Gå til innhold

Eksempler - hvordan gjøre kostholdet mitt mindre ultraprosessert

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
liljene skrev (6 minutter siden):

https://sml.snl.no/kugalskap

Jeg ser smitte skjer ved lav varmebehandling av knokler, men jeg tar ikke sjansen. 

Kjøttdeig skal selvfølgelig gjennomstekes, så dette blir et ikke-problem. Vil man være helt sikker velger man norskprodusert kjøtt.

Creutzfeldt-Jacobs er forøvrig lite utbredt på verdensbasis https://nhi.no/sykdommer/hjernenervesystem/infeksjoner/creutzfeldt-jacobs-sykdom/

Anonymkode: 286fd...d72

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva er galt med Skyr? :klo: Trodde det var et ok produkt, jeg. 

Anonymkode: 75874...448

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Men utbenet kylling har det samme næringsinnholdet som resten av kyllingen. Jeg liker prinsippet om å bruke hele dyret. Hvis du synes mat av dyr er frastøtende er det bedre å bli veganer.

Anonymkode: 286fd...d72

Eg kom her for å skrive nettopp dette. Synest også at det er fint med fårepølse osv nettopp fordi ein brukar heile dyret. 

Anonymkode: 9165c...df7

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er jo ultraprosessert, da. 

Anonymkode: 9165c...df7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Selv smakstilsatt youghurt regnes som ultraprosessert. 

Velger du skyr naturell er det ok :) blir som naturell kesam eller cottage cheese.

Men inntrykk av at de fleste velger skyr med smak, som er fettredusert og uten tilsatt sukker - disse er ultraprosessert.

Anonymkode: 8e683...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er en latteremoji med svettedråpe i panna. De fleste oppfatter det som å flire seg svett 

Jeg har alltid sett på den som litt sånn tvungent-glad-men-egentlig-er-det-litt-stress.

Aldri brukt den som lattetemoji. Men det er kanskje bare meg.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er en latteremoji med svettedråpe i panna. De fleste oppfatter det som å flire seg svett 

Nei, "de fleste" gjør ikke det.

https://emojipedia.org/grinning-face-with-sweat/

"Intended to depict nerves or discomfort but commonly used to express a close call, as if saying Whew! and wiping sweat from the forehead."

Anonymkode: aeaca...514

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Drt er full av kunstig søtning. Det er som kjemisk protein.

Anonymkode: 88415...761

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Youghurt er selvsagt ultraprosessert. Ta en titt på ingridienslista, kan du lage det hjemme på kjøkkenet? Selvsagt ikke. Youghurt er ultraprosessert enten den er naturell eller smakstilsatt, det er ikke det som er avgjørende. Det handler om hvordan yougherten blir til.

Anonymkode: 0b643...578

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper denne tråden blir lang og god. Jeg vil gjerne også ha tips, på generelt nivå. Lage pastasausen selv, for eksempel. Tips til lunsj, matbokser og enkle middager.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Nei. Det er mer som «heh» 

Anonymkode: daf06...ec2

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bløtlegger linser, kikerter og bønner. Koker dem, moser dem, tilsetter krydder jeg liker. En del av de kan spises kaldt som niste. Gjerne med litt ferske grønnsaker til. Spesielt hummus med grønnsaker er veldig godt

Anonymkode: 68137...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Til frokost spiser jeg som regel knekkebrød (wasa husman) med egg eller Skyr / kesam med valnøtter og diverse frosne eller ferske bær. Samme til lunsj. Middag er som oftest svin/fisk el karbonadedeig med frosne eller ferske grønnsaker og ris el fullkornspasta. Drikker mye Pepsi Max og fun light 😅

Har noen eksempler til hvordan jeg kan forbedre kostholdet? Hvor ille er feks skyr og kesam uten sukker? Går sikkert 10 skyr i uka. Finnes det andre proteinrike / kalorifattige alternativer? 

Anonymkode: aeb69...75c

kutt ut pepsi max og fun light. Drikk vann. Kutt ut ting med kunstig søtning

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Youghurt er selvsagt ultraprosessert. Ta en titt på ingridienslista, kan du lage det hjemme på kjøkkenet? Selvsagt ikke. Youghurt er ultraprosessert enten den er naturell eller smakstilsatt, det er ikke det som er avgjørende. Det handler om hvordan yougherten blir til.

Selvsagt kan du lage yoghurt hjemme. Du trenger bare en startkultur (bakterier) og melk. Du kan bruke yoghurt til å lage mer yoghurt. Og så kan du lage mer yoghurt av den yoghurten. Og så kan du lage mer yoghurt av den yoghurten. Og så videre. Lages enkelt i ovn på veldig lav varme. 

https://www.matprat.no/oppskrifter/familien/hjemmelaget-yoghurt/

Anonymkode: aeaca...514

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I stedet for brus og saft drikker jeg vannkefir som jeg lager selv. Det er billig, sunt og utrolig godt! Oppskrift finnes på nettet om du googler. 
Anbefales! 

Anonymkode: 6df69...5fd

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Nei, naturell youghurt og naturell gresk youghurt regnes ikke som ultraprosessert.

Men det er selvfølgelig prosessert :)

Naturell youghurt regnes som minimalt prosessert i forhold til klassifiserings ordningen.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Til frokost spiser jeg som regel knekkebrød (wasa husman) med egg eller Skyr / kesam med valnøtter og diverse frosne eller ferske bær. Samme til lunsj. Middag er som oftest svin/fisk el karbonadedeig med frosne eller ferske grønnsaker og ris el fullkornspasta. Drikker mye Pepsi Max og fun light 😅

Har noen eksempler til hvordan jeg kan forbedre kostholdet? Hvor ille er feks skyr og kesam uten sukker? Går sikkert 10 skyr i uka. Finnes det andre proteinrike / kalorifattige alternativer? 

Anonymkode: aeb69...75c

Jeg har egentlig ikke tenkt på Skyr som noe galt (ref tidligere innlegg), men jeg spiser kanskje 5 i året, ikke 10 i uka. 

Det første som slår meg er hvor lite variert du spiser. Det samme til både frokost og lunsj, hver eneste dag, og middagene høres jo helt nitriste ut. Bær, frukt, grønnsaker, nøtter, egg, meieriprodukter, rent kjøtt og fisk (begrense bruk av karbonadedeig), knekkebrød og brød er vel helt ok. Lag mat selv. 

Jeg spiser ikke frokost, men hvis du trives med knekkebrød med egg eller yoghurt naturell med bær er det vel greit. Til lunsj spiser jeg enten ingenting, eller middagsrester, eller salat, eller knekkebrød med ost (til nød en Skyr, ja). I salaten har jeg noe protein (kylling/skinke/laks/egg/ost), grønt, bulgur/couscous/fullkornspasta (eller dropper det), ofte bær/frukt også. Avokado innimellom. 

Til middag spiser jeg variert. Om jeg ryker på en frossenpizza innimellom eller kjøper en kebab lever jeg fint med, for i det store og det hele spiser jeg variert og laget fra bunnen av. Jeg lager mye puresupper av grønnsaker (blomkål, brokkoli, søtpotet, gulrot, potetsellerirot og miks av grønnsaksrester osv), bruker mye bønner og linser, elsker enkle pastaretter, ovnsbaker et stykke fisk med grønnsaker og hjemmelaget potetmos eller lager fiskepakker med grønnsaker og potet. Lager en del gryteretter. Middagsomeletter med potet og grønnsaker og eventuelle rester av kjøtt. Mye indisk og thai. Elsker middelhavskjøkkenet også. 

Minst mulig kjøttdeig og pølser, men det hender jo. Erfaringsmessig kan man fint halvere mengden kjøttdeig i f.eks bolognese uten å erstatte den med noe, eller halvere mengden kjøttdeig i taco og blande med bønner som man knuser lett, eller rett og slett tenke at i dag er det pølsefest og gasse på med all verdens gode pølser with all the trimmings. Det er totalen som teller.Kutt ut brus til hverdags. 

Unngår Toro og desslike så langt det går. For å komme i gang kan du bruke ukemenyene i Trines matblogg. Se etter vegetaroppskriftene, men husk at Trine er sparsom med krydderet og pass på å tilsette nok syre. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Om jeg forstår deg riktig, så spør du blant annet etter proteinrike/kalorifattige alternativer til Skyr? Kan jeg få spørre hvorfor du ser etter et kalorifattig produkt? Min mistanke er at du assosierer det kalorifattige som noe sunt. Det er ikke nødvendigvis sant. 

I mange år har man sett på matens innhold av næringsstoffer, altså bla innhold av fett, karbohydrater, proteiner, fiber og salt, for å vurdere om en matvare er helsefremmende. Det er et noe utdatert syn, da det er den totale kvaliteten på maten som betyr noe, ikke de enkelte næringsstoffene en matvare består av. For eksempel: Flere typer frokostblandinger inneholder fullkorn (altså mye fiber), lite tilsatt sukker og lite salt. For mange vil den nok anses som sunn, men dersom kornet er ekstrudert, slik at karbohydratets funksjon endres og i realiteten bli fiberen (som for mange kan være helsefremmende) omgjort til fritt sukker (som for de aller fleste fører til uhelse), er den ikke nødvendigvis i kategorien "sunn" lenger. Det er altså ikke bare næringsstoffene, men også prosesseringen av en matvare som har noe å si.

En ultraprossesert matvare er behandlet på en slik måte at råvaren på mange måter har blitt ødelagt. Det fortrenger inntaket av høykvalitetsmat og har ofte en negativ effekt på tarmhelsen. Det er derfor vi vil unngå den.

Mine konkrete forslag til endring:

Bytt ut tanken om at mat skal være energifattig mot tanken om at mat skal gi deg næringsstoffer i den formen kroppen kan ta opp (altså spis mer minimalt prossesert og prosessert mat, og mindre av den ultraprosseserte maten)

Bytt ut skyr med yoghurt som bare inneholder melk/fløte, melkeproteiner og en melkesyrekultur

Vurder å bytte karbonadedeigen ut med kjøttdeig, slik at du får litt mer fett i kosten.

Dropp brus og saft. Som jeg nevnte innledningsvis, er mat og drikke mer enn bare dens næringsstoffer. Mange av tilseningsstoffene i denne type produkter forstyrrer bakteriefloraen i tarmen uten at du vinner noe som helst på det. Du sier at du drikker mye av det, så du har nok mye å vinne på å kutte ut eller i det minste begrense dette. Ettersom du satte den emojien din bak, antar jeg at du egentlig er klar over det ;)

Verken ris eller fullkorspasta er ultraprossesert, men ettersom du spiser knekkebrød til både middag og lunch kan det virke som at det totale korninntaket ditt i løpet av en dag er relativt høyt. Dersom det er noe du og kroppen din trives med, trenger du ikke endre det, men husk at en frokost ikke må inneholde kornprodukter for å være en god frokost ❤️

Masse lykke til på veien mot et bedre kosthold og en sunnere tarm og kropp!!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Feil.

Anonymkode: 7fc64...1ac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...