Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg så flau over meg selv....

Fikk lønning idag, og ble overrasket over at jeg fikk såpass utbetalt.

Jeg har nettopp fått ny jobb, og fikk 232.000 i begynnerlønn i 80% stilling.

Det er da riktig at bruttolønn er 19.333 kr måneden? Og at feriepenger blir ca. 29.000?

Når sjefen min beregnet hvor mye jeg skulle få i måneden delte han nemlig 232.000 på 13 måneder, og jeg trodde derfor at jeg kun skulle få 18.000 kr....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det tror jeg er helt riktig. Feriepenger er opptjent fra forrige år (starter du nå, får du ikke feriepenger (=betalt ferie) i år).

Når man snakker om bruttolønn, tror jeg den skal deles på 12. Det er nok riktig.

Grattis med jobb!

Skrevet

Det er vel 10,6% av tjente penger.. brutto.

Skrevet

Her jeg jobber er det 12,8% mener jeg...bedriftene kan jo velge om du vil bruke 10,2 eller 12,8 nå.

Det er vel 10,6% av tjente penger.. brutto.

Skrevet

Åjaa.. men sånn.. en plass mellom 10-12% da:)

Skrevet

Feriepenger er 10,2 % eller 12 %. Bedriftene kan ikke velge, 10, 2 % utbetales hvis en har 4 uker ferie, 12 % utbetales ved 5 ukers ferie.

Skrevet

Hva har man krav på i feriepenger?

Feriepengene beregnes ut fra det man har fått som arbeidsvederlag (lønn m.m.) i opptjeningsåret. Ikke alle utbetalinger inngår i beregningen. Det skal f.eks. ikke beregnes feriepenger av utbetalinger som gjelder dekning av utgifter i forbindelse med tjenesten (reiseutgifter f.eks.), feriepenger som er utbetalt i opptjeningsåret eller andel av nettoutbytte.

De utbetalinger som inngår, utgjør feriepengegrunnlaget. Ditt feriepengegrunnlag skal fremgå av lønns- og trekksoppgaven for opptjeningsåret.

Feriepengene utgjør 10,2% av feriepengegrunnlaget. For arbeidstakere over 60 år, er satsen 12,5%. Dersom dere er omfattet av tariffavtale som gir en femte ferieuke, er den ordinære satsen 12% og for arbeidstakere over 60 år: 14,3%. Den femte ferieuken er imidlertid en del av lønnsoppgjøret mellom partene og er ikke en del av ferieloven.

Man har ikke krav på vanlig lønn i ferien istedenfor prosentberegnede feriepenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...