G.A. Skrevet 13. januar 2006 #1 Skrevet 13. januar 2006 Hvor vanlig er det egentlig med avbrutt IVF? Skal ha første runde med IVF i april. Siden vi begge er unge og vårt problem kun er tette eggledere, har jeg stor tro på at vi lykkes på første forsøk. Men vi har jo ikke tatt i betraktning at forsøket kanskje må avbrytes. Vi har kun 'krav' på 3 forsøk etter som jeg har forstått, teller et avbrutt forsøk da? Hva er de vanligste grunnene til at et IVF forsøk må avbrytes? Vet jeg får svar på det jeg lurer på under konsultasjonen før behandlingen begynner. Men jeg setter pris på å få noen svar/meninger på forhånd her på KG. Føler meg mer forberedt da
Chiquita Skrevet 13. januar 2006 #2 Skrevet 13. januar 2006 Jeg vet ikke hvor stor sjansen er for at et forsøk skal bli avbrutt, men avbrutte forsøk teller ikke med inn under den 3-forsøks-pakken. Kun forsøk hvor en får tilbakeført egg telles. Grunner til at forsøk må avbrytes kan være: - egg blir ikke modnet og kan dermed ikke tas ut - egg blir ikke befruktet - egg deler seg ikke normalt - overstimulering av kvinnen Nå vet jeg ikke hvor ung du er, men jeg var 21 på mitt forsøk og fikk full uttelling med en gang. Men de sier jo at sjansene for å bli gravid bare er ca 30% pr forsøk med IVF (altså litt mer enn ved "vanlig befruktnign, som ligger på ca 20-25%) Det er jo derfor ikke sikkert at det klaffer på første forsøk, selv om dere er unge
Chiquita Skrevet 13. januar 2006 #4 Skrevet 13. januar 2006 Er IVF gratis i Norge? ← Nei. Men ikke så veldig dyrt heller... Man betaler max 15000,- i medisiner og max 3000,- til klinikken for 3 forsøk dersom man går gjennom det offentlige.
Holly Hobbie Skrevet 13. januar 2006 #5 Skrevet 13. januar 2006 Takk for svaret. Haaper jo at det ikke blir aktuelt, da. Uansett maa vi vel gjoere det her borte....
G.A. Skrevet 13. januar 2006 Forfatter #6 Skrevet 13. januar 2006 Men de sier jo at sjansene for å bli gravid bare er ca 30% pr forsøk med IVF (altså litt mer enn ved "vanlig befruktnign, som ligger på ca 20-25%) Jeg velger å tro at vi har større sjangs enn 30%. Under de 30% ligger jo alle som har hatt IVF, både unge og eldre.. De eldre har mindre sjangs enn gjennomsnittet for å lykkes og de yngre har større sjangs enn gjennomsnittet.. Sammen møtes de på 30%.. Vanskelig å forklare, men håper du forstår hva jeg mener..
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2006 #8 Skrevet 13. januar 2006 Er det lov å spørre hvilket sykehus du skal bruke G.A? Vi skal til porsgrunn
G.A. Skrevet 13. januar 2006 Forfatter #9 Skrevet 13. januar 2006 Vi skal til Haugesund. Sendte søknaden i begynnelsen av desember. Har fått time og begynner behandlingen i slutten av mars. Dere da? Lang ventetid i Porsgrunn?
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2006 #10 Skrevet 13. januar 2006 Søknad ble sent i juli, hadde samtale i desember, og har nå begynt på spray. Skal til sykehuset i begynnelsen av februar for uttak/innsetting. Ønsker deg lykke til, håper det klaffer.
Snuppelure Skrevet 13. januar 2006 #11 Skrevet 13. januar 2006 Jeg velger å tro at vi har større sjangs enn 30%. Under de 30% ligger jo alle som har hatt IVF, både unge og eldre.. De eldre har mindre sjangs enn gjennomsnittet for å lykkes og de yngre har større sjangs enn gjennomsnittet.. Sammen møtes de på 30%.. Vanskelig å forklare, men håper du forstår hva jeg mener.. ← Akkurat den kan nok regnes begge veier.... Men jeg ønsker deg masse lykke til og håper at det holder med ett forsøk for at dere skal få oppfylt drømmen om et barn!
Prada Skrevet 14. januar 2006 #12 Skrevet 14. januar 2006 Siden det har vært snakk om % for å lykkes.... Det jeg har tenkt litt på er at hvis det er 30% sjans for å lykkes per forsøk og man har 3 forsøk, så blir det 90% sjans for å bli gravid. Det er vel det samme som de mender oddesen er for å blir gravid på naturlig måte etter to års prøving. Og det høres ikke så bra ut synes jeg... Men det kan vel kanskje ikke sammenlignes. For det er vel kasnkje 30% som lykkes av de 10% som ikke blir graivde på egen hånd. Håper det, for da ser regnestykket litt bedre ut...
Snuppelure Skrevet 14. januar 2006 #13 Skrevet 14. januar 2006 Poca, du kan ikke legge sammen prosent på den måten. Og tjansen for å bli gravid selv med tre forsøk er nok langt lavere enn som så.
Prada Skrevet 14. januar 2006 #14 Skrevet 14. januar 2006 Ja... redd for det. Og nettopp derfor synes jeg det er vanskelig å vite hvor mye man skal "tro" på for seg selv at man skal lykkes på tre forsøk. Men da er det jo greit å vite at det er tre fasktiske befruktninger som teller, og at et avbrutt forsøk ikke teller.
Snuppelure Skrevet 14. januar 2006 #15 Skrevet 14. januar 2006 Du får heller tenke slik at ved normal hjemme prøving er det 20 % tjanse for å få det til pr. mnd. Mens i et IVF forsøk er det 30 % tjanse for å få det til. Det blir en langt mer hyggelig måte å sammenligne statistikk på :-)
Chiquita Skrevet 14. januar 2006 #16 Skrevet 14. januar 2006 Det sies at det er ca 50% sjanse for å bli gravid på 3 forsøk...
G.A. Skrevet 16. januar 2006 Forfatter #17 Skrevet 16. januar 2006 Søknad ble sent i juli, hadde samtale i desember, og har nå begynt på spray. Skal til sykehuset i begynnelsen av februar for uttak/innsetting. Ønsker deg lykke til, håper det klaffer. ← Det er på dag 21 du begynner på sprayen, sant? Hvor lenge skal du ta medisiner før behandlingen på sykehuset begynner?
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2006 #18 Skrevet 16. januar 2006 Det stemmer, begynte på spray på dag 21. Det blir vel ca. tre uker på spray, så begynner man på sprøyte-pennen (pluss fortsette spray) i litt over to uker, før uttak. (Er mitt første forsøk, så jeg er ikke helt oppegående på alle datoer/tider etc).
G.A. Skrevet 16. januar 2006 Forfatter #19 Skrevet 16. januar 2006 Oki, da tar hele hormonbehandlingen ca 5 uker da, fra dag 21. Da kan jeg nesten regne ut når behandlingen på sykehuset begynner Om alt går som det skal da blir det i begynnelsen av mai
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2006 #20 Skrevet 16. januar 2006 Jeg krysser fingrene for deg og håper selvfølgelig det går på første forsøk,men vær forberedt på at det kan gå galt også! Jeg var 22 år første gangen vi hadde ICSI/IVF forsøk Legene sa at vi nok ville klare det med en gang,og de og vi var veldig opptimistiske... Jeg har hatt to negative ICSI forsøk,og vårt problem er dårlige sædceller! Jeg fikk beskjed om at egget var av beste kvalitet(beste de hadde sett på ivf klinikken),men det festet seg allikevel ikke! Jeg har ett forsøk igjen(innen for de 3 forsøkene),jeg er opptimistisk på alle måter,men jeg har blitt mere realistisk! Selvfølgelig har alderen noe å si,men jeg vil bare at du skal være forberdet på det værste også! Ikke ta dette ille opp,jeg håper veldig og krysser fingrene for at det skal gå bra for dere!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå