Gå til innhold

Fortelle klassen hva man har gjort i ferien?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Husker jeg selv hatet når det gikk etter tur og orden i klasserommet hvor alle skulle fortelle hva de hadde gjort i sommer. Jeg likte det ikke fordi jeg har skilte foreldre og hadde alltid gjort ekstremt mye, så jeg kuttet alltid vekk halvparten. Følte meg så anderledes og jeg likte ikke snakke høyt så ville helst bare vært blant de barna som sa de hadde vært på hytta eller syden. 

Nå tenker jeg det gjør at forskjellene mellom fattige og rike kan bli såre for barna. Tenker derfor det er slutt på dette nå? Har en andreklassing neste år så vet ikke hva som er vanlig. De gjorde det ikke i førsteklasse, men da var alt nytt og ikke så rart. Gjør lærere fortsatt dette? 

Anonymkode: f977f...db0

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri sånne seanser. Aldri vært med på i hele mitt liv. 

Anonymkode: fbf0d...405

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Husker jeg selv hatet når det gikk etter tur og orden i klasserommet hvor alle skulle fortelle hva de hadde gjort i sommer. Jeg likte det ikke fordi jeg har skilte foreldre og hadde alltid gjort ekstremt mye, så jeg kuttet alltid vekk halvparten. Følte meg så anderledes og jeg likte ikke snakke høyt så ville helst bare vært blant de barna som sa de hadde vært på hytta eller syden. 

Nå tenker jeg det gjør at forskjellene mellom fattige og rike kan bli såre for barna. Tenker derfor det er slutt på dette nå? Har en andreklassing neste år så vet ikke hva som er vanlig. De gjorde det ikke i førsteklasse, men da var alt nytt og ikke så rart. Gjør lærere fortsatt dette? 

Har 4 barn i skolen. Ingen av dem har vært igjennom noe sånt. Høres veldig rart om det fortsatt skjer. Barn bryr seg mindre enn man tror om HVOR man har vært i ferien. Men mye mer om HVA. Fine opplevelser og stunder trenger ikke koste så mye.

Vi har nok penger. Men har kjørt hjemmeferie de siste somrene. Men vi gjør ting sammen. Skaper minner. Det er de husker når de blir eldre. Som å ta med middag og finne en fin utsiktdplass, spise og kose seg. Sånne ting sitter i minnet.

Det er de voksne som er opptatt av hvor.

Send en vennlig mail til rektor og spør,  be dem endre fokuset hvis det fortsatt er sånn.

Anonymkode: 3f108...508

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Rart at dette skal være et problem. Hva med å ha taus skole fra nå av? Ingen får lov til å si noenting for å ikke krenke eller såre noen.

Anonymkode: 092be...858

• Liker 19
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Alle mine laget feriebok første sommeren før 1 klasse hvor de sammen med en voksen skrev inn hva de gjorde og hadde med bilder. Denne tomme boken ble delt ut når de ble skrevet inn på skolen.  Vet ikke hvordan det ble delt på skolen etterpå. Vi var også så «heldige» at to av barna fikk med klassebamsen hjem på ferie mellom 1 og 2 klasse, så da måtte vi dokumentere igjen🙈

Anonymkode: 0c9ac...e55

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Rart at dette skal være et problem. Hva med å ha taus skole fra nå av? Ingen får lov til å si noenting for å ikke krenke eller såre noen.

Ts 

Du burde vel være i stand til å kunne sette deg inn i andres perspektiv. Som sagt har jeg alltid vært mye på ferie, men skjønner likevel at det kan være sårt for andre barn som ikke har gjort noe spesielt. Kanskje har de mistet noen, skilsmisse eller annet svært ukoselig. Da er det vel ikke noe særlig for en 7 åring og bli spurt hva gøy han/hun har gjort i ferien? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Husker vi hadde den runden i klassen. Jeg var stort sett «bare» på hytta, men det er jo en fantastisk ferie. Det var fler som ikke hadde gjort noen ting, og det må være leit for de å høre om alle de gøye tingene de andre gjorde. Synes sånne runder er en uting, og håper de har sluttet med det nå.

Anonymkode: 9db58...e6a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Husker vi hadde den runden i klassen. Jeg var stort sett «bare» på hytta, men det er jo en fantastisk ferie. Det var fler som ikke hadde gjort noen ting, og det må være leit for de å høre om alle de gøye tingene de andre gjorde. Synes sånne runder er en uting, og håper de har sluttet med det nå.

Ts 

Helt enig! 

AnonymBruker
Skrevet

Her ser det: fortell noe fint fra ferien din, må jo ikke være utenlandstur liksom. Tror voksne legger mer i dette enn barna 

Anonymkode: 4c60f...f71

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Bare pp hytta? Merkelig utsagn , herregud. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Nettop! Tenker man må snakke litt med barna sine Om de ikke tåler å høre at venner har gjort gøyere ting.

Voksne som lager ett problem av dette, ikke barn . 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Nettop! Tenker man må snakke litt med barna sine Om de ikke tåler å høre at venner har gjort gøyere ting.

Voksne som lager ett problem av dette, ikke barn . 

Helt enig!

Her prater barna hva de skal i ferien. Noen drar på Safari, noen drar til Maldivene, noen på hytta eller telttur i hagen men barna synes det er spennende å høre om hvor vennene skal i ferien uansett. 

Anonymkode: f089e...7ac

• Liker 4
Skrevet

Jeg har hatt tre skolebarn i mange år og det har aldri skjedd at de har blitt spurt om å fortelle fra ferien. Det synes jeg er bra. 

(Jeg reagerer for øvrig også på uttrykket "bare på hytta". Det er ingenting "bare" med å ha råd til en ekstra bolig, selv om den er liten og muligens mangler en del bekvemmeligheter.)

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helt enig!

Her prater barna hva de skal i ferien. Noen drar på Safari, noen drar til Maldivene, noen på hytta eller telttur i hagen men barna synes det er spennende å høre om hvor vennene skal i ferien uansett. 

Anonymkode: f089e...7ac

Jeg tviler på at de som aldri gjør annet enn telttur i hagen synes det er så gøy å høre om safari og Maldivene år etter år etter år. Jeg synes man er både naiv og sneversynt om man ikke forstår at barn fra familier med dårlig økonomi kjenner ubehag av disse forskjellene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1 av 3 barn her opplevde det første skoleuke Han med en eldre (gammeldags) lærer måtte skrive 15 setninger om hva han hadde gjort i sommerferien.. vi pleier vanligvis ikke å reise noe sted, eller ha noe særlig ferie, så det var det første året på lenge vi hadde vært på en større og lengre reise med barna... Det sto ikke ett ord om turen i de setningene.  Det sto om fotball på løkka, overnatting med venner og godteri... 😅

Anonymkode: ef7e8...4ac

AnonymBruker
Skrevet

Det tullet der var jeg aldri noen "tilhenger" av jeg heller. Men det var veldig vanlig å for eksempel skrive en stil om dette, og så lese dette høyt for klassen. En gang skulle vi faktisk skrive en historie om dette, og så bytte med den personen som satt ved siden av oss i klassen. Så skulle denne personen lese høyt det man hadde skrevet foran resten av klassen. :flekke:

Men det er nok mer enn nok barn og ungdommer som legger merke til dette også: Hvilke unger reiser på utenlandsferie hver eneste sommerferie, pluss at de kanskje finner på ett eller annet i for eksempel juleferien eller i påske-ferien også. Så har man ett par stykker som aldri har funnet på noe som helst, og bare vært hjemme hele ferien. 

Anonymkode: f28c3...409

AnonymBruker
Skrevet

Det gjorde nok vi da jeg gikk på barneskolen. Det var på 1970-tallet.
Har aldri hørt at mine barn har gjort det.

Anonymkode: b1a3c...e96

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

1 av 3 barn her opplevde det første skoleuke Han med en eldre (gammeldags) lærer måtte skrive 15 setninger om hva han hadde gjort i sommerferien.. vi pleier vanligvis ikke å reise noe sted, eller ha noe særlig ferie, så det var det første året på lenge vi hadde vært på en større og lengre reise med barna... Det sto ikke ett ord om turen i de setningene.  Det sto om fotball på løkka, overnatting med venner og godteri... 😅

Anonymkode: ef7e8...4ac

Det er faktisk min erfaring også. 
At det ikke nødvendigvis er de dyre utenlandsferiene som er det barna faktisk forteller om når de har vært på ferie. 

På skolen hos oss mener jeg de har sagt at de ikke lengre spør om slike ting i klasserommet, fordi de barna som har dårlig råd føler veldig på det. 
Men det hindrer dem jo ikke i å snakke med venner om hva de har gjort gjennom sommeren. 

Min erfaring er at de snakker mest om det de husker best, og det de husker best er det siste de gjorde. 
Så om siste ferieuke før skolestart er sommerskole, så forteller de om sommerskolen. Om det siste de gjorde var å overnatte i hengekøye i hagen, så forteller de om hengekøye i hagen. 
Om det siste de gjorde var å ha en rolig uke hjemme der de spiste 5 is hver dag, så forteller de om at de fikk spise 5 is hver dag. 

Anonymkode: 9e811...9b1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hatet det som barn. Mine foreldre er fra USA og vi var der hele sommeren. Jeg synes det var så flaut at vi bare hadde vært på besøk hos familie hele sommeren. Det var først på slutten av barneskolen at jeg forsto at alle de andre barna var kjempemisunnlige på meg

Anonymkode: a9964...d01

AnonymBruker
Skrevet

Dette er en uting. Vet om flere foreldre som drar kredittkortet bare for at barnet skal ha noe å si når det kommer tilbake på skolen. Hva med å bare si , håper alle har hatt en fin sommer og ferdig med det.

Anonymkode: bae4a...861

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...