blekkspruten Skrevet 5. juli 2023 #1 Skrevet 5. juli 2023 Hei, Ønsker råd og forslag til hvordan å gå videre i denne situasjonen! Jeg er 28 år og har aldri ønsket barn. 1,5år siden spurte jeg fastlegen min om sterilisering. Jeg fikk kobberspiralen i stedet siden at fastlegen sa at den var nesten like effektiv som sterilisering, uten ventetiden og risikoene som kommer med et kirurgisk inngrep. Fint, det. Men smertene fra kobberspiralen har blitt bare verre over tid. Preget av store smerter i livmor og livmorhalsen, tilbakevendende UVI og UVI-lignende symptomer. Så i dag dro jeg til en time med (en annen) lege. Jeg forklarte situasjonen, at jeg ønsker å ha spiralen tatt ut. Han spurte meg om jeg hadde tenkt om andre prevensjonsmetoder, og jeg sa at jeg ønsker å bli sterilisert. Tok med meg ferdigutfyllt begjæring, faktisk! Men han var tvilsom med en gang og sa at jeg bør prøve andre prevensjonsmidler. Han nektet å behandle min søknad/begjæring og sa at han følte at det var en for omfattende og permanent løsning. Legen mente at jeg var for ung, til og med spurte meg om samboeren min ønsket barn. Jeg forklarte at jeg har prøvd en hel haug med forskjellige prevensjonsmidler, jeg tåler ikke østrogen pga migrene m/aura, og mini-pillene gjør meg til å føle meg «flat». Jeg ønsker ikke å lide resten av fertil årene mine på grunn av prevensjonsmidler, og heller ikke å leve i angst om graviditet. Etterhvert sa han (ganske motvillig) at han skal sende en melding til en gynekolog for å finne ut om henvisning er aktuelt. Følte meg ikke hørt, trodd eller tatt vare på i det hele tatt. Jeg har lest helsedirekoratets nettside om sterilisering, hvem har krav på sterilisering osv. Og det jeg opplevd på legetimen går i strid med det jeg leser. Er det vanlig å bli nektet? Har legen egentlig lov til å nekte meg under disse omstendighetene? Er det andre måter å gå frem med en sterilisering, uten å gå privat? Hva ville du ha gjort i min situasjon? NB: unnskyld språket, norsk er ikke mitt morsmål 😅
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #3 Skrevet 5. juli 2023 Begjæring og behandling i nemd er for de under 25 år og for de som ikke er samtykkekompetent. Er du samtykkekompetent kan du be om henvisning til gyn avd. Dog; ganske stor egenandel og noe ventetid Anonymkode: 6fac2...1b1 4 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #4 Skrevet 5. juli 2023 Det er ikke noe søknadspliktig. Du må henvises. Betalingen ligger på ca 7000 for kvinner, og ventetid er varierende,mellom 12 uker til godt over et år. Sjekk ut ventetid og bestem deg for hvor du vil henvises, så går du privat og ber om henvisning. Jeg synes 7000 og evt operasjon på et sykehus lenger unna er verdt det. Den legen du gikk til har ingenting med å legge føringer for ditt liv! Anonymkode: 43b6b...864 11
Fighter83 Skrevet 5. juli 2023 #5 Skrevet 5. juli 2023 Send inn klage til kommuneoverlegen på at legene nekter å sende inn søknad når dette er noe du helt klart ønsker. Selv ble både ei venninne og jeg sterilisert når vi var ca 30 år. Kjenner til flere som har gjort det noen år etter at de fylte 25 år. 8 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #6 Skrevet 5. juli 2023 Om det står i strid med kravene dine, så kan de ikke nekte deg. Synd om du må krangle deg til sterilisering. Du er kjempeflink i Norsk 😄 Anonymkode: 2cef6...a04 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #7 Skrevet 5. juli 2023 Send fastlegen din en ekonsultasjon der du sier du ønsker henvisning til sterilisering. Skriv at dette har du nevnt i timen hos han og at det er et godt gjennomtenkt valg. Og hvis han ikke ønsker å sende den henvisningen så ser du ikke noe annen utvei enn å sende en klage til kommunelegen. Da vil du ha det skriftlig at du både har prøvd tidligere å få igjennom en henvisning og at du igjen gir han en siste mulighet før han vil få en klagesak på seg. For fastlegen din har neppe skrevet noe i journalen om steriliseringen, men det vil stå hvis du sender en ekonsultasjon. Anonymkode: a8992...7e2 6 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #8 Skrevet 5. juli 2023 Da melder du han inn for kjønnsdiskriminering. Det at mannlige leger fortsatt har den innstillingen om at kvinner ikke skal få bestemme selv over egen kropp må varsles om! Hadde du vært mann hadde du vært ferdig med operasjonen allerede og ingen leger ville nølt! Anonymkode: af268...c61 8 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #9 Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Send fastlegen din en ekonsultasjon der du sier du ønsker henvisning til sterilisering. Skriv at dette har du nevnt i timen hos han og at det er et godt gjennomtenkt valg. Og hvis han ikke ønsker å sende den henvisningen så ser du ikke noe annen utvei enn å sende en klage til kommunelegen. Da vil du ha det skriftlig at du både har prøvd tidligere å få igjennom en henvisning og at du igjen gir han en siste mulighet før han vil få en klagesak på seg. For fastlegen din har neppe skrevet noe i journalen om steriliseringen, men det vil stå hvis du sender en ekonsultasjon. Anonymkode: a8992...7e2 Enig ! Anonymkode: af268...c61
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #10 Skrevet 5. juli 2023 Jeg har nylig gått igjennom noe lignende som deg. Jeg er 32 år gammel og har allerede 3 barn. Jeg ønsker ikke flere barn, og er livredd for å bli uønsket gravid. Jeg ønsker på ingen måte å gjennomføre en abort, og i det tilfellet vil jeg få flere barn en Jeg har kapasitet til. P piller og hormonelt prevensjonsmiddel fungerer ikke for min del pga bivirkninger. Situasjonen nå er at jeg og mannen bruker kondom under "sikre" perioder, men det er ikke en god løsning. Og frykten for en uønsket graviditet henger over oss. Mannen ønsker ikke å sterilisere seg. Jeg reiste til fastlegen min for å få henvisning til sterilisering. Legen nektet dette, mente jeg var alt for ung til et så drastisk tiltak. Jeg ble videre henvist til gynekolog for kobberspiral. Timen min er ikke før i august, men vurderer å spørre om jeg ikke heller burde sterilisere meg. Anonymkode: c386d...dea 4 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #11 Skrevet 5. juli 2023 Synes ikke man skal gå på legene her, å nekte dette er nok noe de har fått presset på seg siden våre politikere vil ha vi skal få flere barn. Gå privat, kortere ventetid og bedre behandling. Anonymkode: 50cfd...886 2
Topsi Skrevet 5. juli 2023 #12 Skrevet 5. juli 2023 Klag han inn for helsemyndighetene, han har overhodet ikke rett til å nekte deg sterilisering. Det er ditt liv og din kropp,.og du er gammel nok til å ta denne avgjørelsen. Send også en mld på helenorge der du ber om henvisning umiddelbart og bekreftelse når det er gjort. 6
Fighter83 Skrevet 5. juli 2023 #13 Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg har nylig gått igjennom noe lignende som deg. Jeg er 32 år gammel og har allerede 3 barn. Jeg ønsker ikke flere barn, og er livredd for å bli uønsket gravid. Jeg ønsker på ingen måte å gjennomføre en abort, og i det tilfellet vil jeg få flere barn en Jeg har kapasitet til. P piller og hormonelt prevensjonsmiddel fungerer ikke for min del pga bivirkninger. Situasjonen nå er at jeg og mannen bruker kondom under "sikre" perioder, men det er ikke en god løsning. Og frykten for en uønsket graviditet henger over oss. Mannen ønsker ikke å sterilisere seg. Jeg reiste til fastlegen min for å få henvisning til sterilisering. Legen nektet dette, mente jeg var alt for ung til et så drastisk tiltak. Jeg ble videre henvist til gynekolog for kobberspiral. Timen min er ikke før i august, men vurderer å spørre om jeg ikke heller burde sterilisere meg. Anonymkode: c386d...dea Si i fra til gynekologen at du egentlig ønsker å sterilisere deg da du absolutt ikke ønsker flere barn. 3
Andro Skrevet 5. juli 2023 #14 Skrevet 5. juli 2023 Klag på legene til Statsforvalteren. Be om nødvendig om bistand fra Pasientombudet. Det er en uhørt måte å møte pasienter på. Du kan få en gynekolog til å sende begjæringen for deg. 5
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #15 Skrevet 5. juli 2023 Synes legen er fornuftig 😊 Det burde bli forbudt med sterilisering for de under 40, dersom det ikke ligger alvorlig sykdom til grunn. Anonymkode: 9d10a...8d8
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #16 Skrevet 5. juli 2023 Merkelig hvordan sterilisering er "for permanent", men å få barn er ikke "for permanent". Anonymkode: 387d5...f44 9 9
Maleficenta Skrevet 5. juli 2023 #17 Skrevet 5. juli 2023 blekkspruten skrev (4 timer siden): Hei, Ønsker råd og forslag til hvordan å gå videre i denne situasjonen! Jeg er 28 år og har aldri ønsket barn. 1,5år siden spurte jeg fastlegen min om sterilisering. Jeg fikk kobberspiralen i stedet siden at fastlegen sa at den var nesten like effektiv som sterilisering, uten ventetiden og risikoene som kommer med et kirurgisk inngrep. Fint, det. Men smertene fra kobberspiralen har blitt bare verre over tid. Preget av store smerter i livmor og livmorhalsen, tilbakevendende UVI og UVI-lignende symptomer. Så i dag dro jeg til en time med (en annen) lege. Jeg forklarte situasjonen, at jeg ønsker å ha spiralen tatt ut. Han spurte meg om jeg hadde tenkt om andre prevensjonsmetoder, og jeg sa at jeg ønsker å bli sterilisert. Tok med meg ferdigutfyllt begjæring, faktisk! Men han var tvilsom med en gang og sa at jeg bør prøve andre prevensjonsmidler. Han nektet å behandle min søknad/begjæring og sa at han følte at det var en for omfattende og permanent løsning. Legen mente at jeg var for ung, til og med spurte meg om samboeren min ønsket barn. Jeg forklarte at jeg har prøvd en hel haug med forskjellige prevensjonsmidler, jeg tåler ikke østrogen pga migrene m/aura, og mini-pillene gjør meg til å føle meg «flat». Jeg ønsker ikke å lide resten av fertil årene mine på grunn av prevensjonsmidler, og heller ikke å leve i angst om graviditet. Etterhvert sa han (ganske motvillig) at han skal sende en melding til en gynekolog for å finne ut om henvisning er aktuelt. Følte meg ikke hørt, trodd eller tatt vare på i det hele tatt. Jeg har lest helsedirekoratets nettside om sterilisering, hvem har krav på sterilisering osv. Og det jeg opplevd på legetimen går i strid med det jeg leser. Er det vanlig å bli nektet? Har legen egentlig lov til å nekte meg under disse omstendighetene? Er det andre måter å gå frem med en sterilisering, uten å gå privat? Hva ville du ha gjort i min situasjon? NB: unnskyld språket, norsk er ikke mitt morsmål 😅 unnskyld men har du kjæreste? Da burde vel egentlig han la seg sterilisere. Sterilisering av menn koster mindre og er mindre invasivt og kan reverseres såvidt jeg har forstått. 1 2
Maleficenta Skrevet 5. juli 2023 #18 Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Merkelig hvordan sterilisering er "for permanent", men å få barn er ikke "for permanent". Anonymkode: 387d5...f44 er liksom vedtatt og bestemt at alle vil ha barn... 5 1
Maleficenta Skrevet 5. juli 2023 #19 Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Synes legen er fornuftig 😊 Det burde bli forbudt med sterilisering for de under 40, dersom det ikke ligger alvorlig sykdom til grunn. Anonymkode: 9d10a...8d8 så de under 40 er forpliktet til å få barn da? 3
Topsi Skrevet 5. juli 2023 #20 Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Synes legen er fornuftig 😊 Det burde bli forbudt med sterilisering for de under 40, dersom det ikke ligger alvorlig sykdom til grunn. Anonymkode: 9d10a...8d8 Ja, da er det bedre med uønskede svangerskap og abort eller å føde et barn en egentlig ikke ville ha, fordi noen synes å mene at kvinner under 40 ikke kan bestemme over eget liv og livsønsker.... 3 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå