AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #1 Del Skrevet 5. juli 2023 Hei, jeg har fått tilbud på en stilling som videregående lærer i Danmark. Jeg kan dansk ettersom jeg har feriert der en del. Lønn omgjort til NOK er på ca. 1 mill. per år. Rentefradrag er også høyere enn i Norge og ligger på 30 %. Det er heller ingen formueskatt i Danmark slik at jeg slipper å skatte for formuen min. Det er tale om København. Vurderer å flytte. Det er ikke en veldig lang vei til familie som er bosatt på Østlandet. Anonymkode: 79b90...0a5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #2 Del Skrevet 5. juli 2023 hvis du liker å sykle er det veldig lurt Anonymkode: 0421a...f82 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 5. juli 2023 #3 Del Skrevet 5. juli 2023 Er det ikke høyere inntektsskatt i DK? Men også gratis lege og enkelte medisiner tror jeg. Det er nok lurt å lese litt på kommunens hjemmesider og på skat.dk. Det er mye info på borger.dk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #4 Del Skrevet 5. juli 2023 Ja, hvorfor ikke? Bare vær oppmerksom på at du mister rettighetene dine i folketrygden i Norge dersom du ikke betaler inn ekstra for det. København er fantastisk fint og danskene er hyggelige. Jeg hadde flyttet. Anonymkode: 847e5...a88 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 5. juli 2023 #5 Del Skrevet 5. juli 2023 Du fokuserer veldig på økonomi, men er det det viktigste? Jeg ville kanskje ta med flere ting i vurderingen, som venner, familie, arbeidsforhold, nettverk. Det er ikke alt som kan måles i penger..... 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
agata Skrevet 5. juli 2023 #6 Del Skrevet 5. juli 2023 Bodde mange år i københavn og angrer litt på at jeg flyttet hjem igjen for noen år siden, for det er en fantastisk by å bo i. Selv om Danmark ikke har formueskatt er det generelle skattenivået høyere enn i Norge. Jeg betalte nesten 10 prosentpoeng mer da jeg bodde der enn jeg gjør nå, til tross for at jeg har høyere lønn nå. Hvis du skal bo der i mange år må du også være oppmerksom på at pensjonsordningen er en annen enn i Norge, basert på at man selv skal spare mer (hos meg ble 17 prosent av lønn trukket i pensjon). På den andre siden er det relativt sett billigere med leilighet der enn i store norske byer. Mat er også en del billigere,mens strømmen er enda dyrere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ThereGoesBob Skrevet 5. juli 2023 #7 Del Skrevet 5. juli 2023 (endret) Er det ikke veldig vanskelig å finne seg tak over hodet i København? Mener å ha hørt det er veldig mange om beinet, men kanskje du har planene klare? Du må vel søke myndighetene (justisministeriet) om lov til å kjøpe også og det tar gjerne lang tid. Vet at Danmark nylig forandret regelverket så mener det nå er boplikt med mindre det er en fritidsbolig men husker ikke alle de detaljene der så ikke siter meg her. Google https://www.tv2kosmopol.dk/koebenhavn/koebenhavns-kommune-vil-goere-det-muligt-at-koebe-halvdelen-af-en-lejlighed-og-leje-resten Endret 5. juli 2023 av ThereGoesBob 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #8 Del Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): hvis du liker å sykle er det veldig lurt Anonymkode: 0421a...f82 Slipper å ha bil ja, sparer fort kr 8.000-10.000/mnd. Adobyen skrev (3 timer siden): Er det ikke høyere inntektsskatt i DK? Men også gratis lege og enkelte medisiner tror jeg. Det er nok lurt å lese litt på kommunens hjemmesider og på skat.dk. Det er mye info på borger.dk Inntektsskatt er 7,8 % høyere enn i Norge, men jeg skal eie bolig og få rentefradrag i Danmark, rentefradrag er over 10 % høyere enn i Norge. Etter alle fradragene så kommer jeg til å betale lavere % i Danmark. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, hvorfor ikke? Bare vær oppmerksom på at du mister rettighetene dine i folketrygden i Norge dersom du ikke betaler inn ekstra for det. København er fantastisk fint og danskene er hyggelige. Jeg hadde flyttet. Anonymkode: 847e5...a88 Takk! Jeg er ikke så bekymret over rettighetene mine i folketrygden, rent økonomisk så vil jeg sitte igjen med vesentlig mer og kunne nyte livet i mye større grad. aksase skrev (3 timer siden): Du fokuserer veldig på økonomi, men er det det viktigste? Jeg ville kanskje ta med flere ting i vurderingen, som venner, familie, arbeidsforhold, nettverk. Det er ikke alt som kan måles i penger..... På sikt så vil jeg kunne tilbringe mer tid med både venner og familie, jeg skal kunne investere mer slik at jeg på sikt blir økonomisk uavhengig. I Norge så lever jeg nå som middelklasse, men med den nye lønna i Danmark så skal jeg kunne både reise og investere mer. agata skrev (3 timer siden): Bodde mange år i københavn og angrer litt på at jeg flyttet hjem igjen for noen år siden, for det er en fantastisk by å bo i. Selv om Danmark ikke har formueskatt er det generelle skattenivået høyere enn i Norge. Jeg betalte nesten 10 prosentpoeng mer da jeg bodde der enn jeg gjør nå, til tross for at jeg har høyere lønn nå. Hvis du skal bo der i mange år må du også være oppmerksom på at pensjonsordningen er en annen enn i Norge, basert på at man selv skal spare mer (hos meg ble 17 prosent av lønn trukket i pensjon). På den andre siden er det relativt sett billigere med leilighet der enn i store norske byer. Mat er også en del billigere,mens strømmen er enda dyrere. Skjønner deg godt. Jeg kommer til å tjene dobbelt så mye i Danmark og selv om inntektsskatt er noe jøyere så vil jeg ta igjen på rentefradrag. Den er vesentlig høyere i Danmark slik at man får mer tilbake. I tillegg vil jeg spare mye på å sykle. Ellers takk for tips! Anonymkode: 79b90...0a5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #9 Del Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): hvis du liker å sykle er det veldig lurt Anonymkode: 0421a...f82 Nei, dønn kjedelig. Anonymkode: f6cbf...ad0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #10 Del Skrevet 5. juli 2023 Jeg hadde flyttet uten problem, men jeg har ikke familie som er noe å spare på her til lands og min egen familie hadde jo blitt med så da er valget lett. Anonymkode: 27640...be3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #11 Del Skrevet 5. juli 2023 Danmark er fantastisk! -hvis du kan dansk!!! De fleste danskene sliter med å forstå norsk, men legger du litt innsats i dette vil det gå fint! har bodd mange år i Dk og trivdes utrolig godt både med menneskene og klimaet. Anonymkode: 03da8...6dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #12 Del Skrevet 5. juli 2023 Lønna er jo bare 1mill NOK hvis du handler alt i Norge, det er litt rart å regne i annen valuta enn der du bor? Anonymkode: 6bf5a...4d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #13 Del Skrevet 6. juli 2023 Trist å tenke på hvor dårlig en norsk lærer tjener sammenlignet med i Danmark... Anonymkode: 45ec0...0e7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #14 Del Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Trist å tenke på hvor dårlig en norsk lærer tjener sammenlignet med i Danmark... Anonymkode: 45ec0...0e7 Han/hun oppgir lønn i NOK, nå mens krona er rekordlav. Dvs kanskje maks 650 000,- danske. Det som ikke er vanlig er å regne lønn sånn omtrentlig i annet lands valuta (for en som er så opphengt i penger og detaljer rundt det og ingen andre aspekter ved å være lærer i København…). Jeg hadde elsket å bodd noen år i København, jeg hadde definitivt brukt pengene mine DER (skal du bare nyte livet i Norge?) Jeg hadde virkelig ikke brudd meg så mye om formuesskatten, men selve jobben, skolen? Hvor lenge holder en så uengasjert lærer i jobben som utelukkende bryr seg om lønn og skatteforhold? Anonymkode: 6bf5a...4d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 6. juli 2023 #15 Del Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Slipper å ha bil ja, sparer fort kr 8.000-10.000/mnd. Inntektsskatt er 7,8 % høyere enn i Norge, men jeg skal eie bolig og få rentefradrag i Danmark, rentefradrag er over 10 % høyere enn i Norge. Etter alle fradragene så kommer jeg til å betale lavere % i Danmark. Her regner du litt rart. Ja, rentefradraget er høyere men det er på grunn at skatten er høyere. Den er ikke 7,8% høyere men 7,8 prosentpoeng. Tenk deg at du tjener 600.000 som er grunnlaget for skatten. 30% av det er 180.000. I Norge ville skatten vært 120.000. Har du f eks lån på 4.000.000 og betaler 6 % rente vil renteutgiftene dine være 240.000. Dette gir en skattereduksjon i Danmark på 72.000 og i Norge ville det gitt 52800. Oppsummert. Økt skatt 60.000-(72000-52800)=40.800 i Danmark i forhold til Norge. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Takk! Jeg er ikke så bekymret over rettighetene mine i folketrygden, rent økonomisk så vil jeg sitte igjen med vesentlig mer og kunne nyte livet i mye større grad. På sikt så vil jeg kunne tilbringe mer tid med både venner og familie, jeg skal kunne investere mer slik at jeg på sikt blir økonomisk uavhengig. I Norge så lever jeg nå som middelklasse, men med den nye lønna i Danmark så skal jeg kunne både reise og investere mer. Skjønner deg godt. Jeg kommer til å tjene dobbelt så mye i Danmark og selv om inntektsskatt er noe jøyere så vil jeg ta igjen på rentefradrag. Den er vesentlig høyere i Danmark slik at man får mer tilbake. I tillegg vil jeg spare mye på å sykle. Ellers takk for tips! Anonymkode: 79b90...0a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #16 Del Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): hvis du liker å sykle er det veldig lurt Anonymkode: 0421a...f82 Men det blåser mye der da, men for sykling er det genialt hvis man liker det ja 🙂 Anonymkode: 5c56b...87a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #17 Del Skrevet 6. juli 2023 Jeg ville gjort det. Danmark er et fint land, og København er en bedre by enn Oslo. Anonymkode: 68aeb...eb9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phoenix Heart Skrevet 6. juli 2023 #18 Del Skrevet 6. juli 2023 Hvorfor ikke? Danmark er et flott land. Jeg sier, go for it. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #19 Del Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 5.7.2023 den 18.02): Hei, jeg har fått tilbud på en stilling som videregående lærer i Danmark. Jeg kan dansk ettersom jeg har feriert der en del. Lønn omgjort til NOK er på ca. 1 mill. per år. Rentefradrag er også høyere enn i Norge og ligger på 30 %. Det er heller ingen formueskatt i Danmark slik at jeg slipper å skatte for formuen min. Det er tale om København. Vurderer å flytte. Det er ikke en veldig lang vei til familie som er bosatt på Østlandet. Anonymkode: 79b90...0a5 Endte du opp med å flytte til Danmark? Økonomisk virker det jo som en nobrainer. Lavere boligpriser i København enn Oslo, lønningene er tildeles mye høyere og mat litt billigere. Anonymkode: 530d7...73c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå