AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #1 Skrevet 5. juli 2023 Ønsker å kjøpe meg inn i samboers bolig. Han har lån på boligen som tilsvarer halve verdien. Jeg ønsker å løse ut gjelden og eie halvparten av boligen. Hvordan går vi fram? Jeg har penger,så trenger ikke lån. Må vi ha en advokat til å ordne det formelle? Eller ordner banken det? Har aldri kjøpt hus før, så trenger en grundig forklaring. Anonymkode: 8cd8d...09e
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #2 Skrevet 5. juli 2023 Hvis han godtar det så må det tinglyses med fordeling av eierprosent. Finn en advokat som driver med slikt Anonymkode: 3a03d...822
newman01 Skrevet 5. juli 2023 #3 Skrevet 5. juli 2023 Om dere gifter dere først slipper du å betale dokumentavgift da... Om dere bare er samboere vil det koste 2,5% i dokumentavgift. Og så må dere bli enige om hva som er "halve" verdien av boligen, spesielt i disse tider der det har vært stor prisvekst og nå antagelig fallende priser fremover. Og om du kjøper deg inn nå idag, på topp, så kan du fort ende opp med å tape masse penger.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #4 Skrevet 5. juli 2023 Ja, vi er enige. Takk for svar, da er det advokat som er rett å henvende seg til. Og takk for tips i forhold til dokumentavgift og slike ting. Ts Anonymkode: 8cd8d...09e
Schmuhu Skrevet 5. juli 2023 #5 Skrevet 5. juli 2023 (endret) Om dere er enige og stoler på hverandre, så kan dere skyve pengene og tinglyse selv. Jeg hadde ikke brent mange penger på en advokat eller megler da. Se her: https://kartverket.no/eiendom/overfore-eiendom Schmuhu Endret 5. juli 2023 av Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #6 Skrevet 5. juli 2023 Schmuhu skrev (1 time siden): Om dere er enige og stoler på hverandre, så kan dere skyve pengene og tinglyse selv. Jeg hadde ikke brent mange penger på en advokat eller megler da. Se her: https://kartverket.no/eiendom/overfore-eiendom Schmuhu Greit å stole på hverandre nå ja, men her må man sikre seg helt i tilfelle fremtidig brudd. De er ikke gift. Jeg ville absolutt brukt penger på advokat. Tar ikke mange timene å ordne dette, og da vet du alt er i orden om den ene slår seg vrang ved et brudd. Anonymkode: 90c5d...a59
Schmuhu Skrevet 5. juli 2023 #7 Skrevet 5. juli 2023 (endret) Om en må sikre seg hadde jeg hørt med en megler. De fleste tilbyr tinglysning osv for billige penger, der begge får mulighet til å signere en juridisk kjøpskontrakt med bankid og så fikser de alt det praktiske. En advokat bør benyttes ved konflikt. Schmuhu Endret 5. juli 2023 av Schmuhu
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå