Gå til innhold

Ta en tur til psykologen/terapauten oppfordres det til over en lav sko på kg, jeg har noen spørsmål ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lang ventetid er det til en psykolog idag? 

Tror alle at alle har råd til en dyr privat psykolog? 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde alle fulgt kg sitt råd om å gå dit for hver minste ting så hadde ventelisten vært 10 år..   

Jeg vet ikke svaret på spørsmålet. Siden ikke alle følger kg sitt råd

Anonymkode: 3a478...b77

• Liker 10
Skrevet

Enig. Ikke alle kan ta fri fra jobb eller unger for å gå til psykolog heller.

Og det er faktisk ikke alt en psykolog har løsningen på, antakelig.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Når man BØR og når man MÅ gå.. 

Alle BØR egentlig gå om de er open minded og interessert i selvutvikling. Fordi det gir selvutvikling og innsikt. Absolutt alle kan få innsikt og utvikling og å vokse som menneske fra der de er. Terapeuter selv går til terapi. 

Når MÅ man gå.. 

Når psyken begrenser livet ditt og hindrer deg i å fungere i hverdagen. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei jeg har nå hørt det er ca 6 mnd'ers ventetid.. det blir lenge å vente hvis en sliter... og private er jo veldig dyre så det sier seg jo selv at mange ikke har råd til å bruke det men må bruke ventelistene og så får det til og med ikke lov av fastlegen å gå til psykolog fordi man ikke sliter nok. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg husker rett så fikk jeg psykologtimer 2 mnd etter fastlegen skrev henvisning. Dette er halvannet år siden

Anonymkode: 523aa...e37

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når man BØR og når man MÅ gå.. 

Alle BØR egentlig gå om de er open minded og interessert i selvutvikling. Fordi det gir selvutvikling og innsikt. Absolutt alle kan få innsikt og utvikling og å vokse som menneske fra der de er. Terapeuter selv går til terapi. 

Når MÅ man gå.. 

Når psyken begrenser livet ditt og hindrer deg i å fungere i hverdagen. 

men hva med ventelistene? Hva med de som sliter med økonomien i tillegg.. er ikke bare bare å få hjelp på dagen ... en akutt time får du ikke om du sliter i ett forhold f.eks på samliv og kjærlighet er folk skriver om problemer med partner så er løsninga..oppsøk psykolog. Ta en tur til psykologen.. høres så enkelt ut.. er bare å tusle innom lissom... så enkelt er det ikke. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er viktig å ta tak i ting når man bør gå dit, fremfor når man faktisk må. Da er den ventetiden like lang. Mange har også helseforsikring via jobb med gratis psykolog, som de ikke benytter for «det er jo ikke noe alvorlig galt med den», ellers er ikke en tusenlapp for en time all verdens. En tusenlapp eller to er ingenting for å fjerne en stor bør av skuldrene som en del av trådene skisserer.  

Anonymkode: aa1e0...5cf

AnonymBruker
Skrevet
GrønnNellik68 skrev (1 minutt siden):

men hva med ventelistene? Hva med de som sliter med økonomien i tillegg.. er ikke bare bare å få hjelp på dagen ... en akutt time får du ikke om du sliter i ett forhold f.eks på samliv og kjærlighet er folk skriver om problemer med partner så er løsninga..oppsøk psykolog. Ta en tur til psykologen.. høres så enkelt ut.. er bare å tusle innom lissom... så enkelt er det ikke. 

Om man sliter med økonomien, kan det være vanskeligere. Jeg mener likevel at mange kjøper godis, brus, røyk og hva enn - som kan dekke opp den tusenlappen. Ikke alle, men mange. Prioriteringer. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker at det er viktig å ta tak i ting når man bør gå dit, fremfor når man faktisk må. Da er den ventetiden like lang. Mange har også helseforsikring via jobb med gratis psykolog, som de ikke benytter for «det er jo ikke noe alvorlig galt med den», ellers er ikke en tusenlapp for en time all verdens. En tusenlapp eller to er ingenting for å fjerne en stor bør av skuldrene som en del av trådene skisserer.  

jo for folk som er i økonomiske problemer f.eks der det er faktisk fare for selvmord så er 1000 kr himla mye penger for en time. Bra du har så mye til overs da. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg husker rett så fikk jeg psykologtimer 2 mnd etter fastlegen skrev henvisning. Dette er halvannet år siden

Dette var ikke noe akutt eller veldig alvorlig, så kan ikke tenke meg at jeg gikk foran noen i køen. Psykologen jobbet i samme bygning som fastlegen, ikke DPS.

Det kaan være det var lengre enn 2 mnd, husker ikke helt..kanskje var det kortere. Følte ikke at jeg ventet lenge i alle fall.

AnonymBruker
Skrevet
GrønnNellik68 skrev (Akkurat nå):

jo for folk som er i økonomiske problemer f.eks der det er faktisk fare for selvmord så er 1000 kr himla mye penger for en time. Bra du har så mye til overs da. 

Hvis man har økonomiske problemer og fare for selvmord så burde man faktisk ha tatt kontakt med fastlegen om psykologtime via det offentlige for lengst. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
GrønnNellik68 skrev (Akkurat nå):

Om det er så alvorlig så er jeg ganske sikker på at man blir prioritert i køen

• Liker 2
Skrevet (endret)
GrønnNellik68 skrev (11 minutter siden):

Hvor lang ventetid er det til en psykolog idag? 

Tror alle at alle har råd til en dyr privat psykolog? 

Det er ikke noe enkelt svar på det spørsmålet siden det er store variasjoner avhengig av sted, den enkelte psykolog, om vedkommende er psykologspesialist osv. Men det vil generelt være mye lenger venteliste i spesialisthelsetjenesten. Hvor akutt pasientens situasjon er vil også spille inn. 

Endret av Grüner
AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (1 minutt siden):

Det er ikke noe enkelt svar på det spørsmålet siden det er store variasjoner avhengig av sted, den enkelte psykolog, om vedkommende er psykologspesialist osv. Men det vil generelt være mye lenger venteliste i spesialisthelsetjenesten. 

ja selvmord skjønner jeg at det haster , men de som bor med en partner de sliter med som skriver om det på kg .. så er det lissom bare å tusle innom psykologen. Og hvor mye får du gjort på 1 time til 1000 kr? Ser for meg at det er veldig lite hvis man sliter. 

Anonymkode: b1fff...823

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

ja selvmord skjønner jeg at det haster , men de som bor med en partner de sliter med som skriver om det på kg .. så er det lissom bare å tusle innom psykologen. Og hvor mye får du gjort på 1 time til 1000 kr? Ser for meg at det er veldig lite hvis man sliter. 

Det er jo varierende tilbud i ulike kommuner. Er man med partner uten barn, kan man gå privat. Det finnes også kommuner med rask psykisk helsehjelp hvor man kan få hjelp avhengig av hva man sliter med (fx lette psykiske problemer). Er man med partner med barn, finnes egne offentlige instanser for dette, som familievernkontoret. Det er ikke samme køer eller samme grupper av psykologer som jobber med det samme. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Om man sliter med økonomien, kan det være vanskeligere. Jeg mener likevel at mange kjøper godis, brus, røyk og hva enn - som kan dekke opp den tusenlappen. Ikke alle, men mange. Prioriteringer. 

1000-lapp, hvor er det så billig?

Jeg har fått avslag på henvisning og avslg på klage på henvisning til utredning det står at er anbefalt i epikrisen fra tidligere behandling. 
Fastlegen mener utredning er viktig, alt tyder på at utredningen vil gi diagnose.

Utredningen jeg trenger koster 12-15000kr privat.

Som ufør er det en fullstendig uoverkommelig kostnad og jeg hverken røyker eller har andre laster, det har jeg ikke råd til.

Anonymkode: 139cc...44c

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du skal ikke undervurdere verdien av å snakke med et annet menneske, noen trenger kanskje bare 1-2 timer. Forstår det føles ut som om alle må trenge lang oppfølging, men det er ikke tilfellet. Hos psykologen kan man få verktøy som man kan bruke til selvhjelp. Om man får hjelp på et tidlig stadie, kan man også bruke teknikker man lærer til å hjelpe seg selv. 

AnonymBruker
Skrevet

1000-lapp, hvor er det så billig?

Jeg har fått avslag på henvisning og avslg på klage på henvisning til utredning det står at er anbefalt i epikrisen fra tidligere behandling. 
Fastlegen mener utredning er viktig, alt tyder på at utredningen vil gi diagnose.

Utredningen jeg trenger koster 12-15000kr privat.

Som ufør er det en fullstendig uoverkommelig kostnad og jeg hverken røyker eller har andre laster, det har jeg ikke råd til.

Å trenge en full utredning er noe helt annet enn å ta et par psykologtimer fordi man har det tungt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Å trenge en full utredning er noe helt annet enn å ta et par psykologtimer fordi man har det tungt. 

Derfor lurer jeg på hvor det er så billig som 1000kr.

Oppstartstimen koster normalt 2-3000kr.

45 min ligger på 12-1700kr.. 

Henvisninger og dokumentasjon koster ekstra. Utredning koster ekstra.

2-3 timer fordi man har det tungt vil med andre ord fort koste 5000kr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...