Gå til innhold

Noen som har overlevd kreft her? Hva slags senvirkninger har du fått? Er du ufør?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenker på både psykiske og fysiske senvirkninger. Har du dødangst feks?

Anonymkode: c7d89...3d4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fikk kreft desember 2022, jeg er under 30 år og har en 2 åring. Ferdigbehandlet med cellegift og er operert, har kun stråling igjen. Jeg er kreftfri nå, stråling er for å drepe evt gjenværende kreftceller som ikke er fanget opp og forebygge tilbakefall. 

Jeg tenker mye på faren for tilbakefall, om jeg må gjennom alt dette igjen og om jeg evt neste gang oppdager det så sent at det har spredd seg og at jeg vil dø fra barnet mitt. Dette er en forferdelig tanke og jeg gråter hver gang jeg tenker på det.

Jeg er mye sliten, må sove 15-20 min 1-2 ganger for dagen (kunne sovet i timesvis men tillater ikke meg selv det). Må ha flere pauser gjennom dagen når jeg gjør ulike hverdagslige gjøremål. Hodet mitt fungerer ikke helt. Jeg er blitt veldig glemsk og må skrive ned alt jeg må huske (men glemmer ofte å sjekke listen 🙃). Roter litt med ord når jeg snakker og har til tider problemer med å finne riktig ord. Har vansker med å henge med i samtale om det feks er en tv på i bakgrunnen eller annen støy. 

Fysiske bivirkninger er at jeg har fått problemer med finmotorikken etter cellegift. Har vansker med å kneppe knapper, perle osv. Har ømme, tidvis smertefulle fingertupper. Har også opplevd mye bivirkninger på neglene (misfarging, betennelser, neglen løsner, mistet negler) som enda ikke har sluppet taket. Min fysiske form er elendig og jeg blir fort andpusten og får hjertebank. Om kroppen blir sliten og jeg ikke lytter, får jeg fysiske plager i form av svimmelhet, prikking/svarte flekker i øynene, kvalm og føler jeg skal besvime. 

Pjuh, det var nesten litt godt å få det ut! Jeg er SÅ takknemlig for at jeg har overlevd og nå er kreftfri, men medaljen har virkelig sin bakside. Det jeg synes er aller verst, er at energinivået ikke er det samme som tidligere. Jeg må planlegge og prioritere hva jeg vil være med på. Mitt barn er første prioritet uansett hva, dermed er det gjerne andre ting som må utgå for at jeg skal ha energi til barnet. Dette glemmer jeg innimellom, og sier ja til alt som jeg ville gjort før jeg ble syk. Da går jeg på en smell og blir dårlig. Slik som jeg er nå, etter en uke med altfor mange planer, sosiale sammenkomster og gjøremål. 

Hva med deg, ts? Har du fått kreft og er du ferdigbehandlet?

Anonymkode: 60766...b05

• Liker 1
  • Hjerte 9
AnonymBruker
Skrevet

Fikk kreft i 2020. Ingen tilbakefall enda. 
Det var veldig traumatisk og jeg gikk inn i en skikkelig depresjon. 
mye senskader og fortsatt ikke tilbake i jobb. 
Mentalt er tanken om tilbakefall fortsatt sterk og skremmende. 
kreft gir så mye angst 🙁

Anonymkode: 8e287...16e

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Min mann har hatt hjernesvulst tre ganger, første gang for 30 år siden. Han bruker faste medisiner og er i full jobb, har aldri selv vurdert ufør men saksbehandler på det som nå heter nav sa han kunne glemme å jobbe og måtte bli ufør når han var sykmeldt med første svulst.

Anonymkode: 106e7...2aa

AnonymBruker
Skrevet

Kreft i 2018, tilbakefall i fjor.

Har vært nødt til å jobbe mye med tankene mine for å ikke gå rundt og konstant bekymre meg. Men nå er livet fint :)

Har ikke alvorlige senvirkninger, men jobber ikke fullt.

Anonymkode: 636e0...dd6

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Også kreft i 2018. Kjenner meg igjen i det som er skrevet over. Det var et traume og svært angstfylt, stor redsel for å dø fra mine kjære barn. 
Nå som det har gått flere år og jeg ennå er kreftfri, er det naturligvis bedre! 
Hadde masse plager og smerter de første årene, mye er bedre av det og, spesielt smertene, men ja det er senskader som noe fatigue, hukommelse/kognitive utfordringer, nevropati i fingre, tidlig overgangsalder med tilhørende plager mm. Kreftfri, men ikke frisk. Ikke ufør (ennå i alle fall), men klarer ikke full jobb dessverre. Det er tøft å ikke fungere som før, men er selvfølgelig takknemlig for å ha overlevd for mine barn ❤️

Anonymkode: 749f1...48f

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tungerotkreft våren 2020. Strålebehandling og cellegift. Ved et lykketreff fant de ut at det var spredning til den ene lungen, så jeg gikk på immunterapi i to år. I dag er jeg jeg kreftfri, men smakssansen min er skikkelig herpa, og jeg setter ting mye lettere i vrangstrupen enn før.

Bagateller. Jeg elsker livet.

Anonymkode: fba58...412

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tungerotkreft våren 2020. Strålebehandling og cellegift. Ved et lykketreff fant de ut at det var spredning til den ene lungen, så jeg gikk på immunterapi i to år. I dag er jeg jeg kreftfri, men smakssansen min er skikkelig herpa, og jeg setter ting mye lettere i vrangstrupen enn før.

Bagateller. Jeg elsker livet.

Anonymkode: fba58...412

Så bra det gikk bra for deg🤩kan jeg spørre hvordan oppdaget du at du hadde kreft ved tungen?

Anonymkode: 3901c...491

AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Så bra det gikk bra for deg🤩kan jeg spørre hvordan oppdaget du at du hadde kreft ved tungen?

Anonymkode: 3901c...491

Hva skal du med den informasjonen?

Anonymkode: 31ce7...abe

AnonymBruker
Skrevet

Mamma hadde kreft for 15 år siden. Hun er ikke ufør og fikk ingen senskader. I dag er hun i midten av 60-årene og i sitt livs beste form.

Anonymkode: b4b8c...65d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...