Fru Uperfekt Skrevet 7. juli 2023 #301 Del Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 6.7.2023 den 8.29): Grunnen til at det har blitt sånn er jo at det er en hel skokk med unger som plutselig har et slikt armbånd. Er det blitt sånn at barn med ADHD, Asperger etc ikke trenger å lære seg å stå i kø. Var i dyreparken i helgen og det var bemerkelsesverdig mange som skulle foran i køen gitt. Jeg bare lurer på om dere foreldre gjør dere noen tanker om at vi andre også har betalt for å være i fornøyelsesparken? Selvfølgelig skal ikke barnet ditt gå foran køen gjentatte ganger fordi det har fått oppheng i en attraksjon. Det har gått inflasjon i disse armbåndene og fornøyelsesparkene har derfor satt begrensninger. En siste ting etter å ha vært i park i helgen. Hadde satt veldig stor pris på om foreldre/foresatte hadde et snev av normal høflighet. Ikke bare klem dere foran og vift det armbåndet i trynet på ungene mine. Man kommer langt med litt folkeskikk. Anonymkode: 2418e...6e6 Enig med deg, har en med Aspergers og 3 med ADHD og gjett hva… De kan stå i kø de vet de ikke er verdens midtpunkt og at regler og gjelder for de. Stikker rett nok aldri i fornøyelsesparker i høydsesong og selv om de har prioritet benyttes det sjeldent 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 7. juli 2023 #302 Del Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 6.7.2023 den 8.55): Ofte ser jeg at det ikke er de mest ressurssterke menneskene som har barn med slike diagnoser. Og de er ikke alltid veldig dannede, men heller egosentriske og brøyter seg frem. De legger selv opp til at folk ikke orker å ta hensyn, dessverre. Anonymkode: ce20a...b05 Selv når jeg var fattig så oppdro jeg barna mine. Egosentriske folk finnes i alle befolkningsgrupper og hos de som egentlig har rikelig med ressurser (penger/utdanning osv) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 7. juli 2023 #303 Del Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 6.7.2023 den 13.36): Nei. Jeg tuller ikke. Hvis et barn er så skadet at det ikke kan læres noe folkeskikk overhodet så kan det ikke være sammen med resten av samfunnet. Jeg forstår at det er vondt for foreldrene og barn dette gjelder men, det kan ikke forventes at alle andre skal ta hensyn til diagnoser hele tiden. En annen ting er de mange som har valgt å føde barn med diagnoser/avik/genfeil og da får man ta konsekvensen selv. Anonymkode: 99b93...54e En vet ikke nødvendigvis om diagnoser/avvik/genfeil før barnet er født. Skal en innføre senabort til fylte 18 år feks? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #304 Del Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Det er ikke greit å skryte av å 'snike' i køen og for mange av oss som har litt folkeskikk og forståelse for andre, så står vi ikke og plager og erter folk opp i trynet med 'se så heldige vi er'. Dessverre så finnes det noen som misbruker ordningen. Jeg vil svare på hvordan komme seg til tusenfryd. For meg som tar kollektivt fordi jeg ikke har bil så tar jeg buss fra oslo sentrum. I fjor så måtte jeg stå over flere busser både til og fra fordi bussen har heis og denne virket ikke på flere av bussene. For meg hadde det ikke mye å si fordi den bussen har avgang hvert 10. minutt. Har jeg ikke med meg ledsager kan jeg risikere å bli frakjørt fordi sjåføren ikke vil hjelpe til. Jeg har snakketøyet i orden så jeg kan fint reise alene uten store problemer. Mener du at fordi jeg tar buss til stedet så har jeg ikke behov for vis hensyn? Eller ledsager? Som enten er venner, familie eller støttekontakt? Sistnevnte er da på jobb. Anonymkode: 66436...c81 Jeg mener ingenting om du har behov for ledsager eller vis hensyn, men stusser litt over at man ikke kan vente i køen som alle andre når man greier det i andre scenario - hvorfor er Tusenfryd så anderledes? Men som sagt i mitt innlegg så kunne jeg ønske mer segmentering av hvem som får båndet og hvor mange turer, for det er absolutt noen som har behov for det Anonymkode: a544e...f77 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #305 Del Skrevet 7. juli 2023 Perle skrev (1 time siden): Tenker at dere får reise på en ferie der dere ikke er til sjenanse for andre. Jeg har en treåring og jeg har skamvett nok til ikke för nå å ta henne med i f.eks kirken, kino eller teater og på finere restauranter der hun garentert ville forstyrret andres opplevelse. Ikke rart folk får nok og utviklerler antipati. Blir helt sjokkert. 😳 🤦🏻♀️ Anonymkode: f5d6d...f7d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #306 Del Skrevet 7. juli 2023 Fru Uperfekt skrev (33 minutter siden): Enig med deg, har en med Aspergers og 3 med ADHD og gjett hva… De kan stå i kø de vet de ikke er verdens midtpunkt og at regler og gjelder for de. Stikker rett nok aldri i fornøyelsesparker i høydsesong og selv om de har prioritet benyttes det sjeldent Å alle med samme diagnose er like🤦🏻♀️ Anonymkode: f5d6d...f7d 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elskersommer Skrevet 7. juli 2023 #307 Del Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 5.7.2023 den 19.52): Jeg har alltid vært frisk. Det samme har barna. Vi er vanvittig privilegerte. Om vi må vente noen minutter lengre fordi det gir noen med utfordringer en enklere dag, en dag fylt med glede, så skulle det virkelig bare mangle. Om så det ene barnet får hyle av glede 5 ganger på rad, vil jeg klare å forklare mine barn hvor heldige de tross alt er. Anonymkode: c3203...bd1 Hva om det står 50 barn med spesielle behov i en kø.. skal de få kjøre gang etter gang uten å kunne slippe til andre barn som vil kjøre samme karusell? 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #308 Del Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mitt barn som gikk de første 7 år på normal klasse. Å stå for lenge trigger hans sykdom. Anonymkode: 4c9f3...223 Et klassisk eksempel på hvorfor reglene har blitt om de har blitt, i tilfeller som her så er dere med på å misbruke systemet, da dette kan løses på andre måter enn å snike i køen! I situasjoner som dette så finnes det rullestol på hjelpemiddel sentralen som dere kunne søkt om så han kunne ha brukt den som avlastning da han trengte det. Hvis ikke så kunne dere ha hatt med en sånn sekk med krakk på så kunne ha brukt den i køen. Hvis han klarer å sitte i en attraksjon uten at det trigger hans sykdom så klarer han også å sitte i en kø. Anonymkode: 99b93...54e 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #309 Del Skrevet 7. juli 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg mener ingenting om du har behov for ledsager eller vis hensyn, men stusser litt over at man ikke kan vente i køen som alle andre når man greier det i andre scenario - hvorfor er Tusenfryd så anderledes? Men som sagt i mitt innlegg så kunne jeg ønske mer segmentering av hvem som får båndet og hvor mange turer, for det er absolutt noen som har behov for det Anonymkode: a544e...f77 Du har nok rett i at det kunne vært løst på en annen måte. Jeg skrev noen poster et par sider tilbake. Forelder til et barn med svært store utfordringer. Har f.eks 90 % fravær fra 2 siste år på barneskolen. Uten å ville gå i detalj om hvorfor. Vi bor et stykke unna Tusenfryd så det har ikke vært aktuelt på lenge. Men vi har benyttet andre parker. Vis hensyn gjør at vi som familie kan være sammen en hel dag i en sånn park. Det hadde vært nytteløst uten. Så jeg er glad for ordningen. Men vi prøver å ikke utnytte den. Feks pleier vi ikke å la barnet gå foran om køen ikke er veldig lang. Vi ser an litt, men er det typisk 5-10 min så går det stort sett fint. Da står vi i kø som alle andre. Det har barnet godt av å øve på. Er det veldig lang kø, typ 30-45 min, så er det litt utfordrende. Da bruker vi gjerne båndet. Men ofte sånn at vi voksne er med i køen, følger til attraksjonen osv… men når hen først er på plass så går vi ut igjen og lar barnet kjøre sammen med storesøsken. De 2 får kjøre sammen og den vanlige køen slipper at vi voksne også tar opp 2 plasser på attraksjonen. En annen ting er at jeg personlig ikke hadde hatt noe i mot å betale for alle i familien slik som andre familier må. Vi er jo der for familiekos som alle andre. Vis Hensyn har definitivt sin plass. Men jeg skulle ønske at flere gjorde som oss. Det går an å vise hensyn selv, selvom man har vis hensyn armbånd. Anonymkode: 12efa...5df 17 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #310 Del Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Et klassisk eksempel på hvorfor reglene har blitt om de har blitt, i tilfeller som her så er dere med på å misbruke systemet, da dette kan løses på andre måter enn å snike i køen! I situasjoner som dette så finnes det rullestol på hjelpemiddel sentralen som dere kunne søkt om så han kunne ha brukt den som avlastning da han trengte det. Hvis ikke så kunne dere ha hatt med en sånn sekk med krakk på så kunne ha brukt den i køen. Hvis han klarer å sitte i en attraksjon uten at det trigger hans sykdom så klarer han også å sitte i en kø. Anonymkode: 99b93...54e Jeg er skeptisk til utstrakt bruk av slike armbånd, men jeg tror en rullrstol ville tatt for stor plass i køen til at det er praktisk gjennomførbart, og en sekk med krakk må flyttes på etterhvert som køen siger fremover. Det kan kanskje være utmattende seg selv dersom man har muskelproblemer e.l. og problemer med å stå. Men det er bare gjetning fra min side, . Anonymkode: 9ef20...344 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #311 Del Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har barn med diagnoser. Når de var små (2 år+) så skreik de kontinuerlig fra vi satte oss på flyet til vi landet. Tenker du at barn med diagnoser ikke skal reise på ferie heller? Fordi det er slitsomt for deg og dine funksjonsfriske barn? Vi skal kanskje ikke ta kollektivtrafikk fordi det blir slitsomt for DEG? Kanskje vi heller skal gjøre det sånn at "vis hensyn" båndet skal være omvendt? At de foreldrene og barna som er utstyrt med "vis hensyn" bånd skal vise hensyn til funksjonsfriske barn og deres foreldre fordi de ikke vet en DRITT om hvordan det er å leve med de diagnosene? Kanskje du er en tilhenger av å gå 100 år tilbake hvor barn med utfordringer ble gjemt bort? Ingen foreldre som ikke har de samme diagnosene som barna VET hvordan barna faktisk har det. Vi kan gjette, tenke, mene og synse - men ingen av oss VET hvordan det er å leve med diagnoser - og vi erfarer det DAGLIG. Hvordan tenker du da at barna med disse diagnosene opplever det? Hvordan tenker du at de føler det på kroppen? Når du i tillegg mener at vi skal miste noen enkle ting som gjør hverdagen LITT enklere/bedre - gir litt mer glede - så blir jeg bare trist. Du er et trist, bittert og egoistisk menneske. Anonymkode: 59760...b3a Hvis barna skriker i timesvis (og dere er klar over at de kommer til å skrike), så kan det nok være en god ide å velge en annen type ferie som ikke innebærer flyreise. Ikke bare av hensyn til medpassasjerer, med av hensyn til dere foreldre og ikke minst av hensyn til barna selv. Anonymkode: 04ebd...3b0 24 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
malifika Skrevet 7. juli 2023 #312 Del Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Håper du får flere barn og at de får en eller annen diagnose som er til "sjenanse for andre". Det er først da folk som deg får øynene opp. Anonymkode: 59760...b3a Så som hevn på det vedkommende skrev til deg, så håper du på at et uskyldig barn skal bli født syk 😯. Din psykopat! 15 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 7. juli 2023 #313 Del Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Å alle med samme diagnose er like🤦🏻♀️ Anonymkode: f5d6d...f7d Nei men at ledsagerbevis utnyttes er ett reelt problem. Mange foreldre som og unngår å oppdra sine barn og skylder på diagnosen. Rart at feks Per og Kari ikke evner å stå i kø med mor/far i parken menst de evner det når de er med oss 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #314 Del Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 5.7.2023 den 19.45): Det gjelder vel hele dagen? Har dere tatt en tur i tømmerrenna kan dere ta en annen karusell etterpå. Og kanskje ta tømmerrenna en gang til etter lunsj. Hvis det samme barnet går foran den køen jeg står i sju ganger på rad blir jeg faktisk litt sur, og det blir vanskelig å forklare barna mine rettferdigheten i at noen trenger å gå foran. Anonymkode: 1de8c...951 Trenger barna dine å være i ro flere dager etter en tur til tusenfryd? Eller får de kanskje epileptiske anfall på nattestid etter en slik tur? Kanskje de trenger rullestol eller sondemat mellom karusellen? Eller må du deale med et autistisk barn på kveldstid, som har fått for mye lyd og stimuli? Ikke? For det må mange av foreldrene til disse barna som "sniker" i køen. Du skal være så forbanna fuckings takknemlig for at du har friske barn som må stå i kø. Kjenner jeg blir så jævlig forbanna over at noen er så jævlig trangsynte på verden.... fuck off Anonymkode: d92bc...9b7 2 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #315 Del Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvis barna skriker i timesvis (og dere er klar over at de kommer til å skrike), så kan det nok være en god ide å velge en annen type ferie som ikke innebærer flyreise. Ikke bare av hensyn til medpassasjerer, med av hensyn til dere foreldre og ikke minst av hensyn til barna selv. Anonymkode: 04ebd...3b0 Resten av livet? De skal aldri få ta fly, buss eller tog? Anonymkode: f5d6d...f7d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #316 Del Skrevet 7. juli 2023 Fru Uperfekt skrev (Akkurat nå): Nei men at ledsagerbevis utnyttes er ett reelt problem. Mange foreldre som og unngår å oppdra sine barn og skylder på diagnosen. Rart at feks Per og Kari ikke evner å stå i kø med mor/far i parken menst de evner det når de er med oss Ja jøss Anonymkode: f5d6d...f7d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #317 Del Skrevet 7. juli 2023 Fru Uperfekt skrev (34 minutter siden): En vet ikke nødvendigvis om diagnoser/avvik/genfeil før barnet er født. Skal en innføre senabort til fylte 18 år feks? Ja, f.eks til 25... Ikke gidd å vær så tjukk i hue da, virkelig!!! Jeg snakker om de mange som VET! Det er veldig mye fosterdiagnostikk nå for tiden fordi det er så mange "gamle" fødende, og mange av disse vet veldig godt om feil og avvik. Mange vet også om genfeil pga familiehistorien. Vi er ikke på 60 tallet lengre, teknologien har kommet langt. Anonymkode: 99b93...54e 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 7. juli 2023 #318 Del Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, f.eks til 25... Ikke gidd å vær så tjukk i hue da, virkelig!!! Jeg snakker om de mange som VET! Det er veldig mye fosterdiagnostikk nå for tiden fordi det er så mange "gamle" fødende, og mange av disse vet veldig godt om feil og avvik. Mange vet også om genfeil pga familiehistorien. Vi er ikke på 60 tallet lengre, teknologien har kommet langt. Anonymkode: 99b93...54e Vel Ingen i min fam hadde de diagnosene mine barn har. Downs barn blir stort sett født av yngre mødre da en får langt mer utvidede undersøkelser når en blir eldre. Nå er jeg ferdig å få barn men merket en kraftig endring i måten feks ultralydundersøkelsen ble foretatt når jeg gikk med eldste i 94 og til yngste i 2016. Har og vært med mine svigerdøtre/døtre og deres undersøkelser var mer overfladiske enn de jeg hadde når jeg var i 30/40 årene og mer lik de jeg hadde i 25-30 årene 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
malifika Skrevet 7. juli 2023 #319 Del Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Trenger barna dine å være i ro flere dager etter en tur til tusenfryd? Eller får de kanskje epileptiske anfall på nattestid etter en slik tur? Kanskje de trenger rullestol eller sondemat mellom karusellen? Eller må du deale med et autistisk barn på kveldstid, som har fått for mye lyd og stimuli? Ikke? For det må mange av foreldrene til disse barna som "sniker" i køen. Du skal være så forbanna fuckings takknemlig for at du har friske barn som må stå i kø. Kjenner jeg blir så jævlig forbanna over at noen er så jævlig trangsynte på verden.... fuck off Anonymkode: d92bc...9b7 Men, hvis barnet ditt blir såpas dårlig etter en dag på Tusenfryd, hvorfor tar du det med dit da?? At det er gøy der og da veier vitterlig ikke opp for at den stakkars ungen blir så trigget og syk i etterkant. Her er det jo tydelig du som har et større behov for tusenfryd enn ungen selv. At du velger å sette barnet i denne situasjonen er etter mitt syn i grenseland for barnemishandling. 22 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #320 Del Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Trenger barna dine å være i ro flere dager etter en tur til tusenfryd? Eller får de kanskje epileptiske anfall på nattestid etter en slik tur? Kanskje de trenger rullestol eller sondemat mellom karusellen? Eller må du deale med et autistisk barn på kveldstid, som har fått for mye lyd og stimuli? Ikke? For det må mange av foreldrene til disse barna som "sniker" i køen. Du skal være så forbanna fuckings takknemlig for at du har friske barn som må stå i kø. Kjenner jeg blir så jævlig forbanna over at noen er så jævlig trangsynte på verden.... fuck off Anonymkode: d92bc...9b7 Da lurer jeg på om det er riktig å ta de med til Tusenfryd i det hele tatt, i hvet fall midt i sesongen. Er det verdt det? Finnes det kanskje litt roligere aktiviteter, åpen gård eller noe? Drar dere fordi barna har veldig lyst, eller er det fordi foreldrene synes at de må få oppleve slike parker (i høysesongen). Det er ingen menneskerett å dra til Tusenfryd liksom. Jeg var der en gang som barn (hadde ikke så stor glede av det, da jeg var ganske så pysete), og en gang i Dyreparken. Ellers dro vi på roligere aktiviteter. Ikke alt var så veldig spennende. Mye museum. Men det finnes forhåpentligvis noe å velge i som gjør at barna ikke blir overstimulert og får anfall? Anonymkode: 04ebd...3b0 26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå