Gå til innhold

Spare i kryptovaluta til barna?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mine barn (barneskolealder) har nylig arvet hver sin sum. Jeg  prøver å bli klok på hvor det er best å sette pengene deres. Noen har tipsa meg om krypto og jeg vurderer det. Men jeg har ikke veldig mye peiling. Kan noen forklare litt om dette? Og isåfall hvilken av disse vil være mest lurt å satse på? 

Anonymkode: 53527...749

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg anbefaler en global indeksfond med lave kostnader. Da sprer du pengene bredt på tvers av region, valuta, bransje og så videre.

Krypto er høyrisiko stuff og kan ikke anbefales til formuebygging. 

Lykke til med sparing.

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Umulig å si nå om krypto er best å spare i. Det er hvertfall høyrisiko.

Men potensiale til å tjene enorme summer er virkelig tilstede. Du kan si.., med alt som skjer i verdensøkonomien og i ulike valuta så er det nok mange som ser at det å ha en desentralisert valuta kan ha sine fordeler. Og jo flere som mener det jo dyrere blir det. Men på den annen side så er det jo nå folk har mindre å investere og det vil kanskje vedvare eller bli enda strammere for folk flest. Da er det ingen ny kapital som kommer inn i krypto fordi folk ikke investerer i det og verdien av din krypto vil ikke stige.

Men vi er fortsatt i starten av krypto og mye kan skje. Hvis du vil investere i det så kan du absolutt gjøre enormt med penger enda, det er ikke for sent. Folk trodde det var for sent for 10år siden, men de som turte å satse har virkelig skutt gullfuglen.

Selv har jeg ikke mye i krypto, rundt 20k. Tenker at det er greit å ha et lodd i det, men regner pengene som tapt egentlig. Kanskje du kunne satset litt av summen bare?

Det kan lønne seg, eller være helt bortkastet, ingen vet. Hadde man visst hadde alle gjort det. Tiden vil vise om man var smart eller dum.

Men invester for guds skyld i noen av de store. Bitcoin er den største, men den har litt utdatert kode. Etherium er det mange som liker. XRP kan vinne en pågående rettssak og hvis de vinner så vil kryptoen kanskje fly, mens hvis de taper så kan du ha tapt pengene dine. Det er litt lotto over det hele, for å si det mildt.

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig risikabelt å investere i kryptovaluta. Du kan vinne mye, men også tape mye. Jeg vil ikke anbefale å putte pengene til barna dine i kryptovaluta på grunn av den høye risikoen for å miste det meste av det. Hvis du kan holde pengene investert i 10 år eller mer er det lurest å plassere pengene i et globalt indeksfond. KLP AksjeGlobal Indeks P er det globale indeksfondet med lavest kostnad. Risikoen er lav for å tape noe etter 10 år, siden fremfor å følge veksten til en spesifikk industri eller i et spesifikt land følger den veksten av den globale økonomien. Hvis du ikke kan holde pengene investert i mer enn 10 år er et rentefond det beste.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ren spekulasjon, og det sier jeg som driver litt med det selv. I tilfelle ville jeg satt opp et fast lite trekk og regnet pengene som tapt, feks 100 kr eller 50 kr i måneden i ulike typer. Blir omtrent som å spille i lotto. 

Firi har noe slikt. Da blir det autotrukket og kjøpt automatisk i de valutaene du selv velger. Du kan også gjøre det samme på feks Binance for å få større utvalg, men da må du ordne med skatterapportering selv. Firi lager skatterapporten for deg.

Dette er lavterskel-varianten, ville da gått for bitcoin, etherum og kanskje bnb. 

Anonymkode: dfb54...ae1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke ha anbefalt det til noen, og spesielt ikke til noen som ikke har veldig mye peiling. Jeg lurer litt på hvorfor du i det hele tatt vurderer det hvis du ikke har peiling.

Anonymkode: 0b547...678

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Krypto er for kortsiktig gains. Vi som var tidlig ute var heldige, men de fleste taper penger på det langsiktig. ethereum er nå 20k, det er en oppgang fra samme tid i fjor, men det var jo verdt 36k for halvannet år siden. Justerer man og for risvekst på over 10% så er det likevel ikke mye man har tjent på det fra i fjor, som uansett var bunnotering på 5 år eller noe.

Mtp på at selskap nå betaler dyre priser bare for idiotiske miljøsertifiseringer av diverse produksjonsindustrier så er det egentlig utenkelig at krypto på sikt ikke vil droppe mye mer i pris av klimahensyn, enten i form av forbrukere som tenker seg om eller direkte sanksjonering og regulering av markedet.

Sist men ikke minst er det et pyramide-spill. Det er ren spekulasjon og null verdi. Du gambler på at det kommer folk etter deg som fortsetter å tro på denne kunstige verdien og investerer i det. Sannsynligheten for at det vil fortsette i så mye som 10 år fram i tid vil jeg si er liten.

Anonymkode: 35842...f4c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...