Gå til innhold

Vis hensyn bånd på Tusenfryd gjelder bare for en tur.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
17 hours ago, AnonymBruker said:

Attraksjonene det gjelder er ThunderCoaster, SuperSplash, HuriHuri, Ragnarok, Storm, SpinSpider, SpaceShot og SpeedMonster.

Dvs egentlig veldig få, og ikke de «snille» tingene som tømmerrenna, huskene osv, som jeg ser for meg at er mer aktuelle for multihandikappede eller sterkt psykisk utviklingshemmede barn.

Så man får jo da garantert en tur på disse 8 mest populære tingene også. Og for å være ærlig, det er ikke alle som rekker alle disse på en dag i høysesongen uansett. Og en person som makter runde på runde i spinspider orker muligens å stå litt i kø uansett?

Så poenget er, denne endringen har ingenting å si for de personene som FAKTISK trenger at man viser hensyn. Men det luker ut de som utnytter systemet ved å slippe kø fordi et av barna har nedsatt hørsel men full kapasitet til alt annet (inkl kø)

Anonymkode: 65871...ee2

Om det bare gjelder de så er det ikke noe å klage over. Der er det jo ofte så lang kø at vi andre ikke får mer enn en tur heller 

Anonymkode: 4f18f...8ed

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vi var på tusenfryd i går og det var flere med bånd som kom først inn gang på gang. Så det var ikke maks en tur i går iallfall 

Anonymkode: 4f18f...8ed

Gjelder som skrevet bare noen få attraksjoner.

Anonymkode: 12efa...5df

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.7.2023 den 8.47):

Jeg har barn med diagnoser. Når de var små (2 år+) så skreik de kontinuerlig fra vi satte oss på flyet til vi landet.

Tenker du at barn med diagnoser ikke skal reise på ferie heller? Fordi det er slitsomt for deg og dine funksjonsfriske barn?
Vi skal kanskje ikke ta kollektivtrafikk fordi det blir slitsomt for DEG?

Kanskje vi heller skal gjøre det sånn at "vis hensyn" båndet skal være omvendt? At de foreldrene og barna som er utstyrt med "vis hensyn" bånd skal vise hensyn til funksjonsfriske barn og deres foreldre fordi de ikke vet en DRITT om hvordan det er å leve med de diagnosene?

Kanskje du er en tilhenger av å gå 100 år tilbake hvor barn med utfordringer ble gjemt bort?

Ingen foreldre som ikke har de samme diagnosene som barna VET hvordan barna faktisk har det. Vi kan gjette, tenke, mene og synse - men ingen av oss VET hvordan det er å leve med diagnoser - og vi erfarer det DAGLIG. Hvordan tenker du da at barna med disse diagnosene opplever det? Hvordan tenker du at de føler det på kroppen?

Når du i tillegg mener at vi skal miste noen enkle ting som gjør hverdagen LITT enklere/bedre - gir litt mer glede - så blir jeg bare trist. 

Du er et trist, bittert og egoistisk menneske.

Anonymkode: 59760...b3a

Hadde du lest litt bedre så hadde du sett at jeg selv har barn med diagnose. Vi har øvd og øvd på situasjoner og velger bort vis hensyn bånd. Ikke reiser vi med fly heller. Så du veit ikke en dritt om hvor mye jobb vi har lagt ned i dette, så et bittert og egoistisk menneske kan du selv være. Og hadde barnet mitt ikke taklet å dra på tusenfryd så hadde vi droppet det og heller valgt en park som passet oss bedre. Enkelte ganger må man bare tåle at alt ikke er for alle. At du absolutt velger å sette deg på et fly med en unge som hyler i flere timer sier mer om deg egentlig. Jeg ønsker ikke å utsette andre for dette...da flyr vi heller senere når barnet er større...om det lar seg gjøre.

Anonymkode: d75fa...cc6

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
17 hours ago, AnonymBruker said:

Du tror ikke at det kan være sånn at mange barn som fint kunne stått i kø som alle andre, har en eller annen diagnose som gjør at de kunne fått armbånd om de ville? Jeg tror poenget er at veldig mange utnytter dette systemet, altså at unger får et slikt armbånd selvom de egentlig ikke har behov for det, men får det likevel pga en diagnose som er irrelevant i denne sammenhengen. 

Det er jo nettopp derfor at reglene i samfunnet blir strengere og strengere (f.eks. NAV), fordi at så mange utnytter systemet.. Sånne folk som ødelegger for andre og bare tenker på seg selv, burde faen ikke hatt livets rett.

Anonymkode: d13ce...25e

Jeg tror det forekommer noe misbruk, og det er nok vanskelig å gardere seg mot så lenge man har sånne ordninger.

Men jeg tror at de aller fleste med bånd har et reelt behov.

AnonymBruker
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Og det burde jo selvsagt begrenses hvor mange ett barn kan ha med i vis hensyn køen, men begge foreldre og søsken syns jeg faktisk er innafor fordi det er fint å få opplevelser som en familie sammen.

Anonymkode: b4125...aaa

'Begge foreldre og søsken' betyr i praksis 2 voksne og et uendelig antall ''barn'', ettersom parken ikke kan kreve bevis for familieforhold. 

Det er årsaken til det skjæres til beinet, og kun det angitte antall ledsagere kan følge gjesten med armbånd. 

Anonymkode: 99c70...a72

• Liker 12

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Follow the money, som man sier. Hvem påvirkes negativt av de nye begrensninger?

1. Gjester med armbånd, som ønsker et ubegrenset antall turer i en eller flere av de åtte hovedattraksjoner. 
2. Ledsagere, som ønsker et ubegrenset antall turer i en eller flere av de åtte hovedattraksjoner. 
3. Øvrige følget til gjester med armbånd, altså personer uten ledsagerstatus, som ikke lenger får benytte seg av «armbåndsfordeler». 

Sistnevnte gruppe var målet for de nye begrensninger. Jeg tror det er herfra de mest høylytte protester kommer.

Det kan du nok ha mye rett i. 

Så klart må parken tjene penger, det er slik de får alt til å gå rundt. Ingen penger - ingen park - absolutt alle brukere av parken rammes. Likevel tenker jeg:

1. Så klart er det skikkelig kjipt for de gjestene som ønsker flere turer i en av de åtte attraksjonene. Det forstår jeg veldig godt. Men av alle med slike armbånd utgjør nok dette ikke majoriteten. Men absolutt kjipt for dem det gjelder. Det burde vært en løsning med f.eks maks en tur i timen for disse.

2. Er man med som ledsager så er man vel først og fremst med for å tilrettelegge for at personen med en funksjonsnedsettelse skal få en så fin dag som mulig, ikke for å ta flest mulig karuseller selv. Ønsker man å ta masse karuseller står man fritt til å besøke parken en annen dag, betale for billett og stå i kø som alle andre.

3. Dette tror jeg du har helt rett i. Viser til innleggene tidligere i tråden med gruppen på 11 som mente at alle skulle dra fordel av armbåndet. Jeg forstår at det er kjedelig for gruppen å ikke få kjøre sammen, men skal det komme mange slike grupper hvor alle skal få gå foran i køen går dette kraftig utover den «vanlige» køen. Det blir å misbruke ordningen og er nok en av grunnene til at Tusenfryd har strammet inn.

• Liker 5
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har helt rett. Jeg er blant demsom skrev et litt ampert innlegg tidlig i tråden. Det gikk egentlig ikke så mye på Tusenfryd og begrensningene. Men jeg ble provosert av at noen mente dette var så urettferdig for alle friske som måtte stå i køen. Er det noen som virkelig har fått kjenne på urettferdighet her i livet så er det jo de som har rett på vis hensyn båndet. Jeg Er forelder til et sånt barn så jeg vet en god del om akkurat det.

Men så skrev jeg et par andre innlegg om alternative måter å løse ting på som gjøres i andre parker. At man med vis hensyn f.eks får tildelt en tidsluke litt frem i tid, men slipper å fysisk oppholde seg i køen og vente. Og jeg foreslo også begrensninger i antall bånd på en dag slik at ikke køene blir merkbart lengre for andre gjester.

Men så, etter alt dette, oppdager jeg altså at begrensningene bare gjelder 8 attraksjoner. Og når jeg ser lista vet jeg med sikkerhet at mitt barn aldri hadde tatt 7 av de. Altså i praksis gjelder det bare 1 for vår del, og jeg tror mitt barn klarer seg fint med 1 tur der.

Så fra en forelder/ledsager: Jeg har ingen problemer med å akseptere og skjønne at Tusenfryd gjør dette. Vi bor langt unna, men om vi drar dit vil begrensningene ha liten betydning for oss. Helt ok om dette gjør parken til en bedre opplevelse for andre gjester.

Men ikke kom og prøv å fortel meg noe om hva som er urettferdig og ikke her i verden. Det tror jeg mitt barn vet mer om enn alle som er friske nok til å stå 45 min i en kø.

Noen barn drømmer faktisk om å klare å stå 45 min i en kø 😌!!

Jeg forstår veldig godt ditt argument om urettferdighet, det tror jeg de aller fleste som er oppegående gjør ❤️ Problemet her er jo ikke slike som ditt barn, men når det kommer store gjenger og utnytter ordningen. Da går det utover slike som dessverre har et stort behov for ordningen bare for å kunne ta et par attraksjoner. Trist at de som virkelig har behov skal oppleve at det blir strengere pga de som utnytter….. 

• Liker 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis du ikke klarer å stå i kø fordi du har nøtteallergi, da bør du faen meg få sjekka den mentale helsa di.. 

Hva et det for et svar?

Anonymkode: f5d6d...f7d

AnonymBruker
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva et det for et svar?

Vedkommende har jo rett - er man SÅ allergisk at man ikke kan stå i kø i tilfelle noen har spist nøtter må man la være å dra i slike parker, hvis ikke sitter det mer i hodet enn noe annet. Man skal selvsagt ikke kunne snike i køen på grunn av allergi 😂

Anonymkode: 1361b...c13

• Liker 16
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Vedkommende har jo rett - er man SÅ allergisk at man ikke kan stå i kø i tilfelle noen har spist nøtter må man la være å dra i slike parker, hvis ikke sitter det mer i hodet enn noe annet. Man skal selvsagt ikke kunne snike i køen på grunn av allergi 😂

Vel du bestemmer okke reglene og allergi var en sv grunnene til å kunne få bånd ;)

så jo åpenbart kan man altså komme foran i køen , så lattersmiley og stygge kommentarer kan droppes🙄

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Vel du bestemmer okke reglene og allergi var en sv grunnene til å kunne få bånd ;)

så jo åpenbart kan man altså komme foran i køen , så lattersmiley og stygge kommentarer kan droppes🙄

Det ER jo latterlig - ikke rart reglene strammes inn. Det får være grenser for hvor persilleblad man skal være, og forvente at universet skal rulle ut den røde løperen og tilrettelegge for den enkelte. 

• Liker 14
  • Nyttig 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det ER jo latterlig - ikke rart reglene strammes inn. Det får være grenser for hvor persilleblad man skal være, og forvente at universet skal rulle ut den røde løperen og tilrettelegge for den enkelte. 

Så sjarmerende du er

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt enig.. Det er det jeg mener med at folk utnytter slike ordninger. Hvis du har så innmari alvorlig nøtteallergi at du ikke kan stå i kø, er du hjertelig velkommen til å forklare hvorfor.. Forklar også da hvordan vedkommende kan gå på skole, i barnehage, være på et kjøpesenter eller i en vanlig matbutikk, dra til legen eller sykehuset, men akkurat det å stå i kø i en fornøyelsespark dét går ikke..

• Liker 14
  • Nyttig 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Reglene var jo bare generelle etter hvem som kan få ledsagerbevis av nav(?). Tusenfryd kan ikke begynne å vurdere folks helse, derfor må de bare gå etter hvem som har fått utstedt ledsagerbevis (og det kan absolutt en med alvorlig allergi trenge). Men jeg vil tro at Tusenfryd gikk ut fra at folk hadde moral og selv vurderte om det betyr at de trenger å ikke stå i kø. Det klarte ikke grådige og egoistiske foreldre på egenhånd, ordningen ble misbrukt, og Tusenfryd må stramme inn reglene. Gratulerer.

• Liker 14
AnonymBruker skrev (På 5.7.2023 den 18.59):

Nok engang skal de svakeste ut.

Må da finnes en bedre løsning?

Anonymkode: 4c9f3...223

Det skulle bare mangle at barn med autisme for eksempel får ta samme attraksjon 2-3 ganger på rad. 

Det er så få som benytter seg av dette at det overveldende flertallet med funksjonsfriske barn burde holde tunga rett i munnen og takket gud i stillhet for at de har friske barn.

Det er virkelig trist å lese så mye hat mot funksjonshemmede ... Jeg trodde samfunnet hadde kommet lengre enn det.

Endret av Drizzt
  • Hjerte 2
Annonse
AnonymBruker
Drizzt skrev (2 minutter siden):

Det skulle bare mangle at barn med autisme for eksempel får ta samme attraksjon 2-3 ganger på rad. 

Det er så få som benytter seg av dette at den overveldende flertallet med funksjonsfriske barn burde holde tunga rett i munnen og takket gud i stillhet for at de har friske barn.

Det er virkelig trist å lese så mye hat mot funksjonshemmede ... Jeg trodde samfunnet hadde kommet lengre enn det.

👆

AnonymBruker
Drizzt skrev (52 minutter siden):

Det er så få som benytter seg av dette at det overveldende flertallet med funksjonsfriske barn burde holde tunga rett i munnen og takket gud i stillhet for at de har friske barn.

Hvor er det du leser noe du tolker som hat mot funksjonshemmede? At folk stiller spørsmålstegn ved at en person med nøtteallergi trenger å skippe køen til spinspider mer enn en gang? Eller at Tusenfryd ser seg nødt til å begrense tilbudet noe på de 8 mest nervepirrende og populære attraksjonene fordi folk utnytter dette systemet og prøver å få inn 11stk på et armbånd? Det er vanskelig og ulovlig for ansatte på Tusenfryd å stille spørsmål ved folks oppgitte helsebehov, så da må de lage nye generelle regler. Ingen her stiller spørsmålstegn vet at barn med alvorlig autisme eller er multifuksjonshemmet skal få ha en flott dag på Tusenfryd. Men man blir jo matt av å lese om foreldre som mener et helt fly bare må finne seg i at deres barn skriker nonstop på en 5t flytur fordi de vil til syden, fordi man bare skal være takknemlig for at man ikke har et så sykt barn selv. Som om ikke mange folk sliter med sitt, men tar hensyn likevel. 

• Liker 14
  • Nyttig 7
AnonymBruker
1 hour ago, Drizzt said:

Det er 27 attraksjoner som kan benyttes non-stop, uten ventetid, fra første til siste sekund parken er åpen, så det 'mangler' ikke.  

1 hour ago, Drizzt said:

Mja. Det er en gjenganger i beretningene fra åstedet at én person med armbånd går forbi køen massevis av ganger, MED en skare av friske bestevenner og utvidet familie som følge, mens vanlige folk venter 45+ minutter på én tur. Det er i hovedsak de friske bestevenner og utvidet familie folk reagerer på, ikke at de som reelt trenger ordningen får skippe køen. 

1 hour ago, Drizzt said:

Har vi lest samme tråd? 

• Liker 15
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...