AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #341 Skrevet 8. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jo, for nå har mange av disse barna ledsagerbevis… Anonymkode: a7425...e5d Ingen med glutenalergi eller dysleksi får bånd Anonymkode: f5d6d...f7d 4 3
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #342 Skrevet 8. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jo, for nå har mange av disse barna ledsagerbevis… Anonymkode: a7425...e5d Dette er bare tull, og synd du drar inn sånne argumenter som kun bidrar til at folk skuler enda mer på de med sånne bånd som virkelig trenger det. I vår kommune må man forresten fremlegge erklæring fra lege eller fysioterapeut (evt andre yrkesgrupper) for å få ledsagerbevis. Og det må være en klar funksjonssvikt som fører til problemer med å stå i kø. Anonymkode: 9d296...704 4 2
Perle Skrevet 8. juli 2023 #343 Skrevet 8. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 7.7.2023 den 22.55): Nå skrev du ikke bare fly i forrige innlegg. Kino, kirke , restauranter.. Så ditt barn ville aldri opplevd det? Anonymkode: 4c9f3...223 Korrekt. Aldri om jeg hadde tatt med meg et barn til en höymesse om jeg visste det ville fortyrret andre. Da hadde vi prövd med alternativer, som söndagskole eller utegudstjeneste. Hadde med meg min da hun närmet seg to år, fordi jeg ville pröve, men innså kjapt at det ikke gikk, og vi gikk ut på lekeplassen i stedet for. Blir oppriktig sjokkert. Trodde dette sa seg selv, det er ingen menneskrett å gå på kino, i operaen, i teater, eller spise der det er hvite duker. -Klarar man ikke tilpasse seg disse omgivelsene kan man ikke väre der av hensyn til andre. Dette har ingenting med diagnoser å gjöre, dette gjelder for alle. Det finnes massevis med aktiviteter man kan delta på, og der man kan trekke seg unna (eller dra) hvis det ikke fungerer. Steder hvor man ikke spolerer opplevelsene for andre, som de har betalt og investert i. Å plage folk i lukkede omgivelser der de ikke kan unslippe, som i fly, på kino, i kirken og på en fin rastaurant der mange har betalt tusenvis for en helaften med hygge er IKKE greit. Dra på åpen gård, gå i naturen, badeland, lei en bobil eller hytte, gå på uteteater/gudstjenester, spis på burgerking eller ha en piknik. Meld ungen på aktiviteter som det ikke spolerer for alle om det skjärer seg. Det er först nå jeg kan ha med meg min på et bibliotek. För tre år ble vi til sjenanse for andre. Hadde hun fortsatt med dette, hade vi ALDRI dratt på biblioteket. Da hadde vi blitt å kjöpe böker på brukmarkeder/loppis (noe vi for såvidt også gjör). Synes det er ekstremt egoistisk og aktivt oppsöke situasjoner hvis man på forhånd VET man vil väre til stor sjenanse for andre. -At barnet jo MÅ få oppleve "ditten og datten", rettferdigjör det ikke. Synes faktisk ikke det er greit for barnet heller. -At man vill at ens eget barn skal bli sett på av andre med missnöye(!?) Man oppnår det motsatte av hva som er önskelig, nemlig irritasjon og antipati, i stedet for godvilje og empati. Slemt mot barnet. Endret 9. juli 2023 av Perle skriveleifer 23 1 11
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #344 Skrevet 8. juli 2023 20 hours ago, AnonymBruker said: Jeg lette litt rundt på nettet for å få historier fra begge sider og for å finne ut hvordan systemet fungerer i praksis, og her betales det ikke for foreldre. Barna betaler ja, men store inntekten blir det ikke av disse. Vi har 2 ledsagerbevis, så i alle parkene betaler vi bare for unga, så det er klart det hjelper veldig på. Som jeg skrev tidligere så betalte vi kun for unga nå også Anonymkode: 9ef20...344 Ja, men her er det vel 2 barn med ledsagerbevis, altså en ledsager pr barn. Anonymkode: fd43e...3e7
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #345 Skrevet 8. juli 2023 2 hours ago, Perle said: Korrekt. Aldri om jeg hadde tatt med meg et barn til en höymesse om jeg visste det ville fortyrret andre. Da hadde vi prövd med altertiver som söndagskole eller utegudstjeneste. Hadde med meg min da hun närmet seg to da jeg ville pröve, men jeg innså at det ikke gikk innledningsvis og vi gikk ut på lekeplassen i stedet. Blir oppriktig sjokkert. Trodde dette sa seg selv, det er ingen menneskrett og gå på kino, opera, i teater, eller spise der det er hvite duker. Klarar man ikke tilpasse seg disse omgivelsene kan man ikke väre der av hensyn til andre. Dette har ingenting med diagnoser å gjöre, det gjelder for alle. Det finnes masse aktiviteter man kan delta på der man kan trekke seg unna eller dra hvis det ikke fungerer. Steder hvor man ikke spolerer opplevelsene for andre som de har betalt og investert i. Å plage folk i lukkede omgivelser der de ikke kan unslippe, som i fly, på kino, i kirken og på en fin rastaurant der mange har betalt tusenvis for en helaften med hygge er IKKE greit. Dra på åpen gård, gå i naturen, badeland, lei en bobil eller hytte, gå på uteteater/gudstjenester, spis på burgerking eller ha en piknik. Meld ungen på aktiviteter som det ikke spolerer for alle om det skjerer seg. Det er först nå jeg kan ha med meg min på et bibliotek. För tre år ble vi til sjenaanse for andre. Hade hun fortsatt med dette hade vi ALDRI dratt på biblioteket. Da hadde vi fått dratt å kjöpe böker på brukmarkeder/loppis (noe vi for såvidt også gjör) Synes det er ekstremt egoistisk å aktivt oppsöke situasjoner hvis man på forhånd VET at man vil väre til stor sjenanse for andre. At barnet jo MÅ få oppleve dette, rettferdigjör det ikke. Synes ikke det er greit for barnet heller, at man vil at ens eget barn skal bli sett på av andre med misnöye. Man oppnår det motsatte av hva som er önskelig, menlig irritasjon og antipati, i stedet for godvilje og empati. Slemt mot barnet. Forsåvidt enig med deg, men dette blir litt på siden av tråden. De færreste med vis hensyn på Tusenfryd er nok til sjenanse for andre gjester. Men jeg skjønner at andre gjester reagerer om det er så mange med bånd at det faktisk gjør at den vanlige køen blir merkbart lengre. Det er ikke bra og jeg er enig i at parken må gjøre noe. Men det blir søkt å sammenligne dette med folk som lager lyder under en hel kino og ødelegger filmen for andre. Dette blir liksom 2 vidt forskjellige ting. De enkeltpersonene som tar karuseller på Tusenfryd ødelegger jo ikke opplevelsen for alle andre gjester. Men som sagt skjønner jeg at parken gjør tiltak når de opplever at andre gjester får lengre køer pga armbåndene. Jeg er alikevel ikke superbegeistet for ordningen med begrensning på 1 tur. En del av de med bånd vil nok ha et snevert utvalg av attraksjoner de ønsker å benytte. Kanskje hadde det vært bedre å begrense antall vis hensyn bånd som var tilgjengelig per dag? Og ha en ordning med at desse må bookes på forhånd? Desse båndene gjør for mange forskjellen på om en dag i parken blir en god eller dårlig opplevelse. Så de har en funksjon. Men det er også viktig å hindre at båndene gjør parken til en dårlig opplevelse for resten av gjestene. Anonymkode: 12efa...5df 5 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #346 Skrevet 8. juli 2023 Perle skrev (2 timer siden): Korrekt. Aldri om jeg hadde tatt med meg et barn til en höymesse om jeg visste det ville fortyrret andre. Da hadde vi prövd med altertiver som söndagskole eller utegudstjeneste. Hadde med meg min da hun närmet seg to da jeg ville pröve, men jeg innså at det ikke gikk innledningsvis og vi gikk ut på lekeplassen i stedet. Blir oppriktig sjokkert. Trodde dette sa seg selv, det er ingen menneskrett og gå på kino, opera, i teater, eller spise der det er hvite duker. Klarar man ikke tilpasse seg disse omgivelsene kan man ikke väre der av hensyn til andre. Dette har ingenting med diagnoser å gjöre, det gjelder for alle. Det finnes masse aktiviteter man kan delta på der man kan trekke seg unna eller dra hvis det ikke fungerer. Steder hvor man ikke spolerer opplevelsene for andre som de har betalt og investert i. Å plage folk i lukkede omgivelser der de ikke kan unslippe, som i fly, på kino, i kirken og på en fin rastaurant der mange har betalt tusenvis for en helaften med hygge er IKKE greit. Dra på åpen gård, gå i naturen, badeland, lei en bobil eller hytte, gå på uteteater/gudstjenester, spis på burgerking eller ha en piknik. Meld ungen på aktiviteter som det ikke spolerer for alle om det skjerer seg. Det er först nå jeg kan ha med meg min på et bibliotek. För tre år ble vi til sjenaanse for andre. Hade hun fortsatt med dette hade vi ALDRI dratt på biblioteket. Da hadde vi fått dratt å kjöpe böker på brukmarkeder/loppis (noe vi for såvidt også gjör) Synes det er ekstremt egoistisk å aktivt oppsöke situasjoner hvis man på forhånd VET at man vil väre til stor sjenanse for andre. At barnet jo MÅ få oppleve dette, rettferdigjör det ikke. Synes ikke det er greit for barnet heller, at man vil at ens eget barn skal bli sett på av andre med misnöye. Man oppnår det motsatte av hva som er önskelig, menlig irritasjon og antipati, i stedet for godvilje og empati. Slemt mot barnet. Hva er en menneskerett? Spise og sove? Anonymkode: 4c9f3...223 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #347 Skrevet 8. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, men her er det vel 2 barn med ledsagerbevis, altså en ledsager pr barn. Anonymkode: fd43e...3e7 Enkelte barn må ha 2:1. Anonymkode: 4c9f3...223
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #348 Skrevet 8. juli 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Enkelte barn må ha 2:1. Anonymkode: 4c9f3...223 Siden det var meg du quotet, jeg vet, jeg jobber med dette selv. Men hvis du leser det jeg quotet så var det svar til det, altså at de skrev "unga" i flertall. Anonymkode: fd43e...3e7
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #349 Skrevet 8. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ja, men her er det vel 2 barn med ledsagerbevis, altså en ledsager pr barn. Anonymkode: fd43e...3e7 Tipper det er en unge med 2:1 ut fra teksten i bloggen. Akkurat det er uansett en detalj som ikke er så viktig. Anonymkode: 9ef20...344
Perle Skrevet 8. juli 2023 #350 Skrevet 8. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Forsåvidt enig med deg, men dette blir litt på siden av tråden. De færreste med vis hensyn på Tusenfryd er nok til sjenanse for andre gjester. Men jeg skjønner at andre gjester reagerer om det er så mange med bånd at det faktisk gjør at den vanlige køen blir merkbart lengre. Det er ikke bra og jeg er enig i at parken må gjøre noe. Men det blir søkt å sammenligne dette med folk som lager lyder under en hel kino og ødelegger filmen for andre. Dette blir liksom 2 vidt forskjellige ting. De enkeltpersonene som tar karuseller på Tusenfryd ødelegger jo ikke opplevelsen for alle andre gjester. Men som sagt skjønner jeg at parken gjør tiltak når de opplever at andre gjester får lengre køer pga armbåndene. Jeg er alikevel ikke superbegeistet for ordningen med begrensning på 1 tur. En del av de med bånd vil nok ha et snevert utvalg av attraksjoner de ønsker å benytte. Kanskje hadde det vært bedre å begrense antall vis hensyn bånd som var tilgjengelig per dag? Og ha en ordning med at desse må bookes på forhånd? Desse båndene gjør for mange forskjellen på om en dag i parken blir en god eller dårlig opplevelse. Så de har en funksjon. Men det er også viktig å hindre at båndene gjør parken til en dårlig opplevelse for resten av gjestene. Anonymkode: 12efa...5df Jeg er klar over det, mitt förste innlegg i tråden quotet et innlegg som var på siden av tråden, men klarte ikke å "sitte på hendene" mine. 3
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #351 Skrevet 8. juli 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Dette er bare tull, og synd du drar inn sånne argumenter som kun bidrar til at folk skuler enda mer på de med sånne bånd som virkelig trenger det. I vår kommune må man forresten fremlegge erklæring fra lege eller fysioterapeut (evt andre yrkesgrupper) for å få ledsagerbevis. Og det må være en klar funksjonssvikt som fører til problemer med å stå i kø. Anonymkode: 9d296...704 For å få vis hensyn armbånd er det krav om enten ledsagerbevis eller legeerklæring. Og jo, ledsagerbevis kan en få pga. for eksempel allergier. Kjenner en alenemor som synes det er slitsomt å ta med begge barna i parker alene, så hun søkte ledsagerbevis da han ene er litt ekstra urolig (ikke nok til å få diagnose) og siden hun er alenemor fikk hun det innvilget for å kunne ha råd til å ta med seg hjelp med barna. Likevel henter hun ut vis hensyn bånd og går først i køen med begge barna, da hun tross alt har rett på det og det gjør dagen henne så mye mindre slitsom! Jeg er helt for vis hensyn armbånd. Har full forståelse for at noen trenger de for å få oppleve slike parker. Men det forandrer ikke det faktum at mange utnytter systemet også. Og ut i fra tråden her å dømme, så er det nok flere som utnytter det mer enn nødvendig med tanke på de hissige forsvarene som kommer.. ingen har sagt at personen i rullestol bare får lære seg og bruke bena for å stå i kø, eller at barn med autisme skal ta seg sammen. Vi sier at de som misbruker systemet må skjerpe seg, og vi ser hvorfor de har måttet stramme inn reglene, og folk går rett i angrepsmodus og tar det personlig.. For referanse, så er ikke tusenfryd eneste med restriksjoner på vis hensyn armbånd. Både dyreparken og hunderfossen blant annet har tilsvarende restriksjoner. Anonymkode: b5960...bc9 16
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #352 Skrevet 8. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 7.7.2023 den 14.38): Jeg lette litt rundt på nettet for å få historier fra begge sider og for å finne ut hvordan systemet fungerer i praksis, og her betales det ikke for foreldre. Barna betaler ja, men store inntekten blir det ikke av disse. Vi har 2 ledsagerbevis, så i alle parkene betaler vi bare for unga, så det er klart det hjelper veldig på. Som jeg skrev tidligere så betalte vi kun for unga nå også Anonymkode: 9ef20...344 For de har da to barn med utviklingshemming, autisme, epilepsi, rullestolbruker osv. For DET er jo rene LUKSUSEN *not*. Anonymkode: 7b194...fd3 3
Tutta89 Skrevet 8. juli 2023 #353 Skrevet 8. juli 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jo, for nå har mange av disse barna ledsagerbevis… Anonymkode: a7425...e5d Tull, en får ikke ledsagerbevis pga glutenallergi eller dysleksi! 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #354 Skrevet 8. juli 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: For å få vis hensyn armbånd er det krav om enten ledsagerbevis eller legeerklæring. Og jo, ledsagerbevis kan en få pga. for eksempel allergier. Kjenner en alenemor som synes det er slitsomt å ta med begge barna i parker alene, så hun søkte ledsagerbevis da han ene er litt ekstra urolig (ikke nok til å få diagnose) og siden hun er alenemor fikk hun det innvilget for å kunne ha råd til å ta med seg hjelp med barna. Likevel henter hun ut vis hensyn bånd og går først i køen med begge barna, da hun tross alt har rett på det og det gjør dagen henne så mye mindre slitsom! Jeg er helt for vis hensyn armbånd. Har full forståelse for at noen trenger de for å få oppleve slike parker. Men det forandrer ikke det faktum at mange utnytter systemet også. Og ut i fra tråden her å dømme, så er det nok flere som utnytter det mer enn nødvendig med tanke på de hissige forsvarene som kommer.. ingen har sagt at personen i rullestol bare får lære seg og bruke bena for å stå i kø, eller at barn med autisme skal ta seg sammen. Vi sier at de som misbruker systemet må skjerpe seg, og vi ser hvorfor de har måttet stramme inn reglene, og folk går rett i angrepsmodus og tar det personlig.. For referanse, så er ikke tusenfryd eneste med restriksjoner på vis hensyn armbånd. Både dyreparken og hunderfossen blant annet har tilsvarende restriksjoner. Anonymkode: b5960...bc9 Du har sikkert helt rett i at dette blir utnyttet. Og jeg ser at parkene må gjøre tiltak. Jeg syns fremdeles løsningen med en tur per attraksjon er en uheldig måte å begrense på. Du drar selv frem eksempler med folk i rullestol og autisme. Typiske personer som vil ha et litt begrenset utvalg av attraksjoner de benytter i en sånn park. Det var en historie litt bakover i tråden om en voksen autist som går i dyreparken og kun kjører bob banen. Jeg mener fremdeles at f.eks begrensninger i antall tilgjengelig bånd per dag er en bedre løsning. Anonymkode: 12efa...5df 4 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #355 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du har sikkert helt rett i at dette blir utnyttet. Og jeg ser at parkene må gjøre tiltak. Jeg syns fremdeles løsningen med en tur per attraksjon er en uheldig måte å begrense på. Du drar selv frem eksempler med folk i rullestol og autisme. Typiske personer som vil ha et litt begrenset utvalg av attraksjoner de benytter i en sånn park. Det var en historie litt bakover i tråden om en voksen autist som går i dyreparken og kun kjører bob banen. Jeg mener fremdeles at f.eks begrensninger i antall tilgjengelig bånd per dag er en bedre løsning. Anonymkode: 12efa...5df Ja, fins bedre løsninger absolutt vil tro tusenfryd bare følger i andres spor, og det gjerne har vært en litt "haste" løsning, fått inntrykk av at de er imøtekommende så om folk sender saklige tilbakemeldinger til de er det mulig de endrer det igjen neste år 😊 men sinte, usaklige og overdrevne meldinger hjelper ingen, og mye av problemet som jeg nemnte er jo de som hauser seg slik opp og går til angrep Anonymkode: b5960...bc9
Liljemor_90 Skrevet 9. juli 2023 #356 Skrevet 9. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 6.7.2023 den 12.17): Oh lord. Du tuller nå? Anonymkode: f5d6d...f7d Hva tror du vi gjør i skolen da? Elever med diagnoser og ulike behov lærer likevel å vente på tur, stå i kø og ta hensyn til andre elever. Dette klarer de. Selv har jeg en søster som er psykisk utviklingshemmet (bruker ledsagerbevis) 5-6 år i hodet, men voksen i kroppen. Hun klarer fint å stå i kø på Tusenfryd, fordi dette har hun lært fra hun var liten. Verden dreier seg ikke kun om henne. Endret 9. juli 2023 av Liljemor_90 6 2 5
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #357 Skrevet 9. juli 2023 Det er selvfølgelig folk med ledsagerbevis som kan stå i kø, men velger å benytte seg av vis hensyn ordningen. Disse er nok ikke flertallet, men jeg forstår at det føles frustrerende for de som står med en utålmodig 4-åring i kø. Selv kjenner jeg ei voksen dame med ledsagerbevis. Hun fikk det i barndommen da det var nødvendig, og på livstid fordi det var så alvorlig, men har vokst fra seg sykdommen (utrolig nok, veldig glad på hennes vegne). Hun hadde aldri fått ledsagerbevis i dag noe hun sier selv også, men bruker det fortsatt fordi hun KAN samt vis hensyn bånd. Jeg synes det blir litt feil når små barn må vente. Så det er de som trenger det som går foran, også er det de som egentlig ikke trenger det. Da blir det lange køer og nødvendig med begrensninger. Anonymkode: 3f20f...190 7
Gjest Lykkedykker Skrevet 9. juli 2023 #358 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Selv kjenner jeg ei voksen dame med ledsagerbevis. Hun fikk det i barndommen da det var nødvendig, og på livstid fordi det var så alvorlig, men har vokst fra seg sykdommen Har aldri sett et ledsagerbevis uten utløpsdato😮
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #359 Skrevet 9. juli 2023 Liljemor_90 skrev (19 minutter siden): Hva tror du vi gjør i skolen da? Elever med diagnoser og ulike behov lærer likevel å vente på tur, stå i kø og ta hensyn til andre elever. Dette klarer de. Selv har jeg en søster som er psykisk utviklingshemmet (bruker ledsagerbevis) 5-6 år i hodet, men voksen i kroppen. Hun klarer fint å stå i kø på Tusenfryd, fordi dette har hun lært fra hun var liten. Verden dreier seg ikke kun om henne. Og lord igjen. Nei ikke alle klarer å stå i kø på skolen heller og nei ikke alle kan stå O kø selv om din søster klarer det Anonymkode: f5d6d...f7d 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #360 Skrevet 9. juli 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: Jeg syns fremdeles løsningen med en tur per attraksjon er en uheldig måte å begrense på. Du drar selv frem eksempler med folk i rullestol og autisme. Typiske personer som vil ha et litt begrenset utvalg av attraksjoner de benytter i en sånn park. Hele ideen med en 'sånn park' er at folk flest skal prøve alle attraksjoner. Ellers hadde man bygget attraksjonene enkeltvis, med helt selvstendige billettsystemer, og uten noen form for «park» rundt dem til å binde det sammen. Det er 35 attraksjoner i parken, og begrensningen for «Vis hensyn»-armband gjelder bare de 8 mest populære. Vanlige gjester venter 30-45 min pr. tur, eller 5 timer i gjennomsnitt for alle 8. Resten, altså 25+ andre attraksjoner, kan benyttes ubegrenset og uten ventetid med «Vis hensyn»-armband. Hvis dette er utilstrekkelig, eller ikke har interesse, så er det kanskje feil valg å dra i parken i det hele tatt? 10 hours ago, AnonymBruker said: Det var en historie litt bakover i tråden om en voksen autist som går i dyreparken og kun kjører bob banen. Anonymkode: 12efa...5df Historien melder ingenting om hvorvidt han venter i den vanlige kø (Ok) eller går foran køen hver gang, mens andre venter i halve og hele timer (ikke Ok). Anonymkode: 99c70...a72 15 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå