Gå til innhold

Kjæreste som alltid skal "gjøre" ting, føler at han synes jeg er for "lat" fordi jeg har andre interesser

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er i et godt forhold, men det er et punkt hvor jeg ikke vet hva jeg skal tenke og føler meg ikke helt komfortabel.

Greia er at kjæresten min er en som liker å gjøre ting hele tiden. Mener at han f.eks. liker å fikse ting, holde på med planter, finne og plukke fra hverandre f.eks. gamle stereoanlegg han finner på finn.no og se om de virker. Dette har ført til at han alltid har sånne praktiske ting å holde på med. Han er sivilingengiør og er nok av natur veldig interessert i å se hvordan ting virker, og sette de sammen igjen, samler på alt mulig som kan brukes til noe etterhvert mener han. Det har jo selvsagt ført til at huset hans  (som er stort) er fullt av alt mulig rart, og også gårdplassen, garasjen og boden. Det betyr at han også bruker mye tid på å (prøve) og organisere alle tingene han har. Hvilke som skal repareres, eksemperimenteres med, kastes, legges et annet sted etc.

Disse praktiske tingene, i tillegg til jobben hans som er krevende, tar mye tid.

Jeg, på min side, bor i en vanlig enebolig med de to barna mina, jobber som lærer og er ikke like interessert i sånne praktiske ting. Jeg liker å ha det ryddig, i motsetning til hvordan det er i hans hus og eiendom. Har noen grønnsaker i hagen, som er noe vi  begge liker å holde på med (men han går lenger enn meg), trener litt (jogging/løping), og ellers liker jeg å lese ganske mye, se noen filmer og serier iblant, skrive og høre på musikk, sånne "vanlige" ting.

Men, jeg føler ofte at han mener at jeg ikke gjør noe, eller nok. I starten mente han det var veldig positivt at jeg leser bøker og følger med i samfunnet, har meninger om politkk etc. Mens det siste året har han noen ganger spurt om hva jeg egentlig får ut av å lese? Altså, greit at han spør, men får følelsen av at han mener jeg også burde gjøre mer praktiske ting. Men, jeg har jo ikke samlet alt mulig fra finn og her og der, for mye av tiden hans går jo også til rydding av rot han selv har samlet.

Uff, ble litt rotete sikkert. Men, dere som er i forhold (og for så vidt andre også): Er det rart eller unormalt at jeg ikke gjør mer praktiske ting? Er det mer vanlig å holde på sånn som kjæresten min, eller som meg?

Må legge til at han ikke engang har TV, og vi ser så og si aldri filmer eller serier sammen. Han mener det er bortkastet tid å bruke tid på å se på TV, som jeg er enig i og jeg ser ikke tradisjonell TV men bare litt film og serier og debatter iblant. Det positive er jo at vi aldri sitter på mobilen mens vi er sammen, men snakker, koser, går tur, holder på med ting i hagen. Likevel, når jeg er alene så driver jeg jo ikke med "prosjekter" som han kaller det han driver med praktisk hjemme hos seg.

Lurer vel bare på om jeg burde føle meg mindreverdig eller lat her, eller om jeg er normal? Andre med forhold hvor dere liker ulike ting, uten at det er problematisk?

Anonymkode: 229e9...f20

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Lurer vel bare på om jeg burde føle meg mindreverdig eller lat her, eller om jeg er normal? Andre med forhold hvor dere liker ulike ting, uten at det er problematisk?

Det virker heller på meg som at det er du som skaper problemer i hodet ditt. Du overtenker. 

Du trenger ikke føle noe som helst hvis han ikke har sagt noe direkte. Dessuten hadde jeg heller ikke brydd meg, så lenge partneren min ikke er direkte lat døgnet rundt, kan han være akkurat som han ønsker. 

Vi har heller ikke TV, men jeg klarer fint å ta livet helt med ro. Alle er vi forskjellige og trives dere sammen, nyt dagen i stedet for å lete etter problemer. 

Anonymkode: 45198...961

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt normalt å like litt forskellige ting og ikke helt forstå hvorfor den andre liker det den gjør.

Med mindre han er ufin, masete eller noe sånt så ville jeg ikke ha tenkt mer på det.

Anonymkode: 73240...fe8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er helt normalt å like litt forskellige ting og ikke helt forstå hvorfor den andre liker det den gjør.

Med mindre han er ufin, masete eller noe sånt så ville jeg ikke ha tenkt mer på det.

Anonymkode: 73240...fe8

Han er hverken ufin eller maser. Men, jeg synes det er litt kleint når han f.eks. forteller om alle de praktiske tingene han gjort på en ettermiddag/kveld f.eks., og spør hva jeg har gjort? Og så svarer jeg at jeg har lest ferdig en bok og vasket klær....Kjenner liksom at jeg ikke er spennende eller aktiv nok? Før jeg møtte han, tenkte at jeg gjode ting jeg hadde lyst til, men nå føles det som om det jeg gjør ikke er nok på en måte.

Skrevet

Både dine hobbyer og hans hobbyer er normale ting å holde på med, virker det som. Det er jo ikke sånn at det ene er bedre eller verre enn det andre. Å se TV er vel ikke noe verre enn å se serier eller andre ting på nettet?

Jeg får litt følelsen av at han faktisk er litt kritisk overfor deg, men det er det da ingen grunn til, dere er forskjellige, og det må han jo bare respektere.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det virker heller på meg som at det er du som skaper problemer i hodet ditt. Du overtenker. 

Du trenger ikke føle noe som helst hvis han ikke har sagt noe direkte. Dessuten hadde jeg heller ikke brydd meg, så lenge partneren min ikke er direkte lat døgnet rundt, kan han være akkurat som han ønsker. 

Vi har heller ikke TV, men jeg klarer fint å ta livet helt med ro. Alle er vi forskjellige og trives dere sammen, nyt dagen i stedet for å lete etter problemer. 

Anonymkode: 45198...961

Kanskje jeg overtenker, men det stresser meg en del.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

"Woah, det er flere som har det slik!" Var min første tanke da jeg leste innlegget. Hos oss er det faktisk blitt en utfordring etter hvert da, siden vi ikke har så mye felles.

Mannen her er også sånn; skrotnisse med ørten prosjekt og matnyttige hobbyer, og "må få gjort noe" er hans livsmotto.  Usynlige oppgaver eller stagnasjon i et prosjekt er tortur for ham. Hobbyer strekker seg fra hagearbeid til ølbrygging til radiostyrte duppeditter til jakt/fiske og friluftsliv i forbindelse med dette. Og det er viktig for ham å være så mye ute som mulig.

Jeg er litt mer som ts. Liker å lese, dog blir det også mye surfing på fora som her. Det som er rekreasjon eller avkobling for meg er rolige og uproduktive ting; lesing, musikk, dansing, fargelegging i perioder, sånne ting. Jeg liker meg best innendørs, evt soling/bading og sånt ute om sommeren.

Her har mannen vært på meg mange ganger om å "skaffe meg en hobby" samt "være i bevegelse" som de kaller det i familien hans. Det han egentlig mener med å være i bevegelse, er å være fysisk aktiv utendørs eller i det aller minste er fysisk aktiv regelmessig. Hobbyer er heller ikke valgfritt, det skal helst være noe produktivt. Ideelt sett noe jeg kan selge og dermed tjene inn litt ekstra eller i det minste gå i null. Surfe på nettet eller lese bøker går ikke som hobby som er godkjent å bruke tid på.

Jeg har følt mer og mer på at det aldri blir bra nok før jeg har adoptert hans hobbyer og sans for produktivitet. Ironisk nok var noe av det han likte ekstra godt da vi møttes, var hvor godt han klarte å slappe av sammen med meg ... (ADHD er noe dritt sånn sett, det var dopaminet under nyforelskelsen og at alt var nytt som gav ham ro i kroppen, ikke noe ved meg...) Han føler seg alene og ønsker å dele mange av yndlingsopplevelsene sine med meg og barnet vårt. Han har godtatt mer og mer at jeg ikke er like aktiv og hyper som han (tross alt) er, men ...

Anonymkode: 6cef0...ed3

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge dere ikke flytter sammen, gjør det vel ikke noe. Tenk om dere begge skulle holdt på som han. 

Fullfører han det han driver med? Det høres ut som det hoper seg opp med ting han ønsker å gjøre. 

Men du føler at han mener du burde gjøre mer praktiske saker? Vel, du har to barn og med det følger det masse saker å gjøre. Du får liste opp alt du har gjort av husarbeid når han spør neste gang 😅

Anonymkode: 39e6e...bc3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kanskje jeg overtenker, men det stresser meg en del.

Du er mer enn bra nok! Ikke la han ‘’pirke på deg’’. Dere liker ulike ting. Det er helt greit. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så lenge dere ikke flytter sammen, gjør det vel ikke noe. Tenk om dere begge skulle holdt på som han. 

Fullfører han det han driver med? Det høres ut som det hoper seg opp med ting han ønsker å gjøre. 

Men du føler at han mener du burde gjøre mer praktiske saker? Vel, du har to barn og med det følger det masse saker å gjøre. Du får liste opp alt du har gjort av husarbeid når han spør neste gang 😅

Anonymkode: 39e6e...bc3

Målet og drømmen er jo å flytte sammen, elsker han jo veldig.

Men nei, er ikke alt han begynner på som blir fullført. I alle fall ikke med en gang. Det er som du sier; ting han ønsker å gjøre som hoper seg opp. En del av det er selvsagt han har for ambisiøse planer, og samler for mye greier rett og slett, så han bruker mye tid på å rydde og prøve å organisere. For noen måneder siden da jeg kom til han, hadde han f.eks. skaffet seg en kjempestor tredemølle som et treningssenter gav bort fordi de skulle pusse opp. Den var defekt, men han ville selvsagt plukke den fra hverandre for å om motoren, ledninger inni etc kunne brukes til noe annet - f.eks. vindmølle som er et av hans prosjekter å lage mener han. Så fungerte jo ikke motoren, og da måtte han kvitte seg med tredemølla, i deler, og sånt tar jo tid.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

"Woah, det er flere som har det slik!" Var min første tanke da jeg leste innlegget. Hos oss er det faktisk blitt en utfordring etter hvert da, siden vi ikke har så mye felles.

Mannen her er også sånn; skrotnisse med ørten prosjekt og matnyttige hobbyer, og "må få gjort noe" er hans livsmotto.  Usynlige oppgaver eller stagnasjon i et prosjekt er tortur for ham. Hobbyer strekker seg fra hagearbeid til ølbrygging til radiostyrte duppeditter til jakt/fiske og friluftsliv i forbindelse med dette. Og det er viktig for ham å være så mye ute som mulig.

Jeg er litt mer som ts. Liker å lese, dog blir det også mye surfing på fora som her. Det som er rekreasjon eller avkobling for meg er rolige og uproduktive ting; lesing, musikk, dansing, fargelegging i perioder, sånne ting. Jeg liker meg best innendørs, evt soling/bading og sånt ute om sommeren.

Her har mannen vært på meg mange ganger om å "skaffe meg en hobby" samt "være i bevegelse" som de kaller det i familien hans. Det han egentlig mener med å være i bevegelse, er å være fysisk aktiv utendørs eller i det aller minste er fysisk aktiv regelmessig. Hobbyer er heller ikke valgfritt, det skal helst være noe produktivt. Ideelt sett noe jeg kan selge og dermed tjene inn litt ekstra eller i det minste gå i null. Surfe på nettet eller lese bøker går ikke som hobby som er godkjent å bruke tid på.

Jeg har følt mer og mer på at det aldri blir bra nok før jeg har adoptert hans hobbyer og sans for produktivitet. Ironisk nok var noe av det han likte ekstra godt da vi møttes, var hvor godt han klarte å slappe av sammen med meg ... (ADHD er noe dritt sånn sett, det var dopaminet under nyforelskelsen og at alt var nytt som gav ham ro i kroppen, ikke noe ved meg...) Han føler seg alene og ønsker å dele mange av yndlingsopplevelsene sine med meg og barnet vårt. Han har godtatt mer og mer at jeg ikke er like aktiv og hyper som han (tross alt) er, men ...

Anonymkode: 6cef0...ed3

Å gjøre noe i bevegelse, helst ute, er noe kjæresten min også liker ja. Han sier aldri at det jeg gjør ikke er bra nok, men får inntrykk av at ha mener jeg ikke gjør noe liksom. At han tenker jeg bare sitter og venter på han, men det er jo ikke sånn. Jeg elsker å lese, høre på musikk, podcaster, lage mat etc.

Å få gjort noe, som du skriver, er en gjengager her også. Han sier at han "står på, jobber det han kan, få så mye som mulig gjort" etc. Og det er jo positivt, men jeg har jo ikke masse greier hos meg som skaper rot og må ryddes opp i, organiseres etc., så jeg føler da han ikke tenker at jeg gjør noe aktivt i det hele tatt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette var veldig gjenkjennelig! Jeg kjente på det samme da jeg ble sammen med min mann. Han har så mange hobbyer og er veldig fysisk aktiv. Jeg er det motsatte. Jeg elsker å lese bøker, se film og ta livet med ro. I begynnelsen av forholdet følte jeg på at jeg ikke hadde hobbyer, og at han reagerte litt negativt på det. 

Nå har vi vært sammen i over 10 år og jeg har for lengst sluttet å undervurdere meg selv, og det jeg liker. Lese bøker er like mye en hobby som noe annet, og IKKE noe dårligere. Det er ikke lenger et tema at jeg holder på med mitt, og han med sitt. Vi koser oss allikevel sammen og har det veldig bra.

Vær som du er og ikke overtenk dette. ♥️

Anonymkode: b4d27...94a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette var veldig gjenkjennelig! Jeg kjente på det samme da jeg ble sammen med min mann. Han har så mange hobbyer og er veldig fysisk aktiv. Jeg er det motsatte. Jeg elsker å lese bøker, se film og ta livet med ro. I begynnelsen av forholdet følte jeg på at jeg ikke hadde hobbyer, og at han reagerte litt negativt på det. 

Nå har vi vært sammen i over 10 år og jeg har for lengst sluttet å undervurdere meg selv, og det jeg liker. Lese bøker er like mye en hobby som noe annet, og IKKE noe dårligere. Det er ikke lenger et tema at jeg holder på med mitt, og han med sitt. Vi koser oss allikevel sammen og har det veldig bra.

Vær som du er og ikke overtenk dette. ♥️

Anonymkode: b4d27...94a

Takk, fint å høre at dere får det til å fungere til tross for noen ulike interesser. Jeg tenker en del på det med at når jeg leser, så synes han vel ikke at det kommer noe konkret, fysisk "resultat" ut av det. Og det er jo sant, men det er jo ikke uten grunn at millioner på millioner av folk elsker å lese bøker.

Tror at det kanskje kan føles litt bedre om/når vi flytter sammen. Da kan han holde på med sitt, og jeg med mitt, og så kan vi gjøre noe felles som hagearbeid som vi begge liker.

AnonymBruker
Skrevet

Du skal ikke føle deg mindreverdig fordi du ikke stadig har pågående "prosjekter" hjemme. Vi er alle forskjellige og lader batteriene/koser oss på ulike måter. For mange er det å bruke hendene/fysisk arbeid en måte å koble ut på, mens andre hører på musikk, går turer eller leser bok. Poenget er jo at vi er forskjellige, og her finnes ikke noe rett eller galt. Skal dere bo sammen må dere respektere hverandres ulikheter her, og ingen av dere kan forvente at den ene skal bli som den andre. Dette er nok en samtale dere må ha før dere evt flytter sammen. 

Han spør deg hva du egentlig får ut av å lese? Kunnskap, perspektiver, utvidet vokabular, mer empati, forbedret konsentrasjonsevne, redusert stress, sannsynligvis gir det deg glede... Hva får han ut av å alltid fikle på ting? Sjansen er stor for at det er mange av de samme tingene. Spør han neste gang du opplever at han "snakker ned" dine rolige hobbyer. 

Anonymkode: d346c...164

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Målet og drømmen er jo å flytte sammen, elsker han jo veldig.

Men nei, er ikke alt han begynner på som blir fullført. I alle fall ikke med en gang. Det er som du sier; ting han ønsker å gjøre som hoper seg opp. En del av det er selvsagt han har for ambisiøse planer, og samler for mye greier rett og slett, så han bruker mye tid på å rydde og prøve å organisere. For noen måneder siden da jeg kom til han, hadde han f.eks. skaffet seg en kjempestor tredemølle som et treningssenter gav bort fordi de skulle pusse opp. Den var defekt, men han ville selvsagt plukke den fra hverandre for å om motoren, ledninger inni etc kunne brukes til noe annet - f.eks. vindmølle som er et av hans prosjekter å lage mener han. Så fungerte jo ikke motoren, og da måtte han kvitte seg med tredemølla, i deler, og sånt tar jo tid.

Det er jo ikke sånn at en hobby må lede til noe. At typen din plukker ting fra hverandre har egenverdi nok så lenge det gir han glede. 

En hobby er ikke en vei mot et resultat - det er investering i sakte tid. Din holdning til hans «prosjekter» virker noe nedlatende, ts.
Har du vurdert om han slett ikke er kritisk til deg men går i forsvar fordi han fornemmer eller vet at du oppfatter han som en «skrotnisse»? Folk som går i forsvar søker gjerne å være kritiske mot den de føler seg angrepet av. I hans tilfelle deg. Om du føler deg mindreverdig han? Det er din følelse. Ditt valg. Har med din bagasje gjøre. Når du føler på mindreverdighet (generelt, ikke bare i forhold), still kontrollspørsmål. Følelsene våre er ikke sannheten - de er rene fiksjoner skapt av vår oppdragelse og fortid. Så ikke godta dem uten kritiske spørsmål bare fordi det er dine følelser.

Anonymkode: 27fbe...b78

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo ikke sånn at en hobby må lede til noe. At typen din plukker ting fra hverandre har egenverdi nok så lenge det gir han glede. 

En hobby er ikke en vei mot et resultat - det er investering i sakte tid. Din holdning til hans «prosjekter» virker noe nedlatende, ts.
Har du vurdert om han slett ikke er kritisk til deg men går i forsvar fordi han fornemmer eller vet at du oppfatter han som en «skrotnisse»? Folk som går i forsvar søker gjerne å være kritiske mot den de føler seg angrepet av. I hans tilfelle deg. Om du føler deg mindreverdig han? Det er din følelse. Ditt valg. Har med din bagasje gjøre. Når du føler på mindreverdighet (generelt, ikke bare i forhold), still kontrollspørsmål. Følelsene våre er ikke sannheten - de er rene fiksjoner skapt av vår oppdragelse og fortid. Så ikke godta dem uten kritiske spørsmål bare fordi det er dine følelser.

Du tar helt feil her. Jeg er ikke nedlatende eller kritisk til hans gjøremål og interesser.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Så alle følelser i denne relasjonen er ts sitt ansvar?

Anonymkode: fcaa7...507

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er jo helt motsatt? Ts setter kjærestens hobbyer høyere enn sine egne, så mye at hun føler seg "mindreverdig" i forholdet. Det forsterkes av at kjæresten flere ganger har spurt om hva hun egentlig får ut av å lese, et spørsmål som regel stilt av folk som synes det er bortkastet tid. 

Beskjeden din bør gå til kjæresten, ikke ts. 

Anonymkode: d346c...164

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er en uting å kritisere andres hobbyer. Bør jo være mulig å forstå at man er forskjellig. Neste gang han kritiserer så stå opp for deg selv. Du trenger bare si at du liker ditt og datt, og slik er dere forskjellige. Du trenger ikke kontre med noe nedlatende. 

Anonymkode: 5dd41...886

AnonymBruker
Skrevet

Det eneste som er unormalt her er en voksen dame med barn som er så usikker på seg selv.

Anonymkode: 0a22a...972

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...