AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #1 Skrevet 5. juli 2023 Hvor og hvordan varsler jeg om dette? Er andre taxisjåfør som oppfører seg uanstendig i samme selskapet. Er muligens eneste selskap i denne lille byen også. En sjåfør hjalp til med å bære opp noen tunge varer, og stilte seg forsn meg og prøvde å tvinge til seg et kyss… Denne vi tok med forleden dag, meg og min datter på 13, oppførte seg ekkelt og snakka om været at det var varmt og begynte plutselig å snakke om å løpe omkring naken(!) og snakka om at vi så ut som søstre og skal ikke gå inn på detaljer men var slibrig mot oss begge på en veldig nasty måte. Aldri i verden om jeg noengang lar min datter ta taxi alene med noen av disse. Har tidligere bedt om å ikke få en spesifikk taxisjåfør (men det var fordi han lukta så fælt at jeg nesten kasta opp iløpet av en fem minutters taxitur) men jeg kan jo ikke be om å få slippe tre sjåfører fordi de oppfører seg heslig. Hva gjør man? Har de ingen skikkethetsvurdering? Anonymkode: dd71c...722 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #2 Skrevet 5. juli 2023 Du noterer bilnummer og evt. sjåfør nummer (bør være synlig fremme i bilen). Melder fra til taxiselskapet asap! Slik oppførsel er ikke akseptabel. Ikke bare mot kvinner/barn, men mot folk generelt. Anonymkode: fbe0f...a6e 17 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #3 Skrevet 5. juli 2023 Har opplevd det samme av monteringsfolk fra Ikea. Var denne taxien bestilt? Da har du nummeret og alt du trenger. Anonymkode: a4e75...2ae 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #4 Skrevet 5. juli 2023 Du rapporter til taxi selskapet og til politiet. Dette er straffbare handlinger. Du skal kun forklare deg. Det er ikke ditt ansvar å samle inn bevis og føre en eventuell sak for retten. Du skal kun forklare hva du har opplevd og forvente at taxi selskapet og politiet følger opp. Anonymkode: 9605f...96e 7 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #5 Skrevet 5. juli 2023 Det ikke sånn at du må ha taxi nummeret for å få stoppet denne fyre . Bare rapporert, det poltiets jobb å etterfoske for å finne ut hvem denne fyren er. Han må stoppes for hannkommer garantert til p gjøre det igjen. Tenk om stakkars usikker jente på 12 år tar taxi alene med denne fyren. Tror du hun har mye å stille opp med dersom denne fyren vil ha seg med? Du må melde fra til politiet. Også taxiselskapet, men ikke forvent ar de gjør særlig mye. Taxiselskaper er livredde for rasismesøksmål, så de lar det bare skure å gå. Og gjemmer seg bak «så lenge vi ikke har taxinummeret kan vi ikke gjøre noe». Anonymkode: 9605f...96e 5 1
Avopasia Skrevet 5. juli 2023 #6 Skrevet 5. juli 2023 Du bør notere deg ned nummeret fremst i taxien samt tidspunkt for hendelsen og melde fra til taxiselskapet. Hvis dette ikke kommer noen vei kan du eventuelt melde fra til statsforvalteren her: https://skjema.no/SF/melding. Det er også mulig å anmelde dette til politiet siden noe av det du beskriver går under seksuelt krenkende atferd. Det er ikke sikkert det fører noen vei, men det skader ikke å anmelde det. Eventuelt kan du høre rundt om det er andre som også har dårlige erfaringer med sjåfører fra selskapet og melde fra eller anmelde sammen. 5 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #7 Skrevet 5. juli 2023 Meld inn til selskapet og politiet. Trolig skjer det ingenting da dagens taxi sjåfører er selvstendig næringsdrivende og de er ikke ansatt i selskapet sådan. Men jeg synes du burde melde det inn. Jeg har aldri klart å melde inn alle de gangene jeg har blitt spurt om ekle ting av sjåførene eller om jeg vil betale på en annen måte også videre... This is the shit we girls need to worry about. Anonymkode: e5cc3...e31 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #8 Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Meld inn til selskapet og politiet. Trolig skjer det ingenting da dagens taxi sjåfører er selvstendig næringsdrivende og de er ikke ansatt i selskapet sådan. Men jeg synes du burde melde det inn. Jeg har aldri klart å melde inn alle de gangene jeg har blitt spurt om ekle ting av sjåførene eller om jeg vil betale på en annen måte også videre... This is the shit we girls need to worry about. Anonymkode: e5cc3...e31 Det er drosjeeierne som er selvstendig næringsdrivende, ikke nødvendigvis sjåførene. Alle sjåfører er ikke drosjeeiere. Veldig mange sjåfører kjører for en annen bileier eller en drosjesentral som eier et antall biler og har et visst antall løyver. Slik er det i alle fall i mindre byer, noe TS skriver at hun kommer fra. Enten de er drosjeeiere selv eller de er ansatt hos noen kan varsling til drosjeselskapet ha virkning. Selskapet kan velge å utestenge enkelte bileiere eller sjåfører fra bestemte typer oppgaver dersom det kommer klager. De kan i alvorlige tilfeller også nekte bileier eller sjåfør å kjøre under dette selskapets navn. På mindre steder rammer dette hardt, da det ofte bare er ett drosjeselskap i området. Anonymkode: 40491...cf2 2 1
blui89 Skrevet 5. juli 2023 #9 Skrevet 5. juli 2023 Hvorfor opplever jeg aldri noe slikt? Har tatt taxi i Oslo i over 40 år..! 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #10 Skrevet 5. juli 2023 blui89 skrev (1 time siden): Hvorfor opplever jeg aldri noe slikt? Har tatt taxi i Oslo i over 40 år..! Det har med utseende å gjøre. Anonymkode: 7b147...aae 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #11 Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hvor og hvordan varsler jeg om dette? Er andre taxisjåfør som oppfører seg uanstendig i samme selskapet. Er muligens eneste selskap i denne lille byen også. En sjåfør hjalp til med å bære opp noen tunge varer, og stilte seg forsn meg og prøvde å tvinge til seg et kyss… Denne vi tok med forleden dag, meg og min datter på 13, oppførte seg ekkelt og snakka om været at det var varmt og begynte plutselig å snakke om å løpe omkring naken(!) og snakka om at vi så ut som søstre og skal ikke gå inn på detaljer men var slibrig mot oss begge på en veldig nasty måte. Aldri i verden om jeg noengang lar min datter ta taxi alene med noen av disse. Har tidligere bedt om å ikke få en spesifikk taxisjåfør (men det var fordi han lukta så fælt at jeg nesten kasta opp iløpet av en fem minutters taxitur) men jeg kan jo ikke be om å få slippe tre sjåfører fordi de oppfører seg heslig. Hva gjør man? Har de ingen skikkethetsvurdering? Anonymkode: dd71c...722 Jo du kan be om ikke bli hentet av vedkommende. Lever gjerne inn formell klage og. Skikkhetsvurdeing har de ikke. Anonymkode: cc6af...5da 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #12 Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det ikke sånn at du må ha taxi nummeret for å få stoppet denne fyre . Bare rapporert, det poltiets jobb å etterfoske for å finne ut hvem denne fyren er. Han må stoppes for hannkommer garantert til p gjøre det igjen. Tenk om stakkars usikker jente på 12 år tar taxi alene med denne fyren. Tror du hun har mye å stille opp med dersom denne fyren vil ha seg med? Du må melde fra til politiet. Også taxiselskapet, men ikke forvent ar de gjør særlig mye. Taxiselskaper er livredde for rasismesøksmål, så de lar det bare skure å gå. Og gjemmer seg bak «så lenge vi ikke har taxinummeret kan vi ikke gjøre noe». Anonymkode: 9605f...96e Hvorfor er du rasistisk og går utifra at det ikke kan være en hvit sjåfør? Anonymkode: cc6af...5da 1
Bombasi Skrevet 5. juli 2023 #13 Skrevet 5. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Det har med utseende å gjøre. Anonymkode: 7b147...aae Det trenger det ikke å gjøre. Det kan hende blui89 har hatt flaks ved å treffe normale sjåfører hver gang. Taxinæringen er full av gode, trygge og tillitsfulle sjåfører. Men så har man disse få utskuddene, svinpeisene som TS har møtt på, som ødelegger hele næringen. For det er disse som får oppmerksomheten, og ikke alle de andre. Svinpeisene må meldes inn til taxiselskapet. Hver gang. Aldri se det an, og ikke bare legg det ifra deg. For denne sjåføren har det tydeligvis i seg å dra ting langt, så neste kvinnelige passasjer trenger ikke være like heldig som "slipper av kroken" i tide. Kvinner burde ha lavterskel for å melde inn. Og det bør meldes inn over en lav sko, selv bare antydning til trakassering og ubehageligheter, slik at det oppstå frykt hos sjåførene. Det er slik dere kvinner kan ta vare på hverandre fra disse utskuddene i drosjenæringen. Ja, vet, det er fullstendig unødvendig, men slik det er i dag er ikke akseptabelt. Å ta taxi hjem skal alltid - uten unntak - være et trygt valg. Endret 5. juli 2023 av Bombasi 4
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #14 Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvorfor er du rasistisk og går utifra at det ikke kan være en hvit sjåfør? Anonymkode: cc6af...5da Fordi det er en mørkhudet sjåfør. Anonymkode: 5ce92...789 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #15 Skrevet 6. juli 2023 17 hours ago, blui89 said: Hvorfor opplever jeg aldri noe slikt? Har tatt taxi i Oslo i over 40 år..! Opplevd i Oslo, Drammen, Stavanger, Ålesund. Anonymkode: e5cc3...e31 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #16 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Fordi det er en mørkhudet sjåfør. Anonymkode: 5ce92...789 Hvor står det? Anonymkode: a0494...bde
blui89 Skrevet 8. juli 2023 #17 Skrevet 8. juli 2023 Til dere som mener at det har med utseende å gjøre. Hva slags utseende gjør kvinner mer utsatt? Jeg har mørk hud, svart hår, slank. Normalt pen, verken vakker eller stygg.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #18 Skrevet 8. juli 2023 Bruk Uber, Bolt eller Yango Anonymkode: 0ea53...815 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #19 Skrevet 8. juli 2023 blui89 skrev (På 5.7.2023 den 20.23): Hvorfor opplever jeg aldri noe slikt? Har tatt taxi i Oslo i over 40 år..! Jeg har opplevd sånt flere ganger, i Oslo, Bergen og Stavanger. Jeg har aldri meldt fra, det er som om man bare blir vant med at de er ekle. Jeg har i all fall lært meg at når de spør om jeg bor alene, så svarer jeg alltid at jeg bor med ektemann og barn. Men man burde jo varsle. Anonymkode: 7744a...a15 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #20 Skrevet 8. juli 2023 Bombasi skrev (På 5.7.2023 den 21.41): Det trenger det ikke å gjøre. Det kan hende blui89 har hatt flaks ved å treffe normale sjåfører hver gang. Taxinæringen er full av gode, trygge og tillitsfulle sjåfører. Men så har man disse få utskuddene, svinpeisene som TS har møtt på, som ødelegger hele næringen. For det er disse som får oppmerksomheten, og ikke alle de andre. Svinpeisene må meldes inn til taxiselskapet. Hver gang. Aldri se det an, og ikke bare legg det ifra deg. For denne sjåføren har det tydeligvis i seg å dra ting langt, så neste kvinnelige passasjer trenger ikke være like heldig som "slipper av kroken" i tide. Kvinner burde ha lavterskel for å melde inn. Og det bør meldes inn over en lav sko, selv bare antydning til trakassering og ubehageligheter, slik at det oppstå frykt hos sjåførene. Det er slik dere kvinner kan ta vare på hverandre fra disse utskuddene i drosjenæringen. Ja, vet, det er fullstendig unødvendig, men slik det er i dag er ikke akseptabelt. Å ta taxi hjem skal alltid - uten unntak - være et trygt valg. Vel, det er ganske mange idioter av de da, samlet i ETT selskap! Tar aldri taxi igjen. Anonymkode: dd71c...722 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå