AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #361 Skrevet 9. juli 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Hele ideen med en 'sånn park' er at folk flest skal prøve alle attraksjoner. Ellers hadde man bygget attraksjonene enkeltvis, med helt selvstendige billettsystemer, og uten noen form for «park» rundt dem til å binde det sammen. Det er 35 attraksjoner i parken, og begrensningen for «Vis hensyn»-armband gjelder bare de 8 mest populære. Vanlige gjester venter 30-45 min pr. tur, eller 5 timer i gjennomsnitt for alle 8. Resten, altså 25+ andre attraksjoner, kan benyttes ubegrenset og uten ventetid med «Vis hensyn»-armband. Hvis dette er utilstrekkelig, eller ikke har interesse, så er det kanskje feil valg å dra i parken i det hele tatt? Historien melder ingenting om hvorvidt han venter i den vanlige kø (Ok) eller går foran køen hver gang, mens andre venter i halve og hele timer (ikke Ok). Anonymkode: 99c70...a72 Ok. Da missforstod jeg. Jeg fikk ikke med meg at det bare var snakk om et fåtall atraksjoner med begrensning, og det forandrer hele saken. My bad! Jeg forstod det som at det var begrensninger med en gang i køen for alle attraksjoner. Jeg syns alikevel man kunne gjort det på en litt annen måte. Mitt forslag hadde vært begrensninger i antall bånd per dag, men ingen begrensninger på attraksjoner. Men på de populære med lang kø fikk man ikke gå forann køen med vis hensyn. Man kunne heller få en digital kølapp. F.eks: er det 45 min kø så får du kjøre om 45 min, men du slipper å stå i køen og vente. Dette hadde gjort at man ikke var begrenset til en tur per dag, men samtidig fikk man ikke gå foran køen hele tiden og kjøre x antal turere mens andre bare må stå å vente. De fleste som har armbånd har nok gode grunner til det. Men ikke alle. Det er vanskelig å lage ordninger som helt utelukker misbruk tror jeg. Målet må være å lage ordninger som gjør dagen i parken til en flott opplevelse for de som har behov for tilpasninger, men uten at det går på bekosntning av alle andre gjester i parken. Anonymkode: 12efa...5df 6
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #362 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 7.7.2023 den 8.47): Jeg har barn med diagnoser. Når de var små (2 år+) så skreik de kontinuerlig fra vi satte oss på flyet til vi landet. Tenker du at barn med diagnoser ikke skal reise på ferie heller? Fordi det er slitsomt for deg og dine funksjonsfriske barn? Vi skal kanskje ikke ta kollektivtrafikk fordi det blir slitsomt for DEG? Kanskje vi heller skal gjøre det sånn at "vis hensyn" båndet skal være omvendt? At de foreldrene og barna som er utstyrt med "vis hensyn" bånd skal vise hensyn til funksjonsfriske barn og deres foreldre fordi de ikke vet en DRITT om hvordan det er å leve med de diagnosene? Kanskje du er en tilhenger av å gå 100 år tilbake hvor barn med utfordringer ble gjemt bort? Ingen foreldre som ikke har de samme diagnosene som barna VET hvordan barna faktisk har det. Vi kan gjette, tenke, mene og synse - men ingen av oss VET hvordan det er å leve med diagnoser - og vi erfarer det DAGLIG. Hvordan tenker du da at barna med disse diagnosene opplever det? Hvordan tenker du at de føler det på kroppen? Når du i tillegg mener at vi skal miste noen enkle ting som gjør hverdagen LITT enklere/bedre - gir litt mer glede - så blir jeg bare trist. Du er et trist, bittert og egoistisk menneske. Anonymkode: 59760...b3a Ja jeg syns faktisk at dersom man vet at barnet vil skrike ustanselig, så dropper man å fly. Jeg syns tilogmed det er frekt å dra på lange flyturer med babyer fordi de garantert vil skrike masse. Jeg har barn selv, og vet at av og til kan de slå seg vrange. Men hadde vært uaktuelt å bevisst plage et helt fly bare fordi «vi fortjener å dra på ferie som alle andre». Det handler om folkeskikk. Det er du som framstår egoistisk, trist og bitter. Anonymkode: 65871...ee2 27 6
elskersommer Skrevet 9. juli 2023 #363 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja jeg syns faktisk at dersom man vet at barnet vil skrike ustanselig, så dropper man å fly. Jeg syns tilogmed det er frekt å dra på lange flyturer med babyer fordi de garantert vil skrike masse. Jeg har barn selv, og vet at av og til kan de slå seg vrange. Men hadde vært uaktuelt å bevisst plage et helt fly bare fordi «vi fortjener å dra på ferie som alle andre». Det handler om folkeskikk. Det er du som framstår egoistisk, trist og bitter. Anonymkode: 65871...ee2 Jeg hadde heller ikke reist på flytur om jeg hadde ett barn som hylskriker i 4-5 timer. Da finnes det masse andre ting man kan dra på frem til de blir større og er rolige. Båt til Danmark,Sverige masse fine steder i Norge 18
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #364 Skrevet 9. juli 2023 elskersommer skrev (28 minutter siden): Jeg hadde heller ikke reist på flytur om jeg hadde ett barn som hylskriker i 4-5 timer. Da finnes det masse andre ting man kan dra på frem til de blir større og er rolige. Båt til Danmark,Sverige masse fine steder i Norge Ja det er det mest egoistiske jeg har sett her inne.. Både i forhold til andre mennesker, men ikke minst overfor barnet selv. Stakkars unge. Jeg hadde en datter som hatet å kjøre bil når hun var helt liten, og selv da fant vi andre løsninger, så hun skulle slippe å sitte å skrike i lang tid. Vi er mange familier som aldri drar til syden, om det er pga diagnoser på barna, fysiske utfordringer hos forelder, psykisk sykdom, økonomi osv, vi har alle vårt. Men det virker som mange som får et barn med en diagnose blir helt ekstremt egosentrisk og hele verden kretser rundt deres behov. Også må man huske på at Tusenfryd er en kommersiell bedrift som vil tjene penger, det er ikke et kommunalt tilbud for barn hvor alt skal tilrettelegges for alle. De prøvde seg jo på at man kunne betale ekstra for å komme i egen «rask-kø», men siden det ble store protester og medieoppslag så droppet de det (det lønnet seg ikke økonomisk når kundene generelt blir misfornøyde). Det handlet ikke om moral. Er det slik at ledsagere ikke betaler for å være med inn, kan jeg egentlig forstå at de begrenser tilbudet. Jeg og mannen min kjører omtrent ingenting der inne, men er med fordi barna er for små til å dra alene. Vi to må jo betale full pris. Og ut fra svarene her inne, er jo ledsager stort sett en forelder eller tilogmed søsken(!), så kanskje bruken hadde begrenset seg litt dersom de faktisk måtte betale for seg uansett. Hadde forstått at det var gratis dersom ledsager er typ støttekontakt eller en ansatt fra en bolig. Men en far som hadde vært med uansett? Anonymkode: 65871...ee2 20 2
Gjest Sprite Skrevet 9. juli 2023 #365 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 5.7.2023 den 19.52): Jeg har alltid vært frisk. Det samme har barna. Vi er vanvittig privilegerte. Om vi må vente noen minutter lengre fordi det gir noen med utfordringer en enklere dag, en dag fylt med glede, så skulle det virkelig bare mangle. Om så det ene barnet får hyle av glede 5 ganger på rad, vil jeg klare å forklare mine barn hvor heldige de tross alt er. Anonymkode: c3203...bd1 Sikkert veldig gøy for de andre barna når det stadig kommer mindre heldige forbi fordi de har bånd og skal ta karusellen 8997 ganger. EKSTREMT gøy for de barna ja!
Gjest Sprite Skrevet 9. juli 2023 #366 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Ja jeg syns faktisk at dersom man vet at barnet vil skrike ustanselig, så dropper man å fly. Jeg syns tilogmed det er frekt å dra på lange flyturer med babyer fordi de garantert vil skrike masse. Jeg har barn selv, og vet at av og til kan de slå seg vrange. Men hadde vært uaktuelt å bevisst plage et helt fly bare fordi «vi fortjener å dra på ferie som alle andre». Det handler om folkeskikk. Det er du som framstår egoistisk, trist og bitter. Anonymkode: 65871...ee2 SÅ enig!
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #367 Skrevet 9. juli 2023 elskersommer skrev (44 minutter siden): Jeg hadde heller ikke reist på flytur om jeg hadde ett barn som hylskriker i 4-5 timer. Da finnes det masse andre ting man kan dra på frem til de blir større og er rolige. Båt til Danmark,Sverige masse fine steder i Norge De med spesielle behov blir kkke nødvendigvis bedre da.. Anonymkode: f5d6d...f7d 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #368 Skrevet 9. juli 2023 Sprite skrev (2 minutter siden): Sikkert veldig gøy for de andre barna når det stadig kommer mindre heldige forbi fordi de har bånd og skal ta karusellen 8997 ganger. EKSTREMT gøy for de barna ja! Man forklarer barna og har de et snev av empati skjønner de det Anonymkode: f5d6d...f7d 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #369 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Ja jeg syns faktisk at dersom man vet at barnet vil skrike ustanselig, så dropper man å fly. Jeg syns tilogmed det er frekt å dra på lange flyturer med babyer fordi de garantert vil skrike masse. Jeg har barn selv, og vet at av og til kan de slå seg vrange. Men hadde vært uaktuelt å bevisst plage et helt fly bare fordi «vi fortjener å dra på ferie som alle andre». Det handler om folkeskikk. Det er du som framstår egoistisk, trist og bitter. Anonymkode: 65871...ee2 Nei du fremstår som egoistisk og sur Anonymkode: f5d6d...f7d 3
Gjest Sprite Skrevet 9. juli 2023 #370 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man forklarer barna og har de et snev av empati skjønner de det Anonymkode: f5d6d...f7d Så du mener det er rettferdig at funksjonsfriske barn,gjerne små barn, skal vente i evigheter til de funksjonsutfordrede barna har moret seg ferdig på attraksjonen de står i kø til? Du mener det er rettferdig?
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #371 Skrevet 9. juli 2023 Sprite skrev (Akkurat nå): Så du mener det er rettferdig at funksjonsfriske barn,gjerne små barn, skal vente i evigheter til de funksjonsutfordrede barna har moret seg ferdig på attraksjonen de står i kø til? Du mener det er rettferdig? Evigheter? Eh vi har aldri ventet i evigheter og ja klart det er rettferdig at friske må vente litt lebgec Anonymkode: f5d6d...f7d 3
Gjest Sprite Skrevet 9. juli 2023 #372 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Evigheter? Eh vi har aldri ventet i evigheter og ja klart det er rettferdig at friske må vente litt lebgec Anonymkode: f5d6d...f7d Da får vi være enige om å være uenige.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #373 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Også må man huske på at Tusenfryd er en kommersiell bedrift som vil tjene penger, det er ikke et kommunalt tilbud for barn hvor alt skal tilrettelegges for alle. De prøvde seg jo på at man kunne betale ekstra for å komme i egen «rask-kø», men siden det ble store protester og medieoppslag så droppet de det (det lønnet seg ikke økonomisk når kundene generelt blir misfornøyde). Det handlet ikke om moral. Er det slik at ledsagere ikke betaler for å være med inn, kan jeg egentlig forstå at de begrenser tilbudet. Jeg og mannen min kjører omtrent ingenting der inne, men er med fordi barna er for små til å dra alene. Vi to må jo betale full pris. Og ut fra svarene her inne, er jo ledsager stort sett en forelder eller tilogmed søsken(!), så kanskje bruken hadde begrenset seg litt dersom de faktisk måtte betale for seg uansett. Hadde forstått at det var gratis dersom ledsager er typ støttekontakt eller en ansatt fra en bolig. Men en far som hadde vært med uansett? Jeg har også full forståelse for at en kommersiell bedrift som tross alt skal tjene penger begrenser dette noe, spesielt i høysesongen når det er fullt trykk dagen lang. Særlig når man leser sånt som dette ang. et besøk i Tusenfryd (klippet fra bloggen det har vært sitert fra tidligere i tråden): Som jeg skrev tidligere så betalte vi kun for unga nå også, men fikk kun 2 ledsagerbånd ang kø, og det ble litt kronglete siden vi var 11 stk! Dårlig at de ikke kunne sett på oss som en gruppe og tillatt at vi ville gå sammen på aktivitetene. Vi prøvde å løse det på best mulig måte, og brukte båndene på de som ville kjøre mest Her mener altså vedkommende at en hel gruppe på 11 skulle fått bånd, ikke bare barnet og de to med ledsagerkort. Altså mener hun at åtte ekstra personer skulle fått vis hensyn bånd så de kunne gå som gruppe i attraksjonene. Hadde det vært en familie på fire der en person ble stående utenfor hadde jeg hatt forståelse for frustrasjonen, men at åtte ekstra personer skulle få bånd skjønner jeg godt at ikke gikk. Et sted må det jo gå en grense. Anonymkode: e8905...731 9 16
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #374 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): De med spesielle behov blir kkke nødvendigvis bedre da.. Anonymkode: f5d6d...f7d Så at et barn på feks 11år skal hylskrike i 4-5t er ok for deg? Det er jo ikke noe hyggelig for barnet heller. Når de er store kan man muligens sedere noe? Man må jo innrette seg etter det livet man har. Jeg har feks ptsd, og selv etter god behandling må jeg reise langt vekk på nyttårsaften, jeg kan ikke være i svømmehallen, og jeg kunne aldri i verden blitt med på Tusenfryd. Men sånn er mitt liv. Jeg forstår at dersom man får er barn med alvorlig diagnose så blir fokuset ditt ekstremt rettet mot eget barn, egne rettigheter og egen familie. Men det må være mulig å huske på hvordan det var før dette barnet kom. Er det ok å sitte ved siden av en unge som gråter konstant hele din flytur? Ferien du har betalt for og sett fram mot. Du har egne plager og utfordringer, men du skal bare tåle å sitte rett ved et hylende menneske? For all del, det kan skje alle at barnet plutselig slår seg vrang eller en voksen får et panikkanfall. Men en planlagt hyle-reise? Nei da får du heller leie bil altså. Anonymkode: 65871...ee2 16 4 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #375 Skrevet 9. juli 2023 Folk er nå veldig svart/hvitt og hissig her i tråden da. Problemet med via hensyn bånd er jo ikke de som trenger det, men de som egentlig ikke har behov for det i en slik setting og likevel bruker og således misbruker ordningen og gjør at andre stusser på det. Det er klart at enkelte trenger tilpasninger og skal få det for å kunne oppleve mer ting, omtrent på lik linje med andre. Jeg kjenner to stk med ledsagerbevis godt, og der ville én av de hatt behov for å slippe lange køer og slikt for å kunne være en dag i en park. Det at den personen har begrensninger skal ikke nødvendigvis bety at hen aldri skal få gå på tusenfryd, dyreparken eller andre steder. Den andre jeg kjenner som har ledsagerbevis har ikke behov for noen tilpasninger et slikt sted, og det kunne ha blitt opplevd av andre som misbruk om he he hadde spankulert foran køen fordi hen kunne. Diagnoser er jo også veldig ulike fra person til person, så det er jo vanskelig å gjøre forskjeller i utdelingen av slike ledsagerbevis. Jeg mener at man bør kunne vise hensyn begge veier. Mitt funksjonsfriske barn er ikke verdens midtpunkt og skal klare å omgås andre. Noen diagnoser vanskeliggjør selvfølgelig god sosial interaksjon med andre og gjør det vanskelig for vedkommende å ta hensyn. Men en diagnose er ikke ensbetydende med at verden skal kretsen rundt det barnet og at alle skal føye seg for det barnets ønsker eller behov. Anonymkode: 7c04d...a2f 7
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #376 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har også full forståelse for at en kommersiell bedrift som tross alt skal tjene penger begrenser dette noe, spesielt i høysesongen når det er fullt trykk dagen lang. Særlig når man leser sånt som dette ang. et besøk i Tusenfryd (klippet fra bloggen det har vært sitert fra tidligere i tråden): Som jeg skrev tidligere så betalte vi kun for unga nå også, men fikk kun 2 ledsagerbånd ang kø, og det ble litt kronglete siden vi var 11 stk! Dårlig at de ikke kunne sett på oss som en gruppe og tillatt at vi ville gå sammen på aktivitetene. Vi prøvde å løse det på best mulig måte, og brukte båndene på de som ville kjøre mest Her mener altså vedkommende at en hel gruppe på 11 skulle fått bånd, ikke bare barnet og de to med ledsagerkort. Altså mener hun at åtte ekstra personer skulle fått vis hensyn bånd så de kunne gå som gruppe i attraksjonene. Hadde det vært en familie på fire der en person ble stående utenfor hadde jeg hatt forståelse for frustrasjonen, men at åtte ekstra personer skulle få bånd skjønner jeg godt at ikke gikk. Et sted må det jo gå en grense. Anonymkode: e8905...731 Det er nettopp dette. Jeg er overbevist om at Tusenfryd har meget gode grunner til å begrense sin praksis ang dette. Særlig mtp at de kanskje må tåle litt dårlig omtale siden enkelte fremstiller dem som smålige og umoralske som trekker dette tilbake. Det er tydelig hvem som er umoralske her for å si det sånn. Anonymkode: 65871...ee2 10
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #377 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Nei du fremstår som egoistisk og sur Anonymkode: f5d6d...f7d Er jeg egoistisk fordi jeg lot være å dra på flytur mens mine barn var for umodne til å takle reisen? Egoistisk å bestille teaterplasser nærme utgangen slik at jeg lett kan ta med barnet ut dersom det begynner å forstyrre andre? For at jeg tok tog istedenfor bil da mitt barn ikke taklet å sitte fastspent for at hun skulle slippe å skrike hele veien? For at vi gjerne finner en McDonald’s med uteservering så vi kan sette oss litt unna andre familier siden mitt barn lett slår seg vrang? Er jeg egoistisk og sur for at jeg forventer det samme av andre foreldre? At jeg forventer at de prøver å ta litt hensyn til folk rundt seg? Andre folk kan også slite med sitt uten at du nødvendigvis kan se det. Kanskje jeg såvidt takler å fly, men ikke takler det dersom det sitter et barn og hyler i 5(!)timer ved siden av meg? Kanskje det gjør at jeg må hvile et par døgn når jeg endelig kommer meg til feriesteder? Og det er en risiko jeg tar ved å fly. Men å vite at noen foreldre gjør dette med overlegg, at de VET at barnet skal hyle hele veien? Det er altså det mest egoistiske jeg har hørt! Kom deg ut av din egen navle. Anonymkode: 65871...ee2 26 3 4
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #378 Skrevet 9. juli 2023 Er TS fortsatt i tråden? Her kommer det jo frem mange opplysninger underveis. Uheldigvis er det mange som har ulike utfordringer som gjør at de kan ha et vis hensyn bånd. Men jeg klarer liksom ikke helt å skjønne hva som skulle vært gjort annerledes. Båndet kan brukes flere ganger ved de fleste attraksjonene, det er kun de mest populære som har en begrensning på en tur. Det er jo veldig mange andre mennesker på besøk i parken som også skal ha muligheten til å få prøvd alle attraksjonene ila en dag. Så TS, du som ønsker en forandring, hva konkret tenker du? (Hvis det er svart på tidligere å gjerne siter for meg, jeg fant ikke). Anonymkode: 0ea90...a1d 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #379 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Så at et barn på feks 11år skal hylskrike i 4-5t er ok for deg? Det er jo ikke noe hyggelig for barnet heller. Når de er store kan man muligens sedere noe? Man må jo innrette seg etter det livet man har. Jeg har feks ptsd, og selv etter god behandling må jeg reise langt vekk på nyttårsaften, jeg kan ikke være i svømmehallen, og jeg kunne aldri i verden blitt med på Tusenfryd. Men sånn er mitt liv. Jeg forstår at dersom man får er barn med alvorlig diagnose så blir fokuset ditt ekstremt rettet mot eget barn, egne rettigheter og egen familie. Men det må være mulig å huske på hvordan det var før dette barnet kom. Er det ok å sitte ved siden av en unge som gråter konstant hele din flytur? Ferien du har betalt for og sett fram mot. Du har egne plager og utfordringer, men du skal bare tåle å sitte rett ved et hylende menneske? For all del, det kan skje alle at barnet plutselig slår seg vrang eller en voksen får et panikkanfall. Men en planlagt hyle-reise? Nei da får du heller leie bil altså. Anonymkode: 65871...ee2 Ja må man så må man, mener du man alltid skal dele seg i ferien , ikke kan. Besøke familie i utlandet , dra i begravelse psv? Anonymkode: f5d6d...f7d 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #380 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Er jeg egoistisk fordi jeg lot være å dra på flytur mens mine barn var for umodne til å takle reisen? Egoistisk å bestille teaterplasser nærme utgangen slik at jeg lett kan ta med barnet ut dersom det begynner å forstyrre andre? For at jeg tok tog istedenfor bil da mitt barn ikke taklet å sitte fastspent for at hun skulle slippe å skrike hele veien? For at vi gjerne finner en McDonald’s med uteservering så vi kan sette oss litt unna andre familier siden mitt barn lett slår seg vrang? Er jeg egoistisk og sur for at jeg forventer det samme av andre foreldre? At jeg forventer at de prøver å ta litt hensyn til folk rundt seg? Andre folk kan også slite med sitt uten at du nødvendigvis kan se det. Kanskje jeg såvidt takler å fly, men ikke takler det dersom det sitter et barn og hyler i 5(!)timer ved siden av meg? Kanskje det gjør at jeg må hvile et par døgn når jeg endelig kommer meg til feriesteder? Og det er en risiko jeg tar ved å fly. Men å vite at noen foreldre gjør dette med overlegg, at de VET at barnet skal hyle hele veien? Det er altså det mest egoistiske jeg har hørt! Kom deg ut av din egen navle. Anonymkode: 65871...ee2 Min egen navle? Ja jeg synes du er egoistisk i tankegangen og svært svart/hvitt/ enkel ! Kom deg ut av din egen navle du Anonymkode: f5d6d...f7d 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå