Gå til innhold

Sydentur 7-8 dager, all inklusive eller ikke?

Anbefalte innlegg

Hei, vi er 2 voksne og 2 barn (12 og 14 år)  som har bestemt oss for å reise til syden/sør Europa i år den siste uka i juli eller første uka i August.  Vi er veldig i tvil om vi skal ha charter tur all inklusive eller ikke. Eller bestiller hotell/leilighet og fly hver for seg.  Vi vurderer også om jeg skal kjøre ned alene til Kroatia/Hellas og de andre ta fly ned. Bli i Hellas/Kroatia en uke og en uke hjemover med å innom mange storbyer.   Noen tips?   Hvor mye vil det koste ca for 4 personer om vi må kjøpe all maten i syden?   Aner ikke om det er snakk om 4-5000 kr eller 15.000 kr for en uke.   

Fortsetter under...

AnonymBruker

Sjekk den andre tråden om matpriser... 

Jeg er enorm motstander av all inclusive og synes det dreper halve moroa med å reise. Særlig hvis du reiser et sted hvor det finnes mye god mat (sånn som Hellas). 

Vi er i Hellas, størstedelen av sjarmen er jo å spise på familiedrevne, små tavernaer. 😍

Anonymkode: bee8c...99a

• Liker 11
  • Hjerte 1
AnonymBruker

Vi har valgt all inclusive da det er veldig gøy for barna (og voksne 😅) å kunne hente seg is, brus, sandwich,pizza når vi er ved bassenger og stranden. De har god gresk mat på hotellet vi skal bo, og det er lite restauranter i området. Slipper å stresse med å alltid ha vann med, vannet blir varmt etter ti minutter osv. sparer en del på det også, da vi måtte tatt taxi til småstedene de har restauranter. Greit å ha alt på et sted når man reiser med barn.

Anonymkode: 4f384...890

• Liker 6
AnonymBruker

Det er på de små, lokale spisestedene du får sjarmen, stemningen og den gode maten. Der du blir kjent med de lokale, som legger sjela si i å gi deg en god matopplevelse.

All inc er jo mer forutsigbart med tanke på pris. Men både atmosfæren og matkvaliteten er stort sett som kafeteriaen på IKEA.  

Anonymkode: 653f8...fd6

• Liker 6
AnonymBruker

Jeg, mine barn på 11 og 16 og foreldre drar til Hellas og har all inklusive. Jeg synest det er bedre å ha det når vi er så mange som drar sammen. Jeg har vært godt fornøyd tidligere, har vært god buffe`. 

Hadde jeg reist med kun meg og en kjæreste så hadde jeg ikke vært så opptatt av det.

Anonymkode: 8c75b...e08

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker

Dette avhenger litt på formålet med ferien, tenker jeg. 
Er det 100% avslapping, så ville jeg gått for all inclusive. Er det den minste tanke om opplevelser, så ville jeg gått uten. 

Anonymkode: 8724a...d9a

• Liker 3
AnonymBruker
Fjellmann85 skrev (1 time siden):

Hei, vi er 2 voksne og 2 barn (12 og 14 år)  som har bestemt oss for å reise til syden/sør Europa i år den siste uka i juli eller første uka i August.  Vi er veldig i tvil om vi skal ha charter tur all inklusive eller ikke. Eller bestiller hotell/leilighet og fly hver for seg.  Vi vurderer også om jeg skal kjøre ned alene til Kroatia/Hellas og de andre ta fly ned. Bli i Hellas/Kroatia en uke og en uke hjemover med å innom mange storbyer.   Noen tips?   Hvor mye vil det koste ca for 4 personer om vi må kjøpe all maten i syden?   Aner ikke om det er snakk om 4-5000 kr eller 15.000 kr for en uke.   

Mitt tips er å bestille fly og hotell hver for seg, gjerne leilighetshotell så dere har mulighet til å lage mat i leiligheten. 

Jeg pleier selv å kjøre ned fordi jeg kan dø av å ta fly. Enten så blir de andre med i bilen, eller så henter jeg dem på flyplass. Vi reiser til sør i Frankrike vi da, ikke Rivieraen men sør for Montpellier. 

Anonymkode: 18b01...a77

AnonymBruker
Fjellmann85 skrev (På 4.7.2023 den 20.20):

Det er i alle fall ikke 4000-5000kr for en uke! Jeg er i Kroatia nå. Fem stykker, inkludert tre barn. Vi spiste lunsj ute i dag. Fire stk pizza, yngste barnet spiste bare chips. Fire brus (0,25l), en liten flaske vann og en flaske vann på 0,75l. Det kom på over 800kr. 

Anonymkode: 10a84...c0e

AnonymBruker

Vi har pleid å ha leiligheter med minimum kjøleskap. Så har vi kjøpt inn rundstykker, pålegg og noe drikke og hatt frokost og noen lunsjer i egen bolig. Tatt middagene ute. Spiser lite i varmen og har brukt istepulver i vannet, så smaker det godt selvom det er litt lunket. 

Anonymkode: 43f94...6f2

• Liker 1
AnonymBruker

Langt over 4000-5000 iallefall! I Spania/Hellas nå må du vel fort ut med 35-40 kr for en pinneis (fløteis). Brus og vann er ikke så ille på matbutikken, rundt 1 EUR (men blir jo en 50 lapp for 4 stk, og man drikker jo mer enn en liten flakse vann/en boksbrus per dag). På restaurant er prisen også fort 40 kr per drikke. 

Vi hadde små barn, så kjørte all inclusive. I år var vi glad for det prismessig , men med så store barn som dere så hadde vi nok gått for restauranter for å oppleve litt mer.

Anonymkode: 095c3...cbc

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.7.2023 den 22.07):

Mitt tips er å bestille fly og hotell hver for seg, gjerne leilighetshotell så dere har mulighet til å lage mat i leiligheten. 

Jeg pleier selv å kjøre ned fordi jeg kan dø av å ta fly. Enten så blir de andre med i bilen, eller så henter jeg dem på flyplass. Vi reiser til sør i Frankrike vi da, ikke Rivieraen men sør for Montpellier. 

Hvorfor kan du dø av å ta fly? 

Anonymkode: b7e99...478

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor kan du dø av å ta fly? 

Anonymkode: b7e99...478

Litt utenfor tema sånn egentlig, men jeg har en veldig alvorlig astma som blir trigget av bl.a. folks parfymebruk, og å sitte innestengt på et fly med folk som har vært innom taxfreebutikken og sprayet seg med parfyme kan føre til et så stort astmaanfall at det ikke kan stoppes med medisiner, og dermed kan bli dødelig (status asthmaticus). Derfor må jeg kjøre egen bil. Det samme gjelder annen offentlig transport, innendørs arrangementer osv. Det kan være livsfarlig for meg. Eneste som funker er å komme seg ut i luft pluss medisinering. Hvis anfallene likevel  ikke stopper med egen medisinering så er det legevakta / ambulanse som er tingen. 

• Hjerte 3
Annonse
AnonymBruker

Hadde kjørt og bodd i leilighets hotell / AirBnB. Med bil er man mer fleksibel på hvor man kan bo, siden man kan gjøre til strand eller hva man søker. All inclusive, nei, ellers takk. Spiser heller på autentiske restauranter, supplementert med måltider i leiligheten. Jeg liker å gå litt i supermarkeder og handle inn når jeg er i utlandet, og synes det er koselig å lage måltider i leiligheten. Vi er fire. Voksne med tvillinger.

Anonymkode: 9a81c...337

AnonymBruker

Er i Montenegro, vi bruker rundt 100 euro pr dag, for to voksne, for alle tre måltider, inkl to vinflasker til middag og noen øl til lunsj.

Men aner ikke med all inclusive, jeg er så motstander av å gi så blanke faen i lokalbefolkningen og den lokale kulturen, jeg kunne aldri funnet på reist slikt.

Anonymkode: 29883...886

• Liker 1
  • Nyttig 3
Gjest Albbas
7 hours ago, AnonymBruker said:

Men aner ikke med all inclusive, jeg er så motstander av å gi så blanke faen i lokalbefolkningen og den lokale kulturen, jeg kunne aldri funnet på reist slikt.

Anonymkode: 29883...886

Jeg har gjort det én gang, før jeg visste hvor drepen det er for lokal kultur. ALDRI IGJEN. Ble dyrt også fordi vi måtte spise ute av og til for å ikke bli helt klin kokos. 

AnonymBruker

Med så store barn ville jeg droppet både charter og all inclusive, og heller booket en mer autentisk ferie.

Jeg ville nok også droppet hellas i august, særlig i år med el ninjo, det kan bli drepende varmt. Jeg er selv veldig glad i nord-italia eller rivieraen om sommeren, men det er dyrt. Montenegro eller Albania er gode alternativ om du vil bo og leve rimeligere. 

Jeg hadde i alle fall droppet å kjøre nedover. Det tar vanvittig med tid, og er ekstremt dyrt med alle tollveiene. Fly heller et sted, ta ut en leiebil, og legg opp en rundtur. 

Anonymkode: 7dde9...4fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...