AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #1 Skrevet 4. juli 2023 Tar 5-10 ml hver kveld nå, men brukt 25 ml siste måneden ca. Etter hvor lenge bør man stoppe eller ta pause? Anonymkode: a7267...de7
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #2 Skrevet 4. juli 2023 Står på pakka det. Er vel 7 dager husker jeg rett. Anonymkode: b750a...106
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #3 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Står på pakka det. Er vel 7 dager husker jeg rett. Anonymkode: b750a...106 Åja, jeg har allerede brukt i 4,5 uke 🙈 Lest at den ikke er vanedannende, så håper det går bra. Anonymkode: a7267...de7
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #4 Skrevet 4. juli 2023 Jobber i bolig hvor flere av brukerne har brukt det i flere tiår. De er nok avhengige. Det er forsøkt å minke dosen nå og da, men da blir de forstoppet igjen. Anonymkode: 0ba23...bf0
RockyRose Skrevet 4. juli 2023 #5 Skrevet 4. juli 2023 Grunnen til at ein ikkje skal ta meir enn 7 dagar før ein henvendar seg til lege er for å finne årsaken. Mange eldre står fast på det dagleg. 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #6 Skrevet 4. juli 2023 Jeg brukte dulphalac/lactulose gjennom et helt svangerskap. Gikk fint det - både underveis og etterpå. Men man får jo tregere mage når man er gravid og dette retter seg selv etter fødsel, så er usikker på hva 9 mnd med bruk ville gjort på en "normal" kropp. Mitt tips er å snakke med legen, de vet som regel bedre enn kvinneguiden Anonymkode: 6f2b3...ae2
Sitronpai Skrevet 4. juli 2023 #7 Skrevet 4. juli 2023 Det er ingen begrensning på hvor lenge man kan bruke laktulose/duphalac. Det er ikke vanedannende eller avhengighetsskapende, men hvis man har langvarig behov bør lege kontaktes for å finne den bakenforliggende årsaken slik at det ikke er noe alvorlig galt.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #8 Skrevet 4. juli 2023 Leser folk ikke pakningsvedleggen på medisinene dere putter i seg? Eller snakker med legen? Blir litt oppgitt altså..er det mulig Anonymkode: f234a...6a8
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #9 Skrevet 4. juli 2023 Slet med bulimi noen år når jeg var yngre, så jeg brukte mye og lenge. Til slutt så ble kroppen vant med mengdene og jeg måtte bruke enda større doser for å få effekt. Det som skremte meg mest var fastlegen som sa at jeg kunne miste endel av tarmtottene og kunne ende opp med fjerning av tarmen om jeg ikke ga meg. Men dette var ekstremt, men følg hva både bruksanvisning og lege sier 👍 Anonymkode: 9d42d...e25 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #10 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Leser folk ikke pakningsvedleggen på medisinene dere putter i seg? Eller snakker med legen? Blir litt oppgitt altså..er det mulig Anonymkode: f234a...6a8 Jeg har snakket med legen, så bare ta det helt med ro. Ingen grunn til å bli så oppgitt altså! Hun sa ikke spesifikt hvor lenge man kunne bruke det, men har hemoroider, så vil ikke risikere å få hard mage, bruker det forebyggende. Anonymkode: a7267...de7
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #11 Skrevet 4. juli 2023 Har gått på det daglig i snart ni år etter en fødselsskade. Legen sier det er helt greit i mitt tilfelle, men jeg ville forhørt meg for sikkerhetsskyld. Anonymkode: 2a7f0...585
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #12 Skrevet 5. juli 2023 Det er konformert å smøre tarmen, mange bruker det forebyggende. Mange eldre står på det fast. Men kanskje greit å trappe ned så man ikke blir forstoppet? Snakk med legen om det Anonymkode: 0db19...d81
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #13 Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er konformert å smøre tarmen, mange bruker det forebyggende. Mange eldre står på det fast. Men kanskje greit å trappe ned så man ikke blir forstoppet? Snakk med legen om det Anonymkode: 0db19...d81 Trappe ned så man ikke blir forstoppet? Bruker jo litt fordi jeg er redd for å få hard mage. Anonymkode: a7267...de7
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #14 Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Trappe ned så man ikke blir forstoppet? Bruker jo litt fordi jeg er redd for å få hard mage. Anonymkode: a7267...de7 Du har ikke hard mage, men er redd for å få det? Da bør du heller gå over til linfrø. En spiseskje frø legges i bløt i et stort glass vann over natten, det blir litt spesielt å drikke da, men det gjør nytten. Et glass hver dag, evt. hver tolvte time om en deler inntaket opp i to. Anonymkode: 89b70...212
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #15 Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Du har ikke hard mage, men er redd for å få det? Da bør du heller gå over til linfrø. En spiseskje frø legges i bløt i et stort glass vann over natten, det blir litt spesielt å drikke da, men det gjør nytten. Et glass hver dag, evt. hver tolvte time om en deler inntaket opp i to. Anonymkode: 89b70...212 Stemmer det 🙈 Har hemoroider som er i ferd med å bli bra nå, så hard mage ville vært veldig ødeleggende nå. Ble anbefalt å bruke det av legen, men var ikke så presis ang hvor lenge jeg kunne bruke det. Lest mye om linfrø, skrives at det kan dannes et slags giftstoff? Anonymkode: a7267...de7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå