Gå til innhold

Vis hensyn bånd på Tusenfryd gjelder bare for en tur.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Samfunnsengasjert skrev (5 minutter siden):

Du er kanskje ikke helt kjent med hvordan en autismespekterforstyrrelse kan utarte seg? 

Det er vanlig at barn/mennesker med autisme er veldig rigide og henger seg opp i en spesifikk ting. I praksis kan det bety at barnet kun vil ta én av karusellene i parken, fordi det er den som er gøy. Ingen andre karuseller er interessante for barnet, kun den ene favoritten. Er det ikke feil da at dette barnet kun skal få ta karusellen 1 gang i løpet av dagen?

Så, hvor mange ganger foreslår du er rettferdig å ta karusellen uten å vente i kø etter hverandre som alle andre barn må? 

Anonymkode: a7742...96e

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nei, de synes det er helt pyton å stå i kø - spesielt når de samme ungene går forbi dem igjen og igjen. 

Anonymkode: 1361b...c13

En fin mulighet til å lære ungene empati for at mennesker er forskjellige, har forskjellige sykdommer/barndommer, forutsetninger ol. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nei, selvfølgelig ikke?

Ingen, absolutt ingen, synes det er gøy å stå i kø, syk eller ikke. 

Selv ikke jeg som frisk voksen har det ikke gøy når jeg står i kø.

Anonymkode: 744cb...a5e

Det er forskjell på å kjede seg, og på å ikke klare å stå i kø. Alle synes kø er kjedelig, men ikke alle har fysiske begrensninger eller elektriske hjelpemidler med seg som gjør det umulig å stå i ordinær kø. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.7.2023 den 20.53):

Selvfølgelig bare en tur? Betaler like mye som de som kan kjøre hele dagen.

Anonymkode: 4c9f3...223

Det er ingen som stopper deg fra å stå  i vanlig kø som etter å ha benyttet seg av fordelen med vis hensyn.

Anonymkode: 1036d...053

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Samfunnsengasjert skrev (Akkurat nå):

En fin mulighet til å lære ungene empati for at mennesker er forskjellige, har forskjellige sykdommer/barndommer, forutsetninger ol. 

Kan være med på den tanken der, men det blir vanskelig å få barn til å forstå dette når de må stå typ 50 min i kø. Da vil jeg tro at det gir motsatt effekt, at man blir mindre tolerant osv. 

Anonymkode: a7742...96e

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig mange usaklige her. 

Når det gjelder løsningen er tanken god, men det er opplagt blitt en for stor ulempe for resten. Jeg har selv hatt med barn på tusenfryd tidligere, og da møtte jeg en venninne som også hadde med barna. De fikk tatt en attraksjon 4 ganger og en annen 2 ganger på den tiden vi sto i kø for å ta den 1 gang. De satt også fremst hver gang, noe vi ikke fikk. Da sier det seg selv at deres dag ble langt mer innholdsrik. 

At de nå er gått over til å begrense direkte "sniking" tenker jeg er fornuftig. De fleste vil uansett slite med å rekke å ta alle 8 attraksjonene i løpet av en dag. Forsåvidt vil de fleste heller ikke ta alle 8, men kun 2-3 stykker. Fritt valg av klipp ville heller ikke vært fornuftig da visse attraksjoner er langt mer populære enn andre. Det blir som å forvente at man kan bytte en kupong for middag og en kupong for drikke til 2 kuponger for middag, og heller kjøpe drikke separat. 

Det er selvsagt kjedelig å kun få gå først en gang, men så lenge en står i vanlig kø er det ingen problem å slippe inn den med bånd flere ganger. Jeg tror også at de ansatte ser litt mellom fingrene, selv uten at noen har stått i kø først, dersom det opplagt er umulig å stå i kø. Både de ansatte og andre gjester skjønner at man ikke kan presse inn en rullestol i den vanlige køen. 

Endret av Nina84
  • Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Samfunnsengasjert skrev (5 minutter siden):

Du er kanskje ikke helt kjent med hvordan en autismespekterforstyrrelse kan utarte seg? 

Det er vanlig at barn/mennesker med autisme er veldig rigide og henger seg opp i en spesifikk ting. I praksis kan det bety at barnet kun vil ta én av karusellene i parken, fordi det er den som er gøy. Ingen andre karuseller er interessante for barnet, kun den ene favoritten. Er det ikke feil da at dette barnet kun skal få ta karusellen 1 gang i løpet av dagen?

Blir for dumt å generalisere en enormt stor gruppe på denne måten. Og ja, jeg kjenner godt til autismespekterforstyrrelse, og har flere autister i nær relasjon.

Oppheng i spesifikke ting har riktignok en del av dem, men ikke reduser det til oppheng i én karusell. For de det gjelder så hadde det jo vært fint å ha muligheten til å ta samme karusell flere ganger. Problemet er bare at alle andre autister (og andre med spesielle behov) som ikke er interessert i kun én karusell benytter seg av samme muligheten. 

Anonymkode: d456a...89a

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nekinn@ skrev (12 timer siden):

Jeg er overrasket over selvopptattheten som de som svarer i tråden her har! Barn er barn og har ulike utfordringer, diagnose eller ikke. Å kunne ha noen «fortrinn» som følge av en diagnose bør vi ha forståelse for men når man setter seg i offerrollen slik jeg leser her inne, så kan jeg også forstå at noe av sympatien forsvinner. Å se en sak fra flere sider (ikke bare sin egen) er en øvelse jeg anbefaler 😊

Jeg synes heller det virker som at det er foreldrene til friske barn som setter seg i offerrollen. Istedenfor å lære barna at folk har forskjellige utfordringer og forutsetninger, så blir de bitre fordi de med armbånd får "snike i køen"… 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har friske barn, ene har adhd da, men er jo frisk. Vi velger alltid Tusenfryd en hverdag litt utenfor sesong. Gjerne en dag med litt småregn. Da er det ikke så mange der. Og er det litt for lang kø, går vi videre til neste, spiser litt eller går tilbake etterpå. For det er vanskelig å stå i kø for noen barn. Men man kan også innrette seg. Jeg forstår at de har laget strengere retningslinjer for dette. Og flere skriver jo at «vis hensyn»-køen også kan være litt lang, så da tåler de jo litt kø uansett? 

Anonymkode: 65871...ee2

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Da må det læres.

Anonymkode: 99b93...54e

Så barnet som er lam, hvor den vanlige køen ikke gir plass til rullestol, skal lære å gå ut av rullestolen for å stå i en vanlig kø?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hva med de som bare tar en attraksjon? Du har jo allerede nevnt at dere tar flere. 

Hadde du funnet deg i å få ett kort på den ene attraksjonen og det var det? Til samme fulle pris for de som kan kjøre mer?

De har allerede blitt skrenket inn til 8 turer hvorfor kan ikke disse 8 turene være ett frivillig valg om hva en tar?

Det sier seg selv at en forlystelsespark ikke kan gi seg til å selge eller reservere et ubegrenset antall «enkeltbilletter» til spesifikke attraksjoner til én type gjester. Jeg vet ikke om du skjønner det, men det er hva du etterspør. For du vil vel ikke akseptere å ha reist til parken for så å høre «Sorry, de to foran deg i køen kjøpte akkurat de siste 16 «Vis hensyn»-turer til [presis den attraksjon du kom etter]», eller «Sorry, vi har allerede nådd maks for antall «Vis hensyn»-gjester i dag». 

Anonymkode: 99c70...a72

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvis de ikke kan stå i kø fordi de ikke greier å vente pga utolmodighet så må man finne en måte å lære det på, ellers har man ikke folkeskikk nei. Hva skal de gjøre når de blir eldre da? Tattovere på seg vis hensyn sånn at de kommer foran i køen på matbutikken, apoteket, konserter, buss, fly, konsert og alt annet. Det er flere mennesker i samfunnet og mye vi gjør her i livet krever at man er i kø. Hvis man ikke kan stå i kø pga at man blir sliten så er man kanskje for syk til å være en sånn plass med så mye inntrykk og andre folk i utgangspunktet.

Anonymkode: 99b93...54e

Barn får ikke armbånd fordi de er utålmodige.

Armbåndene er forankret i fysisk eller psykisk sykdom, evt utviklingshemminger, rullestolbrukere eller andre med bevegelsesvansker. 

Noen eksempler:

1) Barn med CP

2) Barn i rullestol

3) Barn med autisme/utviklingshemming 

4) Barn med ME eller fatigue etter kreft eller annet

5) Barn med balanseutfordringer eller nevrologiske symptomer som svimmelhet

6) Barn med kroniske smerter som gjør at det å stå (statisk arbeid) forverrer tilstanden 

7) Barn med agorafobi/sosial angst, som har angst for å befinne seg i en folkemengde/stå tett oppi folk

8) Barn med Downs syndrom

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ordningen burde kun være forbeholdt de med alvorlig fysiske og psykiske sykdom, dvs ikke de med autisme, adhd osv.

Anonymkode: 96d66...781

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tenker den nye ordningen er heilt innafor. Vi har barn med utviklingshemming og epilepsi og blir ugglesett i disse køene selv om vi kun tar 1 tur på et par karuseller. Ingen stas å ha denne rettigheten, men hjelper enormt den ene gangen i året vi er i en park. Klart blir det dumt om det blir «missbrukt».

Anonymkode: 7b194...fd3

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ordningen burde kun være forbeholdt de med alvorlig fysiske og psykiske sykdom, dvs ikke de med autisme, adhd osv.

Anonymkode: 96d66...781

Autisme er en alvorlig psykisk diagnose..

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Samfunnsengasjert skrev (40 minutter siden):

Jeg synes heller det virker som at det er foreldrene til friske barn som setter seg i offerrollen. Istedenfor å lære barna at folk har forskjellige utfordringer og forutsetninger, så blir de bitre fordi de med armbånd får "snike i køen"… 

Hadde det kun vært noen få barn de hadde sett komme først i køen en gang, det er når så veldig mange barn får komme først mange ganger at det er vanskelig å forklare hvorfor så mange får gå foran.  Ikke bitterhet, men det er rett og slett vanskelig å forklare at flere får ta samme karusell 3 ganger på rad og alltid sitte foran for å ta eksempler brukt.  Det med ulike forutsetninger, utfordringer ser ut til å trumfe alt når man kan og du får ikke sympati da.  Jeg har brukt mye tid på å forklare hvorfor vi tar hensyn, men det finnes jo ikke måtehold. Derfor støtter jeg nye regler.

Anonymkode: df31d...310

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Autisme er en alvorlig psykisk diagnose..

Nei, det er nevrologisk. 

Anonymkode: 04ebd...3b0

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det sier seg selv at en forlystelsespark ikke kan gi seg til å selge eller reservere et ubegrenset antall «enkeltbilletter» til spesifikke attraksjoner til én type gjester. Jeg vet ikke om du skjønner det, men det er hva du etterspør. For du vil vel ikke akseptere å ha reist til parken for så å høre «Sorry, de to foran deg i køen kjøpte akkurat de siste 16 «Vis hensyn»-turer til [presis den attraksjon du kom etter]», eller «Sorry, vi har allerede nådd maks for antall «Vis hensyn»-gjester i dag». 

Anonymkode: 99c70...a72

De gir ut 8 kuponger i dag så hva er forskjellen mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Samfunnsengasjert skrev (3 timer siden):

Da dropper man å dra i parken, problem solved.

Anonymkode: 2a343...a5d

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har virkelig andre ting å bry meg om her i livet enn å gjøre livet kjipere for vanskeligstilte barn... 
Jeg liker ikke barn engang. Folk er så jævlig egosentriske at jeg blir helt matt. Skjønner ikke at det sitter så langt inne for enkelte og bare være et hyggelig menneske. Finnes virkelig større saker å bry seg om her i verden. 

Anonymkode: 436f9...089

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...