AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #1 Skrevet 5. juli 2023 Hei. Noen som er 30+ som har gjennomgått operasjon for å korrigere bittet sitt? Jeg hadde regulering i tenårene, og i etterkant har bittet mitt glidd tilbake, samt en skeiv fortann. Når dette forsøkes reguleres, får jeg et veldig åpent bitt. I følge kjevekirurg er underkjeven min for kort. Ulempen med en operasjon, er at man kan risikere nerveskade i underkjeven. Risikoen øker etter fylte 30. noen som har gjennomgått en slik operasjon, som er over 30? Eventuelt noen som har fått en slik nerveskade og kan forklare litt om dette? Anonymkode: 52214...82c
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #2 Skrevet 5. juli 2023 Jepp. Fikk nerveskade i halve underleppen, men er mindre problematisk en hva bittet var. Anonymkode: 79cf3...745
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #3 Skrevet 5. juli 2023 Ja, jeg gjennomgikk kjeveoperasjon pga. stort overbitt og åpent bitt for 1,5 år siden nå, og var 35 år da jeg ble operert. Jeg hadde regulering som barn og ungdom, men bittet gled tilbake, og jeg fikk beskjed om at problemet var skeletalt og eneste mulighet for å rette avviket var operasjon. Jeg var utrolig usikker. Først hadde jeg regulering i to år, og jeg holdt på å trekke meg fra operasjonen flere ganger underveis. Jeg lette og lette også etter andres erfaringer med dette underveis. Og syntes det var veldig vanskelig å ikke vite helt konkret hvordan alt ville bli i etterkant av operasjonen. Jeg fikk nerveskade i halve underleppen og området under leppen på samme side. Nå må jeg nok konkludere med at den er permanent. Men jeg tenker lite over det i hverdagen. Jeg har endret og litt økt følsomhet i området. At den ble sterkere er visst relativt uvanlig. Det jeg var mest redd for var å miste følelsen helt. Det skjer sjelden, det vanligste er redusert følsomhet. Det verste syns jeg var å gå med en ganske voldsom regulering i to år. Jeg måtte ha både i over- og underkjeven, og på jekslene hadde jeg noen ringer med kroker på som måtte være der fordi de skulle brukes under operasjonen, og de var ordentlig plagsomme. Jeg har jo som deg hatt regulering før, men husket det ikke som så plagsomt, både med tanke på spising og at jeg fikk sår i munnen. Operasjonen gikk fint. Veldig skremmende på forhånd, syns jeg, men det var mindre vondt enn jeg hadde trodd. Jeg ble operert litt før jul, og kunne ikke tygge i jula. Det var kjipt, men desto bedre var det i fjor sommer hvor jeg fikk av reguleringen og kunne spise helt som normalt igjen. Jeg angrer ikke. Bittet har holdt seg fint, og det er gode sjanser for at det fortsetter med det. Det er en følelse jeg ikke helt klarer å sette fingeren på, men jeg kjenner at bittet endelig stemmer. Jeg er også helt kvitt en hodepine jeg var plaget med på kveldstid tidligere, samt at jeg var plaget med at jeg bet kjevene hardt sammen ubevisst og i søvne, det gjør jeg ikke mer. Anonymkode: fddbd...216
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå