det og det virker utrolig at noen parker i det hele har tillat det. Jeg tror ikke dette er hovedproblemet som du påstår. Da ville vel Tusenfryd bare hatt restriksjoner på antall ledsagere og ikke antall turer?

Jeg tror hovedpoenget er å luke ut de som har rett på vis hensyn, men som kanskje egentlig kunne klart seg uten. For det attraksjonene det er snakk om er ganske heftige greier, så det er legitimt å stille spm ved om de som kan kjøre desse gjentatte ganger egentlig har bruk for armbånd?

hilsen forelder/ledsager.

Anonymkode: 12efa...5df

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
On 7/10/2023 at 1:06 PM, AnonymBruker said:

Hører man veldig dårlig er det ekstremt slitsomt med lyder overalt , det blir som summing i øret og hodet hele tiden i følge  statped og barn som har det sånn blir veldig slitne. 

Jeg tviler ikke på at det kan være slitsomt å høre dårlig, men det betyr ikke at man har behov for å slippe åvwnte på tur.

Her ser man jo problemet. Båndene ble brukt for å ta ekstra mange turer for barn som klarte seg fint uten ledsageren sin.

"I likhet med de andre HLF-barna var de utstyrte med røde og orange armbånd, som kvalifiserer til "først i køen".

-Med disse båndene kan vi stå i hurtigkøen og får ekstra mange turer, forteller en fornøyd xxx. Han har vært med på HLFs arrangement med foreldrene i mange år og synes det er en fin tradisjon. 

Mens de eldste barna boltret seg på egen hånd i parken valgte mange foreldre å høre foredraget til HLFs interessepolitiske (...)"

https://www.dinhorsel.no/barnefryd-med-hlf.6241602-460100.html

Anonymkode: 19fb5...59c

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Tantrums og nedsmeltninger. Ikke noe å spøke med, selvom om det nok er ukjent for foreldre med funksionsfriske barn. 

Hva mener du? At de klikker helt?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva mener du? At de klikker helt?

Ikke gjør deg til. Selvfølgelig er det det betyr. Det går an å formulere seg annerledes og være hyggelig. De takler ikke stresset, lydene, menneskene og reagerer ved å feks utagere eller bruker for å uttrykke at de ikke har det bra. Man trenger ikke kalle det "klikke helt".

Anonymkode: bf972...565

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke gjør deg til. Selvfølgelig er det det betyr. Det går an å formulere seg annerledes og være hyggelig. De takler ikke stresset, lydene, menneskene og reagerer ved å feks utagere eller bruker for å uttrykke at de ikke har det bra. Man trenger ikke kalle det "klikke helt".

Anonymkode: bf972...565

Men de takler de 8 heftige attraksjonene som mange friske voksne aldri vil sette sine bein i selv om vi fikk betalt for det. 

Anonymkode: 04ebd...3b0

• Liker 17
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

(...) At gjenger på 10+ gjentatte ganger går forbi køen? 

(...) Aldri opplev det og det virker utrolig at noen parker i det hele har tillat det. Jeg tror ikke dette er hovedproblemet som du påstår. Da ville vel Tusenfryd bare hatt restriksjoner på antall ledsagere og ikke antall turer?

Anonymkode: 12efa...5df

Tror konteksten endret seg litt etter gjentatte siteringer. Jeg sa opprinnelig det ikke var antallet av «Vis hensyn»-armbånd som var 'hovedproblemet', altså det er ikke fordi det er for mange barn/gjester som benytter dem. Jeg mener heller ikke antallet skal begrenses. 

Foruten det tror jeg ikke det er noe 'konspiratorisk' ved innskrenkningene som er innført i år. Tusenfryd må ha erfart at noen (ikke alle) bruker armbåndet til for mange turer i hovedattraksjonene, og noen (ikke alle) har med seg for mange personer utenom køen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men de takler de 8 heftige attraksjonene som mange friske voksne aldri vil sette sine bein i selv om vi fikk betalt for det. 

Gjør du deg dum? 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

jeg syns det er innafor. På en dag med mye folk og stappfull park så er det ikke sikkert vanlige folk rekker mer enn en tur per attraksjon heller. 

Anonymkode: a00f1...ed4

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.7.2023 den 13.06):

Hører man veldig dårlig er det ekstremt slitsomt med lyder overalt , det blir som summing i øret og hodet hele tiden i følge  statped og barn som har det sånn blir veldig slitne. 

Og da tenker jeg kanskje at Tusenfryd ikke er riktig sted å dra. Dessuten, så er det jo roligere og mindre bråk i køene enn ellers i parken :) 

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.7.2023 den 19.40):

Én tur holder selfølgelig. Friske barn som står i kø vil også kjøre karuseller. 

Anonymkode: 15374...f43

Fint at de med spesielle behov blir prioritert, men enig i at friske barn også skal få kjøre karuseller. Når mine barn er åp Tusenfryd er det alltid en del ting de ikke får kjørt pga de latterlig lange køene. Tusenfryd slipper inn altfor mange gjester samtidig, men det er en helt annen debatt.

Anonymkode: c3712...921

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Drizzt skrev (11 timer siden):

At du velger å ignorere hetsen betyr ikke at vi, andre, ikke ser den.

Et eksempel fra de siste sidene - de barna må bare bli hjemme hvis de ikke tåler å være der.

Bare les tråden en gang til. Uten å bortforklare hatinnlegg som noe annet enn hatinnlegg.

0.001%? Det er egentlig ganske mange flere enn det. Ofte er tilstanden usynlig og de barna ser helt ''normale'' ut for alle som ikke kjenner dem og utfordringene de har. 

Jeg har lest hele tråden. Barn med autisme har ikke 10+ venner. De har som regel få eller ingen venner. De har heller ikke 10+ søsken. At funksjonsfriske voksne skal irritere seg over funksjonshemmede barn og ikke unne dem noe glede i livet er forferdelig. At du har sett 1 gang noen med armbånd som har en større gruppe med seg betyr at du ikke har sett de 399 gangene det er et barn med en forelder og kanskje 1 søsken som trenger å ''snike''. 

Jeg har måtte forklare til mine barn hvorfor de må vente litt ekstra og at ''snikingen'' egentlig ikke er sniking. Men ja, det er bare å hetse videre. 

Nå er det veldig mange flere enn barn med autisme som har ledsagerbevis. Jeg har epilepsi og kvalifiserte for ledsagerbevis da jeg var liten, men jeg kunne jo fint stå i kø. Behovet var der i tilfelle anfall. Det er mange grunner til at noen trenger ledsagerbevis, og for mange har det ingenting med evnen til å stå i kø å gjøre. Har aldri benyttet meg av vis hensyn bånd som barn, for jeg hadde heldigvis foreldre som skjønte behovet og ikke bare krevde alt man kunne få.

Når det kommer til de 8 karusellene med begrensning på 1 gang per dag så er det sjelden friske barn rekker mer også. Det er ekstremt lang kø på de fordi de er populære, og da blir det likt for både frisk og syk. I høysesongen er det fort 45 min kø, og da kan ikke alle med vis hensyn bånd ta den ubegrenset for da rekker ingen andre. 

Anonymkode: 3f20f...190

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gjør du deg dum? 

Nei? Gjør du?

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...