MunkenIDomen Skrevet 5. juli 2023 #1 Skrevet 5. juli 2023 Boligprisene falt med 1,2 prosent i juni. Det mye. Renten skal videre opp, begynnelse på et krakk? https://e24.no/norsk-oekonomi/i/GMJBbV/boligprisene-falt-med-12-prosent-i-juni-nedgang-for-foerste-gang-siden-desember?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #2 Skrevet 5. juli 2023 Og banken min skrudde opp verdien på leiligheten min fra 2.330.000 til 2.500.000 over natten og satt ned renten… Anonymkode: 0f0be...afe 2 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #3 Skrevet 5. juli 2023 Tja, vi er fortsatt opp 6,4 % siden nyttår... Vil si boligprisene må gå i minus året sett under ett før man kan snakke om krakk. Anonymkode: 5574f...b09 12 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #4 Skrevet 5. juli 2023 Jeg tror du bør søke opp definisjonen på "massivt". Anonymkode: fd10f...b2c 19 10
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #5 Skrevet 5. juli 2023 Ja hva tror dere? Krakk, ikke krakk? Anonymkode: 8b52b...4a0
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #6 Skrevet 5. juli 2023 Pleier ikke prisene og markedet alltid å roe seg ned noe på sommeren, særlig rett før ferien? Jeg gadd ikke lese linken, om de har tatt høyde for dette når de skriker opp om nedgang i boligmarkedet... NÅ er det i hvert fall stille og rolig. Flere annonser jeg har fulgt med på er satt som inaktive, fordi de ikke ble solgt i juni. I juli er det ingen vits å ha annonser ute og holde visninger, lite til ingenting som skjer på boligmarkedet da. Anonymkode: 0e4cf...5e0 9
Druid Skrevet 5. juli 2023 #7 Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ja hva tror dere? Krakk, ikke krakk? Anonymkode: 8b52b...4a0 Skal vi se : sesong justert nedgang på 0,5, massivt salg, normal utvikling over året, og dobbelt renteøkning i Juni : Det er vanskelig å se på disse tallene å se for seg noe krakk. Det ser ut som en markedsutflatning, men vi skal se helt andre ekstra momenter før det blir et problem. 8
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #8 Skrevet 5. juli 2023 Nei, det er ikke noe krakk på gang. Når prisene har vært så høye som de har vært (sammen med stigende rente), så er det helt naturlig at prisene vil falle noe. Det blir som en meget stabil aksjekurs. 🙂 Anonymkode: 7d044...f17 2
Blåttvann Skrevet 5. juli 2023 #9 Skrevet 5. juli 2023 Dette kan gå begge veier, men nedgangen i seg selv er overhodet ingen indikasjon på at et krakk kommer. Nordmenn har massevis av penger. De fattigste av oss sliter, men de aller fleste har det helt tipp topp. Trangere, men vi har det helt fint og sliter overhodet ikke såpass at vi må velge mellom betale strømregningen eller å kjøpe mat. Og de fattigste er det ikke mange av i boligmarkedet uansett, så det skal nok mer til før det blir krakk fordi folk ikke har råd til å bo og må selge husene sine. De fattigste av oss må kanskje selge, men de fleste fattige leier, så... det blir ikke noe ras av boliger ute for salg med det første. Og så spørs det hva du mener med krakk. Prisene i Oslo har steget med 85,7% på 10år. Det er helt spinnvillt. Så om prisene dumper 50% så er vi bare på ca.2018-nivå... det er bare 5 år siden. Vi skal aldri tilbake til 90-tallets priser liksom. Så hva er et krakk for deg? 7
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #10 Skrevet 5. juli 2023 Kjempedumt spm., men Hvordan regnes prisoppgann/nedgang, regner de på avviket fra prisantydningen? Så nettopp på nyhetene at nybilsalget hadde stoppet opp, så er nok litt mørke skyer over økonomien. Krig, økte råvarepriser, inflasjon, økte konkurser økte inkasso saker, mye som er ganske negativt om dagen. Anonymkode: 536cd...aba
Druid Skrevet 5. juli 2023 #11 Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Kjempedumt spm., men Hvordan regnes prisoppgann/nedgang, regner de på avviket fra prisantydningen? Så nettopp på nyhetene at nybilsalget hadde stoppet opp, så er nok litt mørke skyer over økonomien. Krig, økte råvarepriser, inflasjon, økte konkurser økte inkasso saker, mye som er ganske negativt om dagen. Anonymkode: 536cd...aba Veldig godt spørsmål, og jeg har ikke aning. Jeg forutsetter at de statistiske tallene er beregnet for å kunne si noe nyttig om prisutviklingen, så jeg forventer en beregning som måler gjennomsnittlig kvadratmeter pris fordelt på boligstandard og område og vektet på antall solgte i ulike kategorier. Prisantydning kan ikke være del av dette. Det er helt klart mørke skyer, så det bekymrer at så mange kun ser sol.
Gjest T-AA Skrevet 5. juli 2023 #12 Skrevet 5. juli 2023 1 hour ago, MunkenIDomen said: Boligprisene falt med 1,2 prosent i juni. Det mye. Renten skal videre opp, begynnelse på et krakk? https://e24.no/norsk-oekonomi/i/GMJBbV/boligprisene-falt-med-12-prosent-i-juni-nedgang-for-foerste-gang-siden-desember?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no Ingen grunn til å forvente "krakk" med det første. Prisnedgang kan det fort bli og noen må nok selge med tap på grunn av at de ikke greier å håndtere låneforpliktelsene sine. Men i de store byene bygges det for lite boliger og leieprisene har økt nok til at mange med mye penger på bok (meg selv inkludert) sitter klar til å kjøpe mer eiendom.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #13 Skrevet 5. juli 2023 Hadde ikke vært så dumt om prisene på boliger raste. Boligprisene er kunstig høye. (Nei jeg har ikke empati overfor de som har lånt mer enn de har råd til å betjene). Anonymkode: 65b62...624 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #14 Skrevet 5. juli 2023 50 minutter siden, AnonymBruker said: Hadde ikke vært så dumt om prisene på boliger raste. Boligprisene er kunstig høye. (Nei jeg har ikke empati overfor de som har lånt mer enn de har råd til å betjene). Anonymkode: 65b62...624 De er ikke det, hvorfor tror alle det? Kanskje i noen området er det "overpriset" nettopp pga området. Men hvis du ser hva det faktisk ville kostet deg å bygge et hus med rør og graving og alt på en jordflekk så ville du skjønt at prisene faktisk er realistiske. Anonymkode: 7706f...fd7 6 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #15 Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): De er ikke det, hvorfor tror alle det? Kanskje i noen området er det "overpriset" nettopp pga området. Men hvis du ser hva det faktisk ville kostet deg å bygge et hus med rør og graving og alt på en jordflekk så ville du skjønt at prisene faktisk er realistiske. Anonymkode: 7706f...fd7 Jo, de er kunstig høye. Du må gjerne legge ved hva det vil koste å bygge alt på en jordflekk. Ellers så må du også ta med i betraktningen at de fleste hus man kjøper allerede er bygget fra før, så dette er en engangskostnad. At hus hus dobler til femdobler seg i verdi er et ganske godt eksempel på at prisene er kunstig høye. Anonymkode: 65b62...624 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #17 Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kjempedumt spm., men Hvordan regnes prisoppgann/nedgang, regner de på avviket fra prisantydningen? Så nettopp på nyhetene at nybilsalget hadde stoppet opp, så er nok litt mørke skyer over økonomien. Krig, økte råvarepriser, inflasjon, økte konkurser økte inkasso saker, mye som er ganske negativt om dagen. Anonymkode: 536cd...aba Gjennomsnittlig kvadratmeterpris der ekstreme ytterpunkt utelates. Anonymkode: 2c3e6...56e
Blåttvann Skrevet 5. juli 2023 #18 Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jo, de er kunstig høye. Du må gjerne legge ved hva det vil koste å bygge alt på en jordflekk. Ellers så må du også ta med i betraktningen at de fleste hus man kjøper allerede er bygget fra før, så dette er en engangskostnad. At hus hus dobler til femdobler seg i verdi er et ganske godt eksempel på at prisene er kunstig høye. Anonymkode: 65b62...624 Eller kanskje de var kunstig lave før. Hva som er en realitet vil tiden vise. Men pengene er der uansett. Noen vil miste huset, de fleste klarer dette fint. Hvis arbeidsledigheten stiger veldig (fort) blant middelklassen så vil ting begynne å skje. 1
Gjest T-AA Skrevet 5. juli 2023 #19 Skrevet 5. juli 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Hadde ikke vært så dumt om prisene på boliger raste. Boligprisene er kunstig høye. (Nei jeg har ikke empati overfor de som har lånt mer enn de har råd til å betjene). Anonymkode: 65b62...624 Hva mener du gjør prisene kunstig høye? Har du regnet på hva det koster å sette opp en vanlig enebolig?
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #20 Skrevet 5. juli 2023 Altså.. Norge har blitt 40 tusen ekstra mennesker rikere på ett år. Asylsøkere, i forbindelse med krig i Ukraina. Det er ikke fattige folk fra Afrika heller.. det er ikke analfabeter.. det er folk med ressurser, utdannelse og penger. Det kommer flere i år. Disse skal bo en plass! Alle de skal kjøpe seg boliger, og de er urbane folk som liker seg i større byer. Så boligkrakk er rett og slett umulig nå. Vi kommer heller til å se en formidabel boligvekst, igjen. For sannheten er jo at også Norge har blitt så mye rikere i det siste året. Etter at Russland startet krigen og Europa gradvis sluttet å kjøpe russisk gas, ble Norge største gasleverandør i Europa. Bare tenkt, lille Norge og største leverandøren. Derfor går renta opp, derfor faller krona, fordi Norge har tjent så sinnsykt mye med penger, plutselig og uventet. Igjen, det taler ikke for boligkrakk men tvert imot. Anonymkode: 6abef...a16 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå