Gå til innhold

Vis hensyn bånd på Tusenfryd gjelder bare for en tur.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Håper du får flere barn og at de får en eller annen diagnose som er til "sjenanse for andre". Det er først da folk som deg får øynene opp.

Anonymkode: 59760...b3a

Den var litt over streken, synes du ikke?

Anonymkode: 04ebd...3b0

• Liker 19
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Resten av livet? De skal aldri få ta fly, buss eller tog?

Anonymkode: f5d6d...f7d

Hvis de skriker så mye, har de da glede av det?  De kan jo prøve igjen etter en tid så klart, men hvis det blir skriking da også, så synes jeg det er best å la være. 

• Liker 18
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
malifika skrev (9 minutter siden):

Men, hvis barnet ditt blir såpas dårlig etter en dag på Tusenfryd, hvorfor tar du det med dit da?? At det er gøy der og da veier vitterlig ikke opp for at den stakkars ungen blir så trigget og syk i etterkant. Her er det jo tydelig du som har et større behov for tusenfryd enn ungen selv. At du velger å sette barnet i denne situasjonen er etter mitt syn i grenseland for barnemishandling.

For ungen kan ikke ønske det selv? Skal ikke skape minner de da i ferien 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis de skriker så mye, har de da glede av det?  De kan jo prøve igjen etter en tid så klart, men hvis det blir skriking da også, så synes jeg det er best å la være. 

Du om det.  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.7.2023 den 10.08):

De kan likevel dtå i kø!

I timesvis. Som vil si at funksjonsfriske ender opp med å betale for å stå i kø hele dagen. 

Det må du forstå at vi ikke gidder 

Anonymkode: b0574...cdf

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.7.2023 den 10.24):

Du må ta deg sammen, du og ALLE andre i tråden som ikke greier å forstå engang enkelttall.

Begrensingen er på 1 tur pr aktivitet der begrensningene gjelder. På hele dagen.

Ikke 10. ikke 5. ikke engang 2. 

Du evner ikke litt engang å forstå at det betyr at for flere vil det da bety at de får til én tur totalt med den aktiviteten på hele besøket.

Barna med spesielle behov skal i følge deg ikke engang få lov å ta to turer på en hel dag fordi det er å kreve for meget.

Det burde da være mulig å ha for eksempel tak på antall turer totalt, antall turer pr time eller lignende.

PS, mine barn har ikke behov for armbånd.

Anonymkode: fbdda...d76

For oss med funksjonsfriske barn blir det også med 1 tur på hele dagen. Svært få 5 åringer klarer å stå 45 minutter i kø. Og med så lange køer rekker man ikke ta attraksjonene mer enn 1 gang. 

• Liker 23
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

I timesvis. Som vil si at funksjonsfriske ender opp med å betale for å stå i kø hele dagen. 

Det må du forstå at vi ikke gidder 

Nei du står ikke i kø hele dagen likevel 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

For oss med funksjonsfriske barn blir det også med 1 tur på hele dagen. Svært få 5 åringer klarer å stå 45 minutter i kø. Og med så lange køer rekker man ikke ta attraksjonene mer enn 1 gang. 

Tull. Vi har alltid rukket flere turer og jo 5 åringer klarer fint 45 min i kø

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

For ungen kan ikke ønske det selv? Skal ikke skape minner de da i ferien 

Joda, men kanskje ikke minner som går på bekostning av helsen deres. Barn ønsker veldig mye, blandt annet å spise is til frokost middag og kvelds. Men, det betyr ikke at de får lov. Barn forstår ikke selv hva som er bra for dem og som foreldre så må vi ta den oppgaven.

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
malifika skrev (10 minutter siden):

Joda, men kanskje ikke minner som går på bekostning av helsen deres. Barn ønsker veldig mye, blandt annet å spise is til frokost middag og kvelds. Men, det betyr ikke at de får lov. Barn forstår ikke selv hva som er bra for dem og som foreldre så må vi ta den oppgaven.

Vel noen ganger må barn dp bestemme og så vet man at det er krevende og tar det med ro etterpå . Det å finne på koe med familie/ venner er viktig det også

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vil bare skyte inn at det er ikke slik at alle med diagnose får vis hensyn bånd, slik mange her ser ut til å tro. På Tusenfryd må man nå ha ledsagerbevis for å få det, dette ble strammet inn i fjor eller i forfjor. Man får heller ikke ha med hele familien, kun det antallet som står i ledsagerbeviset (som regel 1).

Og ledsagerbevis får man ikke bare av å ha en diagnose, man må ha et klart, dokumentert behov. Veldig mange med autismediagnose får f.eks ikke dette.

Anonymkode: 3f4d5...9af

Selv om jeg støtter fult ut muligheten og hensikten med ledsagerbevis og vis hensyn-bånd, så henger ikke dette sammen selv om det er slikt de har valgt å løse det.

Å ha behov for ledsager sier ingenting om mulighetene eller begrensningene for å kunne stå i kø i en fornøyelsespark. Dog vil det aldri være optimale løsninger på komplekse problemstillinger og jeg for min del oppfordrer alle til å utvise raushet.

Og  ja dette går begge veier. Det er ikke slik at om man har et barn med diagnose så er man automatisk mer omsorgsfull og empatisk og forståelsesfull. Selv om livserfaringer kan gjøre oss mer runde i kantene så kan det også forsterke og utheve egenskaper vi allerede har. Og med det så beskylder jeg på ingen som helst måte noen for noe som helst og håper og ønsker ikke at noen tar det personlig heller enn å ta det med seg som en refleksjon :)

Endret av Nekinn@
  • Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
Perle skrev (5 timer siden):

Tenker at dere får reise på en ferie der dere ikke er til sjenanse for andre. 

Jeg har en treåring og jeg har skamvett nok til ikke för nå å ta henne med i f.eks kirken, kino eller teater og på finere restauranter der hun garentert tidligere villet ha forstyrret andres opplevelse. 

Ikke rart folk får nok og utviklerler antipati. Blir helt sjokkert. 😳

Hva når hun blir 13? 20? Da har nok dere dratt mange turer allerede. 

Anonymkode: 4c9f3...223

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hva når hun blir 13? 20? Da har nok dere dratt mange turer allerede. 

Eh, ja? Hva har det med saken å gjöre?

Hadde mitt barn (tre, tretten eller tjeue) diagnose eller ei, skreket konsekvent hele flyuturer hadde vi aldri planlagt ferier hvis inkluderte reiser med fly. Både for barnets og omgivelsenes skyld. 

Endret av Perle
  • Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg kunne ønske at man kunne segmentere litt, men det er naturligvis (og heldigvis) ikke mulighet for parker å bestemme hvem som er "syk nok".

Jeg har fulgt med litt på TikTok og der "skrytes" det av ledsagermuligheter og "vis hensyn" slik at de kan "snike" i køene, men hvordan har de kommet seg til tusenfryd? Tatt offentlig transport med flere bytter. Da kan det umulig være behov for å "Vis hensyn"? og de som kommer blir med som ledsager er kompiser i samme alder.

Anonymkode: a544e...f77

I en buss kan man som regel sitte. For noen er det ikke kø i seg selv som er problemet, men det å måtte stå over lengre tid. De med ME, f.eks kan slite med det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Perle skrev (2 timer siden):

Eh, ja? Hva har det med saken å gjöre?

Hadde mitt barn (tre, tretten eller tjeue) diagnose eller ei, skreket konsekvent hele flyuturer hadde vi aldri planlagt ferier hvis inkluderte reiser med fly. Både for barnets og omgivelsenes skyld. 

Nå skrev du ikke bare fly i forrige innlegg. Kino, kirke , restauranter..

Så ditt barn ville aldri opplevd det?

• Liker 3
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nå skrev du ikke bare fly i forrige innlegg. Kino, kirke , restauranter..

Så ditt barn ville aldri opplevd det?

Hvis noen sitter å lager høye lyder gjennom hele filmen i en kinosal så ødelegger det opplevelsen for alle andre. Alle har betalt for å få en god opplevelse av filmen.

Anonymkode: bf972...565

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det ikke i dyreparken. En voksen autist som tar bob banen iallefall 50 ganger når han er der. Skjønner faktisk ikke at noen reagerer. Det er den eneste attraksjonen han tar og man skjønner jo at han ikke er som alle andre 

Anonymkode: d9ec0...217

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Problemet her er vel at «vis hensyn» bånd har eksplodert.. fra at det var kun de med synlig handikap/rullestolbrukere , til at alle med dysleksi og glutenallergi  skal slippe kø🥶  

Anonymkode: a7425...e5d

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Problemet her er vel at «vis hensyn» bånd har eksplodert.. fra at det var kun de med synlig handikap/rullestolbrukere , til at alle med dysleksi og glutenallergi  skal slippe kø🥶  

Nei de slipper ikke kø🤦🏻‍♀️

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Nei de slipper ikke kø🤦🏻‍♀️

Jo, for nå har mange av disse barna ledsagerbevis…

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...