Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Erdogan er en fascistisk, og islamistisk diktator. I tillegg har Tyrkia veldig dårlige relasjoner med et annet Nato land Hellas, og det er krise hvis to Nato land er i krig. Jeg synes heller ikke at et muslimsk land har noe i Nato å gjøre hva synes du?

Endret av Sommer2464
  • Liker 9
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tyrkia har en av verdens største hær. At de er muslimske spiller ingen rolle i krig. Det kommer heller ikke til å bryte ut krig mellom hellas og Tyrkia.

• Liker 8
Skrevet
Sommer2464 skrev (Akkurat nå):

Erdogan er en fascistisk, og islamistisk diktator. I tillegg har Tyrkia veldig dårlige relasjoner med et annet Nato land Hellas, og det er krise hvis to Nato land er i krig. Jeg synes heller ikke at et muslimsk land har noe i Nato å gjøre hva synes du?

Ja, jeg synes det.

Problemet er at Tyrkia er viktig for å true flanken til Russland. Pluss at Tyrkia ville bli utsatt for aggresjoner fra Russland, eller enda verre alliere seg med Russland.

Så det skjer ikke.

• Liker 5
Skrevet

Det er en seiglivet myte at Tyrkia er med i Nato på grunn av geografien. Landet har aldri vært strategisk viktig verken under den kalde krigen eller for Natos interesser i midtøsten etter sovjetunionens fall. 

Alle natomedlemmer var avvisende til Tyrkias ønske om medlemskap på 40-tallet. Også USA. 

Alt endret seg med Koreakrigen i 1950. Tyrkia hadde banket på døren i lang tid og så nå en mulighet ved å involvere seg på amerikanerens side under korea-krigen. Noe de til slutt fikk, som en takk for styrke-bidraget. Dette i tillegg til at amerikanerne ikke anså det som kostbart å ha Tyrkia som medlem var de viktigste årsakene til at Tyrkia ble medlem.

Dette med strategisk plassering og størrelse på hæren er argumenter som er kommet i etterkant, og er konstruert for å rettferdiggjøre tyrkisk medlemskap. Tyrkisk medlemskap var uproblematisk helt til Erdogan fikk makten. 

Da merket Nato plutselig at tyrkias medlemskap faktisk har en stor politisk kostnad. Ikke bare i form av Tyrkias planer for grenseområdene til naboland, men nå også når kommer til viktige beslutninger som nye medlemmer. 

Dette viser med all tydelighet at land som politisk og kulturelt står langt fra hverandre er en stor risiko å innlemme i forpliktende samarbeid. Det kan gå fint en stund. Men plutselig går det ikke fint lenger. 

EU både bør og tar lærdom av kaoset Tyrkia skaper i Nato når de skal vurdere Tyrkisk meldemskap. Noe som nå er helt usannsynlig i overskuelig fremtid. Selv om Tyrkia skulle få en progressiv og vestlig orientert leder. For man vet aldri når de går tilbake til et religiøst autokrati som det er umulig å samarbeide med.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Gjest GP950mAh
Skrevet (endret)
AmonymBruker skrev (5 timer siden):

EU både bør og tar lærdom av kaoset Tyrkia skaper i Nato når de skal vurdere Tyrkisk meldemskap. Noe som nå er helt usannsynlig i overskuelig fremtid. Selv om Tyrkia skulle få en progressiv og vestlig orientert leder. For man vet aldri når de går tilbake til et religiøst autokrati som det er umulig å samarbeide med

EU har allerede stanset Tyrkia's EU-søknad fordi de ikke oppfyller kravene til demokrati, rettstat og menneskerettigheter. Et Tyrkisk EU-medlemskap er uaktelt i overskuelig fremtid.

Det burde vært mulig for NATO å ekskludere land som ikke lenger oppfyller kriteriene for medlemskap om demokrati, markedsøkonomi og rettferdig behandling av minoriteter. Tyrkia oppfyller ikke disse kriteriene lenger.

Endret av GP950mAh
Skrevet
Entern skrev (10 timer siden):

Ja, jeg synes det.

Problemet er at Tyrkia er viktig for å true flanken til Russland. Pluss at Tyrkia ville bli utsatt for aggresjoner fra Russland, eller enda verre alliere seg med Russland.

Så det skjer ikke.

Tyrkia er alliert med Russland allerede på mange vis. De er et aggressivt udemokratisk apartheidstyre som er en skam for NATO, og hvis Nato skal ha noen som helst troverdighet som en forsvarsallianse for demokratiske land, så kaster de Tyrkia på hue og ræva ut. At de er muslimer er irrelevant

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tyrkia har ingenting i Nato å gjøre.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tyrkia er viktig for Nato. Ikke bare fordi det er et av Europas største land med store befolkningsmessige og militære ressurser, men fordi det er en av vestens viktigste kommunikasjonskanaler til  Russland og Kina. Dette vet selvsagt USA, Tyskland og Frankrike.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Tyrkia burde helt klart kastes ut av NATO siden det er et religiøst diktatur som driter i menneskerettigheter. 

Det gir omtrent like mye mening å invitere Nord Korea, Kina eller Russland inn i NATO som å ha Tyrkia der.

• Liker 5
Skrevet

YES

Skrevet
Topsi skrev (1 time siden):

Tyrkia er alliert med Russland allerede på mange vis. De er et aggressivt udemokratisk apartheidstyre som er en skam for NATO, og hvis Nato skal ha noen som helst troverdighet som en forsvarsallianse for demokratiske land, så kaster de Tyrkia på hue og ræva ut. At de er muslimer er irrelevant

Ord, ord og atter ord.  Alliert med Russland?  Aggressivt?  Udemokratisk apartheidstyre?  Dette må du utdype.  

• Liker 3
Skrevet
Amossa skrev (3 minutter siden):

Ord, ord og atter ord.  Alliert med Russland?  Aggressivt?  Udemokratisk apartheidstyre?  Dette må du utdype.  

Nord-kypros, nord-irak, nord-syria og kurdernes rettigheter, trenger jeg si mer?

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Men tenk litt over konsekvensene av å kaste Tyrkia ut. Selvfølgelig vil Erdogan alliere seg med Russland om det skjer. Han slikker allerede ballene til Putin, og Russland må ikke få flere etablerte politiske allierte sånn den anspente situasjonen er nå. Tyrkia er en av de større militærmaktene i verden. https://www.politico.eu/article/turkey-special-relationship-russia-grow-recep-tayyip-erdogan-valdimir-putin/

• Liker 3
Skrevet
Topsi skrev (13 timer siden):

Altså, jeg er enig med deg, men vi må dessverre tenke realpolitikk 😑

• Liker 1
Skrevet
Entern skrev (Akkurat nå):

Altså, jeg er enig med deg, men vi må dessverre tenke realpolitikk 😑

Ja, hvis et nato-medkemsskap fremover innebar forpliktelser til å følge folkeretten og menneskerettighetene, så kan de bli

• Liker 2
Skrevet
Topsi skrev (Akkurat nå):

Ja, hvis et nato-medkemsskap fremover innebar forpliktelser til å følge folkeretten og menneskerettighetene, så kan de bli

Det hadde vært noe 👍

Stor-sultanen hadde aldri funnet seg i det da 😑

• Liker 2
Skrevet

Da synes jeg i så fall Ungarn bør kastes ut først. Tyrkia har faktisk vært hjelpsom i krigen mot Ukraina, Ungarn hjelper ikke selv og stikker kjepper i hjulene når andre prøver å hjelpe.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Nymerïa skrev (4 minutter siden):

Da synes jeg i så fall Ungarn bør kastes ut først. Tyrkia har faktisk vært hjelpsom i krigen mot Ukraina, Ungarn hjelper ikke selv og stikker kjepper i hjulene når andre prøver å hjelpe.

Problemet er at da får Putin en alliert i sentral-Europa 😑

• Liker 2
Skrevet
Nymerïa skrev (26 minutter siden):

Jeg vil Mye heller beholde kristne Ungarn enn muslimske Tyrkia.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...