Gå til innhold

Er det vanlig å være så utslitt det første 1,5 året?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et barn på 1,5 år som krevde KONTINUERLIG kroppskontakt hele det første året dag og natt, sov kun 30 min om gangen på dagtid, lå ikke i vogn osv. Måtte bæres.

Hylte og skrek om vi satte henne ned. Skulle på puppen hele tiden, ammer fortsatt natt.

Krever nå masse stimuli og er høyt og lavt hele dagen og involverer oss i absolutt ALT.

Må ha hjelp til innsovning i form av bæring og må samsove. Våkner om jeg forlater sengen. 

Jeg er totalt utslitt, kjenner ikke glede lenger, er kun i overlevelsesmodus hvor jeg hele dagen bare går å venter på å legge meg for kvelden. 

Er det normalt å føle det slik etter det første 1,5 året?

Anonymkode: 15465...fae

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan legge til at jeg ønsket meg to barn, men ser jo nå at vi ikke har kapasitet til det💔

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke helt unormalt, men er ikke sikkert en nr 2 blir sånn. 

Anonymkode: 11d91...e46

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, var sånn her og. To tette. Husker ikke stort av de første par tre årene utover konstant søvnmangel og slitenhet 😂Så ble det bedre når de ble en 4-5, og enda bedre etter de ble 10 år. Småbarnsfasen var bare slit for min del. Hold ut❤️

Anonymkode: b09bf...f7f

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Er dere flinke til å avlaste hverandre avlaste? Drar far ut med barnet så du kan slappe av hjemme? Drar du ut uten dem? 

Anonymkode: f3ca1...92a

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ja, var sånn her og. To tette. Husker ikke stort av de første par tre årene utover konstant søvnmangel og slitenhet 😂Så ble det bedre når de ble en 4-5, og enda bedre etter de ble 10 år. Småbarnsfasen var bare slit for min del. Hold ut❤️

Anonymkode: b09bf...f7f

Tja, så utslitt med første kan dere ikke ha vært ettersom dere orket en til, og det tett til og med.

Det er forskjell på å være sliten og å være utmattet. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tja, så utslitt med første kan dere ikke ha vært ettersom dere orket en til, og det tett til og med.

Hva slags svar er dette egentlig? Du får gi deg. Du eier ikke definisjonen på sliten og utmattet, eller hvem som er det. Nå fikk du null sympati fra meg. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva slags svar er dette egentlig? Du får gi deg. Du eier ikke definisjonen på sliten og utmattet, eller hvem som er det. Nå fikk du null sympati fra meg. 

Men hvordan kan man få et barn til hvis man er totalt utmattet, det går jo ikke.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvordan kan man få et barn til hvis man er totalt utmattet, det går jo ikke.

Det går; man kan bli gravid og beholde, som et eksempel. Mange klarer å komme seg gjennom det det fordi det er en unntakstilstand man er i og småbarnsperioden er en forbigående periode også. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har inntrykk av at det er normalt-ish ja. Likt her. Min er 3,5 år nå og jeg har ikke orket tanken på flere barn tidligere. Jeg har følt total avsky og panikk av tanken på å bli gravid igjen 🙊 Nå begynner det å ulme en pitteliten lyst på nummer to, men fremdeles er det dager jeg ikke orker tanken 🤣 Barn er veldig ulike, og foreldre takler utmattelse ulikt. Jeg kjenner flere som har blitt gravid før første har fylt året, for meg var det helt utenkelig - jeg hadde tatt abort på flekken liksom. Jeg synes baby- og småbarnstiden var uhorvelig slitsom, er først nå jeg begynner å få hodet litt over vann. Og nå er ungen som sagt 3,5 år 🤭

Anonymkode: a2c02...1cb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har en på 4,5, jeg er helt utmattet ennå 🙈 Putter briller i kjøleskapet, osv 

Anonymkode: 6b24a...def

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det går da fint det. Selv om du pingler ut, så er vel ikke det fasit at alle gjør det. Da burde man jo si at fødsel er så ille at det gjør vi ikke flere ganger. 

Noen ønsker flere barn så mye at de gjør det igjen,  selv om det er tøft. Ville også valgt to tette om den første hyla døgnet rundt. Dessuten er det ikke sikkert nr 2 blir på samme vis. Faktisk liten sjanse for det

Anonymkode: 7c8c3...6c0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her er jeg faktisk enig med Ts. Dere var ikke totalt utslitt hvis dere ønsket og klarte et barn til. Her var jeg virkelig dårlig de 3 første årene, mye sykemeldt av og på. Ble sendt til sykehuset i ambulanse på et tidspunkt også, fordi jeg falt om på jobb. Jeg hadde også en slik krevende unge som Ts beskriver, noe som gikk utover helsen min i lang tid fremover, selv om barnet ble lettere. Det hadde vært totalt uansvarlig å få et barn nr.2 i den tilstanden. Legger man på å bli enda mer redusert pga graviditet og ny babyperiode, så sier det seg selv at det ikke går. Det dere ikke forstår er at dere var slitne og trøtte, men friske. Ts høres ut som meg; så totalt utmattet at man rett og slett har blitt syk. 

Til Ts: Det er vanlig hvis man har et krevende barn og en barnefar som ikke ønsker eller evner å ta noe særlig ansvar. Noen av oss er dessverre uheldige og får den komboen. 

Anonymkode: 03bf7...ea7

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Enig. Det ble bare ett barn her og det er jeg SÅ glad for 💙🥰

Anonymkode: 78116...a21

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her er jeg faktisk enig med Ts. Dere var ikke totalt utslitt hvis dere ønsket og klarte et barn til. Her var jeg virkelig dårlig de 3 første årene, mye sykemeldt av og på. Ble sendt til sykehuset i ambulanse på et tidspunkt også, fordi jeg falt om på jobb. Jeg hadde også en slik krevende unge som Ts beskriver, noe som gikk utover helsen min i lang tid fremover, selv om barnet ble lettere. Det hadde vært totalt uansvarlig å få et barn nr.2 i den tilstanden. Legger man på å bli enda mer redusert pga graviditet og ny babyperiode, så sier det seg selv at det ikke går. Det dere ikke forstår er at dere var slitne og trøtte, men friske. Ts høres ut som meg; så totalt utmattet at man rett og slett har blitt syk. 

Til Ts: Det er vanlig hvis man har et krevende barn og en barnefar som ikke ønsker eller evner å ta noe særlig ansvar. Noen av oss er dessverre uheldige og får den komboen. 

Folk er ulike. Min venninne hadde både jævlig fødsel, graviditet og småbarnsperiode med kolikkbarn, konstant nærhet og kunne ikke legges ned, men de valgte å få en til midt oppi det - for de ville ha to barn og aldri i livet skulle de gjort det senere. Om de stoppet, ville det bare blitt ett barn. De følte det kunne på en måte nesten ikke bli verre; annet enn hvis man tok en pause, fikk hodet noe over vann og skulle på’n igjen. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Verken du er TS eier ikke hvordan andre har det. At dere ikke valgte å få flere er deres feil.

Flere jeg kjenner velger heller  å ha det helt for jævlig i noen få år, istedenfor å dra det ut.

Men for all del, sett dere ned å dyrk hvor vanvittig slitne dere er, for det er jo ingen andre som kan være så slitne som dere å velge noe annet.

Anonymkode: dbb1e...2cb

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har fire barn og synes tiden mellom 7 -18 måneder var verst (frem til pubertstårene 😉).

Med en gang språket kom, så roet det seg. Ikke alle var så slitsomme, men det var en litt kjedelig tid om jeg skal være ærlig.

Poenget er egentlig bare at det snart roer seg, Ts. Også er de fleste skrudd sammen slik at vi glemmer det verste.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk er ulike. Min venninne hadde både jævlig fødsel, graviditet og småbarnsperiode med kolikkbarn, konstant nærhet og kunne ikke legges ned, men de valgte å få en til midt oppi det - for de ville ha to barn og aldri i livet skulle de gjort det senere. Om de stoppet, ville det bare blitt ett barn. De følte det kunne på en måte nesten ikke bli verre; annet enn hvis man tok en pause, fikk hodet noe over vann og skulle på’n igjen. 

Kan godt hende rammene rundt var de samme, men venninnen din kan fortsatt ikke ha vært like syk som Ts. Ts spør om det er normalt å være så totalt utmattet som hun er. Jeg kjenner også folk som hadde krevende barn og sier at det var helt forferdelig og grusomt, men samtidig har både barnefar og besteforeldre stilt opp som bare det. Det føles selvfølgelig grusomt å gå fra å kunne sove akkurat når du vil i fred og ro (når du ikke er på jobb) til å måtte sove oppstykket og bli vekket mye, men det er allikevel en helt annen verden når barnefar og annen familien avlaster deg litt. Da overlever man med helsa sånn nogenlunde i behold, selv om man er sliten. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan godt hende rammene rundt var de samme, men venninnen din kan fortsatt ikke ha vært like syk som Ts. Ts spør om det er normalt å være så totalt utmattet som hun er. Jeg kjenner også folk som hadde krevende barn og sier at det var helt forferdelig og grusomt, men samtidig har både barnefar og besteforeldre stilt opp som bare det. Det føles selvfølgelig grusomt å gå fra å kunne sove akkurat når du vil i fred og ro (når du ikke er på jobb) til å måtte sove oppstykket og bli vekket mye, men det er allikevel en helt annen verden når barnefar og annen familien avlaster deg litt. Da overlever man med helsa sånn nogenlunde i behold, selv om man er sliten. 

Da får du mene det. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Enig. Det ble bare ett barn her og det er jeg SÅ glad for 💙🥰

Anonymkode: 78116...a21

Hvor gammelt er barnet nå?❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...