Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Jeg har nettopp gått inn i ny forhold og det var dans på rose men, har vært skikkelig turbulent de siste halvåret.

Jeg begynte å date en og han er kjempe snill og koselig og vi hadde det kjempe fint sammen. Helt til en dag der han droppa en bombe med at han var fremdeles venner med eksen sin. Og dette var mens vi holdte på date. Den helgen fikk jeg ikke hørt noe fra han fordi han var opptatt med å finne på gøye ting sammen med eksen sin. Og jeg ble jo koko i hode for jeg syntes dette var helt unormalt av han å gjøre. Jeg bor noen timer fra han så det var ikke lett for meg å kaste meg rundt akkurat, så jeg ble kjempe deprimert den helgen da jeg følte meg kjempe ensom. Også får jeg høre over helgen når jeg endelig fikk taki han og kranglet litt om dette om hva jeg synes om dette så droppe han ny bombe der hun overnatte hos han i noen dager og da ble jeg igjen lei meg og irritert men, jeg hadde ikke noe rett å si noe. Så vi krangler igjen og sier hva jeg synes og føle men, han kunne ikke droppe henne siden det er venninne hans (eksen altså). Han sier at ingenting har skjedd mellom dem og at han ikke ønske noe annet enn være venninne med eksen sin. 

Så vi diskuterte dette også har jeg på en måte lagt det på side og prøvd å ikke landet plage meg.. Jeg har tatt opp med han flere ganger hva jeg synes for jeg har sett at han har sendt melding og snappet med henne og tatt opp hva jeg føler men, jeg har ikke rett å si noe da det er han venninne og at han ikke kan kutte henne ut siden de var ilag i mange år. Så jeg igjen prøve å legge det på side. 

Så vi ble i forhold og vært i lag ca 5mnd og enda plages det meg. Jeg begynner å miste følelser for han fordi jeg vet han innemellom snakke med eksen sin. Og nå nylig tok jeg opp og sa hva jeg føler og igjen vi kranglet igjen. Men nå sier han at han kan kutte henne ut fordi jeg ønske det men, virke litt sånt at han ikke vil gi slipp på henne men, pga meg så gjør han det altså han føler han må det. Han har sagt tidligere at å be noen å kutte ut venner er kontrollerende og jeg føler at jeg er problemet her siden jeg vil han skal kutte ut eksen sin. Også ble han irritert og sa også at siden han kan like så greit kvitte eksen så betyr også han må kutte alld kontakt med venninne også. Noe jeg ikke sa. Jeg sa bare jeg ikke liker at han har kontakt med eksen sin men, han ser henne som veninnen så da drar han nok inn alle andre også siden de også er venninnene hans. 

Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. De fleste jeg kjenne sier jeg bør dumpe han fordi han ikke vist respekt til meg. Ikke har han vært 100% ærlig da hun var tydeligvis single da hun overnatte hos han. Er jeg den drittsekken her? 

Anonymkode: 1a1b6...116

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du er kontrollerende og burde gjøre det slutt med han. Da kan han finne seg en som ikke har sjalusiproblemer og du kan finne deg en som ikke har venninner. Dere passer ikke sammen. 

Anonymkode: bcd10...f04

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke greit. Er han forelsket og liker deg så er fokuset hos deg. Denne mannen er ikke ferdig med eksen sin og velger henne fremfor deg. Dump denne dusten og finn en som bare vil ha deg.

Anonymkode: 80f0b...9a2

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en kun vennskapelig forhold med ex'n min. For å nevne at det er mulig, men det er absolutt mange situasjoner man ikke må stole på det også.

Anonymkode: c9f0e...ecd

Skrevet

Jeg har god kontakt med min eks, og har hatt det siden vi gjorde det slutt for 11 år siden.  Det har heldigvis ikke skapt noen utfordringer i det 4 år lange forholdet jeg nå er i. Glad min samboer ikke forsøker å være så kontrollerende som deg. Det hadde jeg aldri akseptert.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei. 

Jeg har nettopp gått inn i ny forhold og det var dans på rose men, har vært skikkelig turbulent de siste halvåret.

Jeg begynte å date en og han er kjempe snill og koselig og vi hadde det kjempe fint sammen. Helt til en dag der han droppa en bombe med at han var fremdeles venner med eksen sin. Og dette var mens vi holdte på date. Den helgen fikk jeg ikke hørt noe fra han fordi han var opptatt med å finne på gøye ting sammen med eksen sin. Og jeg ble jo koko i hode for jeg syntes dette var helt unormalt av han å gjøre. Jeg bor noen timer fra han så det var ikke lett for meg å kaste meg rundt akkurat, så jeg ble kjempe deprimert den helgen da jeg følte meg kjempe ensom. Også får jeg høre over helgen når jeg endelig fikk taki han og kranglet litt om dette om hva jeg synes om dette så droppe han ny bombe der hun overnatte hos han i noen dager og da ble jeg igjen lei meg og irritert men, jeg hadde ikke noe rett å si noe. Så vi krangler igjen og sier hva jeg synes og føle men, han kunne ikke droppe henne siden det er venninne hans (eksen altså). Han sier at ingenting har skjedd mellom dem og at han ikke ønske noe annet enn være venninne med eksen sin. 

Så vi diskuterte dette også har jeg på en måte lagt det på side og prøvd å ikke landet plage meg.. Jeg har tatt opp med han flere ganger hva jeg synes for jeg har sett at han har sendt melding og snappet med henne og tatt opp hva jeg føler men, jeg har ikke rett å si noe da det er han venninne og at han ikke kan kutte henne ut siden de var ilag i mange år. Så jeg igjen prøve å legge det på side. 

Så vi ble i forhold og vært i lag ca 5mnd og enda plages det meg. Jeg begynner å miste følelser for han fordi jeg vet han innemellom snakke med eksen sin. Og nå nylig tok jeg opp og sa hva jeg føler og igjen vi kranglet igjen. Men nå sier han at han kan kutte henne ut fordi jeg ønske det men, virke litt sånt at han ikke vil gi slipp på henne men, pga meg så gjør han det altså han føler han må det. Han har sagt tidligere at å be noen å kutte ut venner er kontrollerende og jeg føler at jeg er problemet her siden jeg vil han skal kutte ut eksen sin. Også ble han irritert og sa også at siden han kan like så greit kvitte eksen så betyr også han må kutte alld kontakt med venninne også. Noe jeg ikke sa. Jeg sa bare jeg ikke liker at han har kontakt med eksen sin men, han ser henne som veninnen så da drar han nok inn alle andre også siden de også er venninnene hans. 

Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. De fleste jeg kjenne sier jeg bør dumpe han fordi han ikke vist respekt til meg. Ikke har han vært 100% ærlig da hun var tydeligvis single da hun overnatte hos han. Er jeg den drittsekken her? 

Hvorfor vil du i utgangspunktet være sammen med en som skal drive og henge med ei han tidligere har pult på?

Dette viser jo ingen respekt for deg? 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, ClausSaus said:

Hvorfor vil du i utgangspunktet være sammen med en som skal drive og henge med ei han tidligere har pult på?

Det var det jeg tenkte på. 

Og de andre som sier jeg er kontrollerende. Det har ingenting med å kontrollerende å gjøre. Jeg føler ikke komfortabelt med det. Han kan ha venninne noe jeg ikke har imot men, bare ikke eksen sin som han var i forhold tidligere. Og de som takle med dette good for you, men det ikke alle som synes det i tillegg han var ikke helt ærlig med meg. For han sa at hun var ikke singel men, fikk høre etterpå at hun var det allikevel. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri blitt sammen med en som var venn med eksen sin. For meg er det et tegn på umodenhet, hvertfall når man ikke klarer å skjønne problemet når ny partner reagerer. Dette er en person du har hatt sex med, hatt sterke følelser for, elsket og en gang i tiden tenkt på som drømmedame/drømmemann. Er det virkelig sååå vanskelig å forstå hvorfor det er ett problem?🫠🫠isåfall: hadebra.

Er heldigvis sammen med en som har samme syn på det som meg. Anbefales!

Anonymkode: be4d7...669

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg fremdeles var i starten av forholdet med mannen jeg er gift med i dag, ble jeg invitert med på kino av en guttevenn. Jeg hadde så stor respekt for kjæresten min (i dag mannen min) at jeg spurte ham først om han syntes det var greit eller om han var ukomfortabel med det. Han syntes det var greit, og jeg dro på kino med vennen min. MEN hadde han vært ukomfortabel med det hadde jeg ikke dratt på kino med vennen min og ville ikke vært sur på kjæresten min fordi det ikke ble noen kinotur.

Ditt tilfelle, TS, er mye verre. Her er det til og med snakk om overnatting. Det tas ikke hensyn til deg og dine følelser. Her kreves det at du skal tilpasse deg, og du settes absolutt ikke først.

Helt ærlig tror jeg du og kjæresten din har for forskjellig syn på dere til at dere passer sammen. Jeg kan ikke si noe galt om han bortsett fra at han ikke tar hensyn til dine følelser. Jeg hadde aldri giddet et slikt forhold hvor dere har så forskjellig syn på ting.

Anonymkode: 830a8...c87

• Liker 1
Skrevet

Du har ingenting med hvem din kjæreste er venn med, og kan ikke stille krav.
Du kan ha forventninger til kommunikasjon og ærlighet, men du kan ikke spille et offer for omstendighetene fordi du er usikker. Enten så finner du deg i den rare adferden hans som del av en personlighet du ikke kan endre, eller så går du.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
ClausSaus skrev (På 5.7.2023 den 12.17):

Mine foreldre var gift i nesten 30 år. De har (voksne) barn og flere barnebarn.

De henger sammen støtt og stadig når de blir invitert på middager, sosiale lag, skolearrangementer for barnebarn, 17 mai, jul, bursdager til barn og barnebarn osv osv.

Ville vært fullstendig absurd om de skulle avstått fra sånne ting bare fordi de har pult og ikke lenger er et par.

At man har pult er ingen grunn til ikke å være venner, møtes etc. 

Anonymkode: cb6a7...084

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.7.2023 den 10.58):

Helt til en dag der han droppa en bombe med at han var fremdeles venner med eksen sin.  

«Bomba» her er at du, som tilsynelatende er en voksen person har problemer med dette.

I den virkelige verden så er mange voksne, oppegående mennesker venner med tidligere partnere.

Dette har ingen ting med respekt eller ikke å gjøre. Det har med din sykelige sjalusi å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (4 timer siden):

Du har ingenting med hvem din kjæreste er venn med, og kan ikke stille krav.
Du kan ha forventninger til kommunikasjon og ærlighet, men du kan ikke spille et offer for omstendighetene fordi du er usikker. Enten så finner du deg i den rare adferden hans som del av en personlighet du ikke kan endre, eller så går du.

Overnatting med eksen ? ? Er du  eksen i denne historien eller ,siden du forsvarer han så voldsom? Nei, mannfolk som pleier varme vennskap med ekser , er helt uaktuelt. Hadde avsluttet tvert.

Anonymkode: 67b60...88c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Altså hadde de hatt barn sammen hadde det vært helt annet da skal jeg ikke si noe. Så dere mener det er greit å la eksen overnatte da? Da jeg spurte han om dette så sier han at den tiden var vi ikke sammen, bare dating men, hadde dere godtatt det også? 

Han får lov å være med venninnene sine men, føle ukomfortabelt når det snakk om eks her. De andre venninne hans har jeg ikke problem. Og jeg er ikke sykelig sjalu egentlig har faktisk hvordan jeg føler meg om dette. Virke ikke som dere lese hele. Hva synes dere om hvis din kjæreste hadde hatt eksen sin overnatting og du hadde nesten ingen kontakt med kjæresten din? Hadde ikke dere blitt skikkelig ukomfortabelt? I tillegg dette var i begynnelsen i forhold også der du skal bli kjent med personen og dette var der første ting skjer. 

• Liker 2
Skrevet

Til dere som sier at TS er sykelig sjalu; synes dere virkelig at det er innafor å overnatte med x-en sin?

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er fortsatt venner med eksen min og min nåværende partner har ingen problemer med det. Såpass synes jeg voksne mennesker bør tåle. Vi er jo ikke romantisk eller seksuelt interresert i hverandre, det er jo derfor vi ikke er sammen lenger, men vi var jo sammen i nesten 20 år, har aldri vært uvenner og jeg ville syntes det var veldig sært om vi aldri skulle ha kontakt mer.

Likevel, å la eksen overnatte alene er kanskje å dra det litt langt. Jeg stoler såpass på min partner at jeg ikke ville sagt noe på det, men forstår at noen reagerer på det og ville nok aldri gjort det selv.

AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

De henger sammen støtt og stadig når de blir invitert på middager, sosiale lag, skolearrangementer for barnebarn, 17 mai, jul, bursdager til barn og barnebarn osv osv.

Ville vært fullstendig absurd om de skulle avstått fra sånne ting bare fordi de har pult og ikke lenger er et par.

Å henge sammen på sosiale sammenkomster med mange andre er vel noe helt annet enn å treffes bare de to alene en helg helg samt overnatting?

Jeg er venn med alle mine ex kjærester, men henger ikke sammen med de på fritiden og hvertfall ikke overnatting. Har ingen problem med å ta en prat eller treffes på en bursdag om det skulle være tilfelle, men et sted går grensen.

Syns absolutt ikke dette handler om sjalusi, men heller respekt. Hvis parneren din utrykker misnøye rundt et teama som dette bør man vise noe hensyn og ikke bare avfeie alle følelsene til vedkommene. 

Anonymkode: e07b7...a65

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Du klarer ikke å skille mellom det TS beskriver og at noen som var gift i 30 år møtes i sosiale sammenhenger tilknyttet felles barn og barnebarn?

Oi oi oi…

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var venn med en eks for mange mange år siden. I løpet av en periode et par år etterpå sov jeg over hos ham i noen uker pga. av jobb i hans område. 

Og vi hadde sex vi, flere ganger. Brydde meg ikke om ham i den forstand at jeg ville ha ham tilbake, han hadde vært utro mot meg i forholdet vårt, og det var grunnene til at det ble slutt. Men så dum som jeg var, jeg har ung, en "people pleaser", trengte et sted å sove i noen uker, så sa jeg ja til forslaget om å bli der over sommeren. 

Jeg ble skikkelig paff da han spurte om jeg ikke kunne være så snill å dra bort en helg. Han hadde datet en jente som bodde på en annen kant av landet en stund, og nå kom hun på besøk.

Dro til noen andre og han inviterte meg tilbake etter at hun hadde dratt. Da sov jeg på sofaen ville ikke sove ved siden av ham, jeg syntes det var kjempeekkelt bare det å være der, men hadde ikke mulighet til å finne noe annet på kort varsel. Husker jeg spurte litt, men til syvende og sist så var han jo den samme gamle, spilte uskyldig som bare det. Da jeg dro bestemte jeg meg for å ikke ha kontakt mer noen gang. 

De har vært gift i mange år nå vet jeg, barn har de også. Men jeg klarer ikke å se for meg at han ikke har vært mer utro mot henne. Tipper heller at det er mye hun ikke vet... 

Anonymkode: 39843...50b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
omnitron skrev (På 5.7.2023 den 11.30):

Jeg har god kontakt med min eks, og har hatt det siden vi gjorde det slutt for 11 år siden.  Det har heldigvis ikke skapt noen utfordringer i det 4 år lange forholdet jeg nå er i. Glad min samboer ikke forsøker å være så kontrollerende som deg. Det hadde jeg aldri akseptert.

Det er helt åpenbart at det å være venn med en eks med stor sannsynlighet kan skape problemer for fremtidige forhold. Har aldri skjønt dere som velger være venn med en eks. For min del er det å bryte helt en viktig del av å gå videre i livet. Så å bruke begrep som kontrollerende synes jeg er helt feil i denne sammenhengen.

Anonymkode: 7cb8c...da5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...