Gå til innhold

Arbeide på heimgården når det er et søsken som har overtatt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Et søsken med odelsrett har tatt over heimgården og far som bor hjemme, har borett. Hun som har odelsrett kan vel ikke forvente at jeg skal hjelpe til med vedlikehold? Kostnadene med vedlikeholdet skal vel heller ikke betales av far? 

Anonymkode: 189f0...121

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt og holdent ditt søsken sitt ansvar nå.

Anonymkode: 0d4e9...6a6

• Liker 16
  • Nyttig 5
Skrevet

Selvfølgelig må du ikke hjelpe til gratis...

Faren din må heller ikke betale vedlikehold, men tipper faren min hadde hjulpet til. Det bestemmer jo han selv.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Nei, hun kan nok ikke forvente det. Men det er jo ganske naturlig å hjelpe til om du har vokst opp på gården og alltid hjulpet til tidligere?

Anonymkode: 2f02c...09c

• Liker 2
Skrevet

Jeg har bestandig hjulpet til med et eller annet når jeg besøker min far. Jeg bor i tillegg 3 timers kjøring unna gården.

Jeg har hjulpet til på gården i min barndom Hun har fått mye mer hjelp av våre foreldre i forhold til meg. 

Hun slapp å betale odelstakst.

AnonymBruker
Skrevet

Det er noe helt annet å hjelpe en forelder enn å hjelpe et søsken, spør du meg. Hvis ikke søskenet har helsemessige problemer...

Hvis du drar dit om sommeren og får kost og losji, derimot, er det naturlig å hjelpe til.

Anonymkode: 5a970...e7a

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er noe helt annet å hjelpe en forelder enn å hjelpe et søsken, spør du meg. Hvis ikke søskenet har helsemessige problemer...

Hvis du drar dit om sommeren og får kost og losji, derimot, er det naturlig å hjelpe til.

Anonymkode: 5a970...e7a

Min far betaler det meste av maten når jeg er på besøk og skal jeg få til å hjelpe han, må jeg ligge over. Min egen lille familie har alle helseproblemer. Jeg har heller ikke evner til å utføre vedlikeholdsarbeid. Hun og  barnet hennes er i full jobb. 

• Liker 1
Skrevet

Min søster kan flytte inn selv eller leie ut huset når far ikke bor der mer.

AnonymBruker
Skrevet

Dette kommer jo helt an på avtalen de har skrevet når hun overtok. Hos oss er det slik at foreldrene til mannen har borett, skal betale for strømmen sin og daglige utgifter, mens store NØDVENDIGE oppgraderinger i deres hus eller gardsrom skal han betale og utføre/leie inn hjelp. Alt som har med gårdsdrift å gjøre: fjos, vei; bygninger, beplanting osv, det er mannen min sitt ansvar.

Dersom mine svigers vil pusse opp badet eller lage seg hagestue må de betale det selv. Er badet så gammelt at det er ubrukelig så er mannen min pliktet til å gjøre det brukbart. Nå ville svigermor ha nytt bad siden det gamle var blitt umoderne og stygt, derfor må de ta dette selv.

Strømmen skal de egentlig betale selv, men siden svigerfar enda arbeider mye i fjøset så dekker vi det for dem. 

Så det kommer altså an på avtalen som er laget. Når det er sagt, så har vi to barn og vil sørge for at det ikke kjennes for ujevnt mellom søsknene dersom en av de overtar. Her overtar de massivt arbeid, men god drift vil også de sitte igjen med mye penger når de en gang selger til egne barn eller andre. Når man overtar en gård overtar man masse jobb. Søsteren til mannen min har en dårlig betalt jobb i det offentlige, men er veldig glad hun ikke driver gården og aldri har fri. Hun unner broren sin alt han tjener seg opp i verdi når han en gang selger gården. 

Anonymkode: d6947...819

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Si nei elkers vil du bli tatt som en selvfølge.

Anonymkode: cc65e...c87

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ps søsteren til min mann er her titt og ofte på besøk, og deltar ved steinhenting og diverse, hun deltar med glede, samtidig hjelper vi henne med maskiner og arbeid osv når det trengs i hennes uterområde og hus. Men vi forventer ikke hjelp, det er naturlig at hun blir med. Når hun tar fjøset når vi er på ferie så får hun betalt.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ps søsteren til min mann er her titt og ofte på besøk, og deltar ved steinhenting og diverse, hun deltar med glede, samtidig hjelper vi henne med maskiner og arbeid osv når det trengs i hennes uterområde og hus. Men vi forventer ikke hjelp, det er naturlig at hun blir med. Når hun tar fjøset når vi er på ferie så får hun betalt.

Den er grei. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette kommer jo helt an på avtalen de har skrevet når hun overtok. Hos oss er det slik at foreldrene til mannen har borett, skal betale for strømmen sin og daglige utgifter, mens store NØDVENDIGE oppgraderinger i deres hus eller gardsrom skal han betale og utføre/leie inn hjelp. Alt som har med gårdsdrift å gjøre: fjos, vei; bygninger, beplanting osv, det er mannen min sitt ansvar.

Dersom mine svigers vil pusse opp badet eller lage seg hagestue må de betale det selv. Er badet så gammelt at det er ubrukelig så er mannen min pliktet til å gjøre det brukbart. Nå ville svigermor ha nytt bad siden det gamle var blitt umoderne og stygt, derfor må de ta dette selv.

Strømmen skal de egentlig betale selv, men siden svigerfar enda arbeider mye i fjøset så dekker vi det for dem. 

Så det kommer altså an på avtalen som er laget. Når det er sagt, så har vi to barn og vil sørge for at det ikke kjennes for ujevnt mellom søsknene dersom en av de overtar. Her overtar de massivt arbeid, men god drift vil også de sitte igjen med mye penger når de en gang selger til egne barn eller andre. Når man overtar en gård overtar man masse jobb. Søsteren til mannen min har en dårlig betalt jobb i det offentlige, men er veldig glad hun ikke driver gården og aldri har fri. Hun unner broren sin alt han tjener seg opp i verdi når han en gang selger gården. 

Gården er ikke i drift. Far betaler alle faste utgifter. Hun fikk overta til en pris langt under odelstakst og jeg godtok den løsninga.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du bestemmer selv hva du vil bruke din tid på og har ingen plikt til å hjelpe til med vedlikehold på et søskens gård. Hva din far velger å bruke sine penger på har du derimot ingenting med. 

Anonymkode: 26579...193

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt opp til deg, og hva du har lyst til. 

Anonymkode: f238a...dc4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre bor i kårhuset på gården med borett. De betaler strøm og innboforsikring, jeg betaler kommunale avgifter og forsikring på huset. 

Huset er i den stand det ble overlatt meg i. De ønsker nytt kjøkken og bad, jeg koster ikke dette. Nødvendig vedlikehold er mitt ansvar, men oppgradering til dagens standard er ikke aktuelt pr nå. Det kunne de ordnet da de eide gården, eller de kan ordne de nå om de ønsker. Det motsetter jeg meg ikke, men jeg forventer/forlanger det ikke. Min søster mener jeg burde oppgradere huset, men det har jeg ikke på prioriteringslista. Jeg prioriterer selvsagt huset jeg selv bor i og skal bo i fremover. Så får jeg se på sikt hva jeg gjør med kårhuset. Når foreldrene mine ikke lenger kor der kan det bli aktuelt med utleie, og da må det jo pusses opp vesentlig. Men ikke nå, når jeg ikke får igjen for investeringen. Ikke har jeg pengene til det heller, om hovedhuset skal settes skikkelig i stand. Foreldre og søsken mener det er bra nok, og at oppgraderinger der kan vente. Hovedhuset er fra 1991 og det har ikke blitt gjort noe siden byggeår, så det er definitivt nok å bruke penger på.

Dette er ikke noe som skaper splid mellom oss. Vi tenker ulikt om dette i familien, men det er en slik "enig om å være uenig"-sak. 

Anonymkode: 81283...ec6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke noe krav nei :) men jeg synes det kommer litt an på omstendighetene. Er dette et sted som for eksempel også brukes som feriested for deg og kanskje andre i familien (gratis)? Det er jo ikke helt urimelig å bidra med noe vedlikehold eller utgifter om man har goder derfra. Vet om lignende tilfeller der den utvidede familien tar seg til rette på mange måter og henter ved, bruker alle fasiliteter, men ikke bidrar med noen utgifter. Det koster gjerne gjerne en hel del penger å vedlikeholde en gårdseiendom (i drift eller ikke). 

Anonymkode: 90635...4a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Phj123 skrev (4 timer siden):

Gården er ikke i drift. Far betaler alle faste utgifter. Hun fikk overta til en pris langt under odelstakst og jeg godtok den løsninga.

Her oser det av noen som er misunnelig . Hvorfor er du det? Tror du er gård er en gullgruve? 

Anonymkode: 3579e...5af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen har plikt eller forventes til å hjelpe til. Men man skal heller ikke forvente å få betaling når man hjelper søsken, da er det bedre å si nei. Familie hjelper hverandre gratis såklart. 

Anonymkode: 3579e...5af

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...