Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er for tiden hjemme med datteren min. Det er ikke i permisjon men jeg er student så har fri nå i sommeren og kan derfor være hjemme! Hun begynner i barnehage i september. Nå har jeg blitt så utrolig dårlig. Kaster opp alt jeg spiser og har fått i meg minimalt med mat og drikke de siste 2 ukene (svangerskapskvalme), i tillegg har jeg fått en virusinfeksjon som sammen med svangerskapskvalmen har gjort meg sengeliggende. Kan far da ta ut en sykemelding slik at han kan være hjemme med datteren vår, ettersom jeg ikke har mulighet til å ta vare på henne selv? Jeg spurte legen om dette, men hun visste ikke om det gikk eller ikke - og rådet oss heller til å ta ut egenmelding, men nå er egenmeldingsdagene brukt opp 😬 noen med erfaring? 

Anonymkode: 958f3...f34

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei! Jeg er for tiden hjemme med datteren min. Det er ikke i permisjon men jeg er student så har fri nå i sommeren og kan derfor være hjemme! Hun begynner i barnehage i september. Nå har jeg blitt så utrolig dårlig. Kaster opp alt jeg spiser og har fått i meg minimalt med mat og drikke de siste 2 ukene (svangerskapskvalme), i tillegg har jeg fått en virusinfeksjon som sammen med svangerskapskvalmen har gjort meg sengeliggende. Kan far da ta ut en sykemelding slik at han kan være hjemme med datteren vår, ettersom jeg ikke har mulighet til å ta vare på henne selv? Jeg spurte legen om dette, men hun visste ikke om det gikk eller ikke - og rådet oss heller til å ta ut egenmelding, men nå er egenmeldingsdagene brukt opp 😬 noen med erfaring? 

Han kan ta ut sykt barn / barnepass dager. 

Anonymkode: b86b5...88d

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei. Han kan ta sykt-barn-dager, men bare til den kvoten er brukt opp. Sykemelding er bare tillatt for egen sykdom.

Har du maks hjelp ifht kvalmen fra legen? 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Et alternativ er jo at han snakker med sjefen sin og forklarer situasjonen for å be om ulønnet permisjon? 

https://www.simployer.no/artikler/egenmelding-sykt-barn/

Anonymkode: 27680...a33

Tenkte kanskje mannen kan også bare ta ut ferie i juli? Hvis dere er hjemme fordi det er sommerferie i barnehagen?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sykemelding er kun for syke arbeidstakere. Mannen din er ikke syk, og vil dermed ikke få sykepenger. Legen kan sikkert skrive ut sykemelding, men også den kan bestrides av arbeidsgiver for det ikke er grunnlag, men uansett - så vil ikke mannen få sykepenger utbetalt. 

Egenmelding og sykt barn-dager er deres eneste lønnede alternativ. 

Anonymkode: 6fdbd...9fe

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Sykemelding er kun for syke arbeidstakere. Mannen din er ikke syk, og vil dermed ikke få sykepenger. Legen kan sikkert skrive ut sykemelding, men også den kan bestrides av arbeidsgiver for det ikke er grunnlag, men uansett - så vil ikke mannen få sykepenger utbetalt. 

Og feriedager. Det er jo med lønn. 

AnonymBruker
Skrevet

Feriedager, ulønnet perm eller omsorgsdager (sykt barn/barnepasser). Det siste er mest riktig men man har jo bare en viss kvote da så da kommer det jo an på om dere har flere igjen. 

Rart at legen ba dere bruke egenmelding, det er kun til egen sykdom og ikke korrekt å bruke i denne situasjonen. 

Anonymkode: 844ba...7d2

• Liker 2
Skrevet

Sykemelding er for de syke, som nevnt. Ikke for hverken syke barn eller koner.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Feriedager, ulønnet perm eller omsorgsdager (sykt barn/barnepasser). Det siste er mest riktig men man har jo bare en viss kvote da så da kommer det jo an på om dere har flere igjen. 

Rart at legen ba dere bruke egenmelding, det er kun til egen sykdom og ikke korrekt å bruke i denne situasjonen. 

Anonymkode: 844ba...7d2

Hun tenkte sikkert det er enklere enn at hun følte hun måtte skrive ut en sykemelding på feil grunnlag. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og feriedager. Det er jo med lønn. 

Ja, men har ingenting med sykdom å gjøre. De kan ikke kreve ferie på rappen, den er nok allerede avtalt, - eller tatt ut. 

AnonymBruker
Skrevet

Egenmelding er når man selv er syk, så kan ikke brukes her. Syk barn/barnepasser er løsningen.

Anonymkode: 41ebd...c82

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, men har ingenting med sykdom å gjøre. De kan ikke kreve ferie på rappen, den er nok allerede avtalt, - eller tatt ut. 

Neida, men en fleksibel arbeidsgiver gir nok lov til å bruke feriedager. Mer enn egenmelding…

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Neida, men en fleksibel arbeidsgiver gir nok lov til å bruke feriedager. Mer enn egenmelding…

Det er midt i fellesferien. Det er begrenset hvor fleksibel en arbeidsgiver kan være i disse dager. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er midt i fellesferien. Det er begrenset hvor fleksibel en arbeidsgiver kan være i disse dager. 

Det er så, men alternativet her er ikke at far er på jobb men at har ulønnet velferdspermisjon (hvis sykt barn dager er oppbrukt).

Anonymkode: 41ebd...c82

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må rett og slett bare stå i det. Samfunnet kan da vitterlig ikke betale for at du er gravid og syk?

Vi er flere som har stått i det, for man har valgt å gå flere barn. Kan virkelig ikke mene at far skal gå hjemme. Hva om du er kvalm hele svangerskapet? Skal far gå hjemme i ni måneder da?

Anonymkode: 44f4a...f4c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du må rett og slett bare stå i det. Samfunnet kan da vitterlig ikke betale for at du er gravid og syk?

Vi er flere som har stått i det, for man har valgt å gå flere barn. Kan virkelig ikke mene at far skal gå hjemme. Hva om du er kvalm hele svangerskapet? Skal far gå hjemme i ni måneder da?

Anonymkode: 44f4a...f4c

Hei du! Vil minne deg om at ingen svangerskap er like og du har ikke peiling om hva jeg går gjennom, selv om du selv har stått i det :) jeg er heller ikke bare litt kvalm, jeg kaster opp absolutt alt jeg prøver å spise/drikke. Virusinfeksjonen har gitt meg høy feber og jeg klarer ikke stå oppreist i mer enn 5 minutter før jeg blir så svimmel at jeg må sette meg. Har vært innlagt på sykehus og prøver for tiden min 3 medisin for å se om jeg finner noe som kan hjelpe. Abort har blitt sterkt vurdert da formen er så jævlig, og jeg hadde aldri trodd at abort skulle være et alternativ for meg. Syns du kunne spart deg for denne kommentaren, alt føles allerede hjelpesløst og jævlig ut. 

• Liker 3
  • Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle andre saklige kommentarer! Setter veldig pris på alle tips❤️ Har snakket med sjefen hans og han er heldigvis veldig grei, så det virker som om det ordner seg :) 

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Omsorgsdager er det første han kan ta ut. Pleiepenger?

Anonymkode: 801a9...10c

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle andre saklige kommentarer! Setter veldig pris på alle tips❤️ Har snakket med sjefen hans og han er heldigvis veldig grei, så det virker som om det ordner seg :) 

Så bra! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...