Gå til innhold

Dere med litt større barn, typ 8-13 års alder, når de er på besøk hos venner, forventer dere at de får mat, drikke etc?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller har de fått beskjed om å gå hjem og spise og drikke? Selv har jeg gitt beskjed til mine barn om å ikke tigge om mat og drikke hos andre, og gå hjem innen kl 17. Det virker ikke som andre unger får noe i nærheten av den beskjeden.

Jeg hadde lagt opp til hamburgere til middag her, én til hver (vi er fire i familien), men fremdeles nå, en time etter, er alle de tre naboungene her. Jeg har spurt om de har fått beskjed om å gå hjem, men ingen har det. Dermed har jeg faktisk ikke nok mat, og vi andre må vente til de har gått. Jeg kan jo ikke servere mine egne, men ikke de.

Dette skjedde i går og, da skulle vi ha laksefilet, en til hver, men det var jo så mye barn her. Jeg vurderte å slenge en pakke pølser på grillen, men en er muslim og en er glutenallergiker, så det er håpløst med mat uansett.

Hvordan gjør dere det med deres unger? Må de hjem til middag kl xxx? Har de frie tøyler og styrer det selv? Eller forventer dere at de spiser middag der de er?

Anonymkode: d63ac...816

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

hadde sagt at de fikk gå hjem, det er middagstid.  andre dager passer det kanskje å ha de på middag. Her sender jeg unger hjem når det er mat om det ikke passer, andre ganger hiver jeg på noe mer slik at alle får. :)

Endret av iNord
  • Liker 33
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Stort sett lager jeg middag til de som måtte befinne seg i huset. Har jeg ikke nok sier jeg akkurat det. "Petra, i dag må du hjem og spise. Jeg har allerede handlet inn til middag og det er ikke nok."

Anonymkode: c2564...172

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
iNord skrev (2 minutter siden):

hadde sagt at de fikk gå hjem, det er middagstid.  andre dager passer det kanskje å ha de på middag. Her sender jeg under hjem når det er mat om det ikke passer, andre ganger hiver jeg på noe mer slik at alle får. :)

Det samme gjør jeg og naboene 

Anonymkode: e6c27...cc9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
iNord skrev (3 minutter siden):

hadde sagt at de fikk gå hjem, det er middagstid.  andre dager passer det kanskje å ha de på middag. Her sender jeg under hjem når det er mat om det ikke passer, andre ganger hiver jeg på noe mer slik at alle får. :)

Ja, jo, men han ene må hentes fordi moren mener det er langt å gå hjem (1,5 km og han er snart 10 år.) Så da må jeg ringe moren og be henne hente han, og når han kom kl 16 syns jeg det blir litt dilemma. Det blir så kort besøk, liksom. Dessuten, han kunne godt fått hamburgeren min og vært her litt lenger, men da blir det urettferdig overfor de to andre… Det er alltid sånne dumme situasjoner, føler jeg. 🤷‍♀️

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Stort sett lager jeg middag til de som måtte befinne seg i huset. Har jeg ikke nok sier jeg akkurat det. "Petra, i dag må du hjem og spise. Jeg har allerede handlet inn til middag og det er ikke nok."

Jeg har aldri nok til alle ungene, det er alltid mellom to og ni unger hos oss. Jeg kan ikke handle inn 11 laksefileter eller 11 hamburgere just in case, det har jeg ikke råd til.

Ts

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Sleng på havregrøt? ☺️ Enkelt, raskt og godt.

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, jo, men han ene må hentes fordi moren mener det er langt å gå hjem (1,5 km og han er snart 10 år.) Så da må jeg ringe moren og be henne hente han, og når han kom kl 16 syns jeg det blir litt dilemma. Det blir så kort besøk, liksom. Dessuten, han kunne godt fått hamburgeren min og vært her litt lenger, men da blir det urettferdig overfor de to andre… Det er alltid sånne dumme situasjoner, føler jeg. 🤷‍♀️

Ts

Da ville jeg faktisk ringt. Slike nykker som denne moren har kan du ikke la deg påvirke av. 1,5 km er ikke langt for en seksåring engang om det er trygg vei.

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Min hadde alltid beskjed om å komme hjem til middag. Var ingen barn rundt her som besøkte hverandre rundt middagstid. Kun hvis det var et avtalt besøk et stykke hjemmefra at de fikk mat. Om man ble med noen hjem etter skole, og skulle hentes om kvelden.

Jeg er en sånn som ukeshandler og lager akkurat til middag. Prøver å unngå matsvinn. Var heller ikke vanlig at vi spiste hos hverandre da jeg var barn. Skjedde faktisk aldri.

Får sikkert tyn nå, men jeg syns middagen er hellig familietid, da vi setter oss ned og har god tid til å prate. Enkelte dager har man jo ikke så god tid heller. Skal av gårde på fritidsaktiviteter osv.

Anonymkode: 638ae...97c

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Drikke forventer jeg at barna får. Det kan da ikke være så vanskelig? Middag er noe annet; det ville jeg tilpasset. Ville hatt en pakke pølser i kjøleskapet - det finnes kylling- og kalkun pølser som er både uten svin, glutenfri og melkefri hvis barnas venner har noen begrensninger. 

Anonymkode: 8b3b4...9bd

• Liker 10
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Eller har de fått beskjed om å gå hjem og spise og drikke? Selv har jeg gitt beskjed til mine barn om å ikke tigge om mat og drikke hos andre, og gå hjem innen kl 17. Det virker ikke som andre unger får noe i nærheten av den beskjeden.

Jeg hadde lagt opp til hamburgere til middag her, én til hver (vi er fire i familien), men fremdeles nå, en time etter, er alle de tre naboungene her. Jeg har spurt om de har fått beskjed om å gå hjem, men ingen har det. Dermed har jeg faktisk ikke nok mat, og vi andre må vente til de har gått. Jeg kan jo ikke servere mine egne, men ikke de.

Dette skjedde i går og, da skulle vi ha laksefilet, en til hver, men det var jo så mye barn her. Jeg vurderte å slenge en pakke pølser på grillen, men en er muslim og en er glutenallergiker, så det er håpløst med mat uansett.

Hvordan gjør dere det med deres unger? Må de hjem til middag kl xxx? Har de frie tøyler og styrer det selv? Eller forventer dere at de spiser middag der de er?

Kun de man planlegger for at skal være der til middag får middag tenker jeg. Drikke kan man jo få heletiden. De andre må bli bedt om å gå hjem når man skal spise middag.

Endret av Fighter83
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min hadde alltid beskjed om å komme hjem til middag. Var ingen barn rundt her som besøkte hverandre rundt middagstid. Kun hvis det var et avtalt besøk et stykke hjemmefra at de fikk mat. Om man ble med noen hjem etter skole, og skulle hentes om kvelden.

Jeg er en sånn som ukeshandler og lager akkurat til middag. Prøver å unngå matsvinn. Var heller ikke vanlig at vi spiste hos hverandre da jeg var barn. Skjedde faktisk aldri.

Får sikkert tyn nå, men jeg syns middagen er hellig familietid, da vi setter oss ned og har god tid til å prate. Enkelte dager har man jo ikke så god tid heller. Skal av gårde på fritidsaktiviteter osv.

100% enig med deg! Faktisk virker det som det kun er én familie (av kanskje 15) som tenker som oss. Der går jenta hjem kl litt før 17, for vår del og for deres del. Det er så greit. Alle andre er flytende, jeg vet aldri når de drar, og blir nødt til alltid å ha noe lettvint å kunne slenge på for ungenes del. Det blir mye matsvinn og veldig dyrt å holde på sånn. 

Ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri nok til alle ungene, det er alltid mellom to og ni unger hos oss. Jeg kan ikke handle inn 11 laksefileter eller 11 hamburgere just in case, det har jeg ikke råd til.

Ts

Her er det som oftest bare 1-2 gjester. Ofte er det jo slik at ett av barna mine spiser hos andre mens det andre barnet er hjemme hos oss med en gjest eller to.

Er det flere enn det lager jeg mat som er enklere å dele, gryteretter, supper, ovnsretter som kan suppleres med tilbehør for å rekke til flere.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvis du vil ha barn med venner sørger du for å ha mer enn akkurat nok til fire til middag. Og så lar du ungene dine spise hos andre og andre hos deg. Reglene dine er idiotiske på dine barna vegne

Anonymkode: edb34...d7f

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Drikke forventer jeg at barna får. Det kan da ikke være så vanskelig? Middag er noe annet; det ville jeg tilpasset. Ville hatt en pakke pølser i kjøleskapet - det finnes kylling- og kalkun pølser som er både uten svin, glutenfri og melkefri hvis barnas venner har noen begrensninger. 

Anonymkode: 8b3b4...9bd

Men seriøst? Har du alltid en pakke glutenfri pølser, en pakke vanlige og en pakke hvadetnåmåttevære just in case for alle barna som måtte dukke opp? Hva med dato på de pølsene? Deg må da bli mye svinn?

Ts

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Men når er middagstid da? Hos Petra spiser de kl 15.30, hos Anne 16.30 og hos Jan kl 17.30. Hos Ole variere det fra 15 til 17. Vi spiser mellom 18 og 20 et sted.

• Liker 11
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du vil ha barn med venner sørger du for å ha mer enn akkurat nok til fire til middag. Og så lar du ungene dine spise hos andre og andre hos deg. Reglene dine er idiotiske på dine barna vegne

Jeg har ikke råd til å ha mange alternativer til enhver tid. Jeg skulle gjerne, men det går ikke uansett hvor idiotiske reglene mine er.

Ts

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Nabovarsel blir sendt hjem, og våre barn har fått beskjed om å komme hjem til middag. Etter hvert som barna blir eldre, har vennene lengre veg hjem. Noen ganger sjal de sammen videre til noe annet. Da får de selvsagt middag.

Ellers får de som er her mat når vi skal spise, våre vennef så vel som barnas. Vi deler det som er, hat alltids noen grønnsaker Ellef annet i fryseren vi kan drøye maten med.

Regner med at de klarer å ta seg et glass vann hvis de er tørste.

Anonymkode: 7d97e...7d8

Skrevet

Jeg antar at mitt barn får mat der han er, eller at han får beskjed om å gå hjem. Jeg beordrer ikke mitt barn om å komme hjem kl 17, bare i tilfelle familien der kanskje muligens ikke har beregnet nok mat.

Besøk her får mat. I en eller annen form.Det blir noen ganger litt merkelige middager fordi jeg må improvisere for at det skal bli nok til alle, men det er jo bare morsomt. Blir det for lite til meg, kan jeg spise knekkebrød etterpå. Hamburgere kan deles i to. En halv til hver, det går fint. Og så supplere med whatever du har, f.eks potetmos, frosne grønnsaker, råkost eller hva som helst.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde forresten 8 unger på besøk hele lørdagen. Mener du jeg skal gi alle middag? 

Ts

• Liker 13
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...