AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #1 Skrevet 5. juli 2023 Heletiden får vi høre dette 😅. Alt i livet er jo ikke så positivt, handler stort sett om plikter og normer som skal følges. Jeg selv er av en annen oppfatning, ikke vær negativt og nedbrytende...ta ting som det kommer Man må jo løse situasjonen man står i. "Tenkt positivt" er litt for enkelt. Anonymkode: 23804...8b1 6 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #2 Skrevet 5. juli 2023 Enig. Det er faktisk ganske skadelig å ikke gi seg selv rom til å tenke andre tanker. Anonymkode: 8e702...fc1 8
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #3 Skrevet 5. juli 2023 De som bare tenker positivt tar jo ikke et oppgjør med noe, de rører litt på det negative så er det om å gjøre å glatte over og se at det kommer en bedre dag. Man må jo jobbe med det og seg selv Anonymkode: 7da07...c62 5
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #4 Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Heletiden får vi høre dette 😅. Alt i livet er jo ikke så positivt, handler stort sett om plikter og normer som skal følges. Jeg selv er av en annen oppfatning, ikke vær negativt og nedbrytende...ta ting som det kommer Man må jo løse situasjonen man står i. "Tenkt positivt" er litt for enkelt. Anonymkode: 23804...8b1 Det handlar ikkje om å "bare tenke positivt". Det handlar om å fokusere på det som er positivt i alt det som er negativt! Anonymkode: 01f84...2d6 4 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #5 Skrevet 5. juli 2023 Det er sunt å oppleve og akseptere livets bølgedaler, kjipt (og falskt) å være positiv hele tida. Anonymkode: 027c5...4e2 2 2
Maleficenta Skrevet 5. juli 2023 #6 Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Enig. Det er faktisk ganske skadelig å ikke gi seg selv rom til å tenke andre tanker. Anonymkode: 8e702...fc1 jepp. Er noe som heter toxic positivity 5
Majer Skrevet 5. juli 2023 #7 Skrevet 5. juli 2023 (endret) Jeg er nok mer optmisistisk enn pessimistisk anlagt, men jeg er enig i at man må bruke tid på prosessering. Det er vel heller måten man evt løser det på som kan bli mindre hensiktsmessig. Jeg har eks en eks/ex som kunne finne på å ha "negative" følelser i situasjoner der det ikke var hensiktsmessig. Jeg tar heller og setter av tid til å kjenne på det ved behov også tenker jeg positivt ellers. Jeg tror det er greit å strukturere følelsene sine, men gi rom for litt negativitet en gang i blant når man er alene. Jeg tror de fleste har godt av å ha litt kontroll over følelsene sine. Man ser stadig vekk voksne som er nesten like dårlige på å regulere følelsene sine som mange barn. Jeg tror jeg hadde mer kontroll over følelsene mine da jeg var 18 enn det mange på 40 har. Vi mennesker smitter hverandre med følelser og det er ekstremt egoistisk å eks bringe fram negative følelser når man skal finne på noe med andre. Det er en form for tortur. Bedre å ta det ut foran TVen en søndag. Endret 5. juli 2023 av Majer 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #8 Skrevet 5. juli 2023 Min erfaring er at de som tenker mest positivt også er veldig enkle mennesker. Og de har sjeldent særlig stor bagasje. De kommer fra trygge hjem og har familie som gir de masse trygghet også i voksenlivet. De har gjerne ikke opplevd store tap i nær familie. De synes likevel at de har rett til å si at man bare må smile til verden så smiler verden tilbake. De forstår ikke at de bare legger stein til byrden for den som har det vondt. Eller de kommer med klassikeren: alt skjer for en grunn. Og dette kan de si etter at nyhetene har rullet over skjermen, der tusenvis av barn har dødd av sult, en dame har blitt gjengvoldtatt av ti menn i parken den natta, isbjørnene har dødd ut, osv. Jeg tror man skal være ganske kynisk, hjerterå, dum og frakoblet for å bare tenke positivt altså. Empatien er hvertfall underutviklet. Vet ikke hvor mye man utvikler seg som menneske da. Anonymkode: d81b7...24e 4 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #9 Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Min erfaring er at de som tenker mest positivt også er veldig enkle mennesker. Og de har sjeldent særlig stor bagasje. De kommer fra trygge hjem og har familie som gir de masse trygghet også i voksenlivet. De har gjerne ikke opplevd store tap i nær familie. De synes likevel at de har rett til å si at man bare må smile til verden så smiler verden tilbake. De forstår ikke at de bare legger stein til byrden for den som har det vondt. Eller de kommer med klassikeren: alt skjer for en grunn. Og dette kan de si etter at nyhetene har rullet over skjermen, der tusenvis av barn har dødd av sult, en dame har blitt gjengvoldtatt av ti menn i parken den natta, isbjørnene har dødd ut, osv. Jeg tror man skal være ganske kynisk, hjerterå, dum og frakoblet for å bare tenke positivt altså. Empatien er hvertfall underutviklet. Vet ikke hvor mye man utvikler seg som menneske da. Anonymkode: d81b7...24e Min erfaring er tvert i mot den at de som er mest positive og klager minst er de som faktisk har/har hatt det jævlig, mens de som bare har småproblemer syter og klager hele tiden. Anonymkode: 30753...29e 2
Maleficenta Skrevet 5. juli 2023 #10 Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Min erfaring er tvert i mot den at de som er mest positive og klager minst er de som faktisk har/har hatt det jævlig, mens de som bare har småproblemer syter og klager hele tiden. Anonymkode: 30753...29e de som syter og klager hele tiden har det ofte ikke bra med seg selv. De er gjerne ensomme eller annet 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #11 Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min erfaring er tvert i mot den at de som er mest positive og klager minst er de som faktisk har/har hatt det jævlig, mens de som bare har småproblemer syter og klager hele tiden. Anonymkode: 30753...29e Føler ikke vi snakker om de samme folka. Du snakker om de som klager, jeg snakker om de som sier til folk som har mistet et barn at alt skjer for en grunn. Når man sier sånt i en sånn situasjon så er man rimelig enkel og empatiløs. Anonymkode: d81b7...24e 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #12 Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Enig. Det er faktisk ganske skadelig å ikke gi seg selv rom til å tenke andre tanker. Anonymkode: 8e702...fc1 Ja, livet består av ganske mye. Kjedelig om alt bare er bra, da blir fallhøyden stor. Man må stå i det, enten det er bra eller dårlig. Leve i øyeblikket... Anonymkode: 23804...8b1 2
Andro Skrevet 5. juli 2023 #13 Skrevet 5. juli 2023 (endret) Positiv psykologi handler ikke så mye om å være positiv som i sånn teit pollyannahappy, men at man skal beholde framdriften, beslutningsevnen og evnen til å handle - nå mål. Ikke bare sette seg å klage, men faktisk tar tak. Positiv tenking fortrenger ikke problemer, men tar tak i dem, så man ikke størkner i dritt. Endret 5. juli 2023 av Andro 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #14 Skrevet 5. juli 2023 Andro skrev (Akkurat nå): Positiv tenking fortrenger ikke problemer, men tar tak i dem, så man ikke størkner i dritt. Tror ikke det alltid stemmer. Anonymkode: 23804...8b1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #15 Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Min erfaring er at de som tenker mest positivt også er veldig enkle mennesker. Helt enig ! + at det går en meget tynn linje mellom å være "positiv" og å være naiv. Anonymkode: f0cc7...d8b 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #16 Skrevet 5. juli 2023 Jeg er alvorlig kronisk syk, og har måtte sørge livet slik det var og planene jeg hadde for fremtiden. Livet er fullstendig endret. Jeg blir også bedt om å "tenke positivt", det har et begrep. Toxic positivity. Det må være rom for å føle det man føler. Det er absolutt ikke sunt å undertrykke. Jeg måtte gjennom sorgprosessen før jeg kunne begynne å akseptere og få det bedre igjen. Hadde jeg lyttet til alle rundt ville jeg stått fast i sorgen enda. Ikke be folk som sliter med noe om å tenke positivt. Vi er lei av å høre det. Prøv heller å lytt, og støtte på andre mmåter.La folk føle det de føler, og vær der for dem i stedet for å avvise med at du må tenke bedre. Det går ikke an å tenke seg frisk fra fysisk sykdom, eller fra de fleste psykiske heller. Folk liker å tro det, men det er ikke realiteten. Anonymkode: 62fe5...529 1
Maskinfører Skrevet 5. juli 2023 #17 Skrevet 5. juli 2023 Det er ganske slitsomt og løpe rundt og tenke positivt hele tia dette er vel noe som er oppfunnet av medgangsfolket tenker jeg 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #18 Skrevet 6. juli 2023 For noen handler det om å aldri komme med innvendinger for da er man negativ ( til alt) Fortell aldri hvordan du har det egentlig for de vil ikke høre det . Pakk alt inni bomull. Slitsomme figurer. Anonymkode: 777c5...c57 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #19 Skrevet 6. juli 2023 Det er en hersketeknikk. For på den måten slipper de kritiske kommentarer Anonymkode: 777c5...c57 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå