Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg veit at man kan ha på det man vil...men hva syns du? Jeg har lyst å ha en oransjeblomstret kjole med plommerød veske og sko, hvorfor skal alt vere svart og trist? Delte meninger om dette...jeg blir mindre trist hvis jeg ser farger. Det er en eldre dame som skal begraves.

Anonymkode: ea297...2ee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ikke ønsker å kle deg ærbødig i begravelsen, så er det like greit at du ikke går i den. En begravelse er trist, man går ikke dit for å føle seg mindre trist.

Du må ikke ha sorte klær. Du kan kle deg nøytralt. Men ikke still i det antrekket du foreslår.

• Liker 2
Skrevet

Tenker det avhenger litt av personen som skal begraves. Om personen var en fargerik person, så kjør på. For da gjenspeiler det personen og dems glød. 

Ellers hadde jeg holdt meg til det mer tradisjonelle, mørke farger. Det er jo en trist dag. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde en eldre i familien som var veldig god på klær, og hun kunne ikke fordra meg i sort, og helst ikke mørkt heller. Det eneste sorte jeg hadde i begravelsen var skoene. Ellers hadde jeg en beige dressjakke med skjørt til, og lyserosa skjorte. Handlet om å ære avdøde. Gikk for nøytralt da, og ikke mye mønster, men lyse farger. Om sommeren kan en også komme unna med mer. 

Hvor nært en var på avdøde betyr også noe. Er du i direkte linje så synes jeg en er friere, enn om si en stiller for jobb. Begravelser jeg har gått i ifht jobb, verv og naboer har jeg alltid stilt i mørkt og nøytralt. 

AnonymBruker
Skrevet

Om du vet at den avdøde ville likt det og har ønske om en slik begravelse er det midt i blinken. 

Om du kun gjør det for egen del er det helt forkastelig. 

Anonymkode: 211f0...ba0

• Nyttig 1
Skrevet

Kun om det oppfordres tenker jeg. Var i en seremoni der familien oppfordret alle til å kle seg i sine mest fargerike klær da avdøde elsket farger og var en fargerik person. Men er det ikke en oppfordring så tenker jeg man kan tone det veldig ned og vel begravelse er en trist affære i utgangspunktet så målet er vel neppe at du skal føle deg lykkeligere.......

• Liker 2
Skrevet

Vi begravde nylig et nært og kjært familiemedlem, alle forutenom en gikk i sort og det var egentlig bare trist og feil med tanke på hvem hun som gikk bort var. Sønnen hennes hadde på seg fargerike sokker han vet moren hadde likt og jeg angrer fortsatt på at jeg kledde meg ærbødig og tradisjonellt. Det var bare ikke hennes stil.

Den ene personen som gikk kledd i andre farger enn sort var kledd akkurat slik avdøde selv ønska å bli kledd for egen begravelse. Myke klær uten fiksfakseri. Noe brukt, noe hjemmelaget.

Skrevet

Hvis de pårørende ikke ber spesielt om at man møter i glade farger og mønstre følger man vanlig skikk og bruk for kleskode i begravelse. Det trenger ikke nødvendigvis å være helsvart, men bør være nøytralt og dempet.

Antrekket du beskriver i hovedinnlegget høres ut som noe man kunne gått med på sommerfest. Unngå det med mindre utradisjonell kleskode er oppgitt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo an på hva den avdøde og/eller de nærmeste etterlatte ønsker.

Men du dropper det om du ikke vet at det eksplisitt er ønsket folk kler seg fargerikt.

Du trenger ikke gå for helsvart heller, men hold det nøytralt i det minste. 

Anonymkode: b25d8...5f4

Gjest Chroma
Skrevet

Jeg ville gått i svart/nøytralt uten mønster med mindre familien har sagt noe om at man kan kle seg fargerikt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...