Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sliter med å bæsje, dame på nærmere 40. Hver gang jeg får det til blir kroppen helt støl, særlig ille smerter i lårene. Føler meg rett og slett syk. Hvorfor skjer dette?

Anonymkode: 1a403...58e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noe som nylig har oppstått? Byttet toalett nylig? Hard mage? Endret diett?

Anonymkode: 0b6ca...fcf

AnonymBruker
Skrevet

Har du født barn?

Anonymkode: fe056...5e0

AnonymBruker
Skrevet

Har du snakket med legen om dette?

Anonymkode: 74abc...4d8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Noe som nylig har oppstått? Byttet toalett nylig? Hard mage? Endret diett?

Nei, det med obstipasjon har vart i mange år, smerter i lår varierer, i dag har magen jobbet og jeg ligget i fosterstilling, skjelver, svetter og låra er ille  vonde  fastlege hadde ingen gode svar da jeg nevnte det

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Har du født barn?

Ja. For 11, 15 og 18 år siden...    men smertene er like veer. Men kan ikke være gravid. Det lar seg ikke gjøre for tiden

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nei, det med obstipasjon har vart i mange år, smerter i lår varierer, i dag har magen jobbet og jeg ligget i fosterstilling, skjelver, svetter og låra er ille  vonde  fastlege hadde ingen gode svar da jeg nevnte det

Stakkars deg! Bytt fastlege, du kan jo være kronisk forstoppet. Det er jo farlig å være forstoppet. Ikke fått beskjed om å prøve duphalac eller movicol? Begge fås reseptfritt, men mtp. At du er så plaget ville jeg fått grønt lys hos lege først. Må du presse mye for å få ut noe? Kommer det lite ifht. Matinntaket?

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja. For 11, 15 og 18 år siden...    men smertene er like veer. Men kan ikke være gravid. Det lar seg ikke gjøre for tiden

Tenkte på om det var noe svakhet i bekkenbunnen etter fødsel som kan gi slike plager. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Stakkars deg! Bytt fastlege, du kan jo være kronisk forstoppet. Det er jo farlig å være forstoppet. Ikke fått beskjed om å prøve duphalac eller movicol? Begge fås reseptfritt, men mtp. At du er så plaget ville jeg fått grønt lys hos lege først. Må du presse mye for å få ut noe? Kommer det lite ifht. Matinntaket?

Går ca 10 dager hver gang, magen er en steinhard kul. De gangene jeg tyr til hjelp, så det blir løsere, så kommer de samme intense smertene. Sitter og rister på do, svetten siler og beina dirrer...  det er så vondt. Må nok manne meg opp å snakke med lege, en annen en 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Går ca 10 dager hver gang, magen er en steinhard kul. De gangene jeg tyr til hjelp, så det blir løsere, så kommer de samme intense smertene. Sitter og rister på do, svetten siler og beina dirrer...  det er så vondt. Må nok manne meg opp å snakke med lege, en annen en 

Be om å få ta en avføringsprøve, blodprøver. Kan jo være du ikke tåler gluten eller noe? Å være forstoppet er vondt, og det kan bli psykisk til slutt. Ond sirkel. 
spis hvertfall linfrø og alt som gir fart på tarmen. Moreller og svisker også.

Anonymkode: 3ae93...d8f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er du på do og bæsjer kun hver 10. dag? Ikke rart du får sånne symptomer hver gang du må til pers, det er jo ødeleggende for tarmsystemet. 
Har du snakket med noen på apoteket? De vil nok anbefale Makrogol pulver og Laxoberaldråper, fiberrik kost, frukt&fiber, linfrø, svisker, mye drikke. Etter hvert kan du ta bort noe av tiltakene, men med mål om å ha avføring hver eller hver annen dag. 

https://nhi.no/sykdommer/magetarm/tykktarm/forstoppelse-oversikt/?page=4

Anonymkode: dda07...01b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kosthold. Irritabel tarm syndrom

Unngå melk , søtningsmidler som brus og saft, stek eller kok alle grønnsaker før inntak inkl løk og paprika, unngå prosessert mat og mye fett 

Anonymkode: 4828e...280

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det høres forferdelig ut! Mulig du må ta avføringsmidler permanent, men du burde jo også utredes for hva årsaken er. Så vær snill å bytt lege og ikke gi deg før du blir skikkelig utredet. Hør om du kan ta movicol e.l i mellomtiden (få resept, mye billigere). Skriv gjerne kostholdsdagbok og ta med.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er kostholdet ditt? Hvor mye væske får du i deg hver dag? 

Anonymkode: 088f3...6c4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.7.2023 den 18.02):

Hvordan er kostholdet ditt? Hvor mye væske får du i deg hver dag? 

Ikke alt for mye drikke tror jeg, kaffe, farris. Frokost, lunsj middag, små porsjoner 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ikke alt for mye drikke tror jeg, kaffe, farris. Frokost, lunsj middag, små porsjoner 

Herregud, da er det jo ikke rart du blir forstoppet! 

Du må drikke vann! MYE vann! Det er jo første bud ved forstoppelse 😓

AnonymBruker
Skrevet

Får du i deg nok fiber hver dag? Det er jo også kjempeviktig - men dess mer fiber, dess mer vann trenger kroppen. Hvis ikke blir du... Forstoppet. 

Skrevet

Ingen spørsmål her inne er flaut. Ser at mange kommer med gode råd. Jeg også. Snakk med legen din. Vi andre er bare medmennesker. Om legen ikke hører på deg, bytt lege. Første steg, vær ærlig med legen. Dette er et skikkelig problem for deg. Ta det på alvor. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...