Gå til innhold

Har forskerne rett i at gutter som vokser opp uten fedre blir ødelagte?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 5.7.2023 den 12.46):

Han jeg linket til er en doktor som har forsket på dette.

Anonymkode: 1a323...9f8

Det er én, og det er Jordan Peterson.

Endret av Grüner
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Grüner skrev (2 minutter siden):

Har ikke hørt noe seriøs forskning som sier det. Jordan Peterson er ikke akkurat det,

Bestrider du at han har skrevet peer-reviewde forskningsartikler?

Synes det han sier når han prater "fag", dvs. psykologi, gir mye mening. Det går da an å samtidig være kritisk til det religiøse og konservative innholdet hans.

Anonymkode: d85d8...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lykkedykker skrev (1 minutt siden):

Du henter seriøst statistikk fra en side som heter fathers.com?? 🫠🙃

Dette er jo statistikk ut i fra barn som lever med en enslig forsørger. Om det er far eller mor virker å ha lite å si. En enslig forsørger vil naturligvis ha dårligere råd og muligens måtte bosette seg i et noe fattigere område, kanskje med litt høyere kriminalitet.

De ressurssterke kvinnene som henter donorsæd fra Danmark faller ikke innunder denne statistikken. Hva angår enslige foreldre i Noege så kan dette bunnen ut i alt fra en kreft- eller hjertesyk forelder som døde fra familien sin, en voldelig ektemann som slo barna eller en psykisk syk mor som tok livet sitt. 

Anonymkode: fcd57...c46

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min sønn vokser opp uten en far, eller han har en far- som han prater med et par ganger i året. Jeg har gitt min sønn en god rollemodell i min samboer, men det blir vel kanskje ikke helt det samme som en biologisk far. Jeg har lært min sønn alt og har vært der for han alle steg på veien hans i livet, likevel merker jeg at jeg ikke kan erstatte en mann/far på noen områder. Jeg håper likevel at sønnen min som er myndig om noen få år har hatt det såpass godt med meg og evt min samboer, at han har det godt med seg selv. Han virker til å ha det veldig fint, og selvom mangelen av en stabil biologisk far er der- så har jeg bygd gutten min såpass opp at han nok står stødig ❤️ 

Anonymkode: 7c69d...d81

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bestrider du at han har skrevet peer-reviewde forskningsartikler?

Synes det han sier når han prater "fag", dvs. psykologi, gir mye mening. Det går da an å samtidig være kritisk til det religiøse og konservative innholdet hans.

Det å sammenligne det norske fengsels- og velferdssystemet med det de har i USA, som er det Petersen snakker om er ikke sammenlignbart. Enten om man er uenig eller ikke i det han sier.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkedykker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du henter seriøst statistikk fra en side som heter fathers.com?? 🫠🙃

Dette er jo statistikk ut i fra barn som lever med en enslig forsørger. Om det er far eller mor virker å ha lite å si. En enslig forsørger vil naturligvis ha dårligere råd og muligens måtte bosette seg i et noe fattigere område, kanskje med litt høyere kriminalitet.

De ressurssterke kvinnene som henter donorsæd fra Danmark faller ikke innunder denne statistikken. Hva angår enslige foreldre i Noege så kan dette bunnen ut i alt fra en kreft- eller hjertesyk forelder som døde fra familien sin, en voldelig ektemann som slo barna eller en psykisk syk mor som tok livet sitt. 

Irrelevant. Det henvises til kilder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ingen tvil om at skilsmisser kan være svært traumatiske for barna. En av mine beste venninner opplever nå at mannen hennes gjennom 20 år har funnet seg ei 20 år yngre dame og flyttet inn til henne. Barnet de har sammen, en 13 år gammel gutt med autisme, er han overhodet ikke interessert i lenger nå som han har fått seg ei ung mus. Venninna mi er ufattelig sterk, hun har ofret seg så totalt, hun har kjempet for den gnurebukken selv etter at hun skjønte at han hadde ei annen dame. Men til ingen nytte. Nå er det bare hun og gutten igjen i huset.

Naboene mine skilte også lag. Også der fant mannen seg ei 10 år yngre dame som han kjapt kjøpte seg leilighet sammen med, 40 min unna døtrenes skolekrets slik at han slapp å ha dem oftere enn annenhver helg.

Fy faen sier jeg bare. Ta det føkkings foreldreansvaret deres, mannfolk!

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Det virker som om de som pusher denne ideen tror at gutter før (sett inn årstall) alle har hatt fedre. Det er jo veldig langt fra sannheten. Det er ikke sånn at folk alltid har levd i kjernefamilier fram til for et par generasjoner siden. Da bør man åpne noen historiebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Helene1982 skrev (Akkurat nå):

Det å sammenligne det norske fengsels- og velferdssystemet med det de har i USA, som er det Petersen snakker om er ikke sammenlignbart. Enten om man er uenig eller ikke i det han sier.

Nå er jo Petersen Canadisk, et land vi gjerne kan sammenligne oss med. 

I følge https://chrisvacc.medium.com/jordan-peterson-what-are-his-credentials-in-academia-393e1fb04494, er JPs meritter:

Sitat

The h-score essentially gauges your impact on the field of science as a whole. It answers the question: “Have you help move your field forward?”

It depends on field but, Average is ~10, successful is 20, outstanding is 40, 60 is the realm of Nobel Laureates. What is Dr. Peterson’s score? As of 2018 Peterson has an h-index of 51 on Google Scholar

Jordan B Peterson — Google Scholar

According to studies, 62 is the average of Nobel Prize winners, which is a number Dr. Peterson is slowly encroaching on.

He’s one of the top 50 most cited clinical psychologists of all time with over 11,000 citations.

Noe som gjør at det rett og slett blir for dumt å sette spørsmål om kompetanse og troverdighet når han prater om tema innen fagfeltet hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

63% of youth suicides are from fatherless homes (U.S. Dept. Of Health/Census) – 5 times the average.

90% of all homeless and runaway children are from fatherless homes – 32 times the average.

85% of all children who show behavior disorders come from fatherless homes – 20 times the average.  (Center for Disease Control)

80% of rapists with anger problems come from fatherless homes –14 times the average.  (Justice & Behavior, Vol. 14, p. 403-26)

71% of all high school dropouts come from fatherless homes – 9 times the average.  (National Principals Association Report)

Father Factor in Education – Fatherless children are twice as likely to drop out of school.

Children with Fathers who are involved are 40% less likely to repeat a grade in school.

Children with Fathers who are involved are 70% less likely to drop out of school.

Children with Fathers who are involved are more likely to get A’s in school.

Children with Fathers who are involved are more likely to enjoy school and engage in extracurricular activities.

75% of all adolescent patients in chemical abuse centers come from fatherless homes – 10 times the average.

http://www.rochesterareafatherhoodnetwork.org/statistics

Korrelasjon er ikke kausalitet. Det kan like gjerne være at barn som i utgangspunktet sliter i livet også ofte ikke har en far. Altså at problemene ikke skyldes mangelen på en far, men at man med et slikt dårlig utgangspunkt som regel ikke har noen far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Nå er jo Petersen Canadisk, et land vi gjerne kan sammenligne oss med. 

I følge https://chrisvacc.medium.com/jordan-peterson-what-are-his-credentials-in-academia-393e1fb04494, er JPs meritter:

Noe som gjør at det rett og slett blir for dumt å sette spørsmål om kompetanse og troverdighet når han prater om tema innen fagfeltet hans.

Men målgruppen hans er hele verden og spesiel Canada og USA, som er absurd, da de har veldig ulike systemer og levesett. Uansett. Helt oppriktig synes jeg ikke alt han sier er koko, men jeg synes han er for generell og for lite nyansert. Som han må være for å få oppmerksomhet på sosiale medier. det blir for meg som å lese horoskop. En del stemmer sikkert, for vi er kjedelig forutsigbare, men det er lite konstruktivt i forhold til progresjon.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror definitivt at det har en stor betydning. Alle menn trenger en farsfigur gjennom oppveksten( og senere i livet) som kan hjelpe de og irettesette de om det er nødvendig. Noen fedre kan gjøre mer vondt enn godt og det er veldig ødeleggende for et menneske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må nesten starte med hvorfor barn ender opp med kun mor (eller far) i utgangspunktet, og så får man gjøre rede for alle andre faktorer så godt man klarer deretter...  Om itte -  så betyr tallene/statistikken svært lite, er jeg redd... 

Selvsagt er det en kjempefordel å vokse opp med to kjærlige og dedikerte foreldre, og helst en av hver, men det betyr ikke at det ikke kan være uendelig mye bedre å bare vokse opp med kun en, om den fraværende er et anker og en en destruktiv kraft uten sidestykke, f.eks...  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.7.2023 den 11.36):

Er grunnen til at så mange menn er mislykkede i dag det at så mange har vokst opp uten fedre?

Har forskerne rett i at gutter som vokser opp uten fedre aldri blir skikkelige menn?

Hvordan kan du fremme slike påstander uten å diskutere forskjellen på foreldre-, og særlig fedrekulturen, mellom Nord-Amerika og Norge/Norden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Helene1982 skrev (13 minutter siden):

Men målgruppen hans er hele verden og spesiel Canada og USA, som er absurd, da de har veldig ulike systemer og levesett. Uansett. Helt oppriktig synes jeg ikke alt han sier er koko, men jeg synes han er for generell og for lite nyansert. Som han må være for å få oppmerksomhet på sosiale medier. det blir for meg som å lese horoskop. En del stemmer sikkert, for vi er kjedelig forutsigbare, men det er lite konstruktivt i forhold til progresjon.

Joda, som jeg nevner tidligere i tråden er jeg hovedsaklig uenig i det meste han har sagt de siste årene knyttet til politikk (og religion), og har hatt mest utbytte av forelesningene hans som har ligger ute i en årrekke. MEN, jeg synes uansett at det er nyttig å høre hans perspektiver om tema jeg er interessert i selv om jeg er uenig.

Også er jeg lei av hvor uvitenskapelig progressive idealister er i samfunnsdebatter, hvor, som i denne tråden de bare avfeier/latterligjør/demoniserer folk og forskning som sier noe de ikke liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Joda, som jeg nevner tidligere i tråden er jeg hovedsaklig uenig i det meste han har sagt de siste årene knyttet til politikk (og religion), og har hatt mest utbytte av forelesningene hans som har ligger ute i en årrekke. MEN, jeg synes uansett at det er nyttig å høre hans perspektiver om tema jeg er interessert i selv om jeg er uenig.

Også er jeg lei av hvor uvitenskapelig progressive idealister er i samfunnsdebatter, hvor, som i denne tråden de bare avfeier/latterligjør/demoniserer folk og forskning som sier noe de ikke liker.

Da er vi egentlig ganske enige. Jeg bruker også alt for mye tid på å se foredrag og lese artikler jeg er uenig i. Faktisk mer enn de jeg er enig i, nettopp fordi jeg ønsker å forstå, også liker jeg åpenbart å være litt sur 😁

Jeg er en av de som setter høye krav til forskning, og er naturlig skaptisk. Og veldig ofte blir youtubevideoer, leserinnlegg eller blogginnlegg omtalt som forskning. jeg liker at man skiller mellom egen mening og forskning, og at fakta kan følges opp med linker til relevante studier. En overskrift som

Sitat

Har forskerne rett i at gutter som vokser opp uten fedre blir ødelagte?

gjør at jeg umiddelbart blir skeptisk fordi den er så unøyaktig og "beviset" er en youtube-video.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kågebruker skrev (29 minutter siden):

Jeg tror definitivt at det har en stor betydning. Alle menn trenger en farsfigur gjennom oppveksten( og senere i livet) som kan hjelpe de og irettesette de om det er nødvendig. Noen fedre kan gjøre mer vondt enn godt og det er veldig ødeleggende for et menneske. 

Jeg syns ikke det kun er menn som er i stand til å irettsette. Det blir litt som å tro at det kun er menn man skal respektere på et vis. Å det kun er menn, menn er i stand til å lytte til. Jeg tror fedre, om de er gode gjør barn godt, å at jo flere trygge foreldre man har, jo bedre. Men har problemer med å se at en mor ikke kan være istand til å oppdra en gutt til å bli en trygg mann. Tror personlig det handler mer om personlige egenskaper foreldrene har, i tilegg til alt det tilfeldige som kan oppstå i livet rundt oss, å hvordan vi i våre rammer, blir møtt for å prosesere disse intrykkene. Jeg tror kommunikasjon er viktig, å stille spørsmål, og være en skulder å gråte på, å oppmuntre, og påpeke andres følelser om vi er i den gata av problemer som kan skje, barn må lære seg å ville dele 😅 Å lære noen å stå opp for seg selv, kanskje ikke til å yte vold da.. men til å vite at det er greit å si nei, hjelpe andre om man kan osv

Men så har vi dem som imot alle odds, ikke blir som foreldrene om de kommer fra harde kår. Om det er fordi de har funnet lærdom i andre steder og andre folk, det kan jo være. Men ja leste litt i en psykologi bok hvor det ble nevnt det med å være resistent mentalt. Kanskje var det ikke det ordet???
Syns det blir dumt å prate som om barn av dårlige kår, uansett hvilke kår det er snakk som om de er fortapte på noe vis. Det er i mange tilfeller alltid rom til å lære noe nytt, til å få det bedre, behandle andre bedre også spørs hva det gjelder. Noen ganger er det nærmest umulig, spørs jo også hvor man kommer fra. Men til å med da, skyller man ikke folk å ha håp for dem, å ønske dem bedre? Hjelpe dem om man kan?

Selv om det også er viktig å annerkjenne årsak også, så syns jeg dette blir så negativt. La oss si at ja, du har det verre nå fordi du har ikke vokst opp med en far, same girl hihi.. hva nå da? Hva skal løsningen være? Skal det være noen løsning? 

Anonymkode: 11fbf...7fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Idiotisk tråd. Kvinnen føder barnet. Faren er fri som fuglen og kan stikke om han vil, noe han ofte gjør. Dette er ikke nytt i historien. Det har skjedd til alle tider. Hvorfor anklage mødrene? Menn må gjerne finne seg en identitet, men dere kan ikke skylde på livmoren som fødte dere, og brystene som ammet dere. Vær maskuline nok til å takke mødrene for at dere fikk liv. Begynn å trene eller noe, og finn veien selv.

Mann: Du trenger ikke en far for å bli en mann. Du er nok mann i deg selv.

Jordan Peterson er en forførende slange. Ikke hør på JP, lytt til din egen indre stemme. Din stemme er mer verdt enn den hule klangen i stemmen til slangen JP.

Anonymkode: 459ac...ee3

Enig. Hvorfor shames kvinner og alenemødre for at barnet vokser opp uten far når det er fedre som melder seg ut av foreldrerollen oftere enn at mor nekter far samvær.

Dere menn som klager på dette må rette klagingen deres til menn og hva slags holdninger deres medmenn har eller snarere stramme de opp for mangel på gode holdninger , og slutte å fremstille det som at problemet er kvinnen som gjør det beste hun kan for å klare det alene og kompensere for at far stikker! Alenemødre bør hylles! 

Anonymkode: b5ef8...de5

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...