Gå til innhold

Vis hensyn bånd på Tusenfryd gjelder bare for en tur.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette! Har man barn med store nok utfordringer, så forstår man hvorfor båndene finnes og bruker de

Anonymkode: fda29...b3e

Eller så tenker jeg at barn med så store utfordringer at det ikke orker å stå i kø, burde bli hjemme eller ikke dra i høysesong. Herregud folk her inne snakker som om fornøyelsesparker er en menneskerett!!

Anonymkode: 2a343...a5d

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg forstår! Jeg vil bare si at jeg hadde aldri ment eller forventet du skulle plasseres i en ordinær kø, «bare fordi du må finne deg å stå i samme kø». Du har rent fysisk ikke mulighet til det. Jeg er veldig glad det finnes tilrettelagt områder / fysiske utforminger som tillater (i den grad det er mulig, jeg forstår ikke alt vil være optimalt) for de i rullestol eller med mindre bevegelighet at de kan være med, og komme seg frem. Jeg hadde heller ikke brydd meg om «din kø» hadde gått mye raskere, og du fikk komme på før meg eller andre. Du står i kø. Jeg tenker også at scenarioet du skisserer er et unntak i mine øyne, som jeg forstår er mer praktisk og hensiktsmessig at barnet får sitte på flere ganger. Jeg antar, til tross for misforståelsen vi hadde, at du er en ydmyk person, som ikke ville brautet seg frem, med spisse albuer og skreket om dine rettigheter, men forklart det hvis noen spurte. Jeg reagerte mest på denne «fordi jeg har en diagnose, må jeg få lov til å gjøre hva jeg vil» og «tenk på alt de mister» tankegangen hvor jeg mister sympatien for folk. Problemet er, som noen har skissert, at vis-hensyn køen har vokst, og attraksjonene opplever nok mye ulik atferd fra de som står i denne køen, og når regler som «kun 1 gang» innføres er det fordi flere utnytter det, som med alle andre regler som oppstår. 

Anonymkode: 70630...e87

Det stemmer. Jeg forklarer til de som måtte lure eller mener at det er urettferdig. Jeg sier også til de ansatte ved attraksjonene at jeg godt kan vente noen runder om de spør om det. Jeg har også ventet i den køen for å kjøre med venner som står i ordinær kø. Det er ikke noe problem. Skulle jeg 'stått' i kø derimot med den energien og styrken jeg har, så hadde det blitt 2 attraksjoner og ikke mer. Man kommer langt med dialog og forståelse for andres situasjon, funksjonsfrisk eller ikke :)

Å bruke diagnoser og utfordringer som en unnskyldning for å totalt mangle folkeskikk og sunn fornuft, det er motbydelig oppførsel.

Anonymkode: 66436...c81

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dra på dager det er meldt noen regnskurer. Omtrent ikke kø. 

Anonymkode: c5332...79a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Eller så tenker jeg at barn med så store utfordringer at det ikke orker å stå i kø, burde bli hjemme eller ikke dra i høysesong. Herregud folk her inne snakker som om fornøyelsesparker er en menneskerett!!

Anonymkode: 2a343...a5d

Eh så skal ike la søsken få lov å dra i parker da når man er på ferie? Herregud enkelte snakker som de har vett til! Har man barn med spesielle behov skal man holde seg hjemme , noe så dumt

Anonymkode: f5d6d...f7d

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Eh så skal ike la søsken få lov å dra i parker da når man er på ferie? Herregud enkelte snakker som de har vett til! Har man barn med spesielle behov skal man holde seg hjemme , noe så dumt

Du snakker som at friske søsken slipper kø. Fordi en har armbånd. Rørende

Anonymkode: 2418e...6e6

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men da er det kanskje en bedre løsning for alle at man deler seg den dagen, så søsknene kan få en "vanlig" dag i parken? Hvis man har et barn med så store utfordringer at det bare er én attraksjon i hele parken som er aktuell å kjøre og det stadig er behov for pauser og skjerming underveis - har egentlig barnet så veldig mye utbytte og glede av å være der i utgangspunktet? Sett utenfra kan man få inntrykk at for en del foreldre er det kjempeviktig at barnet deres får akkurat de samme mulighetene som funksjonsfriske barn - og at det handler mer om en prinsippsak (det SKAL tilrettelegges for MITT barn) enn om hva som faktisk vil være i barnets interesse.

Anonymkode: c1c2b...8d1

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Oh lord. Du tuller nå?

Nei. Jeg tuller ikke. Hvis et barn er så skadet at det ikke kan læres noe folkeskikk overhodet så kan det ikke være sammen med resten av samfunnet. Jeg forstår at det er vondt for foreldrene og barn dette gjelder men, det kan ikke forventes at alle andre skal ta hensyn til diagnoser hele tiden. En annen ting er de mange som har valgt å føde barn med diagnoser/avik/genfeil og da får man ta konsekvensen selv. 

Anonymkode: 99b93...54e

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei. Jeg tuller ikke. Hvis et barn er så skadet at det ikke kan læres noe folkeskikk overhodet så kan det ikke være sammen med resten av samfunnet. Jeg forstår at det er vondt for foreldrene og barn dette gjelder men, det kan ikke forventes at alle andre skal ta hensyn til diagnoser hele tiden. En annen ting er de mange som har valgt å føde barn med diagnoser/avik/genfeil og da får man ta konsekvensen selv. 

Så det har ikke folkeskikk fordi det ikke kan stå O kø??

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

(Ikke meg du siterer)

Siden du har god kjennskap til dette regner jeg med at du kanskje jobber på et slikt sted? Da kan du jo kanskje belyse debatten litt med å informere om hvorfor denne begrensningen rundt de 8 attraksjonene er komt?

Anonymkode: 4c556...fd4

(Ikke meg du siterer).

Jeg jobber ikke et slikt sted, men jeg kan lett forestille meg mange måter å «utnytte» systemet på. Hvis det er begrensning på 1 tur/time på parkens mest populære attraksjoner, kan man eksempelvis bare gå på omgang mellom dem: 

12:00: Tur i Attraksjon A
12:10: Tur i Attraksjon B
12:20: Tur i Attraksjon C
12:30: Tur i Attraksjon D
12:40: Tur i Attraksjon E
12:50: Tur i Attraksjon F
13:00: Ny tur i Attraksjon A
13:10: Ny tur i Attraksjon B
13:20: Ny tur ...

Det sier seg selv at parken på en eller annen måte må sette begrensninger for bruken av «Vis hensyn»-armbåndet. Det er ikke meningen armbåndet skal muliggjøre fem ganger så mange turer som vanlige gjester rekker på en dag. 

Anonymkode: 99c70...a72

• Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Så det har ikke folkeskikk fordi det ikke kan stå O kø??

Hvis de ikke kan stå i kø fordi de ikke greier å vente pga utolmodighet så må man finne en måte å lære det på, ellers har man ikke folkeskikk nei. Hva skal de gjøre når de blir eldre da? Tattovere på seg vis hensyn sånn at de kommer foran i køen på matbutikken, apoteket, konserter, buss, fly, konsert og alt annet. Det er flere mennesker i samfunnet og mye vi gjør her i livet krever at man er i kø. Hvis man ikke kan stå i kø pga at man blir sliten så er man kanskje for syk til å være en sånn plass med så mye inntrykk og andre folk i utgangspunktet.

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har et barn med autisme, men har aldri brukt et slikt armbånd. Har også ledsagerbevis, men får meg ikke til å bruke det. Føler det er så stigmatiserende...

Før hun fikk diagnosen, var vi i Dyreparken i Kristiansand. Det ble total skjærings, full melt-down og jeg måtte løpe rundt i parken og lete etter henne fordi hun stakk av, og lignende. Da var hun 10 år ca. Det ble nok for mange inntrykk, og hele familien inkl lillebror tenkte nok i sitt stille sinn at vi aldri mer drar til fornøyelsesparker. Så vi har aldri vært tilbake på lignende steder etter det. Mulig det ville ha hjulpet litt med et slikt armbånd, at hun kunne ha kommet seg fort til et par aktiviteter, og så kunne tatt pause på hotellrommet for å hente seg inn.

Anonymkode: a82ed...32a

• Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei. Jeg tuller ikke. Hvis et barn er så skadet at det ikke kan læres noe folkeskikk overhodet så kan det ikke være sammen med resten av samfunnet. Jeg forstår at det er vondt for foreldrene og barn dette gjelder men, det kan ikke forventes at alle andre skal ta hensyn til diagnoser hele tiden. 

Hvorfor kan ikke det forventes? Hvorfor kan ikke barnet være med "resten av samfunnet"? 

Og du tror VIRKELIG at flertallet av disse diagnosene er noe foreldrene har "valgt å føde selv"??? Hvilken planet bor du på???? Det er veldig få diagnoser og skader foreldre bare kan velge bort på forhånd... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 hours ago, AnonymBruker said:

Så dårlig da. Da blir det ingen tur på Tusenfryd for oss i år. Her er det 3 karuseller barnet tar. Og tar de jo da selvfølgelig flere ganger. 

Anonymkode: 3e6e4...096

Enig, dette føyer seg nok bare inn i rekken blandt alle andre hjernedøde politiske avgjørelser som er tatt uten noe form for rot i virkeligheten. 

Anonymkode: 789b6...0a7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvis de ikke kan stå i kø fordi de ikke greier å vente pga utolmodighet så må man finne en måte å lære det på, ellers har man ikke folkeskikk nei. Hva skal de gjøre når de blir eldre da? Tattovere på seg vis hensyn sånn at de kommer foran i køen på matbutikken, apoteket, konserter, buss, fly, konsert og alt annet. Det er flere mennesker i samfunnet og mye vi gjør her i livet krever at man er i kø. Hvis man ikke kan stå i kø pga at man blir sliten så er man kanskje for syk til å være en sånn plass med så mye inntrykk og andre folk i utgangspunktet.

Å huttetu, blir skrent av sånne svar

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Albbas skrev (7 minutter siden):

Hvorfor kan ikke det forventes? Hvorfor kan ikke barnet være med "resten av samfunnet"? 

Og du tror VIRKELIG at flertallet av disse diagnosene er noe foreldrene har "valgt å føde selv"??? Hvilken planet bor du på???? Det er veldig få diagnoser og skader foreldre bare kan velge bort på forhånd... 

👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gratulerer! Du vant akkurat prisen for tidenes mest komplette idiotiske kommentar.

Jeg vil foreslå at neste gang du vurderer å kommentere på et hvilket som helst forum om noe du har NULL kjennskap til, så bruker du Google for å sette deg litt inn i det du skal kommentere på.

Verden hadde vært et langt bedre sted uten slike som deg.

Anonymkode: 59760...b3a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Men da er det kanskje en bedre løsning for alle at man deler seg den dagen, så søsknene kan få en "vanlig" dag i parken? Hvis man har et barn med så store utfordringer at det bare er én attraksjon i hele parken som er aktuell å kjøre og det stadig er behov for pauser og skjerming underveis - har egentlig barnet så veldig mye utbytte og glede av å være der i utgangspunktet? Sett utenfra kan man få inntrykk at for en del foreldre er det kjempeviktig at barnet deres får akkurat de samme mulighetene som funksjonsfriske barn - og at det handler mer om en prinsippsak (det SKAL tilrettelegges for MITT barn) enn om hva som faktisk vil være i barnets interesse.

Anonymkode: c1c2b...8d1

Hva med enslige foreldre? Vi har alltid løst det med at eldste barnet har med seg en venn på Tusenfryd, og jeg er sammen med barnet med en autisme diagnose. Får legge til at det eldre barnet har ADHD, men aldri hatt ledsagerbevis, eller få gå foran i kø, for det barnet har ingen problemer med kø, og fungerer veldig fint. Mens barnet med velfungerende autisme sliter med kø. Og han har sin dose energi, og det er veldig kjedelig om den skal brukes opp, på å stå i kø. Og ja vi må ta pauser rolige steder. Men barnet har selv ønsket å dra. Helt til de siste årene, nå ønsker han ikke å dra lenger, og da drar vi ikke. Nå er uansett det eldste barnet voksen, og kan fint dra selv.

Anonymkode: 3e6e4...096

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gratulerer! Du vant akkurat prisen for tidenes mest komplette idiotiske kommentar.

Jeg vil foreslå at neste gang du vurderer å kommentere på et hvilket som helst forum om noe du har NULL kjennskap til, så bruker du Google for å sette deg litt inn i det du skal kommentere på.

Anonymkode: 59760...b3a

👆 enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Jeg tildeler deg herved Diplom for tidenes minst empatiske menneske. 

Gratulerer 🥂🥂🥂🎉 Du må være så stolt av deg selv🤗🤗🤗

Noen barn har diagnoser som gjør at visse situasjoner blir veldig vanskelig og utfordrende. At man faktisk kan hjelpe dem til å kunne få meningsfulle og positive opplevelser er da noe etthvert menneske med normal empati og medmenneskelighet burde unne disse barna som ellers gjerne dømmes og har utfordringer vanlige barn slipper unna. 

At voksne mennesker ikke har forståelse for dette er jævla skremmende. Kanskje psykopater med null empati? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 hours ago, AnonymBruker said:

Da må det læres.

Må være fantastisk å leve så skjermet at man ikke engang er klar over at alt ikke kan læres av alle. 

Anonymkode: fd43e...3e7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...