Biloba Skrevet 7. juli 2023 #21 Del Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 5.7.2023 den 12.58): Jeg tror forskerne burde sett mer på hvilke samfunnslag og sosial sfære kvinner med barn uten kontakt med far (eller andre gode mannlige omsorgspersoner) befinner seg i. Og sammenligne barna med barn i samme samfunnslag og sosiale sfære som har kontakt med far. Jeg er villig til å vedde gode penger på at det er nøyaktig null forskjell mellom de to gruppene. Anonymkode: 1640c...17a Sammen med oversikt over hva slags økonomisk og praktisk hjelp en kvinne/tenåringsjente kan få i USA for å kunne forsørge barn alene, ha råd til day care så de kan ta utdannelse og arbeid, finansiere bolig i områder hvor barna får en trygg oppvekst i psykososialt og sosioøkonomisk gode miljøer og tilgang til bra utdanning, ha råd til helsetjenester mm. Å være aleneforelder i USA betyr veldig ofte fattigdom. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #22 Del Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): For å si det sånn bare en kvinne kan lære en datter kvinnelige verdier og en mann kan lære en sønn gode mannlige verdier. hvis ikke far er der lærer guttene av slike som Andrew Tate og andre influencere og det er litt dumt kanskje.... Ved mindre bestefar kan komme inn i bildet å være farsfigur! Dem kan vær gode farsfigurer dem også. Anonymkode: 48145...1bb Mistenker at Andrew Tate finner sine fans blant unge gutter uten nære mannlige rollemodeller. Når far ikke er der finner de alternativer. Anonymkode: 96555...8f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #23 Del Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Hva med de som vokser opp med en far som aldri burde vært det da? Som ikke bryr seg om barna sine.. Dette er uansett en utdatert debatt. Hva om en forelder dør? Anonymkode: 1006a...155 Hva viss, hva om osv. Det handler vel om damene som drar til Danmark og hevder at deres barn ikke vil mangle mannlige rollemodeller. At de har mannlige kompiser, en onkel og en bestefar er vel og bra. Men de har sine egne liv. Bursdager, ferier og søndagsmiddag holder ikke i et dagligliv. Den daglige kontakten blir ikke der. Ingen mann med ansvar som ser på ham som sin sønn. Anonymkode: 96555...8f1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 7. juli 2023 #24 Del Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 5.7.2023 den 11.36): Er grunnen til at så mange menn er mislykkede i dag det at så mange har vokst opp uten fedre? Har forskerne rett i at gutter som vokser opp uten fedre aldri blir skikkelige menn? Anonymkode: 1a323...9f8 Jordan Peterson er en ubrukelig noksagt. Alt han sier er verdiløst. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agaton Skrevet 7. juli 2023 #25 Del Skrevet 7. juli 2023 9 hours ago, AnonymBruker said: 63% of youth suicides are from fatherless homes (U.S. Dept. Of Health/Census) – 5 times the average. 90% of all homeless and runaway children are from fatherless homes – 32 times the average. 85% of all children who show behavior disorders come from fatherless homes – 20 times the average. (Center for Disease Control) 80% of rapists with anger problems come from fatherless homes –14 times the average. (Justice & Behavior, Vol. 14, p. 403-26) 71% of all high school dropouts come from fatherless homes – 9 times the average. (National Principals Association Report) Father Factor in Education – Fatherless children are twice as likely to drop out of school. Children with Fathers who are involved are 40% less likely to repeat a grade in school. Children with Fathers who are involved are 70% less likely to drop out of school. Children with Fathers who are involved are more likely to get A’s in school. Children with Fathers who are involved are more likely to enjoy school and engage in extracurricular activities. 75% of all adolescent patients in chemical abuse centers come from fatherless homes – 10 times the average. http://www.rochesterareafatherhoodnetwork.org/statistics Anonymkode: 1a323...9f8 hmmm... er det pga fravær av far eller er det fordi mor ikke takler oppdragelse av gutter? interessant å se data andre veien: hva viser dette, der jente bor med bare far og gutt bor med bare far. så sammenligne funnene. dette er ikke et angrep på kvinnen, men gutter er jo genetisk kodet til å støte fra seg mor i puberteten. og om far er borte, er jo dette litt køddent. hvorfor er far borte er også et interessant spørsmål. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #26 Del Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 5.7.2023 den 12.59): Har du sett jenter uten fedre? Anonymkode: 67189...f43 🙁 Anonymkode: 11fbf...7fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #27 Del Skrevet 7. juli 2023 Idiotisk tråd. Kvinnen føder barnet. Faren er fri som fuglen og kan stikke om han vil, noe han ofte gjør. Dette er ikke nytt i historien. Det har skjedd til alle tider. Hvorfor anklage mødrene? Menn må gjerne finne seg en identitet, men dere kan ikke skylde på livmoren som fødte dere, og brystene som ammet dere. Vær maskuline nok til å takke mødrene for at dere fikk liv. Begynn å trene eller noe, og finn veien selv. Mann: Du trenger ikke en far for å bli en mann. Du er nok mann i deg selv. Jordan Peterson er en forførende slange. Ikke hør på JP, lytt til din egen indre stemme. Din stemme er mer verdt enn den hule klangen i stemmen til slangen JP. Anonymkode: 459ac...ee3 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #28 Del Skrevet 7. juli 2023 Det er en hel del implisitt i "uten fedre" som statistikken som f.eks AB la inn fra USA (der forøvrig de sosiøkonomiske forskjellene er ennå større enn i Norge) ikke hensyntar. *Hvilket samfunnslag tilhører barna/forelderen, utdannelse/helse/ressurser *Hvorfor er far fraværende/ikke farsfigur - evt. hvorfor er mor alenemor *Hvilke andre rollemodeller figurerer i barnets liv *Hvilken familiesammensetning ender barnet med (finner mor en stefar/stesøsken/halvsøsken) Det kan f.eks ikke sidestilles når en velberget kvinne får barn med en mann som går bort i tidlig alder, og når en ressurssvak mamma til 3 får nummer 4 med seneste kjæreste som så forlater igjen - bare som eksempel, ingen fordømmelse herfra. Jeg er selv alenemor, med et barn med en fraværende far etter langvarig utroskap - altså ikke mitt valg eller slik jeg planla livet for meg selv eller barnet mitt. Vi er ressurssterke, besteforeldre på begge sider og 2 onkler er mye med barnet. Jeg er svært klar over "statistikken" som legges frem, men jeg ser også informasjonen som mangler samt hvilke faktorer som virkelig gjør at det ser mørkt ut for mange (men absolutt ikke alle). Det er mange som skal "ta" alenemødre, bare husk at det kanskje ikke hjelper å kjefte på den ene forelderen som ble igjen og sto på for barnet/barna sine, og hvis det er et problem på samfunnsskala så må det også løses med incentiver og slagkraft på samme nivå samt politisk. Det er veldig få som bevisst velger å være ressurssvake, stå med alt av ansvar alene og/eller sykdom eller død hos partneren sin. De som velger å f.eks få barn alene via donor o.l, er heller ikke ressurssvake og har trolig menn(esker) i livet som også trår til for barnet som lekeonkler, rollemodeller og omsorgspersoner - de er det heller ikke mye statistikk på ennå. Jeg velger faktisk å tro at deres barn vokser opp sunne og lykkelige enn så lenge. Min venninne hvis ektemann døde når barnet deres var 2, er gift på nytt, har fått flere barn og hennes sønn går det også godt for; anekdotisk men jeg ser at andre her også legger inn sine "triste historier" om sin alenemor. Kanskje hun var ressurssvak? Anonymkode: f27b6...8f4 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #29 Del Skrevet 7. juli 2023 Agaton skrev (5 minutter siden): hmmm... er det pga fravær av far eller er det fordi mor ikke takler oppdragelse av gutter? interessant å se data andre veien: hva viser dette, der jente bor med bare far og gutt bor med bare far. så sammenligne funnene. dette er ikke et angrep på kvinnen, men gutter er jo genetisk kodet til å støte fra seg mor i puberteten. og om far er borte, er jo dette litt køddent. hvorfor er far borte er også et interessant spørsmål. Er ikke alle tenåringer litt sånn at de vil sine veier i større grad enn da de var barn? Anonymkode: 11fbf...7fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #30 Del Skrevet 7. juli 2023 Agaton skrev (6 minutter siden): hmmm... er det pga fravær av far eller er det fordi mor ikke takler oppdragelse av gutter? interessant å se data andre veien: hva viser dette, der jente bor med bare far og gutt bor med bare far. så sammenligne funnene. dette er ikke et angrep på kvinnen, men gutter er jo genetisk kodet til å støte fra seg mor i puberteten. og om far er borte, er jo dette litt køddent. hvorfor er far borte er også et interessant spørsmål. De fleste statistikker viser at alenefedre takler oppdragelse fint; de er statistisk svært underlegne antall alenemødre såklart, og man kan på mange måter anta at de som velger å ta på seg rollen som alenefar er svært ressurssterke menn. Igjen, jeg kjenner en, der mor meldte seg helt ut, tok diverse substanser - far gikk til rettssak og fikk fullt medhold og har barnet alene. Hun er under 10, snakker flere språk og ligger foran på skolen:) Anonymkode: f27b6...8f4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #31 Del Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): 63% of youth suicides are from fatherless homes (U.S. Dept. Of Health/Census) – 5 times the average. 90% of all homeless and runaway children are from fatherless homes – 32 times the average. 85% of all children who show behavior disorders come from fatherless homes – 20 times the average. (Center for Disease Control) 80% of rapists with anger problems come from fatherless homes –14 times the average. (Justice & Behavior, Vol. 14, p. 403-26) 71% of all high school dropouts come from fatherless homes – 9 times the average. (National Principals Association Report) Father Factor in Education – Fatherless children are twice as likely to drop out of school. Children with Fathers who are involved are 40% less likely to repeat a grade in school. Children with Fathers who are involved are 70% less likely to drop out of school. Children with Fathers who are involved are more likely to get A’s in school. Children with Fathers who are involved are more likely to enjoy school and engage in extracurricular activities. 75% of all adolescent patients in chemical abuse centers come from fatherless homes – 10 times the average. http://www.rochesterareafatherhoodnetwork.org/statistics Anonymkode: 1a323...9f8 Uten mer kunnskap om agendaen til fatherhood network ville jeg vært litt skeptisk til denne linjen. De kan ha plukket ut statistikk som støtter sin agenda. Anonymkode: 0233c...0ef 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lykkedykker Skrevet 7. juli 2023 #32 Del Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Menn som hører på Jordan Peterson blir hvertfall ødelagte. Anonymkode: b5ef8...de5 Fordi han er psykolog? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 7. juli 2023 #33 Del Skrevet 7. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Det er en hel del implisitt i "uten fedre" som statistikken som f.eks AB la inn fra USA (der forøvrig de sosiøkonomiske forskjellene er ennå større enn i Norge) ikke hensyntar. *Hvilket samfunnslag tilhører barna/forelderen, utdannelse/helse/ressurser *Hvorfor er far fraværende/ikke farsfigur - evt. hvorfor er mor alenemor *Hvilke andre rollemodeller figurerer i barnets liv *Hvilken familiesammensetning ender barnet med (finner mor en stefar/stesøsken/halvsøsken) Det kan f.eks ikke sidestilles når en velberget kvinne får barn med en mann som går bort i tidlig alder, og når en ressurssvak mamma til 3 får nummer 4 med seneste kjæreste som så forlater igjen - bare som eksempel, ingen fordømmelse herfra. Jeg er selv alenemor, med et barn med en fraværende far etter langvarig utroskap - altså ikke mitt valg eller slik jeg planla livet for meg selv eller barnet mitt. Vi er ressurssterke, besteforeldre på begge sider og 2 onkler er mye med barnet. Jeg er svært klar over "statistikken" som legges frem, men jeg ser også informasjonen som mangler samt hvilke faktorer som virkelig gjør at det ser mørkt ut for mange (men absolutt ikke alle). Det er mange som skal "ta" alenemødre, bare husk at det kanskje ikke hjelper å kjefte på den ene forelderen som ble igjen og sto på for barnet/barna sine, og hvis det er et problem på samfunnsskala så må det også løses med incentiver og slagkraft på samme nivå samt politisk. Det er veldig få som bevisst velger å være ressurssvake, stå med alt av ansvar alene og/eller sykdom eller død hos partneren sin. De som velger å f.eks få barn alene via donor o.l, er heller ikke ressurssvake og har trolig menn(esker) i livet som også trår til for barnet som lekeonkler, rollemodeller og omsorgspersoner - de er det heller ikke mye statistikk på ennå. Jeg velger faktisk å tro at deres barn vokser opp sunne og lykkelige enn så lenge. Min venninne hvis ektemann døde når barnet deres var 2, er gift på nytt, har fått flere barn og hennes sønn går det også godt for; anekdotisk men jeg ser at andre her også legger inn sine "triste historier" om sin alenemor. Kanskje hun var ressurssvak? Anonymkode: f27b6...8f4 Dette er jo enkel logisk tenking, og i likhet med deg forstår jeg ikke at fokuset er på kvinnen som oppdrar barnet. For å oppnå endring, må vi jo fokusere på det som kan endres. Som er fedrene som ikke stiller opp for egne barn. Og ikke minst familiene til de som har sønner og brødre som ikke stiller opp for egne barn. Statistikken viser ikke at sønner av alenemødre sliter mest, men at barn som har blitt forlatt av sin egen far oftere sliter. Jeg har ikke tall, men jeg mener at det aller skadeligste for barn, er når en av deres foreldre forlater dem for å skape en ny familie og mister kontakten med dem. Uansett. Aleneforeldre kan ikke møte opp mer, mens fraværende foreldre kan møte opp i det hele tatt. Endret 7. juli 2023 av Helene1982 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #34 Del Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Uten mer kunnskap om agendaen til fatherhood network ville jeg vært litt skeptisk til denne linjen. De kan ha plukket ut statistikk som støtter sin agenda. Anonymkode: 0233c...0ef Fatherhood network er en gruppe startet av og for primært afro-amerikanere; de har et enormt kulturelt problem rundt temaet og statistikken som blir presentert fra dem er også utrettet i det afro-amerikanske segmentet. Anonymkode: f27b6...8f4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #35 Del Skrevet 7. juli 2023 Nei Anonymkode: 43494...d18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #36 Del Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Idiotisk tråd. Kvinnen føder barnet. Faren er fri som fuglen og kan stikke om han vil, noe han ofte gjør. Dette er ikke nytt i historien. Det har skjedd til alle tider. Hvorfor anklage mødrene? Menn må gjerne finne seg en identitet, men dere kan ikke skylde på livmoren som fødte dere, og brystene som ammet dere. Vær maskuline nok til å takke mødrene for at dere fikk liv. Begynn å trene eller noe, og finn veien selv. Mann: Du trenger ikke en far for å bli en mann. Du er nok mann i deg selv. Jordan Peterson er en forførende slange. Ikke hør på JP, lytt til din egen indre stemme. Din stemme er mer verdt enn den hule klangen i stemmen til slangen JP. Anonymkode: 459ac...ee3 Ja, vi kan bare ignorere faktumet, som har blitt til en stereotype, om å vokse opp i afroamerikanske fattige samfunnslag, hvor flere generasjoner av menn har vokst opp uten far. Når en aldri lærer menns plikter, av gode mannlige rollemodeller, så lærer en seg heller aldri til å ta ansvar. Som ungdom er gutter på søken etter noen å se opp til/etterligne, og det er ikke de enslige mødrene. Anonymkode: d85d8...1cd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #37 Del Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Som sønn av alenemor og evne til å betrakte det som skjer rundt meg i samfunnet så vil jeg absolutt påstå at det ligger noe/mye i det ja. Dette gjelder selvsagt ikke alle men rollemodeller i det daglige livet er selvsagt viktig. Og det er kun menn som kan lære opp andre menn. Det er vel ikke akkurat overskudd av menn med stor M i dag. Meg selv inkludert. Men å si dette er rimelig uhørt for det tåler ikke kvinner og alenemødre å høre. Men mange som etterhvert begynner å få voksne sønner innser det etterhvert, dog for sent. Anonymkode: 18a53...f93 Hvorfor insinuerer du at det er kvinners feil at de blir alenemødre og må oppdra sønner uten fedre? Det er vel så ofte menn som forlater familien sin og svikter som far. Anonymkode: b3c32...6ce 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #38 Del Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Hva viss, hva om osv. Det handler vel om damene som drar til Danmark og hevder at deres barn ikke vil mangle mannlige rollemodeller. At de har mannlige kompiser, en onkel og en bestefar er vel og bra. Men de har sine egne liv. Bursdager, ferier og søndagsmiddag holder ikke i et dagligliv. Den daglige kontakten blir ikke der. Ingen mann med ansvar som ser på ham som sin sønn. Anonymkode: 96555...8f1 Det er neppe sønner av ressurssterke kvinner som drar til Danmark som bidrar negativt til statistikken. Anonymkode: b3c32...6ce 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #39 Del Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 5.7.2023 den 11.36): Er grunnen til at så mange menn er mislykkede i dag det at så mange har vokst opp uten fedre? Har forskerne rett i at gutter som vokser opp uten fedre aldri blir skikkelige menn? Anonymkode: 1a323...9f8 Det er klart at mange alenemødre får dårligere økonomi dersom barnefar stikker av. Da bor de i en mindre bolig på et billigere sted, hvor det statistisk sett er mer kriminalitet. Anonymkode: fcd57...c46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 7. juli 2023 #40 Del Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 5.7.2023 den 11.36): Er grunnen til at så mange menn er mislykkede i dag det at så mange har vokst opp uten fedre? Har forskerne rett i at gutter som vokser opp uten fedre aldri blir skikkelige menn? Anonymkode: 1a323...9f8 Har ikke hørt noe seriøs forskning som sier det. Jordan Peterson er ikke akkurat det, 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå