AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #1 Skrevet 5. juli 2023 Til frokost spiser jeg som regel knekkebrød (wasa husman) med egg eller Skyr / kesam med valnøtter og diverse frosne eller ferske bær. Samme til lunsj. Middag er som oftest svin/fisk el karbonadedeig med frosne eller ferske grønnsaker og ris el fullkornspasta. Drikker mye Pepsi Max og fun light 😅 Har noen eksempler til hvordan jeg kan forbedre kostholdet? Hvor ille er feks skyr og kesam uten sukker? Går sikkert 10 skyr i uka. Finnes det andre proteinrike / kalorifattige alternativer? Anonymkode: aeb69...75c 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #2 Skrevet 5. juli 2023 Bytt ut skyr med naturell yoghurt eller gresk yoghurt. Prøv å kjøpe knekkebrød mer mest mulig frø, coop har noen greie. Sigdal og mesterbaketen har ofte bedre ingredienseliste på knekkebrødene sine. Kesam kan du ju jo fortsette med, naturell fullfet. Cottage cheese er også et godt alternativ om du liker det. Ris og fullkornpasta er bra det. Jeg spiser mye omelett til lunsj. Anonymkode: a46db...c97 4
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #3 Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Til frokost spiser jeg som regel knekkebrød (wasa husman) med egg eller Skyr / kesam med valnøtter og diverse frosne eller ferske bær. Samme til lunsj. Middag er som oftest svin/fisk el karbonadedeig med frosne eller ferske grønnsaker og ris el fullkornspasta. Drikker mye Pepsi Max og fun light 😅 Har noen eksempler til hvordan jeg kan forbedre kostholdet? Hvor ille er feks skyr og kesam uten sukker? Går sikkert 10 skyr i uka. Finnes det andre proteinrike / kalorifattige alternativer? Anonymkode: aeb69...75c Lag knekkebrød selv. Viktigere: bytt ut skyr med noe annen mat. Jeg tenkte først bytt det ut med gresk yoghurt, ikke den fettreduserte typen, men om du vil ha kalorifattig går ikke det. Skyr og kesam uten sukker men med kunstig søtning er akkurat like ille som den med sukker. Pepsimax og fun light bytter du ut med vann. Til nød soda stresmer vann med en skvett sitron, lime eller eplejuice i. Anonymkode: 075e1...e98 4
17.11 Skrevet 5. juli 2023 #4 Skrevet 5. juli 2023 Jeg ville startet med å bruke vann som tørstedrikk. 11 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #5 Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Til frokost spiser jeg som regel knekkebrød (wasa husman) med egg eller Skyr / kesam med valnøtter og diverse frosne eller ferske bær. Samme til lunsj. Middag er som oftest svin/fisk el karbonadedeig med frosne eller ferske grønnsaker og ris el fullkornspasta. Drikker mye Pepsi Max og fun light 😅 Har noen eksempler til hvordan jeg kan forbedre kostholdet? Hvor ille er feks skyr og kesam uten sukker? Går sikkert 10 skyr i uka. Finnes det andre proteinrike / kalorifattige alternativer? Anonymkode: aeb69...75c Gå over til vann og gresk/tyrkisk yoghurt? Anonymkode: 12c69...e8d 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #6 Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Til frokost spiser jeg som regel knekkebrød (wasa husman) med egg eller Skyr / kesam med valnøtter og diverse frosne eller ferske bær. Samme til lunsj. Middag er som oftest svin/fisk el karbonadedeig med frosne eller ferske grønnsaker og ris el fullkornspasta. Drikker mye Pepsi Max og fun light 😅 Har noen eksempler til hvordan jeg kan forbedre kostholdet? Hvor ille er feks skyr og kesam uten sukker? Går sikkert 10 skyr i uka. Finnes det andre proteinrike / kalorifattige alternativer? Anonymkode: aeb69...75c Hvorfor ler du av dette? Anonymkode: 9165c...df7
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #7 Skrevet 5. juli 2023 Eller bytt ut ris og pasta med poteter, mer vitaminer og andre næringsstoffer. Anonymkode: c4d8a...ef7 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #8 Skrevet 5. juli 2023 Kutt ut skyr,saft og brus. Bytt ut svin og kjøttdeig med kylling og hvit fisk. Ikke bruk toro Spis mer ris, couscous og bulgur enn pasta om du vil ned i vekt og mette bedre, men fullkorn pasta er bedre enn hvit pasta. Lag pastasaus av hakkede tomater og ikke kjøp ferdigsauser på glass Anonymkode: 5d2f6...c03
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #9 Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Lag knekkebrød selv. Er knekkebrød fra butikk ultraprossesert??? Anonymkode: 5d2f6...c03
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #10 Skrevet 5. juli 2023 40 minutter siden, AnonymBruker said: Er knekkebrød fra butikk ultraprossesert??? Anonymkode: 5d2f6...c03 Husman knekkebrød er helt fint, det består av fullkornsrugmel, gjær og salt. Knekkebrød med frø inneholder større bredde av næringsstoffer, men også mer kalorier, for ts som spurte etter kalorifattig. Anonymkode: a2276...fb6 3 1
iNord Skrevet 5. juli 2023 #11 Skrevet 5. juli 2023 bytt til tine gresk youghurt i sånne store klemmeposer, det er veldig rene produkter med få ingredienser. lag granola til topping selv. plukk bær når høsten kommer og frys til frokoster, grøt etc. ellers har jeg byttet til kolonihagens kokte skinke, det er også ett rent produkt. følger for fler tips!
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #12 Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Hvorfor ler du av dette? Anonymkode: 9165c...df7 Den emojien betyr ikke «ler»👍 Anonymkode: 1fee5...5fb 8
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #13 Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Til frokost spiser jeg som regel knekkebrød (wasa husman) med egg eller Skyr / kesam med valnøtter og diverse frosne eller ferske bær. Samme til lunsj. Middag er som oftest svin/fisk el karbonadedeig med frosne eller ferske grønnsaker og ris el fullkornspasta. Drikker mye Pepsi Max og fun light 😅 Har noen eksempler til hvordan jeg kan forbedre kostholdet? Hvor ille er feks skyr og kesam uten sukker? Går sikkert 10 skyr i uka. Finnes det andre proteinrike / kalorifattige alternativer? Anonymkode: aeb69...75c Wasa husman er det beste, men du kan også lage selv. Skyr er bare dritt, spis gresk eller tyrkisk yoghurt. Kesam uten sukker er full av kunstig søtning. Kalorifattig trenger du ikke tenke på når du spiser sunt, du vil ha mindre behov for like mye mat og spiser mindre. Men bard før opp alt du spiser så ser du fort hvordan det står til. Anonymkode: 7fc64...1ac 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #14 Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Til frokost spiser jeg som regel knekkebrød (wasa husman) med egg eller Skyr / kesam med valnøtter og diverse frosne eller ferske bær. Samme til lunsj. Middag er som oftest svin/fisk el karbonadedeig med frosne eller ferske grønnsaker og ris el fullkornspasta. Drikker mye Pepsi Max og fun light 😅 Har noen eksempler til hvordan jeg kan forbedre kostholdet? Hvor ille er feks skyr og kesam uten sukker? Går sikkert 10 skyr i uka. Finnes det andre proteinrike / kalorifattige alternativer? Anonymkode: aeb69...75c Enklest er å kutte Pepsi Max og fun light. Skyr kan du erstatte med cottage cheese eller yoghurt naturell. Du kan også velge potet over ris og pasta, potet har mindre kalorier og mer næringsstoffer, og er helt uprossessert. Velger du norsk potet er den ekstra kortreist og miljøvennlig som en bonus. Anonymkode: 286fd...d72 4
liljene Skrevet 5. juli 2023 #15 Skrevet 5. juli 2023 Ultraprosessert mat inneholder fra 5 ingredienser og oppover. I tillegg bør mat se ut som mat. For eksempel er det bedre med kyllingfilet der du selv lager de om til nuggets, enn å kjøpe ferdig. Et annet eksempel er kjøttdeig. Kyllingkjøttdeig med utbeinet kylling er faktisk oppmalt kyllingskroig 🤮. Kan du bytte ut kjøttdeig med rent kjøtt og fisk? Og så har du oppdrettsfisk, som heller ikke er bra. Jeg så en dokumentar på nrk om dette. Anbefaler deg å se den.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #16 Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor ler du av dette? Anonymkode: 9165c...df7 Dette (😅) er ikke en latteremoji.. Mer en svetteperle i panna. Ts Anonymkode: aeb69...75c 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #17 Skrevet 5. juli 2023 liljene skrev (Akkurat nå): Ultraprosessert mat inneholder fra 5 ingredienser og oppover. I tillegg bør mat se ut som mat. For eksempel er det bedre med kyllingfilet der du selv lager de om til nuggets, enn å kjøpe ferdig. Et annet eksempel er kjøttdeig. Kyllingkjøttdeig med utbeinet kylling er faktisk oppmalt kyllingskroig 🤮. Kan du bytte ut kjøttdeig med rent kjøtt og fisk? Og så har du oppdrettsfisk, som heller ikke er bra. Jeg så en dokumentar på nrk om dette. Anbefaler deg å se den. Men utbenet kylling har det samme næringsinnholdet som resten av kyllingen. Jeg liker prinsippet om å bruke hele dyret. Hvis du synes mat av dyr er frastøtende er det bedre å bli veganer. Anonymkode: 286fd...d72 6 2 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #18 Skrevet 5. juli 2023 Hovedproblemet med skyr er at det er smakstilsatt. Bytter du den ut, så må du velge f.eks naturell youghurt/gresk youghurt, ellers er du like langt. Jeg bruker gjerne cottage cheese med en neve bær på heller Anonymkode: 8e683...8b4 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #19 Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette (😅) er ikke en latteremoji.. Mer en svetteperle i panna. Ts Anonymkode: aeb69...75c Det er en latteremoji med svettedråpe i panna. De fleste oppfatter det som å flire seg svett Anonymkode: 8e683...8b4 1
liljene Skrevet 5. juli 2023 #20 Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men utbenet kylling har det samme næringsinnholdet som resten av kyllingen. Jeg liker prinsippet om å bruke hele dyret. Hvis du synes mat av dyr er frastøtende er det bedre å bli veganer. Anonymkode: 286fd...d72 https://sml.snl.no/kugalskap Jeg ser smitte skjer ved lav varmebehandling av knokler, men jeg tar ikke sjansen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå