Gå til innhold

Varmmat medbragt på tur. - Lær meg om det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst å lage forskjellig god middagsmat, å ta det med ut på tur å spise denne varm ute i naturen. Eller på bilturer og båt. Uten å ty til oppvarming og at man må ha et bord.

- Men jeg kan ikke reglene om hvordan ulike mattyper kanskje kan bli dårlig, hvis man holder den varm i viss tid. 

- Jeg vet heller ikke om hva som er egnet oppbevaring som vil holde temperaturen, og hva temperaturen bør være. 

- Jeg vet heller ikke hvilke retter som kan være fine og egnet til det. 

Kan dere hjelpe meg med kunnskap og ideer? Tanken er god, men har null erfaring eller kjennskap til det. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En god mattermos med supper og gryteretter. Noen er todelte slik at du kan ha f.eks ris og kjøtt/fisk for seg. Salat oppbevares for seg.

Pølser på termos er en annen klassiker.

Anonymkode: b6668...577

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har mattermoser til sånt bruk. I de kan vi ha suppe, gryterett, grøt eller bare varmt vann til å trekke pølser eller fylle i turmat-poser i når vi skal spise. Ting som ikke bør spises etter å ha vært oppbevart i romtemperatur er ris og pasta, det er bedre å lage det ute og spise direkte etter det er laget. 

Anonymkode: ef2af...6e7

• Liker 1
Skrevet

Hva er reglene for varm ris og pasta medbragt på tur? 

AnonymBruker
Skrevet
Samfunnsdebatt skrev (1 time siden):

Hva er reglene for varm ris og pasta medbragt på tur? 

Ville ikke tatt det med varmt. Men avkjølt ville jeg tatt med men spist innen 3 timer. 

Anonymkode: 7c02d...15e

• Liker 2
Skrevet

Lapskaus er min favorittturmat. Tar med på termos. Kjøp egnet mattermos på f.eks Clas eller Biltema (eller bokhandel/sportsbutikk/IKEA. Har selv kun fra Clas og Biltema). Ta varmt vann i termosen mens du varmer lapskausen opp hjemme. Hell av det varme vannet og ta på lapskausen og sett lokket. Mattermos er vid i toppen og lett å spise av. Husk noe å spise med på turen. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er ikke noe problem å ha med varm ris på tur. Vi snakker om et par timer i termos. Det er noe annet enn å la rise stå på kjøkkenbenken i mange timer før mange timer i kjøleskapet. 

Varm ris på termos er en vanlig del av lunsjpakka i mange asiatiske land.

Anonymkode: b6668...577

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...